Permalänk
Medlem

Enkel server - OS?

Hejsan alla söta små servernissar!

Jag ska börja slänga ihop en server att ha hemma i ett vanligt ATX chassi och som jag hade tänkt att köra 8TB RAID 4 eller 5 i. Den ska användas som filserver med kontakt via en browser helst, webserver, backupstation samt att jag ska rippa över alla mina DVD'er till den och då kunna titta på dom direkt från servern.

Tänkte lösa det hela lite enkelt genom att bara ha tv'n kopplad som skärm till servern och bara öppna filmerna i VLC som på en vanlig burk, tips på bättre lösningar?

Nu sitter jag i jungeln som heter Operativsystem, är fullkomligt lost. Grafiskt interface är ett måste, har totalt lessnat på textbaserat efter en längre skolprojekt med en Debianserver, samt att jag gärna ska kunna köra en eller två spel-servrar från den, tex minecraft och Day of Defeat.

Vad finns det, snälla hjälp =3

Permalänk
Medlem

Vad har du för buget för det hela? Vilken hårdvara sitter du på idag?

Permalänk
Medlem

En vanlig ubuntu desktop och XBMC kommer passa dig utmärkt!

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående talare. Hade först tänkt föreslå Arch Linux, men då det kräver lite textbaserat konfande (vilket du var less på) så låter Ubuntu som ett bra val faktiskt.

Permalänk
Medlem

Och då har Ubuntu desktop alla dom funktionerna som ftp och webserver etc? Skulle helst slippa diverse mjukvaruklienter (typ filezilla) som rätt va det är lägger av när man behöver dom som mest...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Vad har du för buget för det hela? Vilken hårdvara sitter du på idag?

Jag har lite prylar liggandes som ska in i den burken, Intel i3 2100 (ofarligt sval och väldigt stabil), 8 gig ddr3 1333 RAM (tänkte dubbla det för säkerhets skull) och 630 watts nätagg...
Tänkte sälja av lite annan hårdvara i form av grafik och chassi etc för att köpa mig miditower i von anka (snål som fan alltså) prisklassen och ett ATX mobo med plats för minne och som har utrymme för riktigt knäpptysta fläktar, har även en cpu kyl som är väldigt tyst. Kommer till att börja med bli några mindre hårddiskar, typ i stil med 2 st 1TB 7200 rpm, och sedan frammåt jul uppgradera till 8TB (4x2TB)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagballs:

Och då har Ubuntu desktop alla dom funktionerna som ftp och webserver etc? Skulle helst slippa diverse mjukvaruklienter (typ filezilla) som rätt va det är lägger av när man behöver dom som mest...

Hänger inte riktigt med på vad du försöker säga. Men Ubuntu Desktop har varken ftpserver eller webbserver direkt från installationen men det är knappast svårt att installera den mjukvaran.

För att ansluta till din ftp måste du ha en mjukvaruklient (hur skulle du annars göra??) som Filezilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagballs:

Och då har Ubuntu desktop alla dom funktionerna som ftp och webserver etc? Skulle helst slippa diverse mjukvaruklienter (typ filezilla) som rätt va det är lägger av när man behöver dom som mest...

Ubutu desktop har svjv inte några serverprogramvaror installerade från start, men det är ju en smal sak att installera. Alternativt kan du intstallera Ubutu server där man har möjlighet att välja att installera en hel rad olika servertyper vid installationen som sedan är "up and running" med en gång. Då får du istället installera något av de grafiska gränssnitt som finns, vilket är snabbt gjort, men måste göras från kommandotolken.
Sedan gissar jag att du, även om det finns webgränssnitt för många serverprogramvaror, inte helt kommer att slippa textbaserad konfiguration ändå. Även om man skulle köra en windowsserver är ju en del saker enklare att konfa på det sättet.

Permalänk
Medlem

Tänkte ifall det fanns någor speciellt server OS där man slapp ha tex FileZilla klient.

Har även funderat på att bygga 2 olika servrar, eller rättare sagt, bygga en FreeNAS burk till ftp etc, och sen ha en separat burk till dedikerade spelservrar.. Går det att ha flera användare i FreeNAS? Alltså, kan jag göra utrymmen för mina vänner med separata användare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagballs:

Tänkte ifall det fanns någor speciellt server OS där man slapp ha tex FileZilla klient.

FileZilla är bara en FTP/SFTP/FTPS-klient, och har egentligen med servern att göra. Det finns massvis av olika klienter, http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_FTP_client_softwar.... Är det FileZilla Server du menar så finns det flera andra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagballs:

Tänkte ifall det fanns någor speciellt server OS där man slapp ha tex FileZilla klient.

Har även funderat på att bygga 2 olika servrar, eller rättare sagt, bygga en FreeNAS burk till ftp etc, och sen ha en separat burk till dedikerade spelservrar.. Går det att ha flera användare i FreeNAS? Alltså, kan jag göra utrymmen för mina vänner med separata användare?

Det verkar onödigt, det skiljer inte mycket mellan FreeNAS och någon annan serverprogramvara, du behöver verkligen inte 2 olika maskiner.

Det är enkelt att bara installera apache2 och vsftpd i ubuntu så har du det löst.

Tillägg av mer info
Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Nu är det så att jag fick reda på att skolan bistår med gratis Windows Server licenser, men det finns en mängd folk som klagar på att windows server inte är bra? Borde man köra på den nu när man har chansen att få det gratis?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fagballs:

Nu är det så att jag fick reda på att skolan bistår med gratis Windows Server licenser, men det finns en mängd folk som klagar på att windows server inte är bra? Borde man köra på den nu när man har chansen att få det gratis?

Kan ju vara värt att testa i alla fall. I princip alla NAS-distributioner är gratis så det kan nog vara värt att testa ett par av dem också. Har goda erfarenheter från FreeNAS, OpenFiler och ClearOS för att nämna några.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Om du får Windows Server licenser från skolan är det helt klart värt att testa!

Ska du dela ut filer och mappar till Windowsdatorer är det smidigare med Windows Server, Linux har en förmåga att trilskas lite. Allt finns inbyggd i Windows Server: FTP, Webbserver, AD, DC, DNS, DHCP, Fil- och skrivartjänster, CA, Hyper-V, osv.

Så länge du är försiktig och uppdaterar ordentligt ska det inte vara några större problem med Windows Server, förutsatt att man konfar den korrekt. Att folk klagar på Windows Server är bara tråkigt, alla operativsystem har sina styrkor och svagheter. Det gäller att hitta något som man trivs med och passar behoven.

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.