Permalänk
Medlem

Vanlig CPU kylare?

Hej!
Jag tror att jag behöver byta min CPU kylare, men har hört att det kan räcka med bara kylpastan? Hur vet jag vad det är jag behöver byta så jag slipper lägga ut massa pengar i onödan? :/

Det problemet jag har är inte att jag försöker överklocka, utan att temperaturen bara är ovanligt hög.

Det är en dator jag byggde förra året och den har legat på runt 40 grader men när jag streamat krävande spel har den hamnat i 85~ och givit varningar.

Nu under de senaste dagarna/veckan har den legat på 85~ grader när jag bara slösurfar. Och det är inga program som ligger i bakgrunden heller.
Den är inte segare heller, den är bara varmare.
Har dammsugit och kollat runt där inne, inget har ändrats men den är ändå varmare.

Jag vill däremot inte heller att den går upp till 85-90 grader bara för jag streamar StarCraft 2 i 720p.

Vad kan jag behöva göra? Räcker det med ny kylare, och hur vet jag då vilken som passar just min dator, etc?

Permalänk

Har du en orginialkylare? Vilken processor och moderkort har du?

Permalänk
Medlem

Moderkort: Asus P8Z68 Deluxe
Processor: Intel Core i5 2500K 3,3GHz

Ja, originalkylare.

Permalänk

Bytt kylare, vill du överclocka ska du inte ha orginal. utan då gör vilken kylare som helst för ca 250kr ett mkt bättre jobb.

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Nja överklockning spelar inte så stor roll. Vill bara att den ska hålla sig lågt även när jag streamar. :/

Permalänk
Medlem

Köp en ny kylare, finns prisvärda för 200-300 kronor. "Intel Core i5 2500K 3,3GHz" har socket Intel 1155, leta efter kylare som passar den. Exempelvis: http://www.webhallen.com/hardvara/130634-arctic_cooling_freez...

Permalänk
Medlem

Verkar asgrymt! Men bara för att tillägga en fråga; skulle det vara möjligt att överklocka med den där kylaren? Eller behövs det mer då?

Permalänk
Medlem

Köp en tub kylpasta och gör rent kylaren ordentligt så ska du se att det blir bättre.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5321748/thermalright-mux-120-oem-s...

Fortfarande denna som gäller om man vill ha en billig 1156/1155 kylare tycker jag (under förutsättning att den passar i chassit) Mest prisvärda kylaren för 1155 imo.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Måste jag köpa kylpasta OCKSÅ? Sitter inte sånt på kylare redan?

Edit: Har nämligen ingen koll på hur man applicerar kylpasta på rätt sätt, osv. Inte så kunnig av mig.

Permalänk

Kylpasta måste du applicera ny när du byter kylare. Inte så svårt att göra bara att du följer instruktionerna som finns, var försiktig med mängden kylpasta bara. Jag har själv inte hållt på med datorer alltför mycket men att sätta på en nny kylare är inga problem, läs på hur du ska göra bara. Bara googla eller läs här på forumet om hur du ska göra.
Lycka till!!

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem

Hittade en bra guide här på SC.

Men vad jobbigt att byta kylare, måste ju ta isär hela datorn verkar det som?
Då plattan måste sitta bak på moderkortet. :s
Är det alltid så? Finns det inga som inte kräver sånt?

Permalänk
Medlem

Tyvärr kräver de flesta kylare att man kommer åt bakom moderkortet, du har inte en moderkortsplåt som är öppen? Det finns chassin (till exempel Antec P280) som har lucka så man kan montera kylare.

Permalänk
Medlem

Det är självklart en trevlig grej med ny kylare och roligt att få bygga om lite, men...

Du ska inte få 85+ av att slösurfa med orginalkylare..

1. Kolla att den fortfarande sitter fastlåst med push pinsen genom moderkortet?
2. Ha chassisidan öppen och kolla om processorfläkten snurrar när datorn är på? Om inte, sitter cpu fan sladden nedtryckt som den ska eller eventuellt ligger ivägen för fläkten?

Vill du dock ha en tystare, svalare och överklocksvänlig lösning så har killarna ovan nämnt några prisvärda kylare.

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk

Om problemet kommit efter ca ett års användning så är min fråga: har du rengjort i datorn under detta år? Annars kan det vara damm i datorn. Andra har ju också nämnt fläkt som slutat fungera eller att kylaren lossnat.
Är det dammigt skaffa dig en burk "tryckluft" och blås rent med. Se bara till att fläktarna inte snurrar som tokar, det är inte bra för lagren.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Tänk på att förslagen på kylare ovan är stora kylare, de kanske inte får plats. Arctic cooling freezer pro 7 är ett alternativ på mindre kylare, men fortfarande större än stock.

Permalänk
Medlem

Hur går det med datorn? Kan ju vara bra för andra olyckliga om du postar ev. Lösning på problemet:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Mattsingen: Jag har dammsugit den minst en gång i månaden. Den står dock uppe PÅ mitt datorbord, så den samlar inte på sig så mycket damm. Så den är rätt så ren!

Teejee: Tänker du på chassit? Jag kör ett relativt normalstort chassit, Fractal Design Core 3000.

@Heinel och andra: Mjo jag kan uppdatera här! I skrivandets stund ger inet.se error 503: "Service Unavailable"...
Så jag går in och kikar lite senare, men det var någon kylare jag fick tips om här igår för kanske 250-300 som verkade riktigt bra.
Tänkte prova den och skaffa kylpasta.
Väntar på inet!

Permalänk

Här har du en grym kylare. Kör själv med den. Enkel att installera. Slipper skruva. Vanligt haklås som på original kylaren.

Köpte den för 490:-

Min Phenom 3.5ghz ligger på 25c idle

http://www.corsair.com/cpu-cooling-kits/air-series-air-coolin...

Permalänk
Permalänk

Här har du TEMP bevis

Uploaded with ImageShack.us

Permalänk
Skrivet av Sakusu:

Mattsingen: Jag har dammsugit den minst en gång i månaden. Den står dock uppe PÅ mitt datorbord, så den samlar inte på sig så mycket damm. Så den är rätt så ren!

Mitt tips är att skippa damsugaren. Risken finns att du dödar datorn med statisk elektricitet som skapas när dammpartiklarna rör sig mot plasten i dammsugaren. Men vi vet åtminstone att det troligen inte är damm som orsakar dina problem.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Mitt tips är att skippa damsugaren. Risken finns att du dödar datorn med statisk elektricitet som skapas när dammpartiklarna rör sig mot plasten i dammsugaren. Men vi vet åtminstone att det troligen inte är damm som orsakar dina problem.

Precis finns inte en chans att 1 år gammal datorn blir så varm pga damm inte iaf 80C

Något annat är fel

Permalänk
Skrivet av desperado82:

Här har du en grym kylare. Kör själv med den. Enkel att installera. Slipper skruva. Vanligt haklås som på original kylaren.

Köpte den för 490:-

Min Phenom 3.5ghz ligger på 25c idle

http://www.corsair.com/cpu-cooling-kits/air-series-air-coolin...

Eftersom TS kör intel har han inga hakar att fästa kylaren i.
Troligen måste han plocka ur mobo för att få dit backplate alt. om det går genom hålet i plåten, på chassi.

Men först och främst.
Något har hänt sedan den skruvades ihop.
Kolla så original pins sitter fast och inte släppt.

Använder iofs aldrig själv original kylarna så ett byte är alltid trevligare.
Köpte nu i veckan en Zalman hej-hopp-något för 350kr som funkar kalas på servern med I5 2500@4ghz

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sakusu:

Mattsingen: Jag har dammsugit den minst en gång i månaden. Den står dock uppe PÅ mitt datorbord, så den samlar inte på sig så mycket damm. Så den är rätt så ren!

Teejee: Tänker du på chassit? Jag kör ett relativt normalstort chassit, Fractal Design Core 3000.

@Heinel och andra: Mjo jag kan uppdatera här! I skrivandets stund ger inet.se error 503: "Service Unavailable"...
Så jag går in och kikar lite senare, men det var någon kylare jag fick tips om här igår för kanske 250-300 som verkade riktigt bra.
Tänkte prova den och skaffa kylpasta.
Väntar på inet!

eehm, dammsug ALDRIG datorn, den kan få en esd stöt och pajja...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Alright dags för en liten uppdatering!

Jag har nyss beställt Thermalright kylaren (http://www.inet.se/produkt/5321748/thermalright-mux-120-oem-s...) samt tryckluft på burk.

Min dator har, tyvärr, en URUSEL kabeldragning då jag satte ihop den själv och inte ens visste om att man skulle dra kablarna BAKOM plåten. ^^
Så det är en enda röra därinne.

Tänkte därför passa på att inte bara byta kylare utan även rengöra med tryckluft och dra om alla sladdar!

Får hjälp av en datorvan polare. Med datorvan menar jag även när det gäller att "mecka" med datorn.

Det blev ett litet projekt av det hela, haha.

Permalänk
Medlem

Låter som en bra idé. Ren och fin dator är alltid bra.
Glöm inte att du behöver kylpasta till den kylaren du beställde bara.

Sen är det alltid trevligt att få ned ljudnivån på datorn, vilket ny kylare brukar bidra till.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Sådär ja!
Det tog ett tag men nu är jag äntligen klar.

Jag köpte en Thermalright MUX-120 och tog bort den gamla kylaren.
Allting gick jättebra, följde en guide härifrån också. Fick även hjälp av en polare med allt småpill då jag har lite för klumpiga och darriga fingrar för sånt. Haha.

Men det funkar skitbra!

Den brukade ligga runt 60 grader förut, och sedan vid gaming runt 80-90.

Men sen en dag sköt den upp till 127 grader! Vet inte riktigt vad som hände. Jag gjorde inget mer än skype, spotify och kolla på en serie heller..

Så det var väl min signal till att nu kan jag inte skjuta upp det längre. (jag hade redan beställt hem kylaren, men inte bara orkat byta!)

Så då körde jag, fick som sagt hjälp av en vän.
Nu ligger den på runt 33 grader idle, sen knappt 40 om jag game'ar.
Den har ännu inte överstigit 40 och jag har då streamat Diablo 3 och spelat massa annat som tidigare fått den att överhettas.

Men när jag skulle ta bort gamla fabrikskylaren så kändes den faktiskt rätt så lös. Jag tror det lär varit problemet.

Men nu fungerar det och jag är riktigt nöjd!

Tack för all hjälp, allihopa!

Nästa blir väl att spara till en i7 CPU och GTX680.