Fundering kring det här att uppdatera minnen från 6GB till 8GB

Permalänk
Medlem

Fundering kring det här att uppdatera minnen från 6GB till 8GB

Utan att gå som katten kring het gröt, märker man av någon större skilland rent prestandamässigt om man uppgraderar minnet ( 1600MHz ) från 6GB till 8GB ?

Ska säga att jag jobbar rätt så mycket med bild och form, och med det rätt så mycket grafik. Så när jag gick och köpa datorn jag har i dag så såg jag att max taket i datorn när det kom till att kunna uppgradera minnena, att det låg på 8GB. Och då jag i dag sitter med 6GB så tänkte jag väl att det kanske var lika bra att slå till och sätta i 8GB då priset på minnena är så pass låga som dom ändå är menar jag.

Men det jag undrar, det är ju om man märker utav någon större skillnad, rent prestandamässigt från 6GB till 8GB ?

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

När du håller på med bild och form lär du märka en liten skillnad, ja.

Permalänk
Entusiast

Ja det tror jag, det ökade iaf mycket i allmänprestandan för mig från 4GB till 8GB och vad jag har läst så är det större skillnad mellan 6GB och 8GB än 4GB och 6GB

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ja, särskilt om du har 3x2 GB på en platform som bara stöder dual channel. De körs i så fall just nu in single channel, men med 4x2 GB så går det tillbaka till dual channel igen.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk

Dubellkolla att ditt moderkort inte kör triple-channel - det låter troligt ifall du har 6GB nu. Isåfall bör du skaffa 3x4GB istället, dvs 12GB.

Permalänk
Medlem

När man jobbar med bild och form så är det bäst att ha 16gb RAM. Ja man märker skillnad

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Dubellkolla att ditt moderkort inte kör triple-channel - det låter troligt ifall du har 6GB nu. Isåfall bör du skaffa 3x4GB istället, dvs 12GB.

Skrivet av Cooling23:

När man jobbar med bild och form så är det bäst att ha 16gb RAM. Ja man märker skillnad

Kruxet är ju bara det att morderkortet som jag sitter med, det har ett maxtak på 8GB. Så mer än så, det lär det inte gå att få i burken. Än hur mycket jag än skulle vilja.

Så det är därför jag sitter och funderar på om man inte skulle ta och slänga i två 4GB stickor i den, nu när priset är så pass lågt som det ändå är.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Skrivet av infinity08:

Dubellkolla att ditt moderkort inte kör triple-channel - det låter troligt ifall du har 6GB nu. Isåfall bör du skaffa 3x4GB istället, dvs 12GB.

Om det är Socket 1366 ja, tror ingen annan bräda har 3-kanaler.