Vattenkylning, slangar och kompressionsnipplar.

Permalänk
Avstängd

Vattenkylning, slangar och kompressionsnipplar.

Hej,

Har fått hem lite av mina grejer som jag beställde från Coolingstuff, kör med 16/13 Masterkleer slang, men jag undrar om den verkligen är så bra för den är extremt mjuk och 45 graders nipplarna nyper inte åt så hårt om slangen, kan dra loss den ganska lätt, ska det vara så eller ska slangen sitta benhårt?

Kanske ska köra nån hårdare slang?

Vore tacksam för tips.

Permalänk
Medlem

Om du köpt kompressionsnipplar som ska matcha inner och ytter mm på slangen så borde där ju inte vara något problem, i sådana fall låter det mer som defekt nipplar du fått kanske.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

det ska sitta stenhårt.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Avstängd

Tack, ska prata med CS då för dessa 45graders håller den inte fast alls, räcker att böja lite på slangen vid nippeln så lossnar den direkt. Dom vanliga raka får jag ta i ordenligt om jag ska dra ur slangen ur dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuggan74:

Tack, ska prata med CS då för dessa 45graders håller den inte fast alls, räcker att böja lite på slangen vid nippeln så lossnar den direkt. Dom vanliga raka får jag ta i ordenligt om jag ska dra ur slangen ur dom.

Problemet är löst, coolingstuff skickade ett rek brev igår med nya 45 graders nipplar. Det kallar jag service det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Problemet vart inte löst av nya nipplar, dom som kom idag passade fortfarande inte till Masterkleer 16/10 slang.
Har läst på lite mer om det hela och det verkar som att Masterkleer 16/10 dessvärre inte är 16/10 utan 15.9/11, så jag ska nu prova med 16/12 EK PSC nipplar så fort Inet skickat dom. Något att tänka på för er som tänker välja denna slang, skulle tro att det är alla tum och mm-mått som ställer till det när det ska översättas, så egentligen är det väl Masterkleer som inte anger rätt slangdimension. Coolingstuff.se är väldigt hjälpsamma dock, har redan ännu en laddning nya nipplar och adapters på väg till mig, tack Artur du är kung.

Jag återkommer med mer information när jag fått dom nya nipplarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Problemet vart inte löst av nya nipplar, dom som kom idag passade fortfarande inte till Masterkleer 16/10 slang.
Har läst på lite mer om det hela och det verkar som att Masterkleer 16/10 dessvärre inte är 16/10 utan 15.9/11, så jag ska nu prova med 16/12 EK PSC nipplar så fort Inet skickat dom. Något att tänka på för er som tänker välja denna slang, skulle tro att det är alla tum och mm-mått som ställer till det när det ska översättas, så egentligen är det väl Masterkleer som inte anger rätt slangdimension. Coolingstuff.se är väldigt hjälpsamma dock, har redan ännu en laddning nya nipplar och adapters på väg till mig, tack Artur du är kung.

Jag återkommer med mer information när jag fått dom nya nipplarna.

Tack hade exakt samma problem Själv kunde jag inte hitta nåt om att masterkleer måtten inte stämde Uppdatera gärna med de nya nipplarna.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanCo:

Tack hade exakt samma problem Själv kunde jag inte hitta nåt om att masterkleer måtten inte stämde Uppdatera gärna med de nya nipplarna.

Självklart, jag hoppas att jag har dom på Onsdag, beställde ganska sent, men eventuellt kanske jag har dom i morgon efter 16:00.
Jag är ganska säker på att det kommer stämma dock, ska även göra ett litet test med att se hur många kilos dragkraft det krävs med 16/12 nipplar och 16/10 nipplar innan dom släpper, har lite slang över som jag kan offra på det.

Men jag kan ju dra ur slangen ur en 16/10 rak nippel när jag håller i nippeln med ena handen så det är ju inte så jättemycket kraft som krävs, när den böjs samtidigt krävs det inte särkilt mycket innan det släpper. Visst man ska ju inte skaka runt datorn direkt, men man vill ju inte behöva vara orolig för att det ska släppa varje gång man råkar skaka till bordet, eller om man har snäva böjar så släpper det med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Men jag kan ju dra ur slangen ur en 16/10 rak nippel när jag håller i nippeln med ena handen så det är ju inte så jättemycket kraft som krävs, när den böjs samtidigt krävs det inte särkilt mycket innan det släpper. Visst man ska ju inte skaka runt datorn direkt, men man vill ju inte behöva vara orolig för att det ska släppa varje gång man råkar skaka till bordet, eller om man har snäva böjar så släpper det med tiden.

Snäva böjar var det man var orolig över, jag hade planerat med snäva böjar i min slangdragning eftersom jag köpte 16/10 just för att de klarar tighta svängar men iom att de inte satt så bra som jag tyckte slangen borde ha gjort, gjorde jag om det med 45grader adaptrar + stora böjar istället med mer slang.

Ser fram emot testet. Kanske man ska införhandla ny slang eller nåt då det är billigast. Tråkigt bara att masterkleer är typ det enda som säljs i Sverige, så blir dyr frakt istället. :< Värt att notera att jag har Primochill slang, vilket är för tjock istället för de 16/10 nipplar som finns hos coolingstuff.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanCo:

Snäva böjar var det man var orolig över, jag hade planerat med snäva böjar i min slangdragning eftersom jag köpte 16/10 just för att de klarar tighta svängar men iom att de inte satt så bra som jag tyckte slangen borde ha gjort, gjorde jag om det med 45grader adaptrar + stora böjar istället med mer slang.

Ser fram emot testet. Kanske man ska införhandla ny slang eller nåt då det är billigast. Tråkigt bara att masterkleer är typ det enda som säljs i Sverige, så blir dyr frakt istället. :< Värt att notera att jag har Primochill slang, vilket är för tjock istället för de 16/10 nipplar som finns hos coolingstuff.

Vet inte vad man ska köra för slang annars, jag har sneglat på tygon, men det känns som en djungel med måtten. Om alla bara kunde köra samma mått så vore det kanon. Sen har jag läst om folk som kör 16/10 silikon slangar som kör med 15mm koppling och spänner slangen över, det går inte med pvc dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuggan74:

Vet inte vad man ska köra för slang annars, jag har sneglat på tygon, men det känns som en djungel med måtten. Om alla bara kunde köra samma mått så vore det kanon. Sen har jag läst om folk som kör 16/10 silikon slangar som kör med 15mm koppling och spänner slangen över, det går inte med pvc dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Fick ny slang idag och ännu fler kopplingar och adaptrar idag, den ser lite annorlunda mot min förra, min första slang såg man knappt igenom den här är röd genomskinlig, så den första slangen jag fick kanske inte ens var Masterkleer utan något annat märke. Den nya slangen jag fick har cirka 1mm tjockare innervägg och sitter hådare på kopplingen, jag kan fortfarande dra loss den men det blir en liten skada på slangen där kopplingen satt. Så jag skulle tro att den här slangen fungerar men det känns ändå inte helt 100% säkert för jag kan fortfarande lirka loss den om jag böjer slangen nära kopplingen.

Dom nya EK PSC 16/12 kopplingarna kommer imorgon så då får jag se om dom fungerar bättre, det bästa vore ju om jag inte orkar dra loss slangen när jag håller i kopplingen men det är väl för mycket begärt för en PVC slang är ganska porös och blir skalad så att säga av kopplingen.

Återkommer imorgon när jag provat EK PSC 16/12, dom jag har nu tror jag är Phobya 16/10, det finns inget märke på dom men dom ser ut som Phobya kopplingar.
Jag är lite sugen på att prova dom riktiga plastslangarna som rörmokarna kör med, men frågar är om det finns kopplingar till dom som passar till blocken som har 1/4", dom slangarna drar man inte ur i första taget och man kan bocka dom lite hur man vill, det är plast på insidan och en metall med plast runt på utsidan så dom kan bockas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Återkommer imorgon när jag provat EK PSC 16/12, dom jag har nu tror jag är Phobya 16/10, det finns inget märke på dom men dom ser ut som Phobya kopplingar.
Jag är lite sugen på att prova dom riktiga plastslangarna som rörmokarna kör med, men frågar är om det finns kopplingar till dom som passar till blocken som har 1/4", dom slangarna drar man inte ur i första taget och man kan bocka dom lite hur man vill, det är plast på insidan och en metall med plast runt på utsidan så dom kan bockas.

Läckte det och hela datorn dog? ^^

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanCo:

Läckte det och hela datorn dog? ^^

Oj glömde bort tråden fick fullt upp med att bygga haha.
Men 16/12 nipplar passade inte till nya slangen, det funkar med den gamla slangen.dock.

16/12 nipplarna ska jag ha till en tygon slang längre fram när jag bygger om loopen. Finns en 15.9/11mm tygon slang.

Hursomhelst är allting snortätt, fast jag fick skippa 45 och 90 graders nipplarna för dom sitter inte lika bra som raka, kör 45 graders adaptrar istället. Och dom raka 16/10 med ny slang släpper först vid 80kg dragkraft så det ska nog hålla.

Så när du köper slang så se till att den är ny och färsk, den röda masterkleer tex ska vara genomskinlig annars är det en gammal slang som har fel mått.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Oj glömde bort tråden fick fullt upp med att bygga haha.
Men 16/12 nipplar passade inte till nya slangen, det funkar med den gamla slangen.dock.

16/12 nipplarna ska jag ha till en tygon slang längre fram när jag bygger om loopen. Finns en 15.9/11mm tygon slang.

Hursomhelst är allting snortätt, fast jag fick skippa 45 och 90 graders nipplarna för dom sitter inte lika bra som raka, kör 45 graders adaptrar istället. Och dom raka 16/10 med ny slang släpper först vid 80kg dragkraft så det ska nog hålla.

Så när du köper slang så se till att den är ny och färsk, den röda masterkleer tex ska vara genomskinlig annars är det en gammal slang som har fel mått.

Skickades från m.sweclockers.com

Okey, så masterkleer (första du köpte) passar till 16/12 men inte jätte tätt?
Samt att den nya slangen med 16/10 sitter 80kg newton tätt. Så vilket märke är den nya? Också masterkleer? Fast inte gammal som du påstår?

Den blåa masterkleer jag har ser inte gammal ut iaf. Verkar som Masterkleer är ganska ojämna på att göra slang?

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled