Permalänk
Avstängd

Bra moderkort till en 2700k

Vill att den ska vara bra till överklocknin.

Ska klara av 2133mhz minnen.

pris ca 1000-1500kr Någon som har förslag?

Permalänk
Medlem

Vilken formfaktor?:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd

Hva med Maximus IV Extreme P67? (Iflg. manualen støtter den 2133MHz ved overklokking) 2,290,- sek.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curemylife:

Vilken formfaktor?:)

standard i guess, är inte ute efter något mini om de är de du menar :P.

Behöver inte vara SLI heller men de är ju alltid en bonus om de råkar finnas på ett bra moderkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Granter:

standard i guess, är inte ute efter något mini om de är de du menar :P.

Behöver inte vara SLI heller men de är ju alltid en bonus om de råkar finnas på ett bra moderkort.

Skrivet av Decoman:

Hva med Maximus IV Extreme P67? (Iflg. manualen støtter den 2133MHz ved overklokking) 2,290,- sek.

Hum okay, fast är de värt de 2300kr? finns de inget billigare en de, kan sträcka mig över 1500kr men måste vara mycket bra motivation varför

edit: fan va bra att jag citera mig själv .__.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte valt att lägga 2300;- på ett MIVE i dagsläget, utan snarare satsat på något Z77-kort runt 1500;- eller så.

Däremot kan jag tyvärr inte rekommendera någon modell då jag har noll koll, woop woop.

Permalänk

Vad är du ute efter för funktioner på moderkortet? In och utgångar i from av ljud m.m?
Har du tänkt överklocka, tänkt köra med ett diskret grafikkort eller med kretsen som finns på CPUn?

/ Stefan

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Steffelitix:

Vad är du ute efter för funktioner på moderkortet? In och utgångar i from av ljud m.m?
Har du tänkt överklocka, tänkt köra med ett diskret grafikkort eller med kretsen som finns på CPUn?

/ Stefan

Mitt grafikkort blir som de ser ut just nu ett 680gtx.

personligen har jag inte så mycket koll på funktioner på moderkort, har klockat min nuvarande cpu mycket och tyckte att de var lite kul, ville köpa in en ny dator då denna börjar bli för sliten så jag vill då välja ett moderkort med bra möjligheter för överklockning.

Kommer förmodligen använda mig av ett internt ljudkort som jag har.

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt mig ett Sabertooth Z77. Det har allt och är dessutom extremt välbyggt. När datorer har en sån jävla förmåga att strula vill jag ha det säkraste. Tyvärr presterar det dåligt på stockfrekvens, men är istället det en av de bäst (om inte bäst, enl. bit-tech tror jag det var) överklockande Z77-kortet just nu.

Det stod mellan den och Maximus V Gene, men det föll på robustheten och det faktum att Maximus är Micro-ATX, något som för mig bara gör komponenterna varmare i onödan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mangemongen:

Jag har precis köpt mig ett Sabertooth Z77. Det har allt och är dessutom extremt välbyggt. När datorer har en sån jävla förmåga att strula vill jag ha det säkraste. Tyvärr presterar det dåligt på stockfrekvens, men är istället det en av de bäst (om inte bäst, enl. bit-tech tror jag det var) överklockande Z77-kortet just nu.

Det stod mellan den och Maximus V Gene, men det föll på robustheten och det faktum att Maximus är Micro-ATX, något som för mig bara gör komponenterna varmare i onödan.

Är de detta du pratar om?
http://www.inet.se/produkt/1902260/asus-sabertooth-z77

Såg att många vill köpa ett
http://www.inet.se/produkt/1902258/asus-maximus-v-gene-vz

Vilket anser ni vara de bästa? jag menar för 300kr mer så kanske man får något riktigt mysigt? eller är de ingen större skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Är de detta du pratar om?
http://www.inet.se/produkt/1902260/asus-sabertooth-z77

Såg att många vill köpa ett
http://www.inet.se/produkt/1902258/asus-maximus-v-gene-vz

Vilket anser ni vara de bästa? jag menar för 300kr mer så kanske man får något riktigt mysigt? eller är de ingen större skillnad?

Jo, det är det jag menar! Jag är ingen expert och är ändå lite upptagen nu, men jag tycker mycket talar för Sabertooth. Googla en recension vetja.

Permalänk
Skrivet av Granter:

Är de detta du pratar om?
http://www.inet.se/produkt/1902260/asus-sabertooth-z77

Såg att många vill köpa ett
http://www.inet.se/produkt/1902258/asus-maximus-v-gene-vz

Vilket anser ni vara de bästa? jag menar för 300kr mer så kanske man får något riktigt mysigt? eller är de ingen större skillnad?

Skulle satsa först och främst på ett kort i ATX storlek, med anledning till de föregående talare skriver, dvs kan bli trångt om plats om man vill ha två grafikkort, eller ett diskret ljudkort m.m samt värme utvecklingen.

Sen är det lite en fråga om tyckte och smak. Vill man köra framtidssäkert så visst, ett moderkort med Z77 kretsen, eller så kör man på av den äldre kretsen Z68 t.ex. kan tänka mig att de kanske kommer bli lite priskrig nu? Antar att dem vill sälja slut resterade moderkort av den gamla kretsen nu när ivy släpps på riktigt. Skulle titta på Swec recension av z77 moderkort.

Jag själv rekommenderar jag Asus P8P67 deluxe, samt Asrock P67 Extreme4/6 om man vill köra på den äldre kretsen P67. Bra moderkort, med bra in/utgångar samt överklockar bra.

/ Stefan

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk
Medlem

Bara en fråga från en som beslöt att köra på Z68 till den 2700K jag just beställt.
På vilket vis blir Z77 mer framtidssäker? Om man nu inte väljer att gå från en Sandy Bridge till en Ivy Bridge, vilket inte känns värt pengarna.
Har man väl köpt en 2700K är väl Haswell den troligtvis tidigaste tidpunkt där det kan bli aktuellt för en uppgradering. Då lär ju inte socket 1155 vara med i matchen längre. Eller? Tyckte jag läste det någonstans.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Youjimbo:

Bara en fråga från en som beslöt att köra på Z68 till den 2700K jag just beställt.
På vilket vis blir Z77 mer framtidssäker? Om man nu inte väljer att gå från en Sandy Bridge till en Ivy Bridge, vilket inte känns värt pengarna.
Har man väl köpt en 2700K är väl Haswell den troligtvis tidigaste tidpunkt där det kan bli aktuellt för en uppgradering. Då lär ju inte socket 1155 vara med i matchen längre. Eller? Tyckte jag läste det någonstans.

Det jag tänkte med "framtidssäkert" var att vill man uppdatera till ivy, så behöver man bara slänga i en ny CPU. Alla P67/Z68 moderkort kanske inte kommer få stöd för ivy. Då måste man både ha ny bräda och cpu. Det var så jag tänkte.
Ska man inte uppgradera till ivy gissar jag på att de blir som du säger, och då är de onödigt med z77 moderkort. Vad är de man vinner? Fler sata portar/fler USB 3.0 portar?

/ Stefan

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffelitix:

Det jag tänkte med "framtidssäkert" var att vill man uppdatera till ivy, så behöver man bara slänga i en ny CPU. Alla P67/Z68 moderkort kanske inte kommer få stöd för ivy. Då måste man både ha ny bräda och cpu. Det var så jag tänkte.
Ska man inte uppgradera till ivy gissar jag på att de blir som du säger, och då är de onödigt med z77 moderkort. Vad är de man vinner? Fler sata portar/fler USB 3.0 portar?

/ Stefan

Aha OK. Då kan jag sova lite lättare. Min plan är att inte uppgradera förrän tidigast Haswell, eller kanske till och med generationen efter det. Man får se. Känner att man klarar sig på en 2700K ett tag framöver. När den inte duger gör nog inte Ivy det heller. Blir moderkort och cpu den dagen ändå för min del.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Steffelitix:

Skulle satsa först och främst på ett kort i ATX storlek, med anledning till de föregående talare skriver, dvs kan bli trångt om plats om man vill ha två grafikkort, eller ett diskret ljudkort m.m samt värme utvecklingen.

Sen är det lite en fråga om tyckte och smak. Vill man köra framtidssäkert så visst, ett moderkort med Z77 kretsen, eller så kör man på av den äldre kretsen Z68 t.ex. kan tänka mig att de kanske kommer bli lite priskrig nu? Antar att dem vill sälja slut resterade moderkort av den gamla kretsen nu när ivy släpps på riktigt. Skulle titta på Swec recension av z77 moderkort.

Jag själv rekommenderar jag Asus P8P67 deluxe, samt Asrock P67 Extreme4/6 om man vill köra på den äldre kretsen P67. Bra moderkort, med bra in/utgångar samt överklockar bra.

/ Stefan

de Asus P8P67 deluxe kortet ser mycket intressant ut.

Är även sant som du säger, kommer inte lägga pengarna på en ivy bridge efter detta köp då skillnaden är endast 3-4% på de jag ska ha CPU'n till, så nästa tänkbara upgrade jag gör blir kanske ett till grafikkort eller haswell.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Steffelitix:

Det jag tänkte med "framtidssäkert" var att vill man uppdatera till ivy, så behöver man bara slänga i en ny CPU. Alla P67/Z68 moderkort kanske inte kommer få stöd för ivy. Då måste man både ha ny bräda och cpu. Det var så jag tänkte.
Ska man inte uppgradera till ivy gissar jag på att de blir som du säger, och då är de onödigt med z77 moderkort. Vad är de man vinner? Fler sata portar/fler USB 3.0 portar?

/ Stefan

Dem moderkort som är GEN 3 funkar med ivy bridge.

Behöver man inte PCI-e 3.0 så får man väl mer för pengarna med ett Z68-kort än med Z77.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newklear:

Dem moderkort som är GEN 3 funkar med ivy bridge.

Behöver man inte PCI-e 3.0 så får man väl mer för pengarna med ett Z68-kort än med Z77.

men sata 3.0 finns ju på detta z68 moderkort

http://cdon.se/hemelektronik/asus_p8p67_deluxe_b3_intel_p67_4...

Vad de ser ut att bli just nu så köper jag detta, såvidare ingen har något annat att komma med.

Har redan beställt CPU'n

Permalänk
Avstängd

@Newklear
Jeg tror det er slik at Ivy Bridge på alle P67 hovedkort ikke kan overklokkes som normalt, før bios 3.0 av hva jeg har lest. Har ikke peil på dette, men noen skriver et sted at multiplier stopper ved x34 eller x36.

Så jeg sitter med inntrykket at Ivy Bridge på P67 er støttet men ikke 100%.

Permalänk
Medlem

Granter,
vad för delar har du just nu som de ser ut? inkludera allt inklusive nätagg tack!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Granter:

Vill att den ska vara bra till överklocknin.

Ska klara av 2133mhz minnen.

pris ca 1000-1500kr Någon som har förslag?

Slängde själv iväg en beställning tidigare idag på just en 2700k och z77 sabertooth.

Valde sabertooth moderkortet mest pga garantin (kommer använda denna maskin enbart till jobb) men har även planer på att överklocka rejält med vattenkylning och där känner jag mer tillit för sabertoothkortets komponenter jämfört med pro/deluxe

Permalänk

Hjälp med val av moderkort

Hej!

Jag sitter med samma problem att jag inte vet vilket moderkort jag ska välja. Datorn kommer främst att användas till att kolla på HD-film så det är viktigt att jag kan skicka HD-ljud till min receiver. Jag har tittat på dessa tre, men kan inte riktigt bestämma mig:

http://cdon.se/hemelektronik/asus_sabertooth_z77_intel_z77_4x...

http://cdon.se/hemelektronik/asus_p8z77-v_deluxe_intel_z77_4x...

http://cdon.se/hemelektronik/asus_p8z68_deluxe%252fgen3_intel...

Med vänliga hälsningar

Henrik

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gtoxed:

Granter,
vad för delar har du just nu som de ser ut? inkludera allt inklusive nätagg tack!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1724384/2012-04-24

här är de jag hade tänkt + ripjaw 2133mhz minnen som jag köpte samtidigt med cpun som de också var dunder pris på, endast 1100kr för 16gig!

Är fortfarande mycket ovis om moderkort. Jag vill som sagt ha ett moderkort som är bra till överklockning, förstår inte riktigt vad de är för extra saker man får med när man köper dyrare moderkort, behöver absolut inte ha något form av super kort där jag kan kontrollera exakt allt på datorn, bara de duger fint till överklockning så är jag nöjd.

Ja jag kommer överklocka på luft så långt de går, tycker inte om de slutna vattenkylarna som corsair eller andra säljer då de låter förjävligt och tycker att de inte verkar fungera helt klockrent (då de är 1st genrationen) av slutna vattenkylare som har varit lite mera mainstream. Blir mera sport när man kör med luft men hoppas att jag kan komma till 4.2-4.5ghz utan att den ska bli för varm. Kommer eventuellt lägga till 1-2fläktar i de där paketet att ha inne i chassit. Men jag bygger även en dator som ska vara tyst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RiddareRocco:

Hej!

Jag sitter med samma problem att jag inte vet vilket moderkort jag ska välja. Datorn kommer främst att användas till att kolla på HD-film så det är viktigt att jag kan skicka HD-ljud till min receiver. Jag har tittat på dessa tre, men kan inte riktigt bestämma mig:

http://cdon.se/hemelektronik/asus_sabertooth_z77_intel_z77_4x...

http://cdon.se/hemelektronik/asus_p8z77-v_deluxe_intel_z77_4x...

http://cdon.se/hemelektronik/asus_p8z68_deluxe%252fgen3_intel...

Med vänliga hälsningar

Henrik

Skaffa en DAC istället så kvittar det vilket vad du kör för moderkort.

Citat:

förstår inte riktigt vad de är för extra saker man får med när man köper dyrare moderkort

Oftast får du två saker desto mer pengar du lägger på ett moderkort

  • Bättre byggda komponenter (dvs, utökad och tåligare strömförsörjning)

  • Features (flera usb 3 portar, sata 6gb/s portar, pci-e platser etc)

Permalänk

Hjälp med val av moderkort

Skrivet av Brillmongot:

Skaffa en DAC istället så kvittar det vilket vad du kör för moderkort.

Då är min första fråga... Vad är en DAC och varför skulle det var bättre?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RiddareRocco:

Då är min första fråga... Vad är en DAC och varför skulle det var bättre?

DAC står för Digital to Analog Converter.
Det sitter visserligen en sådan i allt som spelar ljud med en digital signal som källa men vill du ha ordentligt bra ljud så rekommenderar jag antingen att du tittar på interna ljudkort eller en extern DAC som du sedan kopplar till din förstärkare.

Permalänk

Hjälp med val av moderkort

Skrivet av Brillmongot:

DAC står för Digital to Analog Converter.
Det sitter visserligen en sådan i allt som spelar ljud med en digital signal som källa men vill du ha ordentligt bra ljud så rekommenderar jag antingen att du tittar på interna ljudkort eller en extern DAC som du sedan kopplar till din förstärkare.

Tack för svaret. Dock känns det ju lite onödigt att köpa en DAC eftersom man kan koppla ljudet via HDMI på grafikkortet och sedan skicka det till receivern för att den ska sköta resten I vilket fall som helst skulle jag vilja veta vilket av ovanstående moderkort som är bäst och varför?

MVH Henrik

Permalänk
Avstängd

sage

Skrivet av RiddareRocco:

skulle vilja veta vilket av ovanstående moderkort som är bäst och varför?

Kan inte ge ett bra svar på det, valde z77 sabertooth enbart pga garantin och att den hade något utökad stömförsörjning jämfört med p67-modellen.

Att den har ett plasthölje som täcker hela kretskortet är jag lite skeptiskt inställd mot men det kan tas bort om så önskas.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Z77 Asrock extreme 4 helt enkelt för att det hade allt jag behövde och fått beröm i alla tester.
Billigare än Z68 moderkorten också.