Rengöra CPU med handsprit eller nagellacksborttagningsmedel?

Permalänk
Medlem

Rengöra CPU med handsprit eller nagellacksborttagningsmedel?

Tjena! Som titeln lyder, vilket ska man välja?

FÖRTYDLIGANDE AV INGREDIENSERNA:
Handsprit:
Alcohol (denat.), Isopropyl Alcohol, Agua, Glycerin. Ethanol (96%).

Nagellacksborttagning:
Acetone, Water, Butyl Acetate, Ricinus Communis (Castor) Seed Oil, Green 6 (Cl 61565).

Tack på förhand.

MVH

Permalänk
Medlem

Handspriten har vad jag ser inget som skulle lämnas på CPUn.
Nagellacksborttagningen innehåller däremot seed oil vilket inte är bra (om det är som vanlig olja).

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Om du nu måste använda handsprit(antar att du inte har något vettigare) så se till att du blöter trasan/pappret du ska torka av med och inte tvärtom, tillsätt inte handspriten direkt på cpun är vad jag menar.

Permalänk
Medlem

jag har gjort rent CPUer med allt möjligt, handsprit funkar säkert bra ... prova och se!

så länge du inte lämnar massa kladd kvar så är det värsta du kan råka ut för att du får sätta om kylaren ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Glycerin (som finns i handsprit) skulle jag inte vilja ha på CPU:n.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

jag har gjort rent CPUer med allt möjligt, handsprit funkar säkert bra ... prova och se!

så länge du inte lämnar massa kladd kvar så är det värsta du kan råka ut för att du får sätta om kylaren ...

Helt vansinnigt tips, vet man inte vad något innehåller så ska man definitivt inte använda det för rengöring av cpun. Många ämnen kommer inte lämna "kladd" även fast det kan ligga olika fetter kvar, kontakt-ytan kommer att bli mycket sämre och öka temperaturen då kylpastan inte kan göra sitt jobb ordentligt.

Permalänk
Medlem

Det räcker med papper. Torka bara av noggrant. Iof har jag bara rengjort CPUer osv med Artic silver pasta så orginalpatsor osv kanske är mer trögflytande och behöver torkas av med lösningsmedel.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

>Häum, handsprit skall du inte använda eftersom den innehåller mjukgörande medel för händerna (några gör det iaf). Köp en flaska rödsprit. Det funkar prima.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Jag brukar använda papper och det har alltid funkat Om det inte går bort riktigt tar jag lite vatten på pappret, men det är bara jag...

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Om pastan inte torkat så behöver du inget lösningsmedel, torka bara av med ett vanligt hushållspapper.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Använd hellre Isopropanol (Isopropylalkohol).

Finns t.ex. hos Kjell & Co:
http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/kemi-s...
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/rengoring/rengorings...

Fanns åtminstone förr även på apoteket.

Permalänk
Medlem

går att bara torka bort med papper också

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

köp en aceton utan olja på ica för typ 15 spänn.. varför krångla till de?!

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem

Jo ni har rätt.

100% aceton eller 100% bensin ska jag köpa?

Permalänk
Skrivet av piercing:

köp en aceton utan olja på ica för typ 15 spänn.. varför krångla till de?!

Därför att Aceton smälter plast.
Nu vet jag inte CPU:n i fråga har plasthölje men mycket annan elektronik har det.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5321164/articlean-rengorningskit-f...

Rätt så dyrt, men en bra produkt enligt omdömen.

Permalänk
Hedersmedlem

Som det står i FAQ och ett otal andra trådar om man orkar söka svar innan man skapar onödiga trådar så kan du ta nästan vilket rengöringsmedel som helst innehållande alkohol, bensin or whatever så länge det inte innehåller olja eller för den delen glycerin. Det viktiga är att det ska avdunsta eller gå att torka bort utan att lämna rester. Aceton funkar även det då CPU-kapseln aldrig är gjord av den typ av plast som reagerar med detta.
Dessutom gillar vi inte att folk skriker i trådrubriker så...

* Rubrik redigerad och tråd låst enl. §2 i reglerna *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.