Är det bara Ivy Bridge som stödjer 4k upplösning?

Permalänk
Medlem

Är det bara Ivy Bridge som stödjer 4k upplösning?

Eller stödjer även tex Sandy 2700k det?

Permalänk

det beror väll på din skärm och ditt grafikkort? eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre_97:

det beror väll på din skärm och ditt grafikkort? eller har jag fel?

Helt rätt!

Jag kan köra 4k film på min laptop utan några problem, de gäller bara att ha en skärm med rätt upplösning för att få ut någon glädje ur de.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Sharp har börjat masstilverka datorskärmar på 32 tum med 3840x2160 upplösning. Dem kommer förmodlingen att släppas efter sommaren (tidigast) i nya Apple Led Display. Måste man ha Ivy Bridge för att få ut den upplösningen eller går det bra med Sandy 2700k?

Permalänk
Medlem

Beror på skärm&grafikkort (minne på grafikkortet främst) samt kabeln mellan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Antielefant
Skrivet av landahl:

Sharp har börjat masstilverka datorskärmar på 32 tum med 3840x2160 upplösning. Dem kommer förmodlingen att släppas efter sommaren (tidigast) i nya Apple Led Display. Måste man ha Ivy Bridge för att få ut den upplösningen eller går det bra med Sandy 2700k?

Mig veterligen behöver du dessutom antagligen en Thunderboltanslutning, med tanke på att varken DVI-D, HDMI eller ren DisplayPort klarar av att leverera 4k i 60 Hz. Det skulle krävas motsvarande fyra HDMI-kablar eller dubbla DVI-D/DisplayPort.

Så... åter till interlacing för 4k för att få vettiga framerates?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Mig veterligen behöver du dessutom antagligen en Thunderboltanslutning, med tanke på att varken DVI-D, HDMI eller ren DisplayPort klarar av att leverera 4k i 60 Hz. Det skulle krävas motsvarande fyra HDMI-kablar eller dubbla DVI-D/DisplayPort.

Så... åter till interlacing för 4k för att få vettiga framerates?

men Displayport 1.2 klarar väl av 3840x2160 i 60 hz?

OBS! Jag har kollat upp det och mycket riktigt Displayport stödjer 3840x2160 som max upplösning på en skärm.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av landahl:

men Displayport 1.2 klarar väl av 3840x2160 i 60 hz?

OBS! Jag har kollat upp det och mycket riktigt Displayport stödjer 3840x2160 som max upplösning på en skärm.

...med en maximalt 4 fot lång kabel - ja, kanske.

Det är maxtaket på vad standarden teoretiskt klarar av om allt fungerar som det ska, och jag tar det med en enorm nypa salt, inte minst då det redan visat sig vara ganska mycket strul ens med 1080p och 120 Hz över DP-standarden.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

...med en maximalt 4 fot lång kabel - ja, kanske.

Det är maxtaket på vad standarden teoretiskt klarar av om allt fungerar som det ska, och jag tar det med en enorm nypa salt, inte minst då det redan visat sig vara ganska mycket strul ens med 1080p och 120 Hz över DP-standarden.

Eftersom det har börjat tillverkas 32 tums datorskärmar med upplösningen 3840x2160 så måste det ju fungera eller kommer dem köra med något annat än displayport?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av landahl:

Eftersom det har börjat tillverkas 32 tums datorskärmar med upplösningen 3840x2160 så måste det ju fungera eller kommer dem köra med något annat än displayport?

Vi får se, jag hörde ungefär samma sak om OLED till 2012 men dem har vi inte heller sett till. Sedan är risken (tyvärr) överhängande att det blir en Apple TB-display då Apple dels äger en ganska stor kaka av Sharp och Sharp dels inte är speciellt stora på PC-marknaden (annat än i Dells billigare skärmar).

Nej, jag väntar tills vi hör en av de riktigt stora drakarna prata om 4k innan jag säger något - det vill säga när LG eller Samsung drar fram en fungerande panel.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Är rätt säker på att hdmi 1.4/1.4a klarar av upplösningar upp till 4k

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Avle:

Är rätt säker på att hdmi 1.4/1.4a klarar av upplösningar upp till 4k

Det gör det (och så även DVI-D) men bara i 24p. Inte ett problem för TV, normalt sett iaf, men det är definitivt ett problem för datorskärmar som normalt kör 60p.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync