AMD inleder leveranserna av Trinity APU

Permalänk
Medlem

Jättebra produkt. Ingen kommer dock köpa den

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Skrivet av harith:

skulle gärna se två lik prisade laptops en som kör trinity och en some kör ivy bridge, och se vilcken som har bäst prestanda och bäst batteri liv

Inte för att vara petig men det blir helt fel när man särskriver likprisade:)

Som svar på din fråga så kommer amd att ha bättre grafikprestanda och intel bättre processorprestanda, där amd:s antagligen blir den bäst balanserade medans intels har ett otillräckligt grafikchip och överflödig processorprestanda. Strömförbrukning har jag ingen aning om...

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Moonrift:

Jättebra produkt. Ingen kommer dock köpa den

Om produkten inte är sämre än Llano och likväl inte säljer/ökar AMD's marknadsandelar så kan det vara dags att Intel synas ytterligare en gång. Produkten bör kunna användas i 90% av de PC's som faktiskt säljs.

Processorn klarar trots allt av allt en modern processor förväntas göra och dessutom snabbt nog, speciellt med tanke på prisklassen. Grafikdelen har Intel inget som kan utmana AMD ännu då Intel ligger långt efter både AMD och Nvidia även på enklare grafikkretsar.

Vi behöver definitivt en jämnare marknad än vad vi haft på senare år.

Permalänk
Medlem

Det enda positiva jag har att säga om den här processorfamiljen är att det ska bli intressant att se hur GPU presterar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janav:

Detta ändrar inte faktumet att Intel är störst. På vårt företag, bland hundratals datorer - inte en enda som kör någon form av AMD-processor. Alla jag känner kör Intel - inte en människa kör AMD :p.

Däremot ska det bli kul att konkurrensen kommer igen. Intel behöver en motpol för att priserna ska kunna hållas nere och förbli konkurrenskraftiga. Inte för att jag någonsin kommer köpa en AMD, men det är fortfarande viktigt att de finns.

Kör på, AMD :).

Kanske därför eran inköpare har så fin bil och har råd till dyra resor
Det var en tid då alla skulle köra med intel, och fick fördelar om de valde intel framför AMD
De fick ''försenade'' leveranser och blev erbjudna dyrare intelprocessorer, när dom inte hade något val, samtidigt som intel erbjöd andra gentjänster i stället.
Alla som vet lite mera om datorer än normalt och är sansade vet att AMDs system är minst lika bra som intel, om man inte måste ha en värstingdator.
Trinity kommer att passa bra till Svensson och skoldatorer, samt till de som ska använda datorn normalt.
Alla på Datoranvändare behöver inte en Dyr och snabb dator, det kan gå bra med budget oxå.

intel är ett varumärke som de flesta köper för att de inte vet annat.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zcenicx:

Nej, knappast. Visst, AMD har den snabbare lösningen, men Intel är fortfarande tveklöst störst.
Inte så konstigt, OEM- och företagsmarknaden har alltid föredragit Intel och du behöver sällan mer än HDG 2/3/4000 kan ge i denna massiva marknad.

Huruvida AMD Llano är snabbare än Ivy Bridge beror ju väldigt mycket på vad man använder systemet till. Spelar man så har ju de tidiga Ivy Bridge benchmark visat att Intel inte riktigt når upp till samma GPU prestanda som Llano. Men vem köper ett system med integrerad GPU om man bryr sig det minsta om spel?

En riktigt trevlig egenskap på Ivy Bridge som vi förhoppningsvis även kommer få se på Trinity är att en riktigt tight integration mellan CPU och GPU kan ge väldigt stora fördelar i DirectCompute och OpenCL.

Kolla in prestanda på detta DirectCompute test

Ivy Bridge är mer än tre gånger snabbare än Sandy Bridge och är även snabbare än den snabbaste Llano CPUn.

Faktum är att just för DirectCompute och OpenCL så är det inte alls omöjligt att integrerade GPUer kommer kunna vara mer effektiva än diskreta GPU inom inte allt för lång tid då kommunikationen mellan CPU och GPU är långt mycket snabbare där. Ska som sagt bli väldigt interessant att se hur Trinity presterar på sådant!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av AMD_PERA:

Trinity kommer att passa bra till Svensson och skoldatorer, samt till de som ska använda datorn normalt.
Alla på Datoranvändare behöver inte en Dyr och snabb dator, det kan gå bra med budget oxå.

intel är ett varumärke som de flesta köper för att de inte vet annat.

Problemet med AMDs Llano och, som det ser ut på pappret, även Trinity är för lite fokus på CPUn. För en förkrossande majoritet av alla desktops/laptops som används av företagen så har GPU prestanda varit mer än tillräckligt för 1920x1080 sedan IGP-lösningar från Core2 tiden. Naturligtvis behöver de flesta inte världens snabbaste CPU heller, men avskrivningstiden på datorer är normalt 3-4 år och man vill därför välja en CPU som inte kommer vara allt för seg i sluten av den perioden.

Så att Intel totalt dominera bland företag är inte ett resultat av fina middag och liknande, Intels CPU är helt enkelt det bättre valet för den marknaden. Jag skulle aldrig välja något annat än Sandy Bridge idag (eller Ivy bridge i morgon) på en laptop eller desktop för jobbet helt enkelt därför GPU i den är redan mer än tillräcklig. På min jobb-desktop sitter det en Core i7 2600, d.v.s jag har bara HD2000, och har aldrig upplevt GPUn som en flaskhals i jobbet trots att jag kör 1920x1080. På jobb-laptopen har jag bara en Arrandale med första "HD" GPUn och även den klarar hur bra som helst att köra 1680x1050 och även 1920x1080 (extern skärm).

Och vi är ett företag som hade väldigt mycket AMD tidigare, vi körde faktiskt uteslutande AMD på desktop, även om det alltid varit Intel på laptop. Men när Core2 släptes så bytte vi till Intel. Priset på CPU är rätt irrelevant för ett företag, framförallt då man alltid kör ett system minst 3 år. Så om Intel kostar 1000-2000kr mer spelar definitiv ingen roll. Och tyvärr för AMDs del så är företagsmarknaden väldigt stor och definitivt mer lönsam än hemma-marknaden.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Problemet med AMDs Llano och, som det ser ut på pappret, även Trinity är för lite fokus på CPUn. För en förkrossande majoritet av alla desktops/laptops som används av företagen så har GPU prestanda varit mer än tillräckligt för 1920x1080 sedan IGP-lösningar från Core2 tiden. Naturligtvis behöver de flesta inte världens snabbaste CPU heller, men avskrivningstiden på datorer är normalt 3-4 år och man vill därför välja en CPU som inte kommer vara allt för seg i sluten av den perioden.

Så att Intel totalt dominera bland företag är inte ett resultat av fina middag och liknande, Intels CPU är helt enkelt det bättre valet för den marknaden. Jag skulle aldrig välja något annat än Sandy Bridge idag (eller Ivy bridge i morgon) på en laptop eller desktop för jobbet helt enkelt därför GPU i den är redan mer än tillräcklig. På min jobb-desktop sitter det en Core i7 2600, d.v.s jag har bara HD2000, och har aldrig upplevt GPUn som en flaskhals i jobbet trots att jag kör 1920x1080. På jobb-laptopen har jag bara en Arrandale med första "HD" GPUn och även den klarar hur bra som helst att köra 1680x1050 och även 1920x1080 (extern skärm).

Och vi är ett företag som hade väldigt mycket AMD tidigare, vi körde faktiskt uteslutande AMD på desktop, även om det alltid varit Intel på laptop. Men när Core2 släptes så bytte vi till Intel. Priset på CPU är rätt irrelevant för ett företag, framförallt då man alltid kör ett system minst 3 år. Så om Intel kostar 1000-2000kr mer spelar definitiv ingen roll. Och tyvärr för AMDs del så är företagsmarknaden väldigt stor och definitivt mer lönsam än hemma-marknaden.

Förstår din tankegång! Man köper ju en ny dator med åtanke på vad man tror kommer att behövas om några år, och ofta är det CPU-prestandan som blir för dålig efter ett tag.

Men vi får se hur det blir med CPU-prestandan, detta är minst sagt imponerande: AMD A10-4600M: http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+A10-4600M+APU Kan jämföras med Intel i7 2640M (Som bland annat sitter i MBP): http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i7-2640M+%...

Ska naturligtvis tas med en nypa salt då det endast är resultat från ett sample

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janav:

Detta ändrar inte faktumet att Intel är störst. På vårt företag, bland hundratals datorer - inte en enda som kör någon form av AMD-processor. Alla jag känner kör Intel - inte en människa kör AMD :p.

Däremot ska det bli kul att konkurrensen kommer igen. Intel behöver en motpol för att priserna ska kunna hållas nere och förbli konkurrenskraftiga. Inte för att jag någonsin kommer köpa en AMD, men det är fortfarande viktigt att de finns.

Kör på, AMD :).

Det är därför jag bara köper in AMD på vårt jobb De är billigare och vi behöver inte den extra prestandan som Intel ger.
Lite kul att jobba som elektriker och få bestämma datorpaket, men vi har ingen datoransvarig, så jag får ta det ansvaret X)

Skrivet av Moonrift:

Jättebra produkt. Ingen kommer dock köpa den

Som vardagsdator blir ju Trinity kanon, alla spelar inte spel i ultra och de kommer ju kunna köra en sån här utan extra grafikkort och få ner priset rejält. Själv kan jag köpa den som HTPC till sovrummet samt gästdatorn så den får en boost från sitt gamla X1650 Pro, hehe.

Jag har för många datorer för att lägga 2000kr i grafikkort till mer än huvud-PCn.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ress:

Förstår din tankegång! Man köper ju en ny dator med åtanke på vad man tror kommer att behövas om några år, och ofta är det CPU-prestandan som blir för dålig efter ett tag.

Men vi får se hur det blir med CPU-prestandan, detta är minst sagt imponerande: AMD A10-4600M: http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+A10-4600M+APU Kan jämföras med Intel i7 2640M (Som bland annat sitter i MBP): http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i7-2640M+%...

Ska naturligtvis tas med en nypa salt då det endast är resultat från ett sample

Ser ju bra ut, men när man tänker på "företags-laptop" så är inte 13" MPB en bra base-line. Företag tenderar att köpa väldigt dyra laptops, i alla fall om jag använder mitt eget företag som referens, är i.o.f.s programmerare. Men även de laptops som frugan och kompisar som har icke IT-jobb har är lika avancerade/dyra. De laptop vi pratar om här ligger i spannet 15.000-25.000 kr. Fast åter igen ska man ha i åtanke att det är inte speciellt mycket pengar för ett företag, ingen moms t.ex och inköp kvittas ju mot vinst vilket sänker resultatet och därmed vinstskatten.

Så även om AMD A10-4600M står sig väl mot i7 2640M så är det en (för företag) absolut low end CPU. Väljer man 15" laptop på jobbet nu så sitter det en i7-2760QM i dessa, vilket jag tror är samma som sitter i den dyrare 15"MBP och i 17"MPB.

Visst kan A10-4600M bli en riktigt interessant produkt för hemmamarknaden, men man får inte glömma att det är Ivy Bridge denna ska konkurrera med och inte Sandy Bridge.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Rätt smal marknad... Synd att de inte lyckas konkurrera i de högre segmenten. Förhållandevis dyr plattform om man ser till prestandan dessutom. Man får fortfarande mer prestanda om man köper ett budget system och hyfsat billigt separat grafikkort, till samma peng dessutom. Däremot som många säger är den ju lämplig för ultrabooks helt klart... vad man nu ska med en sån till...

Smal marknad? Ja det är nog inte så många som vill ha en bärbar dator som väger under 4kg, har mer än 1 timme batteritid och presterar bättre än Pentium 4/Atom...
...eller så är det ganska många ändå.

"och hyfsat billigt separat grafikkort"

En extern låda med grafikkort via Thunderbolt blir inte så billigt och det är många bärbara som inte har Thunderbolt. Dessutom en extra grej att bära med sig om man är på resande fot.

Tror nog att Trinity kan bli populärt på bärbart.
En fulltower dator med Core i7 eller Xeon, 3-4 grafikkort, vattenkylning etc ger ju så klart bättre prestanda.
Men jag tror nog att det säljs fler prisvärda bärbara än stationära prestanda datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ser ju bra ut, men när man tänker på "företags-laptop" så är inte 13" MPB en bra base-line. Företag tenderar att köpa väldigt dyra laptops, i alla fall om jag använder mitt eget företag som referens, är i.o.f.s programmerare. Men även de laptops som frugan och kompisar som har icke IT-jobb har är lika avancerade/dyra. De laptop vi pratar om här ligger i spannet 15.000-25.000 kr. Fast åter igen ska man ha i åtanke att det är inte speciellt mycket pengar för ett företag, ingen moms t.ex och inköp kvittas ju mot vinst vilket sänker resultatet och därmed vinstskatten.

Så även om AMD A10-4600M står sig väl mot i7 2640M så är det en (för företag) absolut low end CPU. Väljer man 15" laptop på jobbet nu så sitter det en i7-2760QM i dessa, vilket jag tror är samma som sitter i den dyrare 15"MBP och i 17"MPB.

Visst kan A10-4600M bli en riktigt interessant produkt för hemmamarknaden, men man får inte glömma att det är Ivy Bridge denna ska konkurrera med och inte Sandy Bridge.

Sant, för att vinna företagskunder krävs nog riktigt hög prestanda snarare än bra pris/prestanda-förhållande, vilket gör Trinity mer riktad mot Svensson. Frågan är om det finns lika mycket pengar i den kundkretsen... Ska för övrigt bli intressant att se hur Ivy blir, verkar ju vara vissa frågetecken om just CPU-prestanda där.

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att bilden ser ut som att någon hittat en random flyttlåda, skrivit ut ett Word-dokument och ställt i något garage nånstans...

Visa signatur

Dator: P67 Extreme4, Intel Core i5 3570k, GTX 970, Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance, Corsair HX 750W, 1TB WD HDD, Samsung 840 EVO 250GB.
Utrustning: Corsair K70 MX Blue, QPad 5k, Dell U2515H, Sennheiser PC360, PreSonus AudioBox 22VSL.
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aenarian:

Därför att Intel, förutom att ha mutat tillverkarna, faktiskt är ett starkare varumärke, att de kan tillverka det antal processorer som behövs samt att grafikdelen inte alltid är den viktiga när det kommer till företagsdatorer.

Jag försöker inte att rentvå Intel från sina skumraskaffärer, men jag tycker att det är trångsynt att anta att hela deras succé är på grund av mutor för snart ett årtioende sen. Intel har helt enkelt, med hjälp av större resurser, lyckats tillverka bättre processorer och marknadsfört sig bättre.

Sen kan vi alltid hoppas att Trinity blir som utlovat, då det i sådana fall skulle kunna bli populärt.

Som sagt, en del har svårt att förstå hur mycket skada AMD fick av Intels mutor. Hade AMD då dom var vassast fått dels de intäkter som dom borde ha fått och samtidigt kunna bygga sitt varumärke så hade inte Intel haft samma position som dom har idag.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ser ju bra ut, men när man tänker på "företags-laptop" så är inte 13" MPB en bra base-line. Företag tenderar att köpa väldigt dyra laptops, i alla fall om jag använder mitt eget företag som referens, är i.o.f.s programmerare. Men även de laptops som frugan och kompisar som har icke IT-jobb har är lika avancerade/dyra. De laptop vi pratar om här ligger i spannet 15.000-25.000 kr. Fast åter igen ska man ha i åtanke att det är inte speciellt mycket pengar för ett företag, ingen moms t.ex och inköp kvittas ju mot vinst vilket sänker resultatet och därmed vinstskatten.

Så även om AMD A10-4600M står sig väl mot i7 2640M så är det en (för företag) absolut low end CPU. Väljer man 15" laptop på jobbet nu så sitter det en i7-2760QM i dessa, vilket jag tror är samma som sitter i den dyrare 15"MBP och i 17"MPB.

Visst kan A10-4600M bli en riktigt interessant produkt för hemmamarknaden, men man får inte glömma att det är Ivy Bridge denna ska konkurrera med och inte Sandy Bridge.

Företag köper dyra datorer ofta för att inköpsansvarig får förmåner vid stora inköp
Det är inte många företag där alla anställda sitter med tunga aplikationer på laptops.
Sedan så finns det ju alltid företag som inte bryr sig om kostnader och fiffel vid inköp.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Saken är väl den att cpu delen redan nu är överdimensionerade i förhållande vad gemene man har användning för, det finns helt enkelt inte många applikationer som kräver den råa beräkningskraft som de moderna cpu'er ger.
Ett bevis på detta är att vi nu tvingas använda syntetiska testprogramvaror för att påvisa på skillnader vilka egentligen aldrig skulle synas under normal användning.
Vad som då återstår att göra är att åstadkomma en så bra balans mellan cpu- och gpu-delen som möjligt samtidigt som man gör kretsen så ström samt kostnadseffektiv som möjligt, just här tror jag Trinity precis som Llano redan tidigare har en plats att fylla.

Jag sitter tex på en processor som nu får räknas tillhöra medeltiden (Intel Core 2 Quad 9550) och kan ärligt talat inte säga att jag någonsin saknat beräkningskraft utan i mitt fall är det snarare mitt antika grafikkort HD4870 som sätter ribban.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Skrivet av zillio:

skulle helst se en ny version av bulldozer så att intel inte tar över HELT.

AMD har fortfarande 20% av marknaden, precis som dom "alltid" har haft. Så du kan vara lugn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ress:

Sant, för att vinna företagskunder krävs nog riktigt hög prestanda snarare än bra pris/prestanda-förhållande, vilket gör Trinity mer riktad mot Svensson. Frågan är om det finns lika mycket pengar i den kundkretsen... Ska för övrigt bli intressant att se hur Ivy blir, verkar ju vara vissa frågetecken om just CPU-prestanda där.

Vi har samma situation på bärbara som på stationära på företaget, vi behöver inte den extra prestandan i varken CPU eller GPU, så AMD bli billigast, då finns det absolut ingen anledning att köra Intel. Programmen vi använder är ju i princip office, märknings/etikett-program, SCADA för att styra processutrustning med PLC.

För oss är de här billiga AMD perfekta, så jag ser till att vi bara köper in såna. Får jag tag i en laptop för 3000-4000 istället för 15'000 blir chefen överlycklig X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Vi har samma situation på bärbara som på stationära på företaget, vi behöver inte den extra prestandan i varken CPU eller GPU, så AMD bli billigast, då finns det absolut ingen anledning att köra Intel. Programmen vi använder är ju i princip office, märknings/etikett-program, SCADA för att styra processutrustning med PLC.

För oss är de här billiga AMD perfekta, så jag ser till att vi bara köper in såna. Får jag tag i en laptop för 3000-4000 istället för 15'000 blir chefen överlycklig X)

Jag har en Dell med AMD processor (kommer inte exakt ihåg vilken men Typ Athlon 4450e) 2Gb minne och intel?? inbyggd grafik på jobbet, Win Xp samt office 2010, och en hel drös med aplikationer och program på i bakgrunden.
Jag kan ha många program i gång samtidigt utan att det blir segt, så processorn klarar sig, det kan bli lite segt om man vill se rörliga bilder med alla program på samtidigt - Grafiken räcker inte där.
En Trinity skulle vara perfekt för oss ''vanliga'' användare på jobbet, där man använder många program på samtidigt.
Det behövs ingen värsting där, samtidigt som Trinity för laptop kommer att klara det mesta galant, för en jobbdator.

För hemma datorn om barnen ska spela så är ju det ett kraftigt grafikkort som gäller, före en superprocessor.
För spelgalningen så finns det ingen övre gräns, men en ynka procenten av användare kan intel ha själva.
Det är i mellan och budgetsegmentet som trinity kommer att klara sig bra, bara försäljarna i butikerna inte fortsätter att mobba AMD till intels fördel
Brukar stå och ''tjuvlyssna'' på säljarna ibland, och man blir mörkrädd, med all okunskap om AMDs produkter

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

kommer alltid bygga mina HTPC av AMD APU:er såvidare Intel inte gör en helomvändning och plötsligt börjar sälja billiga CPU:er med bra grafikprestanda... men det lär ju aldrig hända inom dem närmsta 5-6 åren

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

AMD har en Trinity-APU som bara drar 17 Watt cirka. Det med både CPU + GPU för ultrabooks eller små bärbara.

Permalänk
Medlem

Vill bygga ett helt passivt litet mini-itx system med en Trinity som duger att spela hyfsade spel på... I en Streacom FC8.

innan språkpoliserna anländer..
Permalänk
Medlem

Måste poängetera att det inte är jag som skrivit detta utan hittat informationen från olika sidor... men lita nytta kan det ju göra

Den 15:e maj ska AMD lansera efterträdaren till deras A-serien Llano-processorer, som kommer gå under kodnamnet Trinity. Nu har de första presentationsbilderna hittat ut, och vi ser en hel del nyheter och förbättringar mot tidigare generation.

Nästa generations APU-processorer från AMD kommer bli extra viktig, nu när Intel lyckats få ut en integrerad grafikdel som i många fall klarar av att konkurrera mot AMD:s alternativ. Företaget verkar ha lyckats få ned både strömförbrukningen mot tidigare generation samtidigt som de ökat prestandan, då Trinity endast kommer i TDP-värden på 17W, 25W och 35W för bärbara datorer. För stationära datorer är det dock fortfarande 65W och 100W som gäller. Trinity kommer utrustad med två Piledriver-moduler som bygger på deras Bulldozer-arkitektur, och det ser ut soma att de utfört en hel del förbättringar i arkitekturen.

AMD har förutom att ha lagt till ännu fler instruktioner, gjort förändringar i hela arkitekturen, men det ser ut som att de enheter som utför heltals- och flyttalsuträkningar lämnats orörda. Allt från dess schemaläggare, till dividerare och cacheminne har optimerats vilket bör leda till bättre prestanda på samma klockfrekvens som deras processorer i FX-serien. Alla optimeringar bör leda till bättre strömeffektivitet, samtidigt som AMD ska ha lyckats få ned strömläckaget mot tidigare.

I jämförelse mot deras Llano-processorer och dagens A-serie, räknar de med 26 procent högre prestanda, och för bärbara datorer 29 procent. Klockfrekvens på processorbiten ska ligga på mellan 2,0 till 3,8 GHz, beroende på om det handlar om en mobil eller stationär variant. Det här låter extra intressant för deras kommande 17W-modeller som ska konkurrera mot Intel och ultrabook-konceptet, och det bör innebära att dessa modeller bör ligga på minst 2,0 GHz.

Som väntat bygger den nya grafikdelen på den som användes i Cayman (HD 6900-serien), och vi återfinner sex stycken VLIW4-kluster för totalt 384 Radeon-kärnor. Förutom ökad effektivitet mot Llano så har de förbättrat dess tessellator, samt förbättrat deras UVD-motor för att få processorn att konsumera mindre ström vid filmuppspelning. Som vi tidigare vet så kommer Trinity också med EyeFinity-stöd för upp till tre skärmar samtidigt, och vi väntar oss inte att det finns tillräckligt med prestanda för att driva spel med flera skärmar, men är man ute efter en billig lösning för en flerskärmskonfiguration låter det som ett intressant alternativ.

Grafikdelen kommer med en klockfrekvens på 424 - 800 MHz, återigen skiljer det beroende på om det är en mobil eller stationär variant det gäller. Deras kommande toppmodell för bärbara datorer; A10-4600M får en grafikdel med 384 Radeon-kärnor på 496 MHz, med ett Turbo-läge på 685 MHz.

"Trinity har växt i storlek och ligger på 249 mm² mot 228 mm² i Llano. Antalet transistorer har dock gått ned från 1 450 miljoner till 1 303 miljoner vilket tyder på en effektivare arkitektur, men vi finner det lustigt att dess area ökat. Strömförbrukning i viloläge ska även ha sjunkit och ligger nu på endast 1,08 watt, vilket bör resultera i längre batteritid för bärbara datorer"

*EDIT* Saxat från NHW då VR-zone tagit bort sin artikel..LÄNK:http://www.nordichardware.se/nyheter/69-cpu-chipset/45807-amd-trinity-och-piledriver-boerjar-synas-i-soemmarna.html

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att allt är draget rakt av från Nordic Hardware. Inte helt god ton att kopiera precis allt sådär och inte ange källa.

Men kul att man får lite mer detaljer nu, om deras uppgifter på 26% högre CPU- prestanda över Llano på desktop syftar till Llano på 3GHz så borde den motsvara en Llano på 3.8GHz. Vilket innebär att Piledriver i så fall är ifatt Phenom II i IPC. Får väl ta det med en nypa salt, men riktigt imponerande om det är sant.
Om 2 moduler Piledriver är jämnsanbbt med Phenom II klock för klock så borde den vara lite snabbare i 2 trådar men lite långsammare i 4. Om det stämmer så är Piledriver ganska lockande trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ser ut som att allt är draget rakt av från Nordic Hardware. Inte helt god ton att kopiera precis allt sådär och inte ange källa.

Men kul att man får lite mer detaljer nu, om deras uppgifter på 26% högre CPU- prestanda över Llano på desktop syftar till Llano på 3GHz så borde den motsvara en Llano på 3.8GHz. Vilket innebär att Piledriver i så fall är ifatt Phenom II i IPC. Får väl ta det med en nypa salt, men riktigt imponerande om det är sant.
Om 2 moduler Piledriver är jämnsanbbt med Phenom II klock för klock så borde den vara lite snabbare i 2 trådar men lite långsammare i 4. Om det stämmer så är Piledriver ganska lockande trots allt.

Inklippt från NHW dock så hade VR-zone tagit bort sin artikel om det. Ber om ursäkt men skyller på klockan:P

Visa signatur

Gammal men bra.