Intel X79 från Asus, Asrock, Gigabyte och MSI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bazooka_tim:

Jo det är ju klart. att det är viktigt och jag tycker som du att det borde testas. Ex köra GTX680 3-Way SLI på dessa modeller och skruva upp frekvenserna på både cpu och gpuer och kolla om det händer nått med CPU stabilitet osv. Det är själva fördelningen av ström du tänker på alltså?

Ja. Strömmen in i moderkortet kommer helt enkelt inte räcka med bara en 8pin extraström, om man kör överklockning på både processorn och flera grafikkort. Då kommer att systemet att bli instabilt långt tidigare än om man hade haft mer ström in i moderkortet.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Ja. Strömmen in i moderkortet kommer helt enkelt inte räcka med bara en 8pin extraström, om man kör överklockning på både processorn och flera grafikkort. Då kommer att systemet att bli instabilt långt tidigare än om man hade haft mer ström in i moderkortet.

Hmm. Vad jag har läst någonstans så ska det inte göra så värst stor skillnad med dubbla 8-pin om man inte kör sub zero och skyhöga volter. Får se om jag köper ett till 7970 så ska vi se om det går. Kör CPU full rulle i 4.8Ghz och 7970 i 1125 eller va det var. Så långt det gick iaf. Men hur som helst så är nog nätagget det viktigaste. Du kan ju liksom inte generera mer ström pga ett annat moderkort. Men som du sa det är helt klart värt att ta upp för dom riktiga förståsigpåarna

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bazooka_tim:

Hmm. Vad jag har läst någonstans så ska det inte göra så värst stor skillnad med dubbla 8-pin om man inte kör sub zero och skyhöga volter. Får se om jag köper ett till 7970 så ska vi se om det går. Kör CPU full rulle i 4.8Ghz och 7970 i 1125 eller va det var. Så långt det gick iaf. Men hur som helst så är nog nätagget det viktigaste. Du kan ju liksom inte generera mer ström pga ett annat moderkort. Men som du sa det är helt klart värt att ta upp för dom riktiga förståsigpåarna

Med ett grafikkort finns det i princip ingen begränsning, utan den kommer först med två kort, eller ännu värre, tre kort. Då kommer det att bli en begränsning, finns mer att läsa i tråden jag länkade tidigare.

Och nej, i det här fallet spelar nätagget ingen roll. Som jag sa, varför skulle nätagget spela roll, om man ändå inte får in strömmen i moderkortet?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Raid

Saknar info om det går att ställa in Raid för hårddiskarna direkt i Bios. På vissa kort går det, på andra går det i teorin men inte alltid i praktiken. Rätt bra att veta för oss som inte hackar kod till vardags och när man vill köra med SSD.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Tycker det är rätt konstigt att Gigabyte blir flopp p.g.a. kasst UEFI, medans Asrock fortfarande är utmärkt med en extremt högljudd fläkt. Jag undrar vad som är jobbigast...

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Dom här andra korten har inte stöd för 4-way-sli, eller?

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pecill:

Tycker det är rätt konstigt att Gigabyte blir flopp p.g.a. kasst UEFI, medans Asrock fortfarande är utmärkt med en extremt högljudd fläkt. Jag undrar vad som är jobbigast...

Eftersom Gigasbyte-kortet är till över överklockare, så lär dessa spendera en del tid i just UEFI. Och med tanke på hur mycket längre tid det tagit för Jonas att överklocka det kortet så måste UEFI verkligen vara exceptionellt dåligt.

Men håller med, i drift sedan så är naturligtvis fläkten jobbigare.

Skrivet av Layon:

Dom här andra korten har inte stöd för 4-way-sli, eller?

Gigabyte-kortet hade ju det, men inte något av de andra.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Asrock kortet verkar intressant lika så MSI kortet. Finns det någon alterntiv kyllösning till Asrock kortet vattenblock eller annat?

Permalänk
Medlem

Grymt recenserat som vanligt (!), men jag anser dock att den är lite fel upplagd då moderkorten inte faller under samma kategorier och inriktningar.
Visst nu kanske dom inte direkt jämförs mot varandra, men fortfarande; Vad är då lite poängen med att smälla ihop dom på en och samma recension, dock så skulle en recension där moderkort under samma kategori/inriktning jämförs från dvs företag skulle vara mer användbar. Lite så anser jag iaf :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Eftersom Gigasbyte-kortet är till över överklockare, så lär dessa spendera en del tid i just UEFI. Och med tanke på hur mycket längre tid det tagit för Jonas att överklocka det kortet så måste UEFI verkligen vara exceptionellt dåligt.

Men håller med, i drift sedan så är naturligtvis fläkten jobbigare.

Gigabyte-kortet hade ju det, men inte något av de andra.

Precis, och det Jonas säger vid ca60:10 blir ju horribelt...eftersom att Gigabytekortet är det enda utav dessa kort som stödjer 4-way...

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Precis, och det Jonas säger vid ca60:10 blir ju horribelt...eftersom att Gigabytekortet är det enda utav dessa kort som stödjer 4-way...

Han kanske menar att man kan välja en högre modell av de modeller som finns på bordet? Så tolkar jag de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Han kanske menar att man kan välja en högre modell av de modeller som finns på bordet? Så tolkar jag de.

aaa och de har INTE 4-way-stöd, quad-GPU förvisso med två dubbelmackor, men inte 4st grafikkort i 4-way-sli...

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Layon:

aaa och de har INTE 4-way-stöd, quad-GPU förvisso med två dubbelmackor, men inte 4st grafikkort i 4-way-sli...

Fast det har de väl? Både Asus Rampage IV, MSI Big Bang-XPower II och Asrocks Fatal1ty-serie klarar fyra kort i SLI vad jag kan se.

Permalänk

Jag kör idag S1366 med överklockning och 2xHD6970.
Är det någon som vet om dessa moderkort med 2011 blir lika varma på chipset?
Jag har idag vattenkylning och INGA FLÄKTAR alls i chassit och chipset blir på tok för varmt för att jag skall gilla det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen717:

Jag kör idag S1366 med överklockning och 2xHD6970.
Är det någon som vet om dessa moderkort med 2011 blir lika varma på chipset?
Jag har idag vattenkylning och INGA FLÄKTAR alls i chassit och chipset blir på tok för varmt för att jag skall gilla det.

I en av filmerna vill jag minnas att Emil säger att det blir ljummet där fläkten/kylflänsen sitter på moderkorten.

Du får nog skaffa ett par chassiefläktar för att få ner din temp dock.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Skrivet av Klimpen717:

Jag kör idag S1366 med överklockning och 2xHD6970.
Är det någon som vet om dessa moderkort med 2011 blir lika varma på chipset?
Jag har idag vattenkylning och INGA FLÄKTAR alls i chassit och chipset blir på tok för varmt för att jag skall gilla det.

Jag hade P6T6WS Revolution X58 1366 innan jag skaffa mitt 2011. Kan säga att X58 va bra mycket varmare än X79. Varför ASrock väljer att sätta en fläkt på
chipset vet jag inte. Även om den kylaren dom använde var mindre än på passivt kylda X79 kort.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Bazooka_tim:

Jag hade P6T6WS Revolution X58 1366 innan jag skaffa mitt 2011. Kan säga att X58 va bra mycket varmare än X79. Varför ASrock väljer att sätta en fläkt på
chipset vet jag inte. Även om den kylaren dom använde var mindre än på passivt kylda X79 kort.

Vilket moderkort har du idag? Det i din sig? Är det vettigt om jag köra fet vattenkylning på CPU och GPU men inte har någon aktiv kylning på moderkortet?
Jag har INGA fläktar alls i chassit annat än en som blåser på chipset idag, men även den vill jag slippa om det går, nu är det ju visserligen en stor 120mm som knappt låter något men det är FULT!
Det kanske finns vattenblock till några 2011 moderkort?
Var det stor skillnad på prestanda mellan ditt 1366 och ditt 2011?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har märkt både en och två gånger att ni säger fel på formfaktorn.

Gigabyte kortet är INTE XL-ATX utan E-ATX.

Permalänk
Medlem

Varför hittar man inga såna här bilder på typ ASUS, MSI, EVGA m.m.???

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]