AMD bekräftar stopp för äldre Radeon i Catalyst – inga nya drivrutiner till Windows 8

Permalänk
Skrivet av DannyN:

och inte ens en drivrutin för windows 8.

Jodå, det kommer att finnas drivrutiner för Radeon 4xxx i Windows 8! Det är bara det att de kommer att finnas med på windows installtions skiva. Och uppdateringar sker när microsoft gör uppdateringar. Och det är inget ovanligt. Och det är inget ovanligt. Windows 7 har drivrutiner för 3dfx gamla voodo kort!
Radeon 4xxx är från 2008 och efter 4 år så kan man nog inte göra mera buggfixar och optimeringar. Mao det behöver bara updateras när windows gör ändringar i grafiken.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Tycker iaf själv att det är en självklarhet att ifall Nvidia fortfarande stödjer och släpper nya funktioner till sin Geforce 8000-serie(inte ens DX10.1!), ska man kunna förvänta sig att AMD fortsätter stödja sin modernare HD4000-serie

Jodå, jag förstår bakgrunden. Att Nvidia väljer att göra så är förstås deras sak, men jag ser det som extremt och att det AMD nu gör är fullt försvarbart - särskilt med tanke på att det väl inte direkt bara är solsken och jordgubbar för AMD ekonomiskt sett, utan de måste prioritera.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Grafikkortet kommer ju inte direkt att sluta fungera för att det inte kommer nya drivrutiner.

Nej, inte i de områderna där grafiken fungerar just nu. Men om nu korten inte skulle ha något som helst stöd för Windows 8 från varken Microsofts eller AMDs sida så kommer du inte kunna använda korten i Windows 8 överhuvudtaget. Då skulle ni få hålla er till Windows 7 eller äldre. Det säger sig självt.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag tror dom gamla korten kommer att funka bra ett tag till .
Var inte så länge sen jag lekte med 2 st gamla voodo2 kort dom funka än till en en hel del spel
var mest på skoj jag drog igång dom fick ett kort med en athlon +2200 cpu 2Gb ram det var roligt
har gett bort datorn till en grabb han kör CS på den och är helnöjd med FPS och grafiken .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannyN:

Så ett 8800GT från nvidia för FXAA, frame limiter och adaptive Vsync samt Windows 8 stöd.

Men ett HD4890 (en generation nyare än 8800GT) från AMD får INTE MLAA, inga nya funktioner på 4 år och inte ens en drivrutin för windows 8.

Säger mycket om hur det står till mellan AMD och Nvidia.

Helt ärligt talat så spelar det ingen roll, sitter på ett gtx 580 som blir varmt och kraschar om inte fläkten är på minst 60%.
Drivrutinerna mellan AMD/nVidia tycker jag inte är någon större skillnad på, om man inte tar i räkning hur mycket smidigare amds drivrutiner är. Även fast jag har adaptiv synk etc på mitt 580! Ojoj

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkorutansteN:

Helt ärligt talat så spelar det ingen roll, sitter på ett gtx 580 som blir varmt och kraschar om inte fläkten är på minst 60%.
Drivrutinerna mellan AMD/nVidia tycker jag inte är någon större skillnad på, om man inte tar i räkning hur mycket smidigare amds drivrutiner är. Även fast jag har adaptiv synk etc på mitt 580! Ojoj

Skickades från m.sweclockers.com

För mig låter det som du har uppenbara värme problem då kortet crashar om fläkten inte går i högvarv. Det har väll endå ingenting med drivrutinerna att göra. Utan snarare med luftflödet i din burk?

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khringo:

För mig låter det som du har uppenbara värme problem då kortet crashar om fläkten inte går i högvarv. Det har väll endå ingenting med drivrutinerna att göra. Utan snarare med luftflödet i din burk?

Öh, fermi är nog varmaste kretsen någonsin.. har sju fläktar som blåser på högsta och om jag inte manuellt ställer upp fläkthastigheten så blir kortet svinvarmt. Säg mig gärna hur det kommer sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SkorutansteN:

Helt ärligt talat så spelar det ingen roll, sitter på ett gtx 580 som blir varmt och kraschar om inte fläkten är på minst 60%.
Drivrutinerna mellan AMD/nVidia tycker jag inte är någon större skillnad på, om man inte tar i räkning hur mycket smidigare amds drivrutiner är. Även fast jag har adaptiv synk etc på mitt 580! Ojoj

Skickades från m.sweclockers.com

Vi tar det lite lugnt med språkbruket här.

*tråd rensad*

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Att grafikkort blir varma kan vara dåligt luftflöde dålig värmeledning från gpun till kylkroppen de är dom vanligaste fallen

Kan till lägga att ha många fläktar är ingen garanti på bra luftflöde i lådan. Enkelt kan man se luften som vatten den tar den enklaste vägen, men lugnt flöde kan den göra av svängar som den annars inte gör med fullt flöde.

sitter själv med 2 x 120 mm fläktar på halv fart har svalt i lådan vatten kylning på cpun

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Att grafikkort blir varma kan vara dåligt luftflöde dålig värmeledning från gpun till kylkroppen de är dom vanligaste fallen

Kan till lägga att ha många fläktar är ingen garanti på bra luftflöde i lådan. Enkelt kan man se luften som vatten den tar den enklaste vägen, men lugnt flöde kan den göra av svängar som den annars inte gör med fullt flöde.

sitter själv med 2 x 120 mm fläktar på halv fart har svalt i lådan vatten kylning på cpun

Du kan ju inte sitta och neka att fermi är en varm krets?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var får du den iden ifrån ?? bara talat om dom vanligaste orsakerna till varma grafikkort
alla vill ha så svalt som möjligt i lådan.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Kan säga att jag har ett gtx 480 för tilfället ( varmaste och mest energikrävande kortet någonsin ) kortet har en längre tid alltid legat på mellan 70-80grader normalt och upp till 107grader då man spelat något mer krävande... bytte till en zalman 3000 kylare igår och för tilfället ligger grafikkortet på 39grader, max varit upp till ca 80 grader