Skruvade kylarens muttrar direkt mot baksidan av mobo, vad göra?

Permalänk

Skruvade kylarens muttrar direkt mot baksidan av mobo, vad göra?

Hej!

Har pga krasch köpt nytt mobo, ny processor och nya minnen. Tyckte stockkylaren lät för mycket på min i5 så jag bytte den idag mot en cooler master. I stress av två ungar som sprang och härjade medan jag installerade glömde jag sätta plattan som föjer med som distans till moderkortets baksida mellan just moderkortet och muttrarna som man drar åt för att kylaren ska tryckas hårt mot processorn. Drog till rejält och jag tror gängorna gick på en av skruvara så nu får jag inte bort dem utan att använda andra verktyg.
Jag är ju lite rädd att jag skadat banorna på baksidan av moderkortet eller att det ska uppstå några slags läckströmar mellan dessa genom muttern. Samtidigt är tempen bra och datorn än så länge stabil och dessutom tyst.
Ska jag bemöda mig att pilla för att lösa det med risk för att skada banorna när jag skruvar ur muttern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brandemannen:

Hej!

Har pga krasch köpt nytt mobo, ny processor och nya minnen. Tyckte stockkylaren lät för mycket på min i5 så jag bytte den idag mot en cooler master. I stress av två ungar som sprang och härjade medan jag installerade glömde jag sätta plattan som föjer med som distans till moderkortets baksida mellan just moderkortet och muttrarna som man drar åt för att kylaren ska tryckas hårt mot processorn. Drog till rejält och jag tror gängorna gick på en av skruvara så nu får jag inte bort dem utan att använda andra verktyg.
Jag är ju lite rädd att jag skadat banorna på baksidan av moderkortet eller att det ska uppstå några slags läckströmar mellan dessa genom muttern. Samtidigt är tempen bra och datorn än så länge stabil och dessutom tyst.
Ska jag bemöda mig att pilla för att lösa det med risk för att skada banorna när jag skruvar ur muttern?

Jag hade tagit av kylaren igen och satt dit bakplattan, den är där för att fördela trycket av kylaren på processorn så inte mb eller cpun tar någon skada i längden.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Skrivet av KRQKAN:

Jag hade tagit av kylaren igen och satt dit bakplattan, den är där för att fördela trycket av kylaren på processorn så inte mb eller cpun tar någon skada i längden.

har provat nu men gängorna är paj på en av skruvarna. Provat med tång och att skruva med drag utpt men det går inte. Fan. Har inget annat val än att låta den sitta. känns sådär men vet inte annars hur jag ska göra...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av brandemannen:

har provat nu men gängorna är paj på en av skruvarna. Provat med tång och att skruva med drag utpt men det går inte. Fan. Har inget annat val än att låta den sitta. känns sådär men vet inte annars hur jag ska göra...

Skickades från m.sweclockers.com

kylaren, väger den mycket? om inte är det nog säkert, om du ska flytta runt på datorn så bör du stötta kylaren så den inte vibrerar eller viker sig

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brandemannen:

känns sådär men vet inte annars hur jag ska göra...

En Dremel med kapskiva skulle nog kunna fixa biffen.
Din lösning kanske håller den tänkta livslängden, men om du gör om och gör rätt så slipper du den där gnagande känslan av ångest över att spänningar kanske gör din dator instabil längden.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jag har ingen dremel och törs inte göra mer. Kylaren är en liten sak och jag monitorerar tempen nu under belastning. Den glappar inte något när man drar i den så jag tror den sitter. Går tempen iväg så får jag väl lösa det på något sätt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av brandemannen:

Jag har ingen dremel och törs inte göra mer. Kylaren är en liten sak och jag monitorerar tempen nu under belastning. Den glappar inte något när man drar i den så jag tror den sitter. Går tempen iväg så får jag väl lösa det på något sätt.

Dra lite buntband från taket i chassiet som "håller" i kylaren, så att trycket lättar lite från moderkortet.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Kör precis ett stresstest med OCCT. alla kärnorna ligger efter 30 minuter på maxbelastning kring 60 grader så kylningen fungerar iaf rätt skapligt. Nu är proppen inte överklockad men det behovet har jag knappast för tillfället.
Tackf rö alla råd, jag hör av mig när systemet brinner upp och jag måste uppgradera igen.
Mvh