Permalänk
Medlem

Problem med blue screen!

Hej!
Jag vill börja med att be om ursäkt ifall jag har råkat postat denna fel. Ny här på detta forumet :$

Jag har under den senaste tiden råkat ut för Blue Screens. Jag har på andra forum sökt hjälp och har då gjort allt jag blivit tillsagd.

Jag är inte helt kastad bakom granen när det gäller datorer, men måste erkänna att när det gäller Blue Screens och komponentproblem så har jag inte alla hönsen hemma... om man säger så.

Lite speccs nu då:

Grafikkort: XFX Radeon HD 6850 1GB GDDR5
Minne: Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT, CL9 - Kit w/two matched DDR3 4GB, 240pin
Processor: AMD Athlon II X2 250, 3,0Ghz, AM3, 2MB, 65W, Boxed
Moderkort: ASUS M5A78L-M/USB3, Socket-AM3
Nätagg: Silver Power SP-SS500 500W
HDD: Seagate Barracuda® 500GB, SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 7200RPM, 3,5".

Då det alltid har varit olika error messages när jag får blue screens så har jag en simpel fråga.
Kan det vara ett defekt moderkort som gör att det alltid är olika problem? Eller kan det vara att mitt nätaggregat ej klarar att försörja min rigg och skapar därför problem?
Jag har postat en rad olika dumpfiler på andra forum och har utifrån dom fått hjälp om hur jag ska lösa problemen. Men ingen av dom har fungerat.

Memtest är körda på båda mina minnen, inga problem. (har även testat andra minnen)
Jag har testat att byta till ett äldre grafikkort för att se om det skulle vara problemet, det löste sig inte.
Köpte en ny hårddisk endast för att kolla om det var felet, men problemet fortsatte.
Installerat om windows 7 ett antal gånger, uppdaterat drivrutiner (även BIOS). Det enda jag inte har gjort är att testa med ett annat moderkort, och inte heller ett annat nätaggregat.
Temperaturerna ligger bra till också, på alla komponenter.

Bör kanske tillägga att jag igår klickade hem nya delar. Nytt moderkort, processor och 2 extra fläktar (just in case).
Men börjar nu i efterhand bli orolig över att detta kanske inte löser problemet.

Så... vad tror ni?

Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle testat med annat nätagg, men om ditt nuvarande är friskt klarar det din rigg utan att svettas, men man kan inte vara säker iaf. Vad säger loggen i W7? När brukar BSOD:sen hända?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Loggen för Bluescreen (om det var det du menade) påvisar alltid att det är olika problem. Och det började när min pappa en gång kom in sent på natten när jag satt och spelade, då han vårdslöst bara tryckte av min strömdosa. (jag var tydligen lite högljud)

Det var efter denna händelsen som problemet/problemen sakta men säkert började dyka upp.
Då jag ändå var i farten med att uppgradera mina delar så köpte jag en ny hårddisk, internminne och grafikkort (då jag trodde att detta skulle lösa problemet)

Delarna kom hem och jag var en glad man igen då jag skulle få tillbaka min dator. Rätt in med delarna och allt gick smidigt i början. Efter en session BF3 så fick jag en ny Bluescreen, som visade samma Error Message som från början fick mig att tro det var mina minnen. Och sen har det varit olika problem framöver. Men kan nätaggregatet eller moderkortet tagit skada av min pappas hemska gärning?

Som sagt uppstår problemen lite då och då, ibland när jag stänger av program. Ibland när jag tittar på film, jaa egentligen lite hur som helst. Det är detta jag inte blir klok på, då jag på inget sätt kan försöka lokalisera problemet

Nu är ett nytt nätaggregat, moderkort och processor på väg hem i förhoppningar om att det nu skall lösa sig.
Det jag är orolig över är att ifall moderkortet skulle visa sig vara problemet, skulle det av någon anledning kunna skada de nya komponenterna som sitter i? och har jag isåfall förstört ett nytt par med internminnen?

Hoppas du fick lite klarhet, om det skulle behövas så kan jag packa ihop dump filerna och lägga ut dom här. Dock har jag redan försökt mig på alla saker som möjligtvis skulle kunna avslöja problemet, men inget har indikerat något fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jag skulle testat med annat nätagg

Mina nya delar är hemma och installerade (också ett nytt nätaggregat), hitills funkar allt jättebra. Men behöver mer tid för att bli övertygad