Permalänk

Hur aktuell är Pentium 4 egentligen?

Hej allihopa.
Min kompis tänkte ev. köpa nytt grafikkort, tex en HD 6850 eller 550 ti. Det jag undrar är om hans Pentium 4 (3.0) GhZ ~2 cores (eller threads?) klarar av att fortfarande leverera. Kommer den flaskhalsa väldigt mycket eller klarar det sig. Han spelar mest de gratis spelen på Steam och en del LoL.
Tack

*Edit* Han har just nu en (integrerad?!?!) GT 240

Permalänk
Hedersmedlem

Absolut inte värt det. P4 är riktigt trög.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

En P4 flaskhalsar extremt mycket i moderna spel. Spara pengar till ett helt nytt system istället eller köp nyare begagnat.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Skrivet av Gramner:

En P4 flaskhalsar extremt mycket i moderna spel. Spara pengar till ett helt nytt system istället eller köp nyare begagnat.

Skrivet av Kent:

Absolut inte värt det. P4 är riktigt trög.

Det var det jag sade till honom också. Jag ville bara vara säker. Tack så mycket. Kan ju försöka sälja honom min gamla rigg

Permalänk
Medlem

be han spara lite till och köpa någon 4kärnig i5, det duger med något grafikort

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Skrivet av BrutalOddball:

Det var det jag sade till honom också. Jag ville bara vara säker. Tack så mycket. Kan ju försöka sälja honom min gamla rigg

Vilken fin signatur du har Jag har också en såndär sjöport

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Skrivet av Wallman_91:

Vilken fin signatur du har Jag har också en såndär sjöport

Hehe Jo, jag älskar min sig.

Permalänk
Skrivet av BrutalOddball:

Hej allihopa.
Min kompis tänkte ev. köpa nytt grafikkort, tex en HD 6850 eller 550 ti. Det jag undrar är om hans Pentium 4 (3.0) GhZ ~2 cores (eller threads?) klarar av att fortfarande leverera. Kommer den flaskhalsa väldigt mycket eller klarar det sig. Han spelar mest de gratis spelen på Steam och en del LoL.
Tack

*Edit* Han har just nu en (integrerad?!?!) GT 240

min kompis spelar LoL med P4 och ati 4770 , ger ca 20-30fps, vet inte hur mycket en GPU kan rädda en P4 dock.
hade det varit en core 2 duo hade det rullat på utan problem

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Har en P4 och lättare spel som lol fungerar utmärkt, dock inget att spela nya spel på. Om du bara ska spela dota kloner så finns det ingen poäng att uppgradera.

Permalänk
Medlem

P4 kan lämpa sig bra för en hemmabyggd router inge mer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Frågan är om cpun skulle flaska något om man höjer upplösningen tillräckligt med bra grafikkort? AMDs quadcores ligger en bit efter Sandy Bridge generellt sett prestandamässigt men kör man 1080p eller högre så är skillnaderna inte speciellt stora då grafikkortet sköter allt i princip. Hade varit kul om någon testat men allmänt så känns det inte speciellt troligt att någon som har råd att köpa GTX 680 tex sitter med ett gammalt s775 P4 system

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

. Hade varit kul om någon testat men allmänt så känns det inte speciellt troligt att någon som har råd att köpa GTX 680 tex sitter med ett gammalt s775 P4 system

Jag har en en P4 i en gammal dator (som ljust nu ligger en ett nytt chassi en pizzakartong hehe)
Men kan testa koppla in mitt 7970 i det i veckan bara för att se hur det kommer gå:)

Sen mitt tips till OT är att spara antingen till en i5 eller något AMD paket, köp ett gtx 560ti om det är snart vi snackar om eller något ur 600serien senare.
Finns bra priser på 2500k begangnat eller liknade. Samma med grafikkortet.
Sen säljer han datorn han har nu på blocket eller så för någon som bara ska ha för att surfa på:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Jag har en en P4 i en gammal dator (som ljust nu ligger en ett nytt chassi en pizzakartong hehe)
Men kan testa koppla in mitt 7970 i det i veckan bara för att se hur det kommer gå:)

Sen mitt tips till OT är att spara antingen till en i5 eller något AMD paket, köp ett gtx 560ti om det är snart vi snackar om eller något ur 600serien senare.
Finns bra priser på 2500k begangnat eller liknade. Samma med grafikkortet.
Sen säljer han datorn han har nu på blocket eller så för någon som bara ska ha för att surfa på:)

Jag kollade lite speltester nu i 1080p och skillnaden mot en AMD Liano dualcore och en Intel 2500K är typ 10-20fps, P4 är osäkert men en Core2Duo prolle lär klara sig hyfsat en Core2Quad klarar sig fortfarande idag någorlunda bara man har ett bra moderkort med flera PCI-E linor och lastar på med mycket ram för dom modernaste spelen, känns ju fett ovärt egentligen att slänga ut ett par tusenlappar på moderkort+cpu+ram för 10-20fps men som sagt det gäller bara bra grafikkort eller om man ska köra flera för går man ner i 720p så blir skillnaden 50-100fps mellan en dualcore och en modern quad.

Vore ballt om du testa Hade testat själv då jag har en 3ghz P4 dator med PCI-E port men har tyvärr inget bättre än ett HD4850 men det kanske räcker om man kör något äldre spel på högre upplösning

Fast jag kom att tänka på en sak nu, jag hade ett core2celeron system förut som verkligen är bajsdeluxe i jämförelse med core2duo/quad som var bäst på den tiden och jag jämförde med min gamla P4a och den körde över den så brutalt trots att det var Celeron och ynka 1.6ghz.

Idag får man ett okej system för några slantar, AMD Quad för 700-800kr, 4gb ram kostar väll 300kr och ett random moderkort som klarar cpun bara 500kr? så slipper man tappa allt för mycket prestanda.

Permalänk
Medlem

Det går att sälja Pentium 4or för vad jag anser en ganska god peng.
Prova Tradera, finns säkert en eller annan "gubbe" som letar efter en CPU att plåga på ett eller flera sätt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Jag körde 8800GTS (senare GTX260) med en enkärnig Opteron 146 (överklockad) ett tag och så länge man höll sig till XP och DX9 så var det nästan spelbart.. men P4 är skrot i dagsläget

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag bytte min P4 prolle år 2006 då den började bli allvarligt trög.. hans dator borde stå på museum

Permalänk
Medlem

Har han dåligt med pengar kan faktiskt en riktig budgetuppgradering vara prisvärd. Kör du på ett system baserat på dagens celeron så kommer du riktigt billigt undan. För att spela spel behöver du ändå ett dedikerat grafikkort och då spelar processorn mindre roll. En Celeron för 3-400 kr spöar hans P4 flera gånger om

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk

Ja, det som komplicerar är ju att han kör på 2 skärmar med 1600p på båda :S
Men jag tänkte sätta ihop denna till honom http://www.inet.se/kundvagn/visa/1720763/2012-04-23 , och han har en ssd och en hårddisk, och kan lätt fixa Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Frågan är om cpun skulle flaska något om man höjer upplösningen tillräckligt med bra grafikkort? AMDs quadcores ligger en bit efter Sandy Bridge generellt sett prestandamässigt men kör man 1080p eller högre så är skillnaderna inte speciellt stora då grafikkortet sköter allt i princip. Hade varit kul om någon testat men allmänt så känns det inte speciellt troligt att någon som har råd att köpa GTX 680 tex sitter med ett gammalt s775 P4 system

Är det Prescott han kan tänkas ha? Den måste ju flaska brutalt oavsett upplösning och hur overkill grafikkortet än är.
På den tiden hade ju Intel svårt att hänga med AMD och det ändrade ju sig inte förrän Core2Duo kom http://www.anandtech.com/show/2045/14
Man ser ju hur stort hoppet är till Core2Duo från både Intel och AMDs tidigare plattformar. P4 var "gammal" redan då. Detta var 2006. Nu har det gått 6 år till.

Sen är inte P4an oanvändbar på något sätt, min gamla P4@1.8Ghz med XP står fortfarande och tuggar på hemma hos mina föräldrar som surfdator. Den dator startar snabbare än min nuvarande med

Men en klockad Quad till s775 lär ju funka med GTX680, om än inte optimalt. Men inte en P4.

Permalänk
Avstängd

Lika aktuell som AMD athlon 64.

Permalänk
Hedersmedlem

Titta här på en ännu "snabbare" P4: http://www.anandtech.com/bench/Product/92?vs=61

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Ja, det som komplicerar är ju att han kör på 2 skärmar med 1600p på båda :S
Men jag tänkte sätta ihop denna till honom http://www.inet.se/kundvagn/visa/1720763/2012-04-23 , och han har en ssd och en hårddisk, och kan lätt fixa Windows

Kanske denna är att föredra? Jag vet dock inte hur bra den du valde presterar men har för mig att Phenom II 965 hänger med i dagsläget riktigt bra för en god peng

http://www.inet.se/produkt/5308642/amd-phenom-ii-x4-965-3-4gh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Den presterade faktiskt lite bättre än vad jag trodde
30 Fps i Left 4 dead, inte så pjåkigt, hade väntat mig typ 3Fps

Men hur kan han ha en "integrerad GT240" med en P4? stämmer inte riktigt varken matchingen och GT240 är väl heller inte integrerat...
Men han kan ju inte gärna ha nåt från Geforce 2 serien heller? (Och då menar jag den "gamla" )

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Frågan är om cpun skulle flaska något om man höjer upplösningen tillräckligt med bra grafikkort? AMDs quadcores ligger en bit efter Sandy Bridge generellt sett prestandamässigt men kör man 1080p eller högre så är skillnaderna inte speciellt stora då grafikkortet sköter allt i princip. Hade varit kul om någon testat men allmänt så känns det inte speciellt troligt att någon som har råd att köpa GTX 680 tex sitter med ett gammalt s775 P4 system

Jag körde en AMD 3800+ (som visserligen är lite bättre än P4) med ett 9800gtx++ och det flaskade som fan. Oavsett upplösning, grafikinställningar på i princip alla spel så ändrades inte FPSen alls. Låg och tuggade på 30 i Metro 2033 på min details såsom max settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Jag körde en AMD 3800+ (som visserligen är lite bättre än P4) med ett 9800gtx++ och det flaskade som fan. Oavsett upplösning, grafikinställningar på i princip alla spel så ändrades inte FPSen alls. Låg och tuggade på 30 i Metro 2033 på min details såsom max settings.

Aa har insett att jag får ge mig men det insåg jag kort efter jag postat första gången i min edit.

En core2duo funkar än idag, framförallt dom senaste Quadmodellerna och helst ska man kloka lite, AMD Athlon pre AM2 går fetbort även P4 Som sagt min core2celeron 1.6ghz körde över min P4 3ghz Prescott med HT rätt friskt, framförallt var den svalare...skillnaden var ungefär lika stor som VM i bastubad och nordpolen

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Frågan är om cpun skulle flaska något om man höjer upplösningen tillräckligt med bra grafikkort? AMDs quadcores ligger en bit efter Sandy Bridge generellt sett prestandamässigt men kör man 1080p eller högre så är skillnaderna inte speciellt stora då grafikkortet sköter allt i princip. Hade varit kul om någon testat men allmänt så känns det inte speciellt troligt att någon som har råd att köpa GTX 680 tex sitter med ett gammalt s775 P4 system

Kräver fortfarande lika mycket cpu prestanda för spel i low som i max. Skillnaden är ju att i low så flaskar processorn innan grafikkortet ofta medan det oftast inte är så i max. Processorn används alltså inte mindre i max. Så som jag förstått det i alla fall.
Det har ju att göra med att spel idag inte använder så mycket cpu-prestanda så då blir det oftast så att grafikkortet flaskar om man har en hyfsat modern cpu.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

hade en sådan, klara det mesta krångla aldrig, men klarar int edem flesta spel efter 09-10!

Permalänk

Netburst är död... Finns ingen Netburst processor som går att använda i moderna spel nuförtiden

Jag testade bara för att med en Cedar Mill 3.2GHz 2MB cache HTT P4a med ett GTX260 216 core och när jag testade Borderlands Så fick jag 40 fps mindre med P4an än vad jag fick med en AMD 2.5GHz Quad tror jag det var... max FPS var 70 med Quaden

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Kräver fortfarande lika mycket cpu prestanda för spel i low som i max. Skillnaden är ju att i low så flaskar processorn innan grafikkortet ofta medan det oftast inte är så i max. Processorn används alltså inte mindre i max. Så som jag förstått det i alla fall.
Det har ju att göra med att spel idag inte använder så mycket cpu-prestanda så då blir det oftast så att grafikkortet flaskar om man har en hyfsat modern cpu.

Men höjer man upplösningen så spelar det i princip ingen roll om man har en AMD Bulldozer eller en Sandy Bridge, skillnaderna är så pass små framförallt om man ska köra högre än 1080p och flera grafikkort.

Skiljer bara några FPS mellan en dualcore i3 och en hexacore i7.

I 720p så skiljer det plötsligt 50fps mellan dualcoren och hexacoren

Permalänk
Medlem

Det är inte för att belastningen blir mindre på processorn, för det blir den inte.
En processor klarar av att driva ett visst spel i en viss max FPS, och grafikkort har liknande gränser beroende på spel och inställningar. Det lägsta värdet blir den slutgiltiga FPSen.
Med höga grafikinställningar så sänks grafikkortets gräns, och det blir därför troligare att man slår i taket för grafikkortet innan man slår i taket för processorn, så oavsett vad du skaffar för grafikkort så kommer en P4 fortfarande att sätta gränsen och hålla FPSen nere på ospelbara nivåer.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL