Permalänk

Första HTPC bygget!

Hej!

Nu ska jag äntligen få tummen ur att försöka bygga ihop en mediadator (htpc)
Har byggt ett par datorer men det är väldigt många år sen så jag har absolut ingen koll längre.
Jag är så osäker på vilka delar som är bra och vilka delar som passar ihop så därför behöver jag er hjälp.

Ändamålet med min HTPC är att köra XBMC, så högupplösta filmer kommer det bli mycket.
Även mycket musik, kravet är oxå att datorn ska hålla sig bra i tiden så en bra prestanda är viktigt.

Enda jag kollat lite på som jag hittar intressant är detta moderkort just för att det har det mesta.
ASUS E45M1-I DELUXE

Egenskaper jag vill att HPTC´n ska ha:

Chassit ska vara svart, stilrent, energisnålt, tystgående och inte bli för varmt.
Blu-ray spelare
Minne, 8gb kanske?
Trådlöst nätverk, kanske är integrerat på moderkortet?
Hårddisk, minst 1TB

Jag ska köra Windows 7 på den, ska man köra 32bit eller 64bit?

Pris? ja nånstans mellan 3000-5000:- (dålig koll på vad delarna kostar)

Permalänk
Medlem

Har du inte behov av ett helt passivt system, så rekommenderar jag att gå upp i styrka till en AMD Liano A6 plattform. Kostar ungefär samma och det är betydligt mer kraft i en A6 CPU. Kör själv en A6-3500 och den tuggar i sig allt jag slängt på den. Den går att få passiv iof men då går priset upp mer.
Själv kör jag en Big Shuriken på min CPU

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Nu blev det lite "grekiska" för mig... som sagt väldigt längesen jag höll på med det här så
förklara gärna lite vad du menar med passivt system? Big shuriken?

Mvh Andreas

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasYIT:

Nu blev det lite "grekiska" för mig... som sagt väldigt längesen jag höll på med det här så
förklara gärna lite vad du menar med passivt system? Big shuriken?

Mvh Andreas

Passiv kylning är kylning utan fläktar, Och Big Shuriken är en CPU-kylare.
När du väl ska köpa komponenter så rekommenderar jag dig att handla allt på cdon. Skriv in "SWEC1204" i kassan så får du 5% rabatt. Om du skyndar dig lite så får du tag på Windows 7 64-bit (som du borde använda då 32-bit endast stöder max 4Gb RAM-minne) SP1 för 699, på CDON.

EDIT: Vad jag har hört så är processorn (E-450) på moderkortet du länkat ingen höjdare...
Och ja, varför inte köpa in 8Gb RAM? det ligger ju inte på samma prisnivå som HDD's gjorde för ett par månader sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasYIT:

Nu blev det lite "grekiska" för mig... som sagt väldigt längesen jag höll på med det här så
förklara gärna lite vad du menar med passivt system? Big shuriken?

Mvh Andreas

Passivt dvs helt fläktlöst = helt tyst, dock så får kan klena prestanda för att klara detta.

Big shuriken är en cpu kylare ger lite ljud men ger möjlighet till kraftigare burk
http://www.inet.se/produkt/5331076/scythe-big-shuriken-ii-rev...

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1721876/2012-04-23
5min kundvagn ifrån Inet bara för att ge en fingervisning

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Passiv kylning är kylning utan fläktar, Och Big Shuriken är en CPU-kylare.
När du väl ska köpa komponenter så rekommenderar jag dig att handla allt på cdon. Skriv in "SWEC1204" i kassan så får du 5% rabatt. Om du skyndar dig lite så får du tag på Windows 7 64-bit (som du borde använda då 32-bit endast stöder max 4Gb RAM-minne) SP1 för 699, på CDON.

EDIT: Vad jag har hört så är processorn (E-450) på moderkortet du länkat ingen höjdare...
Och ja, varför inte köpa in 8Gb RAM? det ligger ju inte på samma prisnivå som HDD's gjorde för ett par månader sen

För HTPC byggen är E-450 perfekt.. Kör själv på föregångare (350) o den spelar allt jag testat genom xbmc.

Dock kan man fundera på om AMD FM1 (tänk X3 3500 2,1GHz) och mITX moderkort (typ ASRock A75M) kanske ger mer prestanda för samma pengar, dock med minuset med (generellt sett) varmare och mer utrymmes krävande. Fast hade så fall väntar på nästa AMD för se priser och ev prisdropp på de nuvarande komponenterna.

Permalänk

Nu hänger jag med.
Och är inte processorn nån höjdare på de moderkortet så vill jag inte ha den.

Men om man kör passivt, kan det inte bli väldigt varmt?

Mer tips på delar till komplett burk tack :), helst med egen erfarenhet av grejerna.

Med vänlig hälsning, Andreas

Permalänk

Julanta, såg att du valt en ssd disk? Vad är det och varför så dyr?
Behövs ingen fläkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasYIT:

Julanta, såg att du valt en ssd disk? Vad är det och varför så dyr?
Behövs ingen fläkt?

Följer med en fläkt till chassit, 80mm. Dock kan du antagligen använda den som väckarklocka eller som turbo på bilen bättre än kyl fläkt till datorn :P.
Hade nog satt dit en Noctua, be quiet! eller liknande. Dålig koll på vilka 80mm som ger bra luftflöde vs ljud.
Orkar inte riktigt förklara vad en SSD disk är just nu.. Men den kom ditt mest för att jag tänkte en 5400rpm hdd först, för att spara ljudnivå. Och skulle aldrig installera ett operativsystem på en 5400 disk (jobb datorn är farligt nära fönstret varje dag pga allmän seghet för att disken inte hänger med). Men eftersom jag nog själv hade valt en 7200rpm disk idag så lade jag till en sån och då blir SDDn inte lika viktig (även om jag alltid rekommenderar en för OS).

Tänk på att om du väljer ett Streacom chassi så har de normalt plats för en "gömd" slim dvd och pga det måste eject knappen sitta på rätt sida och på rätt ställe, inte kollat upp det noggrannare än så men tänk på det och köp inte utan att kolla så det funkar. Sen så är de lite dyrare (med picu-psu) än många andra mitx chassin är, men å andra sidan är de oftast 54 gånger snyggare och de har även IR-öga+fjärr för liten peng. Och sen så blir det tyst utan ett vanligt nättagg.

Är 5000 din budget eller mer/mindre? Lättare att få ihop bästa möjliga packet och resonera runt komponenter där man vet var det ska hamna i pris.
Kommer du ha den till att surfa på? torrent 24/7? ftp? För många grejer och jag hade valt AMD istället. E450 räcker till att kolla på film/serier i dagsläget, ej garanterat den klarar nya format om något år och du sa att den skulle vara framtidssäker så.

Permalänk

Min budget är 4000-5000:-
Det enda htpc ska användas för är film, musik och allt vd det innebär.
Och den ska vara hyfsat framtidssäker.

Streacom F7C Svart
Det chassit vill jag ha.. Chassit ska stå i ett skåp i en tvbänk med glasruta.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Andreas, har du kollat in Köprådtråden - där finns massor av tips på paket, chassin osv...

Ska HTPC:n stå bakom en dörr lär du inte vara i behov av ett helt passivt system vilket gör det hela lite billigare då de är lite dyrare.

Du har egentligen 3 alternativ.

1. Att bygga ett system på ett allt-i-ett-moderkort, tex AMD E350 eller E450. Dessa fungerar fullt tillräckligt för vad en HTPC brukar utsättas för och är väldigt strömsnåla. Dock så kan de upplevas långsamma i vanligt PC-användande (menyer osv) och det beror ju på att processorerna i dessa är långsamma. Dessutom om man vill ha en framtidsäker maskin så kanske man vill kunna uppgradera delar, tex CPU eller GPU separat – det kan man inte på dessa kort. Dock så är de så pass billiga så att det inte är någon större förlust att byta hela moderkortet när man väl vill uppgradera.

1.1 Att bygga på AMD Llano, dvs AMD CPU:er med integrerad GPU. Här kan du få bra prestanda för en bra peng. Nackdelen med dessa är att de är lite strömhungrigare och inte lika vassa CPU-mässigt som Intels motsvarigheter. Llano kommer snart (väldigt snart hoppas jag...) bytas ut mot efterföljaren Trinity som ska vara ge mer av det goda...

2. Att bygga på Intels 1155-plattform, tex med en i3. Intel är bättre ur energihänseende och ur CPU-hänseende men deras integrerade grafik har del kvar att önska. Med kommande IvyBridge så kommer de närmare AMD ur grafikhänssendet men de lär bli ifrånsprungna igen när Trinity kommer.

3. Att bygga med separat CPU och GPU – även här kan man välja mellan Intel och AMD och möjligheterna till val är mycket större.

Jag har i köprådtråden sagt detta ett antal ggr och även hänvisat till diverse olika paket, så titta gärna igenom den tråden så kommer du få en hel del uppslag och tips.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Satt och klickade ihop lite saker, men har svårt att hamna under 5000 kr. Det som drar upp det är bluray och nätagg som inte ingår i chassit. Bluray går på en 1500kr och äter upp mycket av budgeten. 4gb ram räcker långt i en tv burk. Du kommer aldrig ha nytt av 8gb.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1723550/liano - Såhär långt kom jag utan HDs i burken. Finns billigare bluray läsare, men eftersom du vill ha Streacom chassit måste knappen på läsaren sitta på vänster sida, samt vara slot in. Behövs nog en Sata slimline kabel adapter till BD läsaren också.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Det chassit är inte skrivit i sten att jag vill ha.
Vad finns de för andra alternativ då? Där nätagg ing samt att man kan ha en vanlig billigare blu-ray? Chassit ska iaf vara liggande och svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Satt och klickade ihop lite saker, men har svårt att hamna under 5000 kr. Det som drar upp det är bluray och nätagg som inte ingår i chassit. Bluray går på en 1500kr och äter upp mycket av budgeten. 4gb ram räcker långt i en tv burk. Du kommer aldrig ha nytt av 8gb.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1723550/liano - Såhär långt kom jag utan HDs i burken. Finns billigare bluray läsare, men eftersom du vill ha Streacom chassit måste knappen på läsaren sitta på vänster sida, samt vara slot in. Behövs nog en Sata slimline kabel adapter till BD läsaren också.

När det kommer till långlivat så tycker jag 8gb minne är såpass billigt att det är ett bra köp.

I vilket fall som helst så vill jag rekommendera att köra med 2st minnesstickor, halverad minnesbandbredd är bra onödigt även om man inte är ute efter prestanda.

Permalänk
Medlem

Inte E-450, utan både ett och gärna 3 snäpp bättre i CPU väg

Finns en del experimentella tekniker att spela upp filmer idag där grafikortet inte hjälper till ännu, tex om man spelar upp 10bits filmer, där är det lite mer komplicerat att sätta upp det hela och är tror jag bara CPU avkodat än så länge.

Men kvaliteten man får med dessa sätt är gudomlig, även vanliga 8bit verkar se bättre ut med LAV-filter m.m.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Nafs, tack för ett bra svar.
Jag har läst lite i tråden men är fortfarande kluven så får nog läsa igenom hela tråden.

Permalänk
Medlem

Vad är max storlek för dig gällande chassi ?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Slänger in några chassitips av varierande form och pris...

Chieftec Flyer FI-02BC 200W (Svart) 562:-

Nätagget kan nog låta lite men frågan är om det stör...

MS-Tech MC-1200 350W (Svart) 909:-

Silverstone Sugo SG05B 300W (Svart)

Silverstone Lascala LC19R (Svart) 1000:-

Detta har ett 120W passivt nätagg så det är tvärtyst, dock så är det väldigt lågt så man får inte plats med någon stor kylare.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Håller själv på att planera inför ett HTPC bygge

Lite ideer som jag själv har, sen får du besluta vad du vill lägga pengarna på

Jag kommer att ha en raspberrypí eller liknande som multimedia client upptejpad bakom tv'n 25USD (den har hdmi osv) klarar 1080p och ja vad nu hdmi 1.3 klarar 5.1/7.1?
Den ska vara uppkopplad till nätverket
Den kör linux så jag tror att det blir xbmc med plex klienten

Jag kommer att ha en plex media server minst 2.33ghz rekommenderas (min gamla dator 0usd) för att kunna transcoda till mer än 1person. Media servern innehåller allting och om du tex kopplar upp med mobilen så kan du transcoda/spela upp filmerna på din handenhet, alternativt streama om uppkoppling och enheten klarar av upplösningen på filmen.
PlexMS kommer även ha mycket utrymme
plexms ska teoretiskt kunna streama direkt till plexklienten på raspberryn, men klarar den inte det så sköter servern transcoding on the fly.

Permalänk

Åååå jag är fortfarande kluven .. Läser som en tok på köprådstråden..

Chassit ska vara svart liggande...
Max mått.
Bredd: 40cm
Djup: 30cm
Höjd: 15cm

Jag har kommit fram till at jag vill ha AMD A-Series A6-3500.
Men vilket moderkort? Det är svårt för en amatör just för att det finns så mycket olika samt olika fabrikat.

Hur som helst de går framåt

Permalänk

Detta har jag hittils kommit fram till...
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=107382...

Nu till chassit som ska passa dessa produkter, chassit ska stå i en tvbänk med glasdörr framför.
Max mått är ju:
Bredd: 40cm
Djup: 30cm
Höjd: 15cm

Vad har jag för alternativ?
Sen hårddisk vet jag inte heller? Minst 2TB iaf....
Måste man ha en ssd disk eller kan jag köra utan?

Permalänk
Medlem

Kolla på silverstones lådor och se om det finns något du gillar där. Gällande SSD är det trevligt med snabbare laddtider, men inte nödvändigt. Det går ju alltid ändra det sen om du vill. Är ju mest för OS och det räcker ju en liten SSD för, t.ex. en 60gb A-data för en 700kr.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Har kollat på silverstone men dom håller inte måttet, alla e så stora... Eller finns de mindre?

Permalänk
Medlem

Hade för mig de hade nått i din mått angivelse. Men kolla prisjakt på ITX och se vad som finns. Så länge du inte väljer något chassi som kräver en speciell placering av eject knappen på BD så borde det inte vara någon fara. Frågan är hur ofta man använder BD när det är så mycket smidigare med film lagrat på HD.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Okej... Anledningen till blu-ray valet är att vår dvd har gått sönder och vi har en liten tjej som har mycket dvd filmer. Därför tänkte jag slå två flugor i en smäll.

Om man inte väljer att ha en blu-ray spelare vilket chassi rekommenderar du då? Det ska vara svart, litet och tyst.
Samt stå i ett fack i tvbänken med glasruta framför.

Med vänlig hälsning, Andreas

Permalänk

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=107382...

Detta får aldrig plats i lådan va?
Iaf vad funkar och vad funkar inte?

Känns iaf väldigt ära beställning ... Huvet e helt dött efter dessa dagar av letande

Permalänk
Medlem

Chassit är m-itx men kortet är m-atx.

Permalänk

Fan såg de med precis... Får verkligen inte ihop detta...

Permalänk