Funderingar på detta! räcker 300 W

Permalänk
Medlem

Funderingar på detta! räcker 300 W

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1724022/2012-04-24

Funderar lite på hur detta passar? både fyskiskt och om komponenterna passar ihop. Orkar 300 W driva den prollen. ska endast ha den som server så jag vill ha den helt passiv kanske en 80mm för att få lite luft i den. ska inte lagra något speciellt direkt på den utan kommer köra extern HDD. som sagt generella funderingar. moderkort? funderade på vad den billigaste IB kommer kosta. de ska ju vara stömsnåla. kanske finns någon som klarar passiv kylare där också?

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem

300w är rejäl overkill.
Troligen skulle du klara dig med en 65w pico psu

Permalänk
Sötast

Om du läser på de produkter du valt så står det att det är en low power processor som ligger någonstans runt 30 watt eller så och allt annat kanske drar 30 watt tillsammans det med så 300watt är inga problem.

Du har nog valt fel minnen då det inte står något om SO-DIMM på moderkortet, och om man får undra, vad ska du med en SSD till i servern?

Permalänk
Medlem

För att sno lite av tuborg:
-När är en SSD bättre ?
-Alltid !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Om du läser på de produkter du valt så står det att det är en low power processor som ligger någonstans runt 30 watt eller så och allt annat kanske drar 30 watt tillsammans det med så 300watt är inga problem.

Du har nog valt fel minnen då det inte står något om SO-DIMM på moderkortet, och om man får undra, vad ska du med en SSD till i servern?

Grejen va att jag gillade det chassit. och de fanns inte med mindre. lyckades inte hitta något agg som passade till de tomma.. lust att hjälpa mig med ungefär samma delar. jag vill ha 8gb minne då jag kanske vill slänga upp minecraft ibland ¨

SSD är för att den inte genererar något ljud och den är snabbare. två anledningar som räcker för min del

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem

Hade vart najs att få ner priset några hundralappar

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Sötast

Kanske ett sånt här nätagg?

http://www.mini-box.com/DC-DC

Kolla efter Pico PSU.

Inte alldeles för dyrt, absolut litet och helt passivt, då kan du köra på valfri låda utan nätagg.

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1724366/2012-04-24

Få ner priset lite grann. AMD istället för Intel processor, ram minne till stationär dator. Som jag förstår det är den integrerade grafiken i AMD processorn bättre än i intel processorn också.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Sötast
Skrivet av frilansare:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1724366/2012-04-24

Få ner priset lite grann. AMD istället för Intel processor, ram minne till stationär dator. Som jag förstår det är den integrerade grafiken i AMD processorn bättre än i intel processorn också.

Dock är det ett dåligt val då datorn skulle vara en server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Dock är det ett dåligt val då datorn skulle vara en server.

kan du förklara dig ?

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Dock är det ett dåligt val då datorn skulle vara en server.

För det första räcker det med 4gb till Minecraft. På CPU delen är ju AMD bättre om du ska spela det spelet dessutom. Däremot vet jag inte vad du ska ha servern till. Kraftfull CPU behövs ju egentligen bara om du ska ha den som mediaserver och transcoda film. Är det bara remux eller helt sonika visa film rakt av så kan du lika gärna köra på AMD, billigare och bättre på spel samt HD-avkoding (.h264 acceleration).

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Sötast

Att välia en långsammare processor med en bättre grafikdel låter för min del totalt galet då en server endast använder processorn och inget annat.

Om man plötsligt ska spela och kolla på HDfilm så är det ingen server vi pratar om.

Finns många bra alternativ i tråden, tror helt enkelt att TS får bestämma sig för vad det egentligen är vad han vill ha och sedan välja hårdvara efter behov.

Permalänk
Medlem

jag ska inte använda gui något alltså spelar grafiken ingen roll. jag vill ha en server som kan aggera centrum i nätverket. den ska fungera som nas ungefär fast med möjlighet att köra t.ex minecraft. och hålla i en databas. lite småsaker. sålänge det finns plts för minst två ssd internt och 2-3 usb portr så räcker de för mig. uppspelning av media kommer min boxee box fixa.såndet behövs ingenspeciell kraft där utom just streamingen.

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Skrivet av Ative00:

jag ska inte använda gui något alltså spelar grafiken ingen roll. jag vill ha en server som kan aggera centrum i nätverket. den ska fungera som nas ungefär fast med möjlighet att köra t.ex minecraft. och hålla i en databas. lite småsaker. sålänge det finns plts för minst två ssd internt och 2-3 usb portr så räcker de för mig. uppspelning av media kommer min boxee box fixa.såndet behövs ingenspeciell kraft där utom just streamingen.

Amd lösningens enda fördel då är priset.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm