Permalänk
Medlem

Cpu-kylare med aceton?

Jag är säkert inte den första med tankar på en annan typ av cpu-kylare, både dietyleter och isopentan
har tagits upp i diskussioner på nätet till någon form av kylning.
Det funkar förmodligen inte i verkligheten pga faktorer jag inte känner till, men jag kan inte
bara avfärda idén, utan tänker istället dela med mig av den här och hoppas på feedback.

Låt säga att man har ett rör (20-25cm långt) som i ena ändan är förslutet, den ändan ska ligga ann mot cpun
och det är även här acetonen ska befinna sig.
Även andra ändan av röret ska vara förslutet, men både på in och utsidan av denna ända, ska det
finnas en hel del flänsar, och det är här värmen ska avledas med hjälp av fläktar.
När cpun blir varm, hettas acetonen upp till sin kokpunkt på 56 grader C och börjar koka.
Ångan som bildas kyls av bland de många flänsar i toppen som kyls av fläktar, den kondenseras och blir åter
till aceton i flytande form, som rinner tillbaka ner i "reservoaren" intill cpun, och processen upprepas.
Eftersom acetonen inte blir varmare än 56 C, förblir även cpun runt 56 grader.
Den "överflödiga" värmen som cpun matar in i acetonen, transporteras av ångan upp till kylpunkten, och
överförs till luften på utsidan av röret.

Någon kemist (eller vem som helst) där ute som sitter på en del fakta? Hade detta funkat i praktiken?
Isopentan kokar vid 30 grader C, men är extremt brandfarligt, men hade kanske även det funkat?

Visa signatur

QC7

Permalänk

Du har just beskrivit hur en standard heatpipekylare fungerar.

Jag förstår inte frågan.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Du har just beskrivit hur en standard heatpipekylare fungerar.

Jag förstår inte frågan.

Principen må vara den samma, men jag syftar på att ha ett rör som är ca 4-5cm i diameter, och inte
8mm som en vanlig kylare har.
Acetonen ska sen vara runt 6cm "djup" eller något. Den kommer ständigt kokas och kondenseras
och på så sätt hålla cpun i en temp runt kokpunkten.
Svårt att beskriva precis hur jag menar utan att illustrera med bild.

Frågan som så, är om det kommer funka öht. Jag missar förmodligen en del saker eftersom jag inte
är väldigt kunnig innom fysik/kemi. Så det hade varit kul med lite feedback från folk som är insatta i ämnena.

Om det funkar som jag tänker mig, kommer cpun ständigt kunna hållas på en temp runt 56-60 C
även vid väldigt hård överklockning. Vilket man inte kan med dagens vanliga luftkylare.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att energin som tas upp när acetonen förångas även måste avges för att den skall kunna kondeseras. Det enda du gör är egentligen att förflytta värmen från cpun ->aceton->acetonånga->kylflänsar->luft.

Du måste även förstå att även om acetonen kommer att hålla en temperatur av 56 graders tills hela mängden förångats så kommer cpun att kunna vara mycket varmare. Lite som att ta en stekpanna som du hettar upp för att sedan hälla vatten i den. Även om vattnet som är i vätskefas kommer att hålla 100 graders till allt vatten kokat bort så kommer stekpannan att kunna vara mycket varmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Principen må vara den samma, men jag syftar på att ha ett rör som är ca 4-5cm i diameter, och inte
8mm som en vanlig kylare har.
Acetonen ska sen vara runt 6cm "djup" eller något. Den kommer ständigt kokas och kondenseras
och på så sätt hålla cpun i en temp runt kokpunkten.
Svårt att beskriva precis hur jag menar utan att illustrera med bild.

Frågan som så, är om det kommer funka öht. Jag missar förmodligen en del saker eftersom jag inte
är väldigt kunnig innom fysik/kemi. Så det hade varit kul med lite feedback från folk som är insatta i ämnena.

Om det funkar som jag tänker mig, kommer cpun ständigt kunna hållas på en temp runt 56-60 C
även vid väldigt hård överklockning. Vilket man inte kan med dagens vanliga luftkylare.

Det skulle inte fungera då det du beskriver endast skulle transportera bort värmen från CPUn tillfälligt. Värmen försvinner inte ur bild bara för att den inte är vid CPUn längre utan den lagras i kylaren tills den kan transporteras någon annanstans vilket är till luften. Därför har man stora torn till luftkylare och radiatorer till vattenkylning, för att få så mycket yta mot luften som möjligt och därmed leda bort värme så snabbt som möjligt. Din ide skulle leda till att temperaturen inne i heatpipen bara stiger för den kan inte leda värmen till luften tillräckligt snabbt.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Aceton och torris fungerar bättre.
TS, det finns ett företag som jobbat på en liknande lösning. Dock så har de sänkt ner alla komponenter i någon slags speciellt framtagen vätska. När den blir varm så förångar den och fastnar på en kylfläns, och sedan droppar vätskan tillbaka ner i själva tanken med komponenterna.
Oklart HUR bra det kyler, men det fungerar ju. Precis som när folk dränker ner datorn i matolja osv osv..

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av perhuden:

Kom ihåg att energin som tas upp när acetonen förångas även måste avges för att den skall kunna kondeseras. Det enda du gör är egentligen att förflytta värmen från cpun ->aceton->acetonånga->kylflänsar->luft.

Du måste även förstå att även om acetonen kommer att hålla en temperatur av 56 graders tills hela mängden förångats så kommer cpun att kunna vara mycket varmare. Lite som att ta en stekpanna som du hettar upp för att sedan hälla vatten i den. Även om vattnet som är i vätskefas kommer att hålla 100 graders till allt vatten kokat bort så kommer stekpannan att kunna vara mycket varmare.

Sant där, tänkte jag inte fullt ut på.
Det får man experimentera med och ta reda på hur mycket varmare cpun kommer vara.
Finns ju även dietyleter och isopentan att testa med om tempen skulle bli för hög med acetonen.

Skrivet av Tobi the Dobi:

Det skulle inte fungera då det du beskriver endast skulle transportera bort värmen från CPUn tillfälligt. Värmen försvinner inte ur bild bara för att den inte är vid CPUn längre utan den lagras i kylaren tills den kan transporteras någon annanstans vilket är till luften. Därför har man stora torn till luftkylare och radiatorer till vattenkylning, för att få så mycket yta mot luften som möjligt och därmed leda bort värme så snabbt som möjligt. Din ide skulle leda till att temperaturen inne i heatpipen bara stiger för den kan inte leda värmen till luften tillräckligt snabbt.

Tror inte jag hänger med dig, "tillfälligt"? Värmen från ångan som övergår i vätskeform förflyttas bort med fläktar, och lagras inte i kylaren.
Vid testandet av kylaren får man ju se hur pass stora/många flänsar som behövs för att få undan värmen.
Tanken är ju att i toppen av röret ha en massa flänsar likt kylarna idag. Både på in/utsidan av röret, för att kunna kyla så mycket ånga som möjligt.

Skrivet av XrOo:

Aceton och torris fungerar bättre.
TS, det finns ett företag som jobbat på en liknande lösning. Dock så har de sänkt ner alla komponenter i någon slags speciellt framtagen vätska. När den blir varm så förångar den och fastnar på en kylfläns, och sedan droppar vätskan tillbaka ner i själva tanken med komponenterna.
Oklart HUR bra det kyler, men det fungerar ju. Precis som när folk dränker ner datorn i matolja osv osv..

Torris vettetusan om jag vill ge mig in på Det ska ju vara en underhållsfri kylare i slutändan.

Dem kör lite på samma sak som jag var inne på, att låta avdunstningen/förångningen droppa ner i vätskan igen, och börja om på nytt.
Bara man ser till att där finns nog med vätska, så det inte går torrt efter en viss tid.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Entusiast

Klart det fungerar, heatpipes är ju ett välbeprövat koncept. Problemet med din lösning är att kondensera acetonen igen. Problemet är att få till en bra temperaturgradient som driver det där. Det är därför du har många små rör i heatpipes istället för ett stort. Du behöver få ångan i kontakt med själva röret för att kondensera det eftersom värmeöverföringen i ångfasen är väldigt dålig. Du skulle behöva någon form av ytförstorande fenor även på insidan av röret för att det ska bli effektivt. Annars blir det ett väldigt långt rör.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Rekordmedlem

Ja du kan göra ett grovt långt heatpiperör, men hur ska det se ut rent praktiskt? har du räknat på det och de belastningar som blir på moderkort och infästningar och vilka ytareor som behövs för värmeväxlingen, opraktiskt till ingen nytta är det första jag tänker, men du kan säkert bygga nått bara för att ha byggt det själv, och det verkar ju även kräva en horisontell cpu som du beskriver det.
Det går åt mest energi när man byter aggregationstillstånd, så det är den tempen du behöver hitta och anpassa mot cpun, du kan justera ditt rör genom att ändra trycket och du får tänka på att trycket ökar om det är ett slutet system som upphettas och då stiger kokpunkten och värmeledningen försämras.
Det går säkert att bygga en egen heatpipe, den lär dock bli ganska stor o klumpig o tung om du inte har tillgång till maskiner för att hantera riktigt tunna plåtar, tänk på att flänsarean mot luften på tex en ninja som jag har är kring 0,5m^2 och man har kanske 0,25-0,3mm tjocka plåtar anslutna mot rören, kanske 12 värme kopplingar per plåt med ganska stor area pga formen som blir när man pressar flänsen. Det finns en massa praktiska problem med hur du ska lösa det utan att det blir jättestort eller kräver maskiner för plåtbearbetning som de flesta inte har hemma, gör du röret kanske 2m långt för att få bra area så blir det ju oerhört bökigt och tungt och ger dessutom hävstångseffekt om du rör det....... Gör en skiss på det hela och räkna lite på det, men jag tror helt enkelt inte att ett 25cm rör funkar, det är för kort för att du ska kunna leda bort nog med värme i ett slutet system.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast

Jag har funderat lite till på konceptet och du kommer behöva montera in en veke som det är i heatpipes. Risken är annars att du får filmkokning i botten. Det kan ju handla om rätt höga temperaturer, har jag tid kan jag kanske räkna lite snabbt på det. Får du filmkokning så kommer temperaturen skena på processorn eftersom så gott som all kylning försvinner.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Vad är det för vätska i vanliga heatpipekylare? Man kanske skulle kunna byta ut den till något bättre som ett första projekt. Vad har man i airconditionaggregat? Är det någon slags freon som det är i kylskåp? Det känns spontant som att dom redan löst problemet där lite.

Dietyleter låter inte särskilt smart att leka med.

Citat:

Diethyl ether is susceptible to peroxide formation, and can form explosive diethyl ether peroxide. Ether peroxides are higher boiling and are contact explosives when dry. Diethyl ether is typically supplied with trace amounts of the antioxidant butylated hydroxytoluene (BHT), which reduces the formation of peroxides. Storage over sodium hydroxide precipitates the intermediate ether hydroperoxides. Water and peroxides can be removed by either distillation from sodium and benzophenone, or by passing through a column of activated alumina.[19]

Diethyl ether is extremely flammable. The autoignition temperature of diethyl ether is 160 °C (320 °F), therefore it can be ignited by a hot surface without a flame or spark. A common practice in chemical labs is to use steam (thus limiting the temperature to 100 °C (212 °F) when ether must be heated or distilled). The diffusion of diethyl ether in air is 0.918·10−5 m2/s (298K, 101.325 kPa)[citation needed].

wiki.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bigmac pro:

Vad är det för vätska i vanliga heatpipekylare? Man kanske skulle kunna byta ut den till något bättre som ett första projekt. Vad har man i airconditionaggregat? Är det någon slags freon som det är i kylskåp? Det känns spontant som att dom redan löst problemet där lite.

Dietyleter låter inte särskilt smart att leka med.
wiki.

I heatpipes brukar det vara en alkohol eller vatten under lågt tryck. I kylskåp brukar det vara isobutan och värmepumpar innehåller en blandning av lätta flourerade kolväten, typ R407C och R410A. Har för mig att både värmepumpar och luftkonditionering kör med samma. Hur som helst är det helt irrelevant för det här sammanhanget eftersom man vill ha helt andra egenskaper i en värmepump än i en heatpipe.

Att byta vätska i en heatpipe är inte helt trivialt för att du vill dra vakuum i den innan du häller i en annan vätska för att luft kommer försämra prestandan. Så visst, det går om man kan löda koppar men slutresultatet kommer bli sämre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Klart det fungerar, heatpipes är ju ett välbeprövat koncept. Problemet med din lösning är att kondensera acetonen igen. Problemet är att få till en bra temperaturgradient som driver det där. Det är därför du har många små rör i heatpipes istället för ett stort. Du behöver få ångan i kontakt med själva röret för att kondensera det eftersom värmeöverföringen i ångfasen är väldigt dålig. Du skulle behöva någon form av ytförstorande fenor även på insidan av röret för att det ska bli effektivt. Annars blir det ett väldigt långt rör.

Det var lite det där med ytan jag var inne på med att ha flänsar/fenor på insidan.
I ångmaskiner hade man väl rör innuti elden så att säga, som man pumpade runt vatten i som i sin tur kokade.
Tänkte mig något liknande, fast i mina rör har man bara luft som kyler av rören på insidan och får acetonen att kondensera.
Men filmkokning? Känns inte som risken är så väldigt stor vid dessa låga temperaturer?
Du får gärna räkna på det, saknar själv helt kunskap för det. Hade helt enkelt tänkt experimentera fram resultat rent praktiskt.

Skrivet av mrqaffe:

Ja du kan göra ett grovt långt heatpiperör, men hur ska det se ut rent praktiskt? har du räknat på det och de belastningar som blir på moderkort och infästningar och vilka ytareor som behövs för värmeväxlingen, opraktiskt till ingen nytta är det första jag tänker, men du kan säkert bygga nått bara för att ha byggt det själv, och det verkar ju även kräva en horisontell cpu som du beskriver det.
Det går åt mest energi när man byter aggregationstillstånd, så det är den tempen du behöver hitta och anpassa mot cpun, du kan justera ditt rör genom att ändra trycket och du får tänka på att trycket ökar om det är ett slutet system som upphettas och då stiger kokpunkten och värmeledningen försämras.
Det går säkert att bygga en egen heatpipe, den lär dock bli ganska stor o klumpig o tung om du inte har tillgång till maskiner för att hantera riktigt tunna plåtar, tänk på att flänsarean mot luften på tex en ninja som jag har är kring 0,5m^2 och man har kanske 0,25-0,3mm tjocka plåtar anslutna mot rören, kanske 12 värme kopplingar per plåt med ganska stor area pga formen som blir när man pressar flänsen. Det finns en massa praktiska problem med hur du ska lösa det utan att det blir jättestort eller kräver maskiner för plåtbearbetning som de flesta inte har hemma, gör du röret kanske 2m långt för att få bra area så blir det ju oerhört bökigt och tungt och ger dessutom hävstångseffekt om du rör det....... Gör en skiss på det hela och räkna lite på det, men jag tror helt enkelt inte att ett 25cm rör funkar, det är för kort för att du ska kunna leda bort nog med värme i ett slutet system.

Om jag lyckas bygga något som kan hålla tempen på en sjyst nivå, och samtidigt inte ta upp mycket mer plats än en vanlig
stor tornkylare, så tycker jag inte att det är opraktiskt.
Beroende på om cpun befinner sig i vågrät/lodrät läge, så kan man ju bocka röret och bygga kylaren efter det, tror inte det är något problem i sig.
Trycker oroar mig dock lite, som du säger ökar ju kokpunkten vid ökat tryck, och hur de graferna ser ut får man ju kolla
upp när man ska ge sig in på bygget. Trycket får man mäta fram etc.
Innan jag ens ger mig in på detta, vill jag veta lite mer om huruvida det kan fungera eller inte.
Materialet ska nog gå att lösa, har tillgång till maskinverkstad, inget man börjar med i köket direkt.
Hur som helst så börjar jag tvivla lite..

Visa signatur

QC7

Permalänk
Entusiast

I gamla ångmaskiner var det vanligare att man hade en så kallad eldrörspanna, det vill säga rör nedsänkta i vattenbad som de varma rökgaserna gick igenom. Den designen är ytters ovanligt nu för tiden då där är bättre att ha rökgaser på utsidan och vatten på insidan för då kan man kompensera den dåliga värmeöverföringen från gaserna med ytförstorande fenor.

Problemet med att trycka in massa rör är ju att du behöver cirkulation även genom de rören så att de kyls. Generellt brukar man inte använda luft för att kondensera vätskor för att det är så innefektivt. Man får ju dålig värmeöverföring på två sidor och inte bara en om man kyler med en vätska. Extra trassel blir det vid kondensation eftersom du har en vätskefilm på insidan som ytterligare isolerar värmeöverföringen. Du råkar inte ha en skiss på hur du har tänkte dig det hela?

Filmkokning är en reell risk eftersom du har en relativt liten diameter. Det behöver ju inte bli ren filmkokning för att du ska få problem. Så länge gasbubblorna är relativt stora så kommer du få väldigt dålig värmeöverföring processor till vätska. Tyvärr hittade jag ingen kokningskurva eller relevanta korrelationer i min litteratur. Jag har bara gått igenom kokning relativt ytligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju börja med att fundera över hur du ska åstadkomma tillräckligt stor yta på flänsarna som ska leda värmen mot luften, om du kollar på en bra färdig kylare så är den kring 0,5m^2 , och ingen del av värmeväxlande ytan är mer än ca 3cm från punkten där heatpipen ansluts termiskt, gör du ditt grova rör så får du problem där med att leda värmen till luft eftersom du troligen inte kan få nog med area tillräckligt nära heatpipen.
Att du pressar egna flänsar tror jag inte på pga kostnaden, kan ju ha fel men det lär bli dyrt att göra verktygssatsen.
Det enda realistiska är väl i så fall att du gör flänsar i tunn kopplarplåt och löder fast dem, men hur skicklig är du på tunnplåtslageri, flänsarna på en pressad köpefläns är ca 2mm ifrån varandra och ca 0,3mm tjocka, det är inte omöjligt, men det kräver en duktig plåtslagare för att fixa det för hand, annars får man bygga större, och då kommer ju de praktiska problemen med hur man ska utforma allt, redan dina 25cm är större än en låda tar.
Jag tror du kan lyckas rent tekniskt om du verkligen vill, men det lär inte bli enkelt eller billigt, det kanske dessutom kräver att du gör några modeller och du kanske även behöver saker du inte har som bra termometrar och kanske en ir kamera för att se hur röret arbetar tempmässigt. Det kan kanske även krävas en vacumpump för att kunna justera in kokpunkten och manometrar för att mäta trycket.
Det låter egentligen som nått projektarbete på högskolenivå i värmelära/ termodynamik/fysik att göra en sån här sak, det går att lösa det, men om syftet från början är att spara pengar genom att slippa köpa en kylare så är det inte vettigt, ska du däremot börja producera kylare eller vill lära dig värmelära så kan det nog vara bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

I gamla ångmaskiner var det vanligare att man hade en så kallad eldrörspanna, det vill säga rör nedsänkta i vattenbad som de varma rökgaserna gick igenom. Den designen är ytters ovanligt nu för tiden då där är bättre att ha rökgaser på utsidan och vatten på insidan för då kan man kompensera den dåliga värmeöverföringen från gaserna med ytförstorande fenor.

Problemet med att trycka in massa rör är ju att du behöver cirkulation även genom de rören så att de kyls. Generellt brukar man inte använda luft för att kondensera vätskor för att det är så innefektivt. Man får ju dålig värmeöverföring på två sidor och inte bara en om man kyler med en vätska. Extra trassel blir det vid kondensation eftersom du har en vätskefilm på insidan som ytterligare isolerar värmeöverföringen. Du råkar inte ha en skiss på hur du har tänkte dig det hela?

Filmkokning är en reell risk eftersom du har en relativt liten diameter. Det behöver ju inte bli ren filmkokning för att du ska få problem. Så länge gasbubblorna är relativt stora så kommer du få väldigt dålig värmeöverföring processor till vätska. Tyvärr hittade jag ingen kokningskurva eller relevanta korrelationer i min litteratur. Jag har bara gått igenom kokning relativt ytligt.

Jag är usel på att rita, och har inga verktyg i datorn för det.
Men jag tror att jag blivit nog upplyst för att förstå att det förmodligen är betydligt svårare att utföra än jag trott (men ändå misstänkt).
Det är inget jag tänker ge upp, men inte heller något jag tänker lägga krut på just nu, inte efter den information jag fått här.
Ett projekt för framtiden kanske, när man kommit över material osv, och kanske blivit lite mer påläst
Kul och intressant med så mycket feedback, ett stort tack.

Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju börja med att fundera över hur du ska åstadkomma tillräckligt stor yta på flänsarna som ska leda värmen mot luften, om du kollar på en bra färdig kylare så är den kring 0,5m^2 , och ingen del av värmeväxlande ytan är mer än ca 3cm från punkten där heatpipen ansluts termiskt, gör du ditt grova rör så får du problem där med att leda värmen till luft eftersom du troligen inte kan få nog med area tillräckligt nära heatpipen.
Att du pressar egna flänsar tror jag inte på pga kostnaden, kan ju ha fel men det lär bli dyrt att göra verktygssatsen.
Det enda realistiska är väl i så fall att du gör flänsar i tunn kopplarplåt och löder fast dem, men hur skicklig är du på tunnplåtslageri, flänsarna på en pressad köpefläns är ca 2mm ifrån varandra och ca 0,3mm tjocka, det är inte omöjligt, men det kräver en duktig plåtslagare för att fixa det för hand, annars får man bygga större, och då kommer ju de praktiska problemen med hur man ska utforma allt, redan dina 25cm är större än en låda tar.
Jag tror du kan lyckas rent tekniskt om du verkligen vill, men det lär inte bli enkelt eller billigt, det kanske dessutom kräver att du gör några modeller och du kanske även behöver saker du inte har som bra termometrar och kanske en ir kamera för att se hur röret arbetar tempmässigt. Det kan kanske även krävas en vacumpump för att kunna justera in kokpunkten och manometrar för att mäta trycket.
Det låter egentligen som nått projektarbete på högskolenivå i värmelära/ termodynamik/fysik att göra en sån här sak, det går att lösa det, men om syftet från början är att spara pengar genom att slippa köpa en kylare så är det inte vettigt, ska du däremot börja producera kylare eller vill lära dig värmelära så kan det nog vara bra.

Det var mest en kul grej att kunna lyckas med, OM jag hade lyckats, att få något sådant att funka.
Samtidigt som det skulle vara väldigt kul att experimentera med.
Men eftersom jag inte sitter på all kunskap, drog jag upp det här för att få feedback som jag tidigare nämnt.
Att det skulle bli billigare än att köpa en färdig kylare har jag aldrig trott
Jag har hur som helst blivit införstådd med att det, som sagt, får bli ett projekt för framtiden när omständigheterna är bättre.
Tack även till dig.

Visa signatur

QC7