Permalänk
Medlem

Hjälp, underklocka processor.

har en amd a8-3870k processor i min nyinförskaffade htpc som jag inte får igång med min picopsu som är på 150w (den största man kan köpa).
här är mina komponenter http://www.inet.se/kundvagn/visa/1726298/2012-04-25
eftersom det inte går att lämna tillbaks eller bytta processor och jag har inte råd att köpa ny så hade jag tänkt mig koppla på en starkare nätaggregat och sätta igång allting och underklocka den sedan använder jag min psu och kör med den.
Problemet är att jag har aldrig varken under eller över klockat en cpu och har inte blekaste anning hur man gör det.
så min fråga är hur gör jag eller vad ska jag ändra när jag kommer in i bios ??

Mvh

Permalänk
Medlem

system specifikationer.. du kan inte förvänta dig få hjälp om du inte skickar hela listan med komponenter som du har.

ladda ner Speccy eller kolla på din faktura för datorn vad du köpte..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Sänk volten till cpun lite bara, kolla om den bootar på en lägre volt i stock klock (annars sänker du multipeln, lätt som en plätt.), sedan kör någon tung bench 3-4 ggr så borde det va bra nog.

Permalänk
Skrivet av spamb:

har en amd a8-3870k processor i min nyinförskaffade htpc som jag inte får igång med min picopsu som är på 150w (den största man kan köpa).
här är mina komponenter http://www.inet.se/kundvagn/visa/1726298/2012-04-25
eftersom det inte går att lämna tillbaks eller bytta processor och jag har inte råd att köpa ny så hade jag tänkt mig koppla på en starkare nätaggregat och sätta igång allting och underklocka den sedan använder jag min psu och kör med den.
Problemet är att jag har aldrig varken under eller över klockat en cpu och har inte blekaste anning hur man gör det.
så min fråga är hur gör jag eller vad ska jag ändra när jag kommer in i bios ??

Mvh

har du satt i något ramminne, enligt listan på komponenter så har du inga ramminnen
testa att byta till andra ram, för enligt produktbeskrivningarna så borde psun klara av att driva din htpc

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | ASUS Z170M-PLUS | INTEL Core I5 6600K | Sapphire Radeon R9 380X | 16GB DDR4 | Fractal Design Integra M 550W |OCZ TRION150 500GB | Thermalright HR-02 macho

Permalänk
Medlem

Asså de nätagget ska klara att driva den CPU:n Måste vara nått annat fel! Vad har du för RAM-minnen?

Visa signatur

The geek way of life #1: Living on the edge - porrsurfa utan brandvägg.
CPU i5 750 2,66GHz @ 4.1 GHz | Thermalright Silver Arrow GPU 6950 upplåst BIOS | 930/1350 RAM Corsair XMS3 4 GB 1600 @ 1560 Ljudkort Creative Sound Blaster Audigy (fr.2001, bättre än mobo:s krets) MoBo ASUS P7P55D P PSU Fractal Newton R2 800W (overkill? Ja, tänkte uppgradera t CF men så blev de inte) HDD 500 GB intern + tot. 3 TB extern Chassi LianLi A05FNB

Permalänk
Medlem

ramminne http://www.webhallen.com/hardvara/137727-corsair_vengeance_lo...

och hdd http://www.webhallen.com/hardvara/106540-seagate_intern_hardd...

var igår i butiken där jag köpte allting och de vägrade ta tillbaks cpu, enligt de var det psun som inte orkade driva.

vad de sa när de provkörde med annan större nätaggregat så gick allting bra, när de körde med picopsu så kom de in i windows men när de kör benchmark så slocknar den,

har själv testat med att köra med en ramminne och utan fläktar och hdd men kunde aldrig få nån bild.

antagligen skyller de ifrån sig eller så att den faktisk inte orkar driva,

(testat med en sämre processor som har 65 tdp och då gick allting bra)

Mvh

Permalänk
Medlem

Sätt i det kraftigare nätagget, och uppdatera BIOS (om du inte redan gjort det).
(OBS, bara om datorn verkar 100% stabil)
EDIT: om bios inte identifierar din processor korrekt,
är det möjligt att den körs på onödigt hög spänning.

Sedan underklockning:
Minska multipliern ett steg.
Minska CPU-spänningen ett steg i taget (med belastningstest) till dess det inte är stabilt.
Öka sedan spänningen 1 steg.

Om ovanstående inte resulterade i en minskning av spänningen med minst 0,1 V,
Minska då multipliern ytterligare ett steg och gör om det hela...

Fo3

http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=A75M-ITX&o=BIOS

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vippan:

Asså de nätagget ska klara att driva den CPU:n Måste vara nått annat fel! Vad har du för RAM-minnen?

Nej, det behöver den väl inte? Den har 100w tpd, alltså inte att processorn endast drar 100w utan att processorn avgör 100w värmeenergi, typ.

http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2012/02/06/amd-a8-3870-...
http://www.guru3d.com/article/amd-a8-3870k-review/8
http://www.sweclockers.com/recension/15019-amd-a8-3870k-och-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Nej, det behöver den väl inte? Den har 100w tpd, alltså inte att processorn endast drar 100w utan att processorn avgör 100w värmeenergi, typ.
/17#pagehead[/url]

TDP är mycket riktigt ett (worst case) mått på effektförbrukning/värmeavgivning,
avsett för tex tillverkare av CPU-kylare.

Processorn skall alltså dra mindre än TDP. (med fabriksinställningar).

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

har updaterat bios igår kväll och inget hände när jag stoppar processor.

ska låna ikväll en kompis nätaggregat och försöka underklocka,

återkommer med resultat senare idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Nej, det behöver den väl inte? Den har 100w tpd, alltså inte att processorn endast drar 100w utan att processorn avgör 100w värmeenergi, typ.

http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2012/02/06/amd-a8-3870-...
http://www.guru3d.com/article/amd-a8-3870k-review/8
http://www.sweclockers.com/recension/15019-amd-a8-3870k-och-a...

Effekt och värmeutveckling hänger ihop. Blir effekten av en vad som helst 50W, kommer även värmeutvecklingen bli 50W.

Effekten av hans CPU kommer därmed inte överskrida 100W.

Redigerat:
Upptäckte lite väl sent att Trebarnspappan redan svarat.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Hjälpsam

PS:

Om det är beställt (oavsett om det är hämtat i butik eller på posten) över nätet så har du 14 dagars ångerrätt på produkter, du får lov att försiktigt packa upp och undersöka/prova varorna så länge det inte är förbrukningsvaror (tex bläckpatron till skrivare) för att se att det uppfyller dina behov.

Detta gäller även processorer.

Om du däremot gått in i butik och köpt allt över disk är det upp till butiken hur de hanterar ångerköp.

ANG. Watt och TDP diskusionen, det har inte framgått vad jag sett hur många watt eller ampere som är på nätagregatets 12V lina då det är den som går till processorn. Pico PSU har ofta vikt på 5V linan för DVD/HDD strömförsörjning.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

Flyttade tråden till en bättre forumdel.

*tråd flyttad*

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av spamb:

har en amd a8-3870k processor i min nyinförskaffade htpc som jag inte får igång med min picopsu som är på 150w (den största man kan köpa).
här är mina komponenter http://www.inet.se/kundvagn/visa/1726298/2012-04-25
eftersom det inte går att lämna tillbaks eller bytta processor och jag har inte råd att köpa ny så hade jag tänkt mig koppla på en starkare nätaggregat och sätta igång allting och underklocka den sedan använder jag min psu och kör med den.
Problemet är att jag har aldrig varken under eller över klockat en cpu och har inte blekaste anning hur man gör det.
så min fråga är hur gör jag eller vad ska jag ändra när jag kommer in i bios ??

Mvh

Har du kommit någon vart?

Eller är din PicoPSU helt enkelt för klen på 12V-linan?

Streacom har tydligen från början levererat en tveksam nätadapter.
http://www.techpowerup.com/reviews/Streacom/FC5_OD/2.html

Har du kollat nätadaptern, så du inte råkat få ett sådant "måndagsexemplar"?
(Dvs om möjligt, prova med annan likvärdig nätadapter, helst en som kan ge en aning mer än 12,5 A)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Om det nu är så att PSUn är för svag så funderar jag på hur de ens kunde sälja hela paketet till dig, förutsatt att du nu köpte allting i en fysisk butik.

Känns ju mindre seriöst att inte ens varna att det kanske inte kommer fungera.

Är ju naturligtvis upp till kunden att köpa vad man vill, but still...

Mer on topic:

Du säger att de lyckades komma in i windows och börja testa, sedan tog det stop. Men du kommer inte ens så långt? Det låter mycket märkligt. Har du prövat alla tips du fått här i tråden?

Permalänk
Medlem

Har nu provat lite olika inställningar i två dagar och det bästa jag fått fram är att jag har sänkt hastigheten till 2,3 ghz och strömstyrkan från 1,4000v till 1,000v så fort jag ökar strömstyrkan verkar den dö så fort man belastar cpu.
även vid det här inställningen dog den igår när jag belastade den med mycket.

ikväll tänkte jag springa och köpa en sån där elmättare som man plugar i väguttaget som visar förbrukningen, och kolla hur mycket hela systemet drar.

Återkommer med svar senare under kvällen.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inhandlat en sån där elmättare som man kan kolla hur mycket ström passerar genom den.

kommer hem och börjar med att koppla en 40w bords lampa till den och kollar på mättaren och den visar på 37 watts förbrukning.

tänker att det felar ändå inte så mycket. testar med att skruva en helt ny 25w lampa och tänder den då visar mättaren på 25w.

sedan går jag till min htpc som jag har klockat ner till 1,000v och 2,3 ghz(usprunglingen var det 1,4000v och 3,0 ghz). kopplar in allting och då hoppar mättaren mot 50 watt går in i windows och kör lite olika program den växlar mellan 20 och 53w, sedan kör jag tyngre belastning och efter nån minut dör, kunde bara konstatera att den drog aldrig mer än 60w. återställer bios till fabriks inställningar dvs att processor ska starta normalt, försöker starta den men fläktarna går igång och bara snurar fort sedan långsamt som om de tappar kraft, samtidigt kollar jag på mättaren och den passerar aldrig mer än 55w.sedan kopplar jag i starkare nättaggregat och startar dator och den hoppar mot 89w sedan pendlar den runt 70w under start och går ner mot 30 när man är i windows, testar med att köra två belastnings program tillsammans och som mest visar mättaren på ca 97w.
kan bara konstatera att adapter levererar knappt en tredje del av full effekt?

svar till AZHSALA, när de testade den så tog de bara min psu och körde med sin adapter, när de kom sedan och sa att adapter var för klen för hela systemet och att dator drar i start ström upp mot 110w borde de tänka själva att adapter ska ge 150w. tydligen var det skilnad mellan min och deras adapter för med min kunde jag aldrig boota dator inte ens komma i bios, medan med deras adapter kunde de komma ändå in i windows.

ska försöka lämna den tillbaks imorgon och gå och köpa en ny någonstans.

fatherofthree, tack för postad länk, vill bara säga att min adapter ser exakt likadan ut som den på bilden. vågar inte öppna den och titta in om den ser likadan men utsidan verkar vara likadan.

MVH

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga men klarar din "power-brick" av att leverera all ström till din picoPSU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jollemj:

Kanske en dum fråga men klarar din "power-brick" av att leverera all ström till din picoPSU?

Vad är power brick?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spamb:

Vad är power brick?

Kommer inte på riktiga namnet men den som levererar strömmen från väggen som sedan kopplas in i picoPSU'ns DC12 input.
Fast nu såg jag att den följde med picoPSU'n så lär ju inte vara den som är för svag

Permalänk
Medlem

Du menar adapter 230v till 12v. Jag missänker att den är nog fel, när den är ikopplad så drar den bara 6w,

Permalänk
Medlem
Skrivet av spamb:

fatherofthree, tack för postad länk, vill bara säga att min adapter ser exakt likadan ut som den på bilden. vågar inte öppna den och titta in om den ser likadan men utsidan verkar vara likadan.
MVH

Då kan man misstänka att din nätadapter inte lämnar tillräcklig ström.

Det enklaste sättet att testa, är att prova med en annan likvärdig nätadapter.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”