Asus förbereder moderkort med Intel Z77/H77 för Intel Thunderbolt

Permalänk
Melding Plague

Asus förbereder moderkort med Intel Z77/H77 för Intel Thunderbolt

En mystisk kontakt på Asus senaste moderkort för sockel LGA 1155 visar sig vara en förberedelse för instickskort med höghastighetsgränssnittet Intel Thunderbolt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Längtar...om man endå hade pengar la alla på mc

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Blir lätt ett sådant mobo om man kör på Ivy Bridge.

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Permalänk
Medlem

Drygt. De har väl inte felat men tråkigt att man inte fick höra detta före man köpte sitt P8Z77-M Pro.

Hade jag vetat så skulle jag satsat på H77-M Pro och fått en sån header..

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Trevligt, jag som precis köpt ett P8Z77-V! Kommer detta fungera även med Sandy Bridge eller endast Ivy Bridge?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Fler mini-itx tack.

Permalänk
Medlem

Verkar som att det kommer att bara att fungera att använda den sista pci 4x på Asus p8z77 v (alla olika modeller) ifall man använder sig utav ivy bridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Trevligt, jag som precis köpt ett P8Z77-V! Kommer detta fungera även med Sandy Bridge eller endast Ivy Bridge?

Trevligt indeed, valde mellan P8Z77-V Deluxe och GA-Z77X-UD5H så svårt att välja då dom har olika fördelar att jag bara tog ett till slut, surt att jag gick miste om switchable bios på gigabyte-brädan men detta väger upp det ifall man någonsin skulle behöva TB?

Bra fråga, vet ej men Ivy låter ju troligt tycker jag? Dock rena speculationer och inget mer ifrån min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Längtar...om man endå hade pengar la alla på mc

du kommer inte ångra dig att du gjorde det denna sommar

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Hurra! Kul att det löste sig, tror att det blir ett P8Z77-V för mig!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Någon som vill förtydliga lite vad Intel Thunderbolt är för något och vad som kan nyttjas med det?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Någon som vill förtydliga lite vad Intel Thunderbolt är för något och vad som kan nyttjas med det?

Det är den nya typen av "usb" Som ska vara mycket snabbare. I jämförelse med USB 3.0, som är 4.8gbit är TB 10gigabit per sekund.

Men den ska också stödja data, video, ljud och ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xieliand:

Det är den nya typen av "usb" Som ska vara mycket snabbare. I jämförelse med USB 3.0, som är 4.8gbit är TB 10gigabit per sekund.

Nej, det är inte som USB, det är mera än det.
I mina ögon så konkurrerar inte TB med USB3 då det är 2 helt olika saker och lämpar sig därefter.

TB är ett steg över vanlig USB då du med hjälp utav en TB-konverterare kan få en USB-hubb.
TB är en kombination av PCI-E och DisplayPort, alltså en kombination mellan data(observera, ej datOR) och bild.

Men TB-kablar är dyra, därav kommer USB3 spela i en helt annan liga och lämpar sig(och kommer lämpa sig i en lång framtid) för sådana prylar som inte kräver jättehög hastighet, såsom möss, tangentbord, etc. TB å andra sidan lämpar sig åt prylar som kräver höghastighet, hubbar eller när det är tal om bildöverföring såsom externa hårddiskar, skärmar, hubbar som sagt, etc.

Så nej, TB är inte den "nya" typen av USB. Det är en helt annan grej och USB kommer fortfarande ha sina användningsområden.

Permalänk
Medlem

Liten OT fråga bara till er som valde P8Z77-V, vet ni utifall P8Z77-V EFI/Bios passar till Deluxen?

Jo då jag vet att Deluxen har egen bios att hämta men är ändock nyfiken, precis som Ectreme bios kunde passa UD5 för X58 vid release ifall jag inte missminner mig???

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cyne:

Kommer detta fungera även med Sandy Bridge eller endast Ivy Bridge?

Rent hårdvarumässigt så krävs inget specifikt processorstöd; thunderbolt är PCI Express över en kabel, så det som behövs är 1-2 PCIe-kanaler och en Thunderbolt-kontrollkrets. Notera att alla utav Apples maskiner som använder Thunderbolt är utrustade med Sandy Bridge-processorer, så om något PC-moderkort vill kräva Ivy Bridge är det ett helt artificiellt påhitt från antingen Intels eller moderkortstillverkarens sida.

Permalänk
Medlem

Ännu ett slag för att stanna hos Asus alltså. Var lite sugen på en gigabyte-bräda den här gången, men det får bli sabertooth i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Väldigt intressant uttalande! Alltså nu såg jag precis hur sarkastiskt jag själv lät där men det var inte min mening utan jag finner verkligen detta intressant, nufiken själv på om det ligger något i det du säger och vill gärna veta då jag själv inte är insatt i ämnet??

Ifall detta stämmer så kan vi numer även lägga till Asus bland tillverkare vsom överdriver/ljuger om functionalitet på moderkort eller?

Har för mig jag läste att den PCIe bana som används till ThunderBolt bara är aktiv om man använder en Ivy-Bridge processor, avstängd om man använder Sandy-Bridge. Var nånting om att Sandy-Bridge inte hade stöd för tillräckligt många PCEe banor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Har för mig jag läste att den PCIe bana som används till ThunderBolt bara är aktiv om man använder en Ivy-Bridge processor, avstängd om man använder Sandy-Bridge. Var nånting om att Sandy-Bridge inte hade stöd för tillräckligt många PCEe banor.

Tack för infon, det uppskattas!

Tog bara bort kommentaren för att jag tänkte lite fel där, asus gjorde gjorde knappast någet fel, lol.. El skrev innan jag tänkte överhuvudtaget kanske det heter..

Permalänk
Entusiast

Så de dyrare moderkorten kommer få stöd för Thunderbolt genom ett instickskort? Vad är då headern till för?

Kan inte Intel få fram en billig kontroller kan de glömma att det blir något av Thunderbolt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Yes, äntligen! iMac som skärm till spelburken, here I come!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Yes, äntligen! iMac som skärm till spelburken, here I come!

Skickades från m.sweclockers.com

Har sett flera andra skriva detta också. Varför i hela friden vill du ha en iMac som skärm och inte en Thunderbolt Display istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Yes, äntligen! iMac som skärm till spelburken, here I come!

Skickades från m.sweclockers.com

Satan i gatan! Vad sugen jag blev på att köpa en Apple Thunderbolt Display, kostar som en hel dator men man får väl jobba hårt i sommar :/

Visa signatur

Lenovo y500 |....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Har sett flera andra skriva detta också. Varför i hela friden vill du ha en iMac som skärm och inte en Thunderbolt Display istället?

För att jag vill använda iMacen då jag inte spelar. Min tanke är att ha en SFF-PC på skrivbordet bredvid en iMac och som sagt använda PC:n till spel eller sådant som kräver fetare hårdvara, och iMacen till allt annat. Mycket trevligt!

Skrivet av PapuPapu:

Satan i gatan! Vad sugen jag blev på att köpa en Apple Thunderbolt Display, kostar som en hel dator men man får väl jobba hårt i sommar :/

Haha, ja, de är dyra. Men lägg till några tusen så har du en iMac istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så de dyrare moderkorten kommer få stöd för Thunderbolt genom ett instickskort? Vad är då headern till för?

Kan inte Intel få fram en billig kontroller kan de glömma att det blir något av Thunderbolt.

Ja, Intel måste skapa en inbyggd, standardiserad anslutning direkt på moderkortet.
Hur är det med Apples Thunderbolt? Har dom instickskort eller inbyggd funktion från start?

Kommer detta 2013? ( nästa generaton Intel processor)

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av grabben!:

Ja, Intel måste skapa en inbyggd, standardiserad anslutning direkt på moderkortet.
Hur är det med Apples Thunderbolt? Har dom instickskort eller inbyggd funktion från start?

Kommer detta 2013? ( nästa generaton Intel processor)

Det är en lös krets som är integrerad på moderkortet. Så det kommer säkert fastlödade kretsar på moderkort i framtiden också men de lär vara lite dyrare så frågan är om det är tillräckligt för att Thunderbolt ska slå. Framförallt är det fortfarande för dyrt. Hoppas Intel får ner priset ordentligt på Cactus Ridge för de nuvarande chipen kostar $20-30 styck vilket inte är hållbart.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24