Permalänk
Medlem

Behöver hjälp att hitta ny CPU-kylare

Hej, skulle behöva lite hjälp att hitta en ny kylare till min processor
då jag inte riktigt tänkte mig för när jag köpte min minnen så har jag dom största som finns verkar det som
corsair vengeance blue 16gb ddr3 'high profile' efter att ha läst runt lite verkar det vara rätt svårt att hitta en kylare som passar.

den det lutar mest åt nu är Thermalright MUX-120 OEM S1156/1155
det jag undrar är ifall den passar på mitt moderkort då Thermalright True Spirit enligt sweclockers test inte alls fungerar på mitt moderkort..

och nu när jag tittar lite närmare så ser jag att den på inet till och med är större..
låter det vara kvar i inlägget så ni kan se vad jag har och jobba med hehe..

är det någon som kör med liknande setup och vet vilken kylare som passar?

vill ha luftkylning och behöver absolut inget extremt då jag inte ens överklockar processorn vill bara byta ut stock kylaren till en som är bättre och tystare.

Tack

Permalänk
Avstängd

båda thermalright kylarna passa bra till ditt moderkort..

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

båda thermalright kylarna passa bra till ditt moderkort..

från sweclockers test

Citat:

Även om fästet ger ett mycket stadigt intryck uppstår problem. Den breda ramen tar i moderkortets kylfläns för VRM, och trycker denna lite åt sidan. Med försiktigt våld går testet att genomföra, men kylaren rekommenderas inte för Asus P8Z68-V Pro eller andra modeller med samma kylflänsar. I övrigt lämnas gott om marginal till de monterade minnena.

känns ju inte jättebra, finns det inte andra kylare då man inte behöver använda våld ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tracked:

från sweclockers test

känns ju inte jättebra, finns det inte andra kylare då man inte behöver använda våld ?

ahaa, now i get it.. hmm.. http://www.inet.se/produkt/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...
denna kanske?.. Vet inte om det är djup eller bredd man kollar för att riktigt veta om det skulle passa :/
Annars finns ju vattenkylningar som du kanske vill prova?.. dock lite dyrare

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

ahaa, now i get it.. hmm.. http://www.inet.se/produkt/5321604/cooler-master-hyper-212-pl...
denna kanske?.. Vet inte om det är djup eller bredd man kollar för att riktigt veta om det skulle passa :/
Annars finns ju vattenkylningar som du kanske vill prova?.. dock lite dyrare

kan funka, men rent spontant känns den större fast kanske större på rätt ställen så den passar med moderkortet och mina minnen

någon som har någon erfarenhet med den?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tracked:

kan funka, men rent spontant känns den större fast kanske större på rätt ställen så den passar med moderkortet och mina minnen

någon som har någon erfarenhet med den?

det verkar som att ganska många kör med den.. Du kan alltid ringa Inet och fråga de

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

mm kanske det.. ingen annan som har någon ide?
funderar lite smått på att ta av dom gigantiska kylflänsarna på mina corsair minne verkar inte vara särskilt svårt och dom gör tydligen inte så mycket nytta ändå..
det hade öppnat upp en hel del kylare, vill framförallt ha en tyst kylare klockar knappt något alls.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tracked:

mm kanske det.. ingen annan som har någon ide?
funderar lite smått på att ta av dom gigantiska kylflänsarna på mina corsair minne verkar inte vara särskilt svårt och dom gör tydligen inte så mycket nytta ändå..
det hade öppnat upp en hel del kylare, vill framförallt ha en tyst kylare klockar knappt något alls.

Är det corsair dominators?
Enligt inet ska man inte ta bort de.. eller jaa, de rekommenderar att inte ta bort flänsarna :/

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Är det corsair dominators?
Enligt inet ska man inte ta bort de.. eller jaa, de rekommenderar att inte ta bort flänsarna :/

nope inte dominator, det är dom billiga skitstora corsair vengence blåa

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Angående Thermalright Mux-120, så är det inte enbart på ovansidan som fästet kan ställa till problem. Backplaten fick jag modda kraftigt för att få den att inte ta i kretsar på undersidan av mitt Asus P8H67-I. Nu är det ett miniITX så det är kanske lite speciellt. hade jag använt t.ex en Notcuakylare hade detta gått bättre, då deras backplate ser ut som ett X, och inte så mycket som kan ta emot.

För övrigt så är jag väldigt nöjd med Mux-120, det är hög kvalitet på den. Dock bytt fläkten till en lite tystare Arctic F12, men inget fel på originalfläkten. Ville bara komma ner i nästintill ljudlös burk/NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lauge:

tror dock den är för stor och fungerar ej med 'high profile' minne
dock aktuell ifall jag skulle ta bort kylflänsarna på mitt minne, men är den tyst?
har inga direkta värmeproblem med original kylaren då jag inte klockar vill bara få ner ljudnivån

Skrivet av Hotcpu6:

Angående Thermalright Mux-120, så är det inte enbart på ovansidan som fästet kan ställa till problem. Backplaten fick jag modda kraftigt för att få den att inte ta i kretsar på undersidan av mitt Asus P8H67-I. Nu är det ett miniITX så det är kanske lite speciellt. hade jag använt t.ex en Notcuakylare hade detta gått bättre, då deras backplate ser ut som ett X, och inte så mycket som kan ta emot.

För övrigt så är jag väldigt nöjd med Mux-120, det är hög kvalitet på den. Dock bytt fläkten till en lite tystare Arctic F12, men inget fel på originalfläkten. Ville bara komma ner i nästintill ljudlös burk/NAS.

det är ju riktigt tråkigt då jag gillade den, samt trevligt pris.. får nog leta vidare efter någon annan.
känns inte som jag pallar modda hur mycket bara för att få den och passa, måste ju finnas någon kylare som passar

Permalänk
Medlem

[QUOTE="tracked;12213460"]tror dock den är för stor och fungerar ej med 'high profile' minne
dock aktuell ifall jag skulle ta bort kylflänsarna på mitt minne, men är den tyst?
har inga direkta värmeproblem med original kylaren då jag inte klockar vill bara få ner ljudnivån

Beror nog på mobo ... på mitt Asus Maximus_IV_GENEZ funkar det med high prrofile iaf