Permalänk
Avstängd

Hur högt kan jag klocka? i5 2500k

Hej, jag köpte nyss ny kylning till min dator. http://www.inet.se/kundvagn/visa/1694024/2012-04-15 ... 2st till pnp och 2 intake i mitt antec 300.
Just nu utan klock (3.33Ghz) går tempen aldrig över 55 grader och den ligger under 30 grader i idle.

Jag vill helst inte röra volten. Hur varm får den bli i full load innan jag ska sluta klocka?

Tack.

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

Värmen lär knappast bli ett problem, snarare processorn i sig.

Happy clocking

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jeppe1990:

Värmen lär knappast bli ett problem, snarare processorn i sig.

Happy clocking

Vet du något bra program som är enkelt att klocka i?

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av emiln96:

Vet du något bra program som är enkelt att klocka i?

Det finns inte direkt ett program som man laddar ner för att överklocka CPU:er. Oftast gör man detta i BIOS eller så har endel moderkort ett program för det (om man inte vill överklocka i BIOS).

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av emiln96:

Vet du något bra program som är enkelt att klocka i?

Du behöver läsa på lite innan du börjar. Guiden som finns här på forumet är jättefin, börja där

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

De flesta kan klocka en i5 2500k till 4,3 ghz. Några klarar 4,5 ghz. Jag har kört min på 4,3 ghz sen jag installerade den. Fick upp den i 4,9 ghz men då fick jag blåskärm. Har nu harvat på i 4,3 ghz i några månader och den fungerar utmärkt. Inte en enda blåskärm osv. Kanon!

Klocka gör du i BIOS om du inte har ett moderkort som stödjer tillverkarens egna överklockningsprogram i windowsmiljö, om tillverkaren har något sådant.
Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

P.S

Processorn blir inte direkt varmare av högre klock-tal, det är när man rör volten den blir varmare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

P.S

Processorn blir inte direkt varmare av högre klock-tal, det är när man rör volten den blir varmare.

Fel, den blir varmare vid högre klockfrekvens. En höjning av matningsspänningen ökar också värmen. Så det är flera ingående komponenter som spelar roll för värmeutvecklingen.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emiln96:

Vet du något bra program som är enkelt att klocka i?

Klocka alltid i BIOs och använd för allt i världen inte "autoclock" om ditt moderbord stödjer det. Visst, det är en gullig liten funktion, men den är varken effektiv eller speciellt skonsam för din processor.

Kolla runt på nätet och bilda dig en uppfattning om hur man klockar. Därefter kan du försiktigt börja leka med de olika inställningarna i BIOs. Det låter säkert läskigt, och visst är man rädd att allt ska brinna upp första gången men det är inte så känsligt som man tror. Iallafall inte så länge man inte beter sig som ett kioskmongo och rattar helt okontrollerat.

Ge det tid och ha inte bråttom.

Permalänk
Medlem

Så långt fysiken tillåter

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns en del dvs program och automatiska funktioner som kan klocka med mer eller mindre auto, undvik alla sådana helst,
Dels är det inte svårt att klocka i bios speciellt inte sandy bridge, dels kan en del värden som tex vcore bli väl onödigt höga, dels är det bra att själv veta och ha åtminstånde grundläggande kunskaper i det hela så man vet vad som händer och jur en del saker hänger ihop.

Det finns också program som tex Intel Extreme Tuning Utility, det är inte ett auto klockningsprogram, utan snarare så man kan klocka inifrån windows, dock genom manuella inställningar, ett slags IU till bios kanske man kan säga., funkar dock inte till alla moderkort, men många lite nyare intelbaserade, från chipset P55 och nyare

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Väntar själv på ett Asus P8Z77-V Pro och en i5 2500K från Inet. Med blandad förtjusning jag skall hoppa in i denna överklockningsvärld.
Hoppas kunna landa på en 24/7 klock runt 4.3

Visa signatur

Coolermaster HAF 932 | Cpu i5 2500K@ 4.3 GHz | Asus P8Z77-V Pro | Corsair Vengeance LP 1600 8GB | ASUS GTX680 4Gb | Crucial M4 128GB | A-Data 510 120GB | 1TB HDD Silverstone F02 | Corsair TX 750W | Noctua NH-D14 |

Permalänk
Medlem

Ingen som vet hur högt du kan klocka din processor, alla är olika och man kommer olika högt.

Det bästa du kan göra är att leta upp några sidor här på SweC om klockning och pröva dig fram, 2500k är riktigt enkla att klocka faktiskt.

Happy klocking:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Vilka är egentligen riskerna med att klocka (även när man är försiktig)? Jag har en i5 2500k på en Asus Sabertooth P67 och skulle väldigt gärna försöka klocka men har tyvärr 0 erfarenhet inom området. Finns det ingen pålitlig guide för just i5:an som är up to date (till skillnad från denna)?

Och hur vet man hur man ska göra om det inte finns guider för just det moderkort man har? Alla moderkort ser ju olika ut i BIOS.

Hur mycket prestanda vinner man ungefär på att klocka från standard 3,3 ghz till säg 4,5? Jag tänker på de mest krävande spelen såsom Crysis och BF3. Är det i slutändan verkligen värt det?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk

Jag använder automatiska CPU level-up inställningarna på min rigg#2 och kör i 4,2 med 1,3V.
Temp går ej över 60°C. Finns även 4.6 att välja där men det känns ej som det behövs med nuvarande gfx-kort.

Dessa auto inställningarna rör ej BCLK heller så det liknar mer en manuell överklockning.
Vad har du för MB ?

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbane78:

Jag använder automatiska CPU level-up inställningarna på min rigg#2 och kör i 4,2 med 1,3V.
Temp går ej över 60°C. Finns även 4.6 att välja där men det känns ej som det behövs med nuvarande gfx-kort.

Dessa auto inställningarna rör ej BCLK heller så det liknar mer en manuell överklockning.
Vad har du för MB ?

Nu vet jag inte hur det är för dig, men 1,3 är rätt högt för 4,2.. Jag har 1,3V och kör i 4,7 och tror att jag skulle kunna sänka volten några steg till Så du skulle kunna sänka tempen en bit genom att minska volten via manuell överklockning istället för auto.

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem
Skrivet av börnen:

Fel, den blir varmare vid högre klockfrekvens. En höjning av matningsspänningen ökar också värmen. Så det är flera ingående komponenter som spelar roll för värmeutvecklingen.

Nyckelordet är "direkt", det blir varmare ja, men knappast märkbart gämnfört med voltens värme.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

En sak som jag undrar är hur högt man ska ställa multipeln när man väl börjar klocka. Om man vill upp i exempelvis 4,5 ghz antar jag att multipeln när man är färdig skall ligga på 45. Men vilka värden är bra att börja på? Och hur högt kan man ungefär förvänta sig kunna gå innan man måste börja höja vcore?
Skulle man kunna ställa in multipeln på säg 40 utan problem och utan att behöva ändra något annat? Eller borde det inledningsvis vara lägre?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

En sak som jag undrar är hur högt man ska ställa multipeln när man väl börjar klocka. Om man vill upp i exempelvis 4,5 ghz antar jag att multipeln när man är färdig skall ligga på 45. Men vilka värden är bra att börja på? Och hur högt kan man ungefär förvänta sig kunna gå innan man måste börja höja vcore?
Skulle man kunna ställa in multipeln på säg 40 utan problem och utan att behöva ändra något annat? Eller borde det inledningsvis vara lägre?

Börja med att höja multipeln med 1, gå in i windows och kör en snabb runda Prime95, klarar datorn det utan att få bluescreen så startar du om datorn, går in i bios och höjer multipeln med 1-2 (helst ta 1 när man inte rört v-coren ännu) och kommer du in i windows så är det "lugnt". När du höjt med 3 kanske så testa med prime95 igen, förmodligen BSOD datorn och då höjer du v-coren lite och så testar du igen med prime95, är datorn stabil och du tycker du har en bra klock så kan du försöka sänka v-coren (för att minska temperaturen) tills det att det BSOD med Prime95, sen sätter du bara datorn på hård-test i t.ex prime95 eller OCCT i ett par timmar för att verkligen se om den är stabil.

Själv så sitter jag på en 2700k i 4.6 GHz @ 1.27 v-core (vilket tydligen är bra vad jag har hört?) och jag kan säkert komma mycket högre! NH-D14 SE2011 som kylare!

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Börja med att höja multipeln med 1, gå in i windows och kör en snabb runda Prime95, klarar datorn det utan att få bluescreen så startar du om datorn, går in i bios och höjer multipeln med 1-2 (helst ta 1 när man inte rört v-coren ännu) och kommer du in i windows så är det "lugnt". När du höjt med 3 kanske så testa med prime95 igen, förmodligen BSOD datorn och då höjer du v-coren lite och så testar du igen med prime95, är datorn stabil och du tycker du har en bra klock så kan du försöka sänka v-coren (för att minska temperaturen) tills det att det BSOD med Prime95, sen sätter du bara datorn på hård-test i t.ex prime95 eller OCCT i ett par timmar för att verkligen se om den är stabil.

Själv så sitter jag på en 2700k i 4.6 GHz @ 1.28 v-core (vilket tydligen är bra vad jag har hört?) och jag kan säkert komma mycket högre! NH-D14 SE2011 som kylare!

Tack för hjälpen. Låter som att det kan ta ett bra tag (kanske tom ett par dar för en nybörjare?). Och den här processen såsom du beskriver den borde alltså vara helt riskfri? Förutsatt att man är försiktig förstås, på det sätt du beskriver.

Par frågor till:

Vilka andra inställningar skall man ändra före, under och efter proceduren? Behöver man exempelvis ändra något med minnena? Vilka inställningar skall stängas av?

Hur mycket bör man höja vcore åt gången? 0.01?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Tack för hjälpen. Låter som att det kan ta ett bra tag (kanske tom ett par dar för en nybörjare?). Och den här processen såsom du beskriver den borde alltså vara helt riskfri? Förutsatt att man är försiktig förstås, på det sätt du beskriver.

Par frågor till:

Vilka andra inställningar skall man ändra före, under och efter proceduren? Behöver man exempelvis ändra något med minnena? Vilka inställningar skall stängas av?

Hur mycket bör man höja vcore åt gången? 0.01?

Njae, ett par dagar kanske inte, men ett par timmar får det nog gärna ta! Jag fick min 2700k för en vecka sen och körde den i 4.2 ghz ganska länge, sen tänkte jag att jag kunde höja frekvensen lite så jag kom upp till 4.6, kommer säkert högre men vill först hitta en bra V-core till min CPU. Gör så att du ändrar multipeln, testar CPUn i Prime95 i 5 minuter, och gör det om och om igen och försök få så låg v-core som möjligt. Sen när du får BSOD så tar du tillbaka V-coren där datorn senast klara sig utan BSOD, och kör ett test i ett par timmar!

Jag personligen har endast ändrat minnenas hastighet (dom står på 1333 mhz när du sätter igång datorn, satte dom på 1600mhz för det är 1600mhz minnen) och multipeln och v-coren. Inte mer.

Jag höjer/sänker v-coren med 0.05, det är en smaksak men det funkar för mig då jag har ett program som gör att jag kan överklocka inne i windows (har en MSI Z77A-GD65 moderkort och där följer med en programvara som möjliggör det, jävligt bra ide men programmet är inte perfekt )

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Njae, ett par dagar kanske inte, men ett par timmar får det nog gärna ta! Jag fick min 2700k för en vecka sen och körde den i 4.2 ghz ganska länge, sen tänkte jag att jag kunde höja frekvensen lite så jag kom upp till 4.6, kommer säkert högre men vill först hitta en bra V-core till min CPU. Gör så att du ändrar multipeln, testar CPUn i Prime95 i 5 minuter, och gör det om och om igen och försök få så låg v-core som möjligt. Sen när du får BSOD så tar du tillbaka V-coren där datorn senast klara sig utan BSOD, och kör ett test i ett par timmar!

Jag personligen har endast ändrat minnenas hastighet (dom står på 1333 mhz när du sätter igång datorn, satte dom på 1600mhz för det är 1600mhz minnen) och multipeln och v-coren. Inte mer.

Jag höjer/sänker v-coren med 0.05, det är en smaksak men det funkar för mig då jag har ett program som gör att jag kan överklocka inne i windows (har en MSI Z77A-GD65 moderkort och där följer med en programvara som möjliggör det, jävligt bra ide men programmet är inte perfekt )

Hur mycket prestanda tjänar man ungefär? Märker man någon skillnad i spel exempelvis? Har även 2 st gtx 560 Ti och 8 gb ram.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Hur mycket prestanda tjänar man ungefär? Märker man någon skillnad i spel exempelvis? Har även 2 st gtx 560 Ti och 8 gb ram.

Det kan jag tyvärr inte yttra mig om särskilt mycket, men jag kan säga en sak, Jag spelar LoL, och med min gammla processor (Q8200 i 2,33 ghz med 6gb ram) så hade jag ett problem, jag fick "bara" 120 fps i ett par sekunder sen gick det ner mot 60-70 fps av någon anledning, och varken CPUn eller GPUn var belastade över 50%.

Sen fick jag min 2700k, och nu ligger jag alltid på 180 fps och upp till 210 fps (har en 120hz skärm, därför jag vill ha högt). Sitter på en 470 SOC (presterar som en 480 nästan).

Dina kort kommer ta alla spel väldigt bra, din processor gör nog inte någon större skillnad på typ, 4,0 GHz eller 4,7 GHz, det är bara i Benchmarking du kommer se skillnaden.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Det kan jag tyvärr inte yttra mig om särskilt mycket, men jag kan säga en sak, Jag spelar LoL, och med min gammla processor (Q8200 i 2,33 ghz med 6gb ram) så hade jag ett problem, jag fick "bara" 120 fps i ett par sekunder sen gick det ner mot 60-70 fps av någon anledning, och varken CPUn eller GPUn var belastade över 50%.

Sen fick jag min 2700k, och nu ligger jag alltid på 180 fps och upp till 210 fps (har en 120hz skärm, därför jag vill ha högt). Sitter på en 470 SOC (presterar som en 480 nästan).

Dina kort kommer ta alla spel väldigt bra, din processor gör nog inte någon större skillnad på typ, 4,0 GHz eller 4,7 GHz, det är bara i Benchmarking du kommer se skillnaden.

Det var det jag misstänkte, med andra ord kanske det inte är värt besväret... nåväl, det vore ju kul att testa oavsett bara för att Plus att man lär sig något nytt, vilket ju aldrig är fy skam.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Det var det jag misstänkte, med andra ord kanske det inte är värt besväret... nåväl, det vore ju kul att testa oavsett bara för att Plus att man lär sig något nytt, vilket ju aldrig är fy skam.

Precis! Höj till 4,0 GHz och du får en perfekt prestanda för oss dödliga människor

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb