Stäng av Cool N quiet? Vill ha CPU fanspeed på 100% = 1600 RPM - 24/7

Permalänk

Stäng av Cool N quiet? Vill ha CPU fanspeed på 100% = 1600 RPM - 24/7

Hej!

Jag har ett MSI Z77A-G45, Socket-1155 - Moderkort.

När jag går in i BIOS finns det inte så jag kan se CPU fanspeed. Kan inte ändra min fanspeed.
Låter kanske konstigt. Man brukar vilja ha så CPU fan inte snurrar på max 24/7. Men mitt chassi är så bra ljudämmpat så vill ha maxspeed på 1600 RPM 24/7.

Min CPU fläkt: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare

När den inte snurrar på max gör den konstiga ljud, låter precis som man stoppar in ett finger eller sladd, svårt att förklara men ett ljud jag inte gillar.
Så nu frågar jag er Sweclockers. Hur kan jag ändra så min Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare går på 1600 RPM alltid?
På Speedfan kan jag inte ändra min CPU fläkt för den kommer inte upp i programet, bara chassi och gpu fläkt så skulle behöva annat program om ni inte kan guide mig i BIOS. Detta bios är inte som jag brukar ha med BLÅ gammel dags funktioner. Detta har med musstyrning m.m.

Iallfall. Vad ska jag göra? Tack boys och möjligen girls.

UPDATE PÅ BIOS. BILD TAGEN MED MOBILEN!

Verkar inte finnas någon FAN control flik. Verkligen tryckt på allt.

BILD: http://i42.tinypic.com/2wm15cx.jpg

Permalänk
Medlem

Fläkthastigheten styrs antagligen utav processorns temperatur, Cool'n'quiet sänker bara processorns frekvens för att spara ström/hålla nere temperaturerna, du tjänar inget riktigt på att stänga av det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fishelefish:

Hej!

Jag har ett MSI Z77A-G45, Socket-1155 - Moderkort.

När jag går in i BIOS finns det inte så jag kan se CPU fanspeed. Heller inte ändra min fanspeed.
Låter kanske konstigt. Man brukar vilja ha så CPU fan inte snurrar på max 24/7. Men mitt chassi är så bra ljudämmpat så vill ha maxspeed på 1600 RPM 24/7.

Min CPU fläkt: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare

När den inte snurrar på max gör den konstiga ljud, låter precis som man stoppar in ett finger eller sladd, svårt att förklara men ett ljud jag inte gillar.
Så nu frågar jag er Sweclockers. Hur kan jag ändra så min Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare går på 1600 RPM alltid?
På Speedfan kan jag inte ändra min CPU fläkt för den kommer inte upp i programet, bara chassi och gpu fläkt så skulle behöva annat program om ni inte kan guide mig i BIOS. Detta bios är inte som jag brukar ha med BLÅ gammel dags funktioner. Detta har med musstyrning m.m.

Iallfall. Vad ska jag göra? Tack boys och möjligen girls.

Köp en ny fläkt??

Edit: Eftersom din fläkt ger ifrån sig missljud nu som dock inte hörs/uppstår vid 100% varvtal så innebär inte det att det blir bättre, snarare tvärtom. Den tar nog slut fortare.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Koppla direkt till PSU eller till ett uttag på moderkortet som inte har någon styrning alls. På de fan headers som har styring brukar man kunna stänga av detta (kan jag iaf på mina kort från 4 olika tillverkare, diverse socklar och ålder).

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Cool N quiet har bara AMD, och är heller inte det som styr just detta.
känner inte till ditt moderkort men gå in på menyn eller avdelningen power så ska du hitta dom saker du söker efter.

Avinstallera Speedfan sen också, helt värelöst program, var rätt ok för 3-5 år sen att styra fläktar med, men idag inte bra till nått

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det enklaste är nog att koppla CPU fläkten direkt till nätaggregatet om du har någon molex till 3pins fläkt adapter liggandes, annars kan du leta i moderkortsmanualen för information om inställning av fläktstyrning.

Permalänk
Medlem

I BIOS: Klicka på Settings > Advanced > Hardware Monitor >CPU Smart Fan Target borde finnas en disable där eller liknande.

Eller koppla fläkten till SYSFAN3, precis bredvid minnesplatserna nära kanten på brädan.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Köp en ny fläkt??

Edit: Eftersom din fläkt ger ifrån sig missljud nu som dock inte hörs/uppstår vid 100% varvtal så innebär inte det att det blir bättre, snarare tvärtom. Den tar nog slut fortare.


Har ju själv testat nu låter min dator INGET, hör inte att den är på och nu snurrar min fläkt på 1500 RPM, så jo ljudet försvinner!. Det va exakt lika dant med min Cooler master TX3 Hyper kylare på andra datorn. på ca 600 RPM gjorde den sånt ljud men på 1800 rpm + va den tyst..

Varför köpa nya fläkt när allt är 2 dagar nytt och kyler hur bra som helst?

Permalänk
Skrivet av Rba:

I BIOS: Klicka på Settings > Advanced > Hardware Monitor >CPU Smart Fan Target borde finnas en disable där eller liknande.

Eller koppla fläkten till SYSFAN3, precis bredvid minnesplatserna nära kanten på brädan.

Ok tack för ditt svar Rba!

Orkar inte öppna datorn idag men kan testa imorgon. Just nu är 212 evo fläkten kopplad på den "högst upp" och närmast CPU'n. KOmmer inte ihåg vilket nummer men kan va SYS1 3 pins?.

Återigen tack.

Reboot och in i BIOS. Men tror inet det är någon Settings. Återkommer!

Update. Rbs! Vad är det för skillnad om jag kopplar in den i Sys3? Är inte 100% att de kommer gå. Beror på 'Pins' men ifall det skulle gå. Förklara gärna vad som är skillnad på dom. Tack

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Cool N quiet har bara AMD, och är heller inte det som styr just detta.
känner inte till ditt moderkort men gå in på menyn eller avdelningen power så ska du hitta dom saker du söker efter.

Avinstallera Speedfan sen också, helt värelöst program, var rätt ok för 3-5 år sen att styra fläktar med, men idag inte bra till nått

Ok. Jag har haft AMD hela mitt liv. Första gången jag köper Intel. Trode intel hade Cool N quitet också hehe=).
Och ja Speedfan vill jag inte ha. Men kan inga andra program mer än Easytune6 (gigabyte) och Speedfan.

Har ni något liknande program som man se HW monitor temp och om möjligt Sätta min Cooler master 212 evo på max 1600 RPM vore det gött.

Tack för ditt svar.

Permalänk

UPDATE PÅ BIOS. BILD TAGEN MED MOBILEN!

Verkar inte finnas någon FAN control flik. Verkligen tryckt på allt.

BILD: http://i42.tinypic.com/2wm15cx.jpg

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kategori/139/flaktstyrning

Köp en, du kommer tacka dig själv senare.
Finns från 39Kr och uppåt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

http://www.inet.se/kategori/139/flaktstyrning

Köp en, du kommer tacka dig själv senare.
Finns från 39Kr och uppåt.

Tjena. Jag har en fläkt styrning faktist som ja fick med Fractal desgin r3 black pearl tror jag Men koppla inte den. Orkade inte hehe. Orkar inte koppla in mer saker. Tog mig 9 timmar o få ihop allt skit (första gången jag byggde en dator).

Tack ändå. Men de ska nog finnas ett program till mig någon stanns. Men fattar inte varför inte Easytune 6 inte ska funka till MSI moderkort. Spelar väl ingen roll :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av fishelefish:

Har ju själv testat nu låter min dator INGET, hör inte att den är på och nu snurrar min fläkt på 1500 RPM, så jo ljudet försvinner!. Det va exakt lika dant med min Cooler master TX3 Hyper kylare på andra datorn. på ca 600 RPM gjorde den sånt ljud men på 1800 rpm + va den tyst..

Varför köpa nya fläkt när allt är 2 dagar nytt och kyler hur bra som helst?

#1 Fläktar som ger ifrån sig missljud brukar i regel vara dåliga, du skrev ingenstans att det var nytt.

#2 Menar inte att det är LJUDET som blir sämre, utan själva fläkten under förutsättning att det var en dålig fläkt, om man kör den på maxvarv hela tiden.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

#1 Fläktar som ger ifrån sig missljud brukar i regel vara dåliga, du skrev ingenstans att det var nytt.

#2 Menar inte att det är LJUDET som blir sämre, utan själva fläkten under förutsättning att det var en dålig fläkt, om man kör den på maxvarv hela tiden.

Ah ok. Min kylare är faktist väldigt bra. Jag behöver inte alls köra den på max speed. Kyler hur bra som helst på lägsta RPM 32 grader som max. Men jag tänkte i och med jag inte hör den alls på 1600RPM. Varför inte då bara köra den i max? Skadar ju inte + min Intel i7-2700k 3.5Ghz blir nog glad utav va sval så ofta den kan
Google att flera med tex Cooler master Hyper 212 plus ( Den Äldre varianten tror jag ) har också sånt. Det är inte super viktigt men går de sätta maxx speed hela tiden gör jag det. Om inte överlever jag ändå Hör de mest om ja inte har headset på mig. Fast den har varit tyst nu i någon timme på låg RPM.

Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fishelefish:

Trode intel hade Cool N quitet också hehe=).

De har något de kallar SpeedStep istället. Same function different name.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fishelefish:

UPDATE PÅ BIOS. BILD TAGEN MED MOBILEN!

Verkar inte finnas någon FAN control flik. Verkligen tryckt på allt.

BILD: http://i42.tinypic.com/2wm15cx.jpg

Vad händer om du klickar på den stora "Settings"-knappen? Denna.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Du orkar inte koppla in den och få en lösning på ditt problem.
Men du orkar spendera tid och energi på att leta program/annat.
Jahapp.

Nåja, det ordnar sig nog med tiden.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Du orkar inte koppla in den och få en lösning på ditt problem.
Men du orkar spendera tid och energi på att leta program/annat.

Jag kan förstå honom. Min dator är rejält inbakad så till vida att jag håller luftspalter och lufthål fria, men den är inte lätt att koppla loss och ta sig in i.
Vilket innebär att för att ta sig in i den innebär minst en nertid på en timme om jag dessutom ska hinner med att göra någon förändring.
Medan att leta efter program och liknande lösningar kan man göra vid spridda tillfällen eller medans man gör något annat på datorn (väntar på kompileringar, respawn osv).

Edit: det finns också anledningar till varför jag använder mjukvaru- eller självreglerade lösningar. Jag kommer inte lätt åt att vrida på reglagen. Och då jag dessutom ofta remotar den för att sätta igång en eller annan rendering och liknande är det inte hållbart att inte kunna justera fläktarna, eller ha dem självjusterande efter temperatur eftersom isåfall måste den stå på fullt flös då jag inte är hemma, och det gillar inte min sambo.