Intel Core i7 3770K och i5 3570K dyrare än motsvarare Sandy Bridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Då blir det precis som med grafikkortsmarknaden då... Kan det vara så att vi i Sverige har en sjukt dålig tillväxt? Själv har jag inte fått någon löneförhöjning på 4 år (y)

Har du inte fått någon höjning på fyra år har du i verkligheten fått en lönesänkning ... Vet inte påarm hur stor inflationen varit, men det bör nog kännas i plånboken iaf...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

var det inte nyss en nyhetsartikel som helt sa emot denna? Nu är de helt plötsligt tusenlappen dyrare? Fattar ingenting.

http://www.sweclockers.com/nyhet/15306-intel-sanker-priserna-...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av L'ombra:

Fast nu får du det att låta som om varje enhet kostar miljarder att producera. Förstår att det inte är vad du menar, men de går förmodligen med vinst i slutändan. (antar jag? verkar som en dålig affärsidé annars)

Tänkte jag med, men det kanske fanns priser listade innan den släpptes, vilket jag inte vet när det var.

Inte helt oväntat släpptes 2600K samma dag som man ser priserna rasa.
Tittar man på grafikkort brukar man kunna se samma prisutveckling även där.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

;/ kommer nog tyvärr att fortsätta.. brist på konkurrens i denna prestandaklass.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av shauni:

var det inte nyss en nyhetsartikel som helt sa emot denna? Nu är de helt plötsligt tusenlappen dyrare? Fattar ingenting.

http://www.sweclockers.com/nyhet/15306-intel-sanker-priserna-...

Inception, mindfuck

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av Lasse468:

Skulle jag vara Dustin, Webhallen eller liknande skulle jag bundla CPU med Asus moderkort (t.ex.) och ge 10-20% i början nu, så skulle de få sälja riktigt bra. Med dessa priser lär inte lagret ta slut..

//Lasse

Och ta bort i princip hela marginalen? Smart affärsidé.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Lilla vän kan du vara själv.

Försök inte kollra bort det faktum att du slänger ur felaktigheter och ogrundade påståenden som det vore fakta.

Jag väntar fortfarande på ett svar på min första fråga.

Edit. För att förtydliga var användadet av begreppet "lilla vän" en pik mot dig för att demonstrera det barnsligt naiva i ditt uttalande.

Visa signatur

Intel 2600K @ stock | Asus P8P67 Pro | 8 GB Corsair Vengeance | MSI GTX 560 Ti | Intel 510 SSD | 2 TB HDD | Define R3 | Prolimatech Genesis

Permalänk
Skrivet av pollywoog:

Hm 3570k eller passa på att haffa en billig 2700k från CDON.. Fan vad svårt det blev nu då.

Sitter med precis samma dilemma. Utifrån det jag har läst om Ivy Bridge borde 2700k vara en bättre deal än 3570k för samma pris. Egentligen borde jag slå till på CDON:s erbjudande men innerst inne finns det ett litet hopp om att Ivy inte blir så kass som det ryktas om. Jag har redan en Z77-bräda så det skulle ju vara roligast att para ihop den med en Ivy. Egenligen vill jag vänta och se men då kanske alla Sandy-erbjudanden plötsligt är slut. HJÄLP MIG! :*(

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexbriss:

Sitter med precis samma dilemma. Utifrån det jag har läst om Ivy Bridge borde 2700k vara en bättre deal än 3570k för samma pris. Egentligen borde jag slå till på CDON:s erbjudande men innerst inne finns det ett litet hopp om att Ivy inte blir så kass som det ryktas om. Jag har redan en Z77-bräda så det skulle ju vara roligast att para ihop den med en Ivy. Egenligen vill jag vänta och se men då kanske alla Sandy-erbjudanden plötsligt är slut. HJÄLP MIG! :*(

Köp en 3770K eller 3570K du kommer inte ångra dig.. om du ska överklocka. behöver du då mer än 4.5 ghz (4.5Ghz IB = 4.7-4.8GHz SB)... jag skulle inte tro det.. jag tror inte heller detta kommer vara det slutliga priset.. ialla fall så kommer priset gå ner efter 1-2 veckor efter säljstart antar jag... få väl se på måndag, andtar att det är då vissa butiker kommar lägga up ivy bridge med ett preliminärt eller bekräftat datum. Man är ju dum om man köper sandy bridge en vecka innan ivy bridge börjar säljas.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Köp en 3770K eller 3570K du kommer inte ångra dig.. om du ska överklocka. behöver du då mer än 4.5 ghz... jag skulle inte tro det.. jag tror inte heller detta kommer vara det slutliga priset.. ialla fall så kommer priset gå ner efter 1-2 veckor efter säljstart antar jag... få väl se på måndag, andtar att det är då vissa butiker kommar lägga up ivy bridge med ett preliminärt eller bekräftat datum. Man är ju dum om man köper sandy bridge en vecka innan ivy bridge börjar säljas.

Eller så tar man en 2700k på faktura för ett riktigt bra pris och väntar på test utav IB för att se om man ska skicka tillbaka i7an eller inte

Permalänk
Medlem

Ivy Bridge är bättre än Sandy Bridge bortsett från höga/farliga temperaturer vid mer än 4.5Ghz överklockning. Och när man väl har ett Z77 moderkort så är det bra att köpa IB för att dra nytta av alla funktioner.

Ja man kan ju köpa 2700K medans den är så billig och sen lämna tillbaka om man ändrar sig och vill ha IB.. så länge man inte använder själva processorn.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Tror jag inte ett dugg på.

Om det inte finns säkra källor från dessa större butiker som säger att: "Vi ska minsann göra ett extra fett påslag på de nya Intel-processorerna, och ha kvar det ett bra tag efter lanseringen!" .. så finns det inte några skäl att tro på (mycket) högre priser än motsvarande SB-modeller. Om man antar att de nya priserna direkt från Intet som publicerades här för några dagar sedan stämmer, så faller detta på sin egen orimlighet. Ingen av de stora drakarna har råd att vandra långt ifrån riktpriset och lägga på en bamsemarginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Med tanke på vad man får är det BILLIGT.

Ivy-bridge är den enskilt mest komplicerade saken som människan byggt.

LHC?

Permalänk
Medlem

Jag har en asus p8z77 PRO, är det vara för överklockare eller är överklocka bara en alternativ ?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Avstängd

LHC är mer komplicerad säkert andra saker med men då Ivy Bridge är den modernaste CPU´n som finns i den minsta tillverkningsmetoden 22nm tri gate osv och det gör den till en av mänsklighetens absolut mest avancerade skapelser.

Antagligen blir nästa RIKTIGT stora hopp i beräkningskraft när vi byter från kisel till grafen, grafen processorer som IBM skapat har hittils kunnat köras i runt 155 Ghz utan att bli alldeles för varma där tom Grafen har självkylande egenskaper.

Så för att klargöra mikroprocessorn i kisel är en av mänsklighetens enskilt mest komplicerade saker och nästa blir att ersätta kisel med grafen men LHC är fortf mer komplicerad.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maikel:

LHC är mer komplicerad säkert andra saker med men då Ivy Bridge är den modernaste CPU´n som finns i den minsta tillverkningsmetoden 22nm tri gate osv och det gör den till en av mänsklighetens absolut mest avancerade skapelser.

Antagligen blir nästa RIKTIGT stora hopp i beräkningskraft när vi byter från kisel till grafen, grafen processorer som IBM skapat har hittils kunnat köras i runt 155 Ghz utan att bli alldeles för varma där tom Grafen har självkylande egenskaper.

Så för att klargöra mikroprocessorn i kisel är en av mänsklighetens enskilt mest komplicerade saker och nästa blir att ersätta kisel med grafen men LHC är fortf mer komplicerad.

Intressant med 155ghz då gränsen för vad som är möjligt är runt 10k... Sen börjar ljusets hastighet sätta stopp...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Or0s:

Hört att IB klockar skit, får vänta på Haswell gissar jag.

Köper hellre en 2600k och drar upp den i 4.5ghz.

Källa? Tweaktown (som jag antar du har som källa) fick upp sin IB i 4,6 utan några problem. Sedan är ju IBs prestanda per clock bättre.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallebull:

Intressant med 155ghz då gränsen för vad som är möjligt är runt 10k... Sen börjar ljusets hastighet sätta stopp...

Då blir väl utvecklingen att man får fler och fler kärnor, antar att du menar att 10 000Ghz är gränsen innan ljusetshastighet sätter stopp.

Vem vet kanske leder CPU utveckling till att man lyckas bräcka ljushastigheten på nåt sätt typ warp eller nåt liknande, sen ska vi ju inte glömma kvantumdatorer.

EDIT: 300Ghz har visst nåtts

http://www.bit-tech.net/news/hardware/2010/09/02/graphene-tra...

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maikel:

LHC är mer komplicerad säkert andra saker med men då Ivy Bridge är den modernaste CPU´n som finns i den minsta tillverkningsmetoden 22nm tri gate osv och det gör den till en av mänsklighetens absolut mest avancerade skapelser.

Antagligen blir nästa RIKTIGT stora hopp i beräkningskraft när vi byter från kisel till grafen, grafen processorer som IBM skapat har hittils kunnat köras i runt 155 Ghz utan att bli alldeles för varma där tom Grafen har självkylande egenskaper.

Så för att klargöra mikroprocessorn i kisel är en av mänsklighetens enskilt mest komplicerade saker och nästa blir att ersätta kisel med grafen men LHC är fortf mer komplicerad.

Jo jag förstår vad som menas, det var mest tänkt som ett kul inlägg
Sitter även själv och väntar på "kolrevolutionen"! Gjorde faktiskt kandidatarbete för ett par år sedan om att ta fram en teoretisk modell för en grafentransistor. Finns ju helt klart en hel del potential där! Dock tror jag inte IBM har lyckats göra en grafenprocessor, utan bara en transistor.
Men jag tror dom börjar få koll på att producera större mängder grafen under kontrollerade former nu. Vilket ju är ett stort steg framåt från att kludda med en blyertspenna på en bit tejp och hoppas på det bästa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikael07:

Jo jag förstår vad som menas, det var mest tänkt som ett kul inlägg
Sitter även själv och väntar på "kolrevolutionen"! Gjorde faktiskt kandidatarbete för ett par år sedan om att ta fram en teoretisk modell för en grafentransistor. Finns ju helt klart en hel del potential där! Dock tror jag inte IBM har lyckats göra en grafenprocessor, utan bara en transistor.
Men jag tror dom börjar få koll på att producera större mängder grafen under kontrollerade former nu. Vilket ju är ett stort steg framåt från att kludda med en blyertspenna på en bit tejp och hoppas på det bästa

jo det var ju en transistor eller fler jag menade men det är ju ett steg på vägen.

Det tråkiga med detta är ju hur ofantligt dyr övergången kommer bli, antagligen så måste flera företag gå ihop för att kunna tillverka grafen-cpuér i framtiden.

Kanske IBM/Intel/Nvidia/Microsoft vs AMD/Apple/Samsung/Sony

Eller nåt liknande.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem

i7 2700k (Sandy Bridge)
3.5GHz
3.9GHz Turbo
4 Cores, 8 Threads
8MB
Socket 1155

Pris: ~2195kr // http://cdon.se/hemelektronik/intel_core_i7_2700k_3%2c5ghz_soc...

i7 3770k (Ivy Bridge)
3.5GHz
3.9GHz Turbo
4 Cores, 8 Threads
8MB
Socket 1155

Cirkapris: ~3200kr

--

I princip samma processor bara att 3770k är snabbare men varmare, 2700k är segare men kallare vilket resulterar i att båda överklockar ungefär lika bra.

Dom enda skillnaderna utöver det är uppgraderad grafikprocessor i 3770k, och stöd för PCI-E 3.0.

Är det värt 1000kr mer? Nej.

2700k > 3770k

Ivy Bridge är en flopp

Det är Haswell som gäller 2013

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Källa? Tweaktown (som jag antar du har som källa) fick upp sin IB i 4,6 utan några problem. Sedan är ju IBs prestanda per clock bättre.

Tweaktown ja, inte för att det behöver stämma till 100% men det känns som ett bra riktmärke iaf. Dålig prestanda per clock är helt klart ett problem.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zhrooms:

i7 2700k (Sandy Bridge)
3.5GHz
3.9GHz Turbo
4 Cores, 8 Threads
8MB
Socket 1155

Pris: ~2195kr // http://cdon.se/hemelektronik/intel_core_i7_2700k_3%2c5ghz_soc...

i7 3770k (Ivy Bridge)
3.5GHz
3.9GHz Turbo
4 Cores, 8 Threads
8MB
Socket 1155

Cirkapris: ~3200kr

--

I princip samma processor bara att 3770k är snabbare men varmare, 2700k är segare men kallare vilket resulterar i att båda överklockar ungefär lika bra.

Dom enda skillnaderna utöver det är uppgraderad grafikprocessor i 3770k, och stöd för PCI-E 3.0.

Är det värt 1000kr mer? Nej.

2700k > 3770k

Ivy Bridge är en flopp

Det är Haswell som gäller 2013

Lanseringspris för 2600K var 3350 kr innan den lanserats. När den väl släpptes kostade den 2900 kr. En vecka senare hade den gått ner till runt 2600 kr och där stannade priset. Så en vecka efter lansering kostade processorn nästan 1000 kr mindre än den gjorde innan lansering.

Exakt samma sak kan man se på andra processorer, grafikkort och ja, det mesta. Ändå ser man sånahär inlägg varje gång när folk gnäller om att det är en flopp baserat på gissad prestanda och gissat pris. Helst ska man jämföra med ett tillfälligt kampanjpris också så att det blir extra missvisande.

Ge det en vecka eller två till efter lansering så ska du se att det inte skiljer mer än några hundralappar mellan 2700K och 3770K. 2700K kommer antagligen fortafarande säljas billigare även om den är dyrare än 3770K i inköp bara för att bli av med dem. Det låga priset du ser på CDON för tillfället är typisk lagerrensning inför ny generation.

Det är ju även väldigt relevant att titta på bulkpriserna på de olika processorerna när man ska gissa sig till vad de kommer kosta sedan. Intel 2600K ska kosta $317 och 2700K ska kosta $332 enligt Intel. Allt pekar på att 3770K kommer kosta ungefär som 2600K.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24