WHS och Operativ för tunn klient på samma hårdvara

Permalänk
Medlem

WHS och Operativ för tunn klient på samma hårdvara

Hur sätta upp Windows 7 (eller Linux dist) och Windows home server 2011 på samma hårdvara

Är helt novis på viritualisering men har en ide om att kunna köra WHS 2011 för alla mina normala server behov (storage, squeezeserver, pms etc). Så är maskinen uppsatt idag. 
Samtidigt kunna logga in via RDP eller liknande på samma hårdvara från iPaden och kunna köra tex Windows 7 eller någon Linuxvariant.

Skälet är att jag ofta upplever ios och min iPad som extrem begränsade och vill tex hellre kunna låta min server göra jobbet och köra iPaden som en ren "tunn klient".

Jag skulle i och för sig kunna logga in via RDP direkt på WHS:n men har en fobi mot att installera massa "skräp" på WHS:n som jag vill ha så orörd och stabil som möjligt.

Hårdvaran är en AMD Athlon II X2 250 3,0 GHz på ett Asus M4N78 moderkort. 6GB ram och 4TB lagringsutrymme fördelat på 3 diskar.

Är jag helt ute och cyklar eller kan man göra vad jag tänkt mig på ett vettigt sätt. Är som sagt fullständig novis på viritualisering så alla inspel uppskattas.

Permalänk
Vila i frid

VMware ESXI5 dvs "bare metal" är helt gratis och kräver bara en reggning hos vmware. Jag kör ESXI5 med en X2 250 fast med 8 GB ram. Det du lär tänka på är att använda antingen Intel Pro 1000 eller Realtek 8169/8110 nätverkskort då esxi är lite kitslig vad gällande den hårdvaran. Du använder en VMware vSphere Client på din lokala dator för att hantera din ESXI-server. Det kan vara lite överväldigande i uppstarten men i praktiken med lite grunder är det väldigt enkelt att hantera. ESXI kan inte använda sig av mjukvaruraiden som finns inbyggd på ditt moderkort utan du lär isf installera en separat raid-kontroller.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar

Har Intel Gigabit CT adapter som har en 82574L controller. Kunnde finna att den adaptern funkar med ESI 4.xx så den borde ju funka med 5:an också.

Vad det gäller raid så kör jag inte med det idag, har istället satt upp xcopy script på folder-nivå för att alltid ha vissa utvalda foldar duplicerade.

Är det att föredra att sätta upp raid när man kör viritualiserat?

Skall sätta mig och läsa på om ESXi 5

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Eidre:

Skall sätta mig och läsa på om ESXi 5

Att installera ESXi5 tar typ 10 minuter och är väldigt enkel att sätta upp initialt. Du får sätta lösen och anger en statisk IPv4 adress och sen kan du börja mecka medans du läser. Disken den installerar ESXi5'an på läggs automagiskt till i "storage pool" medans dina övriga två lär du lägga till på egen hand (peka och klicka i vSphere klienten). Monterar du två NIC'ar i burken kan den även användas som router. Om du högerklickar/förstorar bilden i mitt förra inlägg så ser du vad jag kör för roligt på mina två ESXi5'or.

Permalänk
Medlem

Efter att läst på lite mer så måste jag förtydliga lite.

Vad jag förstår så skall installer ESXi först, därefter installera WHS 2011 och de andra operativsystemen/virituella maskiner man vill köra (låter rimligt).
Dock, installerade WHS i september förra året och den har funkat klockrent sedan dess och vill högst gärna undvika att installera och sätta upp den igen. Dvs skulle vilja att en "viritual server" kan sättas upp ovanpå WHS (WS 2008 R2). Men det kanske inte så det funkar?

Hittade en guide för något som kallas WMware server version 2.0.2 som verkade vara exakt vad jag letade efter. Men vad jag förstår så är den inte längre supportad och har "utgått". 
http://connecteddigitalworld.com/2011/08/18/how-to-run-vmware...

Kanske är jag kinkig och skall bara bit surt och ominstallera WHS?

Funderade även på Hyper-V men det verkar som den inte är tillgänglig i WHS 2011 trots att den finns till WS 2008.

Permalänk
Vila i frid

Du behöver inte ominstallera WHS, antingen gör du en SYSPREP och för över med Acronis True Image eller så kör du vmware vcenter converter standalone. Hyper-V kräver w2k8r2 och är inte en speciellt stabil miljö - det går inte att jämföra med esxi. Skiter det sig... installera om whs.

Permalänk
Medlem

Ok, Hyper-V verkar inte vara något.

Känner mig ändå inte riktigt färdig att ge mig på att köra vmware vcenter converter på min WHS i produktion.
Efter läst lite mer funderar jag på om inte VMware Workstation eller WMware Player 4 skulle fylla mitt behov.

Skall ladda hem WMware Player 4 och leka lite med den på min desktop pc, för att känna mig lite för (betänk att jag är 100% novis på WMware).

Permalänk
Medlem

Om VMware server 2 uppfyller de krav du har så kör på det. Det kommer inga nya uppdateringar till det, men om alla funktioner du vill ha finns så är det inget problem.

VMware player kräver att en användare är inloggad och har programmet igång för att det ska fungera.
VMware server kör som en systemtjänst så du behöver inte ha en användare inloggad konstant.

VMware Workstation ersätter VMware server men den är inte gratis så testa med VMware server först.

Att installera om hela maskinen för att få ESXi i botten låter onödigt.

Visa signatur

"Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done." - Andy Rooney

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du behöver inte ominstallera WHS, antingen gör du en SYSPREP och för över med Acronis True Image eller så kör du vmware vcenter converter standalone. Hyper-V kräver w2k8r2 och är inte en speciellt stabil miljö - det går inte att jämföra med esxi. Skiter det sig... installera om whs.

Hyper-V server är en egen produkt helt jämförbar med ESX-i förutom att den stödjer betydligt mer hårdvara.
Sen får du gärna visa stabilitetssiffror som visar att det inte är stabil.
Vi har ingen nämnvärds skillnad i tillgänglighet på Hyper-v eller ESX

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Vila i frid

Kortfattat, ESXi kör man på den burk man inte startar om annat än för purple-screen-of-death (psod) patchar, typ aldrig. Både VMware Workstation/Player körs på din burk du pillar på, så den blir aldrig speciellt stabil. Min erfarenhet av Hyper-V på w2k8r2 är inte direkt lång men de kunder vi fått brottats med på jobbet är numera konverterade till esxi. bsod är iaf väldigt mycket mer frekvent än psod. Att dra en hyper-v kräver sin maskin, speciellt minne, iaf jämfört med esxi.

Du kan ju börja med player/workstation för att få en känsla för det - men du går nog över till bare metal när du tröttnat på att din arbetsdator får dela resurser med servern.