Ljuddämpning för hemmaserver (Compucase S411-låda med C2D)

Permalänk
Medlem

Ljuddämpning för hemmaserver (Compucase S411-låda med C2D)

Efter att ett längre tag ha låtit min hemmaserver mest stå och gå så har jag på sistone börjat störa mig på ljudet från den. Delvis så beror detta helt enkelt på att jag tröttnat på ljudet och delvis beror det på att jag för ett par månader sedan fick lov att byta nätaggregat i den, från ett "tyst" till det jag hade i min gamla gaminglåda, vaknade mitt i natten av att UPS:en varnade högljutt om att servern försökte använda för mycket ström, kortslutning någonstans i det "tysta" nätaggregatet. Även om det tidigare "tysta" nätaggregatet knappast var så tyst som jag hade velat så var det betydligt tystare än det jag har nu och känner att jag skulle behöva fixa till ljudnivån så att den är lite mer acceptabel.

Så, det jag har att jobba med när det gäller ljudnivån är:
Chassi: Compucase S411, 4U rack-låda som för tillfället står på högkant under mitt skrivbord (borde verkligen montera in det och lite andra grejor i ett skåp, har dock inte riktigt utrymme för något rackskåp för tillfället, åtminstone inte ett ljudisolerat sådant, på sin höjd skulle jag kunna klämma in ett 15-18U-skåp under skrivbordet.
Processor: Intel Core2duo E7400 2,8 GHz med stock-kylare. Tillsammans med nätaggregatet har vi här den största källan till oljud.
Chassifläktar: En 120mm i fronten, två 80mm baktill. 120mm-fläkten är knäpptyst, 80mm-fläktarna ger ifrån sig ett visst ljud och borde förmodligen bytas mot några tystare (har tyvärr ganska varmt hemma på sommaren när jag inte kör AC och behöver därför bra luftgenomströmning i lådan).
Nätaggregat: Har en fullt normal ljudnivå för ett icke-tyst nätaggregat. Jag behöver alltså byta ut detta mot något tystare. I dagsläget så är inte datorn någon större strömtjuv (en c2d-processor, fem diskar + RAID-kontroller och lite annan små-hårdvara).
Hårddiskar: Fem diskar i maskinen, alla förvånansvärt tysta av sig jämfört med fläktarna, i dagsläget inte ett problem (kan möjligen bli fokus på dessa när övriga issues åtgärdats.

Mina frågor:

I första hand så hade jag tänkt fokusera på utbyte av chassifläktar, nätaggregat och processorkylare och har därför lite funderingar:
Chassifläktarna: Är Noctua NF-R8 något att ha? Har sneglat lite på dessa, verkar ha fått bra recensioner, är de både tysta och driftsäkra? Någon som har andra tips på tysta och pålitliga 80mm-fläktar?
Nätaggregat och processorkylare: Jag har tyvärr ganska dåliga erfarenheter av flera olika modeller av "tysta" nätaggregat och processorkylare när det gäller driftsäkerhet och skulle därför behöva tips på vad jag skulle kunna använda här. Är inte så roligt när fläktar tvärstannar mitt i natten efter några månader. Det jag har i maskinen just nu fungerar men skulle gärna hitta något riktigt tyst alternativ (fanless verkar tyvärr inte vara ett alternativ i min nuvarande bostad, har provat det på en maskin med liknande specs, fungerar ok utom för perioden maj - september då temperaturen drar iväg uppåt och gärna lägger sig runt 30 grader i rummet om jag inte har AC:n igång 24/7). Eller finns det pålitliga fanless PSU:er som faktiskt klarar av att det är hyfsat varmt? (Någon som provat Seasonic X-460?)
Övriga åtgärder: Någon som har provat att sätta ljuddämpningsmattor i ett S411-chassi? Påverkar det ljudnivån märkbart eller är det bara överflödig lyx?

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du komma undan enklare kan du bara köpa en 4-pins Molexfördelare och sedan modifiera så att de ger 7/5 volt till dina nuvarande fläktar. Kör själv två stycken Compucase S411 med två stycken 80mm därbak med denna lösning med hyfsat ljudnivå. En enkel processorkylare med heatpipes kostar inte många ören och är oftast ett väldigt enkelt sätt att bli av med oväsen.

Små gummibussningar till diskarna kan sänka volymen på dem om du behöver det i framtiden.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Vill du komma undan enklare kan du bara köpa en 4-pins Molexfördelare och sedan modifiera så att de ger 7/5 volt till dina nuvarande fläktar. Kör själv två stycken Compucase S411 med två stycken 80mm därbak med denna lösning med hyfsat ljudnivå. En enkel processorkylare med heatpipes kostar inte många ören och är oftast ett väldigt enkelt sätt att bli av med oväsen.

Små gummibussningar till diskarna kan sänka volymen på dem om du behöver det i framtiden.

Det är helt klart värt att prova.

Men steg ett blir helt klart ny CPU-kylare och nytt nätaggregat. Gäller bara att hitta några bra som fungerar för mig. Fläktlöst hade varit smidigast men jag misstänker att det inte fungerar så värst bra med nätaggregatet monterat högst upp i lådan…

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mludd:

Det är helt klart värt att prova.

Men steg ett blir helt klart ny CPU-kylare och nytt nätaggregat. Gäller bara att hitta några bra som fungerar för mig. Fläktlöst hade varit smidigast men jag misstänker att det inte fungerar så värst bra med nätaggregatet monterat högst upp i lådan…

Du kan nog köra fläktlöst, men då gäller det att du har en effektiv fläkt som får in kall luft i chassit. Jag har kört diverse varma s775-prollar med en passiv Thermalright-kylfläns tillsammans med 2x80mm i baken och 1x120mm i fronten.

Något att tänka på är även ljuddämpningsmaterial för sidorna/locket, det gör mer än man tror, åtminstone i detta chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Du kan nog köra fläktlöst, men då gäller det att du har en effektiv fläkt som får in kall luft i chassit. Jag har kört diverse varma s775-prollar med en passiv Thermalright-kylfläns tillsammans med 2x80mm i baken och 1x120mm i fronten.

Något att tänka på är även ljuddämpningsmaterial för sidorna/locket, det gör mer än man tror, åtminstone i detta chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Det blev en beställning av en Scythe Samurai ZZ, ett Cooler Master Silent Pro M och ett par Noctua NF-R8-fläktar. Tänkte skruva ner hastigheten på processorfläkten och chassifläktarna och se hur mycket det hjälper till att börja med.

Har en Scythe Ninja 2 som ligger och skräpar men får tyvärr inte plats i chassit (skulle ha varit ungefär 3-4 mm lägre så hade den fått plats), den hade nog gått att köra fläktlöst...

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mludd:

Det blev en beställning av en Scythe Samurai ZZ, ett Cooler Master Silent Pro M och ett par Noctua NF-R8-fläktar. Tänkte skruva ner hastigheten på processorfläkten och chassifläktarna och se hur mycket det hjälper till att börja med.

Har en Scythe Ninja 2 som ligger och skräpar men får tyvärr inte plats i chassit (skulle ha varit ungefär 3-4 mm lägre så hade den fått plats), den hade nog gått att köra fläktlöst...

Jag har haft samma problem, hade en Scythe Infinity som diffade också cirka 3-4 mm. Jag körde passivt i ett varmt serverrack och kan säga att det fungerade i alla fall. Hoppas inte fläktarna kostade för mycket, Noctua lär vara bra men spontant tycker jag de verkar väldigt oprisvärda.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Jag har haft samma problem, hade en Scythe Infinity som diffade också cirka 3-4 mm. Jag körde passivt i ett varmt serverrack och kan säga att det fungerade i alla fall. Hoppas inte fläktarna kostade för mycket, Noctua lär vara bra men spontant tycker jag de verkar väldigt oprisvärda.

Jo, 130 kronor styck var lite smådyrt men ändå ingen stor utgift tycker jag.

Nu har jag iaf installerat allt och servern är numer jämförbar med min iMac i ljudnivå, helt underbart och ingen märkbar temperaturskillnad mot innan.

Visa signatur

“This is the Unix philosophy: Write programs that do one thing and do it well. Write programs to work together. Write programs to handle text streams, because that is a universal interface.” -- Douglas McIlroy

Permalänk
Medlem

På nätaggsidan skulle du kunna satsa på något semipassivt typ http://www.dustinhome.se/product/5010528385/seasonic-x-560-56...

valde själv mellan detta och det helt passiva för någon månad sedan och bestämde mig för det semipassiva mest för att det känns tryggare fläkten snurrar dock i princip alldrig i mitt fall och när den gör det så är den i princip ljudlös.

Jag är dessutom mycket nöjd med det nätagget och jag kan tänka mig att den fläktlösa varianten ger samma kvalitetsintryck

Visa signatur

Återkommer om den saken....