Måndagsexemplar av mitt Amd x6 1100T eller gör jag fel? Snälla hjälp en nybörjare!

Permalänk

Måndagsexemplar av mitt Amd x6 1100T eller gör jag fel? Snälla hjälp en nybörjare!

Hejsan!

Har försökt många gånger att klocka mitt 1100t men det går inte pga temps. Jag får skyhöga temperaturer och den ligger rätt högt i idle också. Rensade nyligen kylaren på damm osv så det beror inte på de.

Ett problem kan ju vara att jag gör fel. Om så är fallet, hade ni kunnat hjälpa mig med rätt settings. Eller så har jag fått ett måndagsex, tror ni jag kan skicka in den till amd för att få en ny isånafall?

Om ni hjälper mig, så kommer jag hela tiden att filma allting så att ni kan se allt jag ser. Säg till om ni vill ha mer videos över mina bios så fixar jag det direkt.

Kan också tänka mig att köpa en v8 Cooler master kylare för att lösa problemet, om de nu skulla hjälpa. Men vill först se att det går att klocka processorn.

Jag har läst om black edition cpu och överklockning. Det ska inte vara så här svårt, det går bara inte när jag försöker. Snälla hjälp mig! :>

http://speedy.sh/ttZhv/MOV-0951.mp4 VIDEO PÅ TEMP och Settings. (Något är ju väldigt fel)

Här kommer min specc.

Moderkort MSI 990FXA-GD65
Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 6GB
Grafikkort: XFX 6870 Hd
CPU: Amd x6 1100T standard kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazyponytail:

Hejsan!

Har försökt många gånger att klocka mitt 1100t men det går inte pga temps. Jag får skyhöga temperaturer och den ligger rätt högt i idle också. Rensade nyligen kylaren på damm osv så det beror inte på de.

Ett problem kan ju vara att jag gör fel. Om så är fallet, hade ni kunnat hjälpa mig med rätt settings. Eller så har jag fått ett måndagsex, tror ni jag kan skicka in den till amd för att få en ny isånafall?

Om ni hjälper mig, så kommer jag hela tiden att filma allting så att ni kan se allt jag ser. Säg till om ni vill ha mer videos över mina bios så fixar jag det direkt.

Kan också tänka mig att köpa en v8 Cooler master kylare för att lösa problemet, om de nu skulla hjälpa. Men vill först se att det går att klocka processorn.

Jag har läst om black edition cpu och överklockning. Det ska inte vara så här svårt, det går bara inte när jag försöker. Snälla hjälp mig! :>

http://speedy.sh/ttZhv/MOV-0951.mp4 VIDEO PÅ TEMP och Settings. (Något är ju väldigt fel)

Här kommer min specc.

Moderkort MSI 990FXA-GD65
Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 6GB
Grafikkort: XFX 6870 Hd
CPU: Amd x6 1100T standard kylning.

Nej, du gör nog inga fel, standard-kylaren är inte gjord för att klara överklockning värme-mässigt helt enkelt.
Så länge det bara är värmen som blir hög och du inte får andra blåskärmar så är det ny kylare som gäller.

Vill du överklocka en 6-kärnig CPU behöver du åtminstone köpa en Hyper 212 EVO eller Thermalright MUX med 120mm-fläkt på, så att den har en chans att få bort all värme.

Jag skulle inte skaffat Coolermaster V8, även om den ser tuff ut, då jag hört att den låter en del.

Thermalright MUX kostar 199kr på Inet just nu vilket är väldigt prisvärt för någon som vill klocka lite:
http://www.inet.se/produkt/5321748/thermalright-mux-120-oem-s1156-1155

Vill du komma uppåt 4GHz som jag och många andra siktat på med våra x6, så skulle jag rekommendera en Silver Arrow eller någon av de andra dubbeltornen, men då hamnar du på 650kr för en kylare (min Phanteks kostade 798kr ny).
http://www.inet.se/produkt/6308733/thermalright-silver-arrow-multiple-heatpipe-cooler

Just Thermalright ligger väldigt bra till i pris och har de tystaste fläktarna i massor av test. Silver Arrow fick bäst i test i Sweclockers egna recensioner dessutom och är billigast av dubbeltornkylarna.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Satsa på en bättre cpu kylare. T ex denna. http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk

Högsta möjliga temp som 1100t bör ligga i är 64, därefter tar chippet stryk. De flesta som jag läst om har kunnat klocka sina cpu's utan att gå över denna gräns.

Att mitt chip går up i 80 + grader är ju rätt sjukt vill jag tycka.

Vill bara inte ödsla pengar på en kylare till ett chip som sedan ändå inte går att klocka därför att det är defekt.

Men att utgå från mina settings som jag valde så menar ni alltså ändå att jag gjort rätt?

Permalänk
Medlem

hur är tempsen utan oc med stock volt 100% load.
med stock cooler brukar man hamna rätt högt redan där, idle kvittar men säg 60grader 100%load med stock är inget lustigt.
köper du en vettig kylare så kommer du garanterat gå ner i temps, om du nu inte har sämst luftflöde i burken, men en fläkt fram o en bak är nog för att få ner rillräckligt.
om du inte vill göra extrema ocs så är de enda du behöver göra höja multiplier och cpu volt.
kan behöva pillas lite extra för o få ut ett totalt max, men med stock kylare ska du inte ens ge dig in på oc.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är knappast fel på cpun bara för att den inte går att klocka, så att få den bytt när de klarar sin specificerade prestanda är bra långsökt, Klockbarheten sprider men det finns inga garantier att det går att klocka eller låsa upp kärnor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Thermalright MUX kostar 199kr på Inet just nu vilket är väldigt prisvärt för någon som vill klocka lite:
[URL="http://www.inet.se/produkt/5321748/thermalright-mux-120-oem-s..."]

köp för allt i världen inte den då du har en AMD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

säger som alla andra köp en bättre kylare
Sen när du gjort det så gå på det igen, tänk på om du ska upp i närmre 4GHz eller mer så höj NB till 2400-2600mhz. ofta svårt att få en stabil klock annars.
hög volt du har tycker jag? min 1090T har jag i 4Ghz 1,38v (NB 2400Mhz) Öka inte volten mer än absolut nödvändigt då värmeutvecklingen blir större när du ökar volten. (men det joppas jag du vet )
Men sen när du har bättre kylare så börja om från början o testa dig fram. dom flesta brukar klara upp mot 3,8-4Ghz utan att behöva höja volten mer än ngt snäpp!
Klocka upp dina minnen till 1600mhz sen med, såg du hade dom på 1066mhz?

Tur man har redig kylning o slipper ha värme problem Går aldrig över 45 grader

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Kör min 1090T i 3.8Ghz utan att ha pillat på volten, skulle säkert kunna gå upp lite till. Blir aldrig varmare än 42 grader med en corsair H80 på lägsta fläktinställningarna

Permalänk
Medlem

Sitter inte så jag kan se din video...

Hur mäter du temperaturerna?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyro2:

Satsa på en bättre cpu kylare. T ex denna. http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2

har denna kylare själv och har klockat min phenom II så långt den klarar och tempsen går inte upp i 50c ens så kör på denna!

Visa signatur

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazyponytail:

Högsta möjliga temp som 1100t bör ligga i är 64, därefter tar chippet stryk. De flesta som jag läst om har kunnat klocka sina cpu's utan att gå över denna gräns.

Att mitt chip går up i 80 + grader är ju rätt sjukt vill jag tycka.

Vill bara inte ödsla pengar på en kylare till ett chip som sedan ändå inte går att klocka därför att det är defekt.

Men att utgå från mina settings som jag valde så menar ni alltså ändå att jag gjort rätt?

Standard kylaren är designad att hålla tempen under rekommenderad max temp vid normal klock. Den är inte på något sätt kapabel att hantera temperaturen vid överklockning...

Så gör som alla sagt, SLUTA SNÅLA OCH KÖP EN ORDENTLIG KYLARE....

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av 02dino:

har denna kylare själv och har klockat min phenom II så långt den klarar och tempsen går inte upp i 50c ens så kör på denna!

o det är 3,5Ghz ? Det är ju inte mycket ju! stock är väll 3,1Ghz?
Men visst den kylaren är bra, det håller jag med om

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Hejsan

Jag har samma processor som du och den är överklockat till 4.1GHz med vattenkylning. Jag har Corsair Cooling Hydro H100. Den kostar ca. 1000kr. Köp inte H80 den suger, jag har sådan på min annan PC. Jag är helt besviken på den. Värme kommer inte från lådan.
Kör du med H100 då kommer din CPU tempen ca 32-35 grader (FULL LOAD).
Samt att att fläktarna är inställda på låg hastighet.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk

Har denna kylar till min Phenom II x4:
http://www.inet.se/produkt/6308718/noctua-nh-u9b-se2

Kör min i 4,2 Ghz med 1,5 vcore och i stresstest går den upp i 48 grader som max.

Permalänk
Skrivet av Solding:

säger som alla andra köp en bättre kylare
Sen när du gjort det så gå på det igen, tänk på om du ska upp i närmre 4GHz eller mer så höj NB till 2400-2600mhz. ofta svårt att få en stabil klock annars.
hög volt du har tycker jag? min 1090T har jag i 4Ghz 1,38v (NB 2400Mhz) Öka inte volten mer än absolut nödvändigt då värmeutvecklingen blir större när du ökar volten. (men det joppas jag du vet )
Men sen när du har bättre kylare så börja om från början o testa dig fram. dom flesta brukar klara upp mot 3,8-4Ghz utan att behöva höja volten mer än ngt snäpp!
Klocka upp dina minnen till 1600mhz sen med, såg du hade dom på 1066mhz?

Tur man har redig kylning o slipper ha värme problem Går aldrig över 45 grader

Det beror ju helt på vilken tur man har med cpun med

min 1090T kommer inte över 3,4ghz med orginal volt måste upp på 1,4 i volt för att kunna köra i 3,5-3,6 ghz så det är ingen bra cpu i klockningsväg direkt men det får man leva med.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Kör du med H100 då kommer din CPU tempen ca 32-35 grader (FULL LOAD).
Samt att att fläktarna är inställda på låg hastighet.

Inte för att va sån men, BULLSHIT tror tempsensorna visar lite fel tyvärr har själv haft en H100 jag vet hur den presterar.

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

Det beror ju helt på vilken tur man har med cpun med

min 1090T kommer inte över 3,4ghz med orginal volt måste upp på 1,4 i volt för att kunna köra i 3,5-3,6 ghz så det är ingen bra cpu i klockningsväg direkt men det får man leva med.

Det är inte tur, det är skicklighet Hehe XD

Nej men jag är glad jag fick ett så bra exemplar

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Skrivet av Solding:

Det är inte tur, det är skicklighet Hehe XD

Nej men jag är glad jag fick ett så bra exemplar

får väll bli d14 silver arrow eller h100 så man kan klocka lite

ONT: Det är din orginal kylare som inte vill vara med högre upp, skall du inte klocka mycket så funkar tex cm 212 hyper fint annars måste du nog tyvärr upp på600kr+ kylare.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan

Jag har samma processor som du och den är överklockat till 4.1GHz med vattenkylning. Jag har Corsair Cooling Hydro H100. Den kostar ca. 1000kr. Köp inte H80 den suger, jag har sådan på min annan PC. Jag är helt besviken på den. Värme kommer inte från lådan.
Kör du med H100 då kommer din CPU tempen ca 32-35 grader (FULL LOAD).
Samt att att fläktarna är inställda på låg hastighet.

mvh
Njanja

H80 suger inte, den presterar i princip lika bra som ett H100. Den skickar visst ut värmen från chassiet om du har den vänd åt det hållet. Går att köra båda hållen
http://www.sweclockers.com/recension/14330-corsair-hydro-h80-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

o det är 3,5Ghz ? Det är ju inte mycket ju! stock är väll 3,1Ghz?
Men visst den kylaren är bra, det håller jag med om

Nej, min processor är ju en x2 550 som jag låst upp till en x4, sedan klockad från 3.1Ghz till 3.8Ghz förut, kör den nu i låg volt på endast 3,5Ghz eftersom jag inte spelar på datorn längre och tycker det är smart att spara lite ström alla chip klockar ju olika också!

Visa signatur

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan

Jag har samma processor som du och den är överklockat till 4.1GHz med vattenkylning. Jag har Corsair Cooling Hydro H100. Den kostar ca. 1000kr. Köp inte H80 den suger, jag har sådan på min annan PC. Jag är helt besviken på den. Värme kommer inte från lådan.
Kör du med H100 då kommer din CPU tempen ca 32-35 grader (FULL LOAD).
Samt att att fläktarna är inställda på låg hastighet.

mvh
Njanja

skiljer typ 1-2 grader på h80 vs h100, jag har mitt h80 så det blåser ut ur burken, inget fel på temps nånstans och helt okej flöde, sidofläkten gör att h80 får kallluft genom radiatorn med, så det handlar mycke om hur man sätter fläktar osv.

dina temps låter lite väl låga med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazyponytail:

Högsta möjliga temp som 1100t bör ligga i är 64, därefter tar chippet stryk. De flesta som jag läst om har kunnat klocka sina cpu's utan att gå över denna gräns.

Att mitt chip går up i 80 + grader är ju rätt sjukt vill jag tycka.

Vill bara inte ödsla pengar på en kylare till ett chip som sedan ändå inte går att klocka därför att det är defekt.

Men att utgå från mina settings som jag valde så menar ni alltså ändå att jag gjort rätt?

Med en Hyper TX3 och dubbla 92mm-fläktar, vilket ger lite bättre kylning är AMD original, så gick min 1090t över 65 grader ocklockad i full belastning iaf.

Vid 80+ borde ju datorn stängt av sig för längesen iofs, så något kanske har buggat vid överklockningen med temperaturvisning.

Men som sagt, skaffa en Silver Arrow, gamla modellen för prisets skull, om du vill ha den tystaste lösningen och kunna köra den i runt 4GHz överklockad. Blir dessutom billigare än H100, vilket är den enda av vattenlösningarna som slog Silver Arrow med några grader och då med fläktarna på "high", vilket lät rätt mycket mer.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

BILD LÄNKAD

Hade ni folk som kan detta kunnat hjälpa mig att klocka min processor?

Jag vet att det är väldigt mycket begärt men jag kommer att lägga 100% för att vara så enkel som möjligt att arbeta med. Jag har läst toms pc black edition clock guide men får fortfarande inte rätt på det.

Mina temps är lägre nu, det vart rätt smutsigt i burken trots allt. Har 28 grader i "Core temp" i idle. Förmodligen 38 eller liknande i riktiga men det är väl rätt så bra.

Har också en fråga angående mina ram timings.

http://www13.speedy.sh/MHDsK/download/konstigatemps.jpg

Jag har 8gb kingston hyperx 1600mhz. Tycker ni dessa timings ser ok ut?

Enligt kingston ska man ha 9-9-9-27 på dessa ram. Verkar ju dock som att enbart ett ram följer detta. Jag hittar inte vart jag ställer in timings heller. Lägger upp en video snart över mina bios!

Tack på förhand du som kan ge mig ett gott svar/tips.

EDIT: Enbart ett ram ligger på rekomenderade 1.65 freq.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crazyponytail:

Jag har 8gb kingston hyperx 1600mhz. Tycker ni dessa timings ser ok ut?

Enligt kingston ska man ha 9-9-9-27 på dessa ram. Verkar ju dock som att enbart ett ram följer detta. Jag hittar inte vart jag ställer in timings heller. Lägger upp en video snart över mina bios!

Tack på förhand du som kan ge mig ett gott svar/tips.

EDIT: Enbart ett ram ligger på rekomenderade 1.65 freq.

Där kan du inte kolla:P Du får gå in i BIOS o kolla det

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Skrivet av Solding:

Där kan du inte kolla:P Du får gå in i BIOS o kolla det

Okej.

Lägger upp en video nu när jag gör det i bios.

Hur som, på bilden som jag laddat upp så erkäns ju enbart ett utav mina minne som ett XMP-1600. De andra heter JEDEC#1 osv.

Ska det vara så?

Kommer video där jag ställer in timings inom 2 minuter. Så kan någon kanske se om jag gör rätt eller fel.

Permalänk

VIDEO LÄNKAD

http://speedy.sh/jbkNM/MOV-0957.mp4

Här är video. Som ni kan se så står min bios temp för cpu på 40 (28-29 med core temp) Ni hör även min cpu fläkt i full rulle i bakrunden, låter som en symaskin...

Valde även unlinked på DRAM TIMING MODE. Så som jag förstått det, så betyder det att mina ram då inte ökas om jag pillar på fsb (vilket jag ändå inte kommer göra)

Command rate 1t, right?

EDIT: Sorry, filmar som en stolle, ska bli bättre! :>