Permalänk
Entusiast

Överklockning i UEFI Bios

Går det bra att överklocka i UEFI Bios från Asus eller ska man hålla säg till standard-bios och hur kommer man in i UEFI-Bios?
Måste man installera det efter att man startat datorn från Asus hemsida eller följer det med moderkortet på något sätt?
Har inte mitt moderkort än men när jag får det så kan det vara bra att veta

Tack på förhand!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

UEFI är "nya" BIOS, jag misstänker också att det gamla är utom räckhåll, så du får leva med UEFI.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

UEFI är BIOS, fast grafiskt. Det är inget man installerar utan följer med moderkortet när det köps.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Itchy Trojan:

UEFI är "nya" BIOS, jag misstänker också att det gamla är utom räckhåll, så du får leva med UEFI.

"Så du fårr leva med det" Tycker du inte att det är bra, eller? (Utgår från att du själv har det eftersom du har ett Asus-chip)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

"Så du fårr leva med det" Tycker du inte att det är bra, eller? (Utgår från att du själv har det eftersom du har ett Asus-chip)

Jodå, jag uppskattar att det finns, jag tog det som att du inte gillade det

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Itchy Trojan:

Jodå, jag uppskattar att det finns, jag tog det som att du inte gillade det

Jo då, det verkar jättebra
Har aldrig överklockat en CPU i BIOS förut och undrade bara därför ^^

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Om du känner dig osäker med UEFI eller bara vill prova på kan du automatiskt överklocka processorn i UEFI. Annars är det inte allt för svårt att överklocka. Finns både bra videos på youtube hur du gör samt guider som visar precis hur du ska göra