funderingar över hemmaserver

Permalänk

funderingar över hemmaserver

Tja!

börjar bli sugen på att skaffa mig en egen server att ha stående i studentrummet.
Men har lite problem med vad jag ska ha för hårdvara.

Jag har tänkt köra Windows server 2008 R2 (får gratis via msdnaa) på burken ifråga det som jag har tänkt att ha på den är:

Hosta websida (mest för skojjs skull)
filserver där jag vill komma åt den från både när och fjärran.
Backup (på min stationära dator)
kommer troligvist addera fler saker eftersom, men kommer itne att hosta några servrar eller liknande

borde jag kanske köra annat operativ för dessa saker ?

Jag har redan lite saker såsom, hårddiskar,chassi, cpufläkt

men vet inte vad som kommer krävs av resterande hårdvara dsv:

- cpu
- Ram
- MoBo
- Nätdel

Dessa Delar behöver jag allts införskaffa på ett eller annat sätt, antingen köpa en begegnad eller köpa nya delar

vill lägga in så lite pengar som möjligt då jag är student. går det att komma under 1500 - 2000kr på nya saker är jag nöjd:)

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Medlem

köp lagringsdiskar för pengarna. du har ju redan allt!

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem

Mitt förslag är att börja med det du har. Om dina behov visar sig överstiga vad din nuvarande hårdvara kan bjuda på, då blir det att fundera om. Men i det skede är det även lättare att veta vad det är man har för krav och vad man vill ha ut ur sitt system

Permalänk
Skrivet av Ative00:

köp lagringsdiskar för pengarna. du har ju redan allt!

Skrivet av warzo:

Mitt förslag är att börja med det du har. Om dina behov visar sig överstiga vad din nuvarande hårdvara kan bjuda på, då blir det att fundera om. Men i det skede är det även lättare att veta vad det är man har för krav och vad man vill ha ut ur sitt system

Måste varit lite otydlig, men jag behöver alltså införskaffa: Ram,Cpu,MoBo samt nätagg

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Medlem

Tycker inte att du var det minsta otydlig. Beroende på hur mycket CPU ärenden servern kommer ha så råder jag dig att kolla på fusion e350 mobo, den tar 1066 mhz ddr3 minnen, dock maxar den 8 gig minne, men sällan krävs det mer. Processorn sitter i redan från start och är just en fusion e350, har själv tänkt använda just det till en server inom snar framtid, och då kommer du loss på under tusenlappen för prolle, mobo och minnen.

ps, det hela kan drivas av en picopsu, finns på inet tex.

Permalänk

Om du inte behöver Windows server 2008 R2(utbildningssyfte) så kör med Linux kräver betydligt billigare hårdvara och fungerar o tuffar på utan att man behöver bry sig, du kan plocka bort tangentbord,mus skärm osv sedan så styr du allt genom att remota den
så har du en klart billig o rolig(bra) lösning

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

1.Linux
1.Linux
1.Linux

why windows 2008R2? men ok lek på annars kanske roligare att få AD eller Citrix rullande ?

Permalänk

Jag har en server hemma, baserad på ett e-350 Mobo ifrån Zotac. I detta har jag 2st 8gb dimm så visst klarar det 16 gb ram. Vidare har jag en 64 gb Ssd till systemet och 2st 2.5" diskar på 1tb styck.

Jag använder Servern till en hel del tjänster och den har Windows 2008r2. Med alla tjänster på så tar den en god tid på sig att boota och en interaktiv session kan ibland kännas seg. men om du inte kör interaktivt utan underhåll via RDP lite då och då så kommer den att räcka långt.

Skyfflar bra med data och fixar bra med tjänster såsom AD, DNS, dhcp, iis, fileserver mm och det utan problem.

Permalänk

Glömde skriva att den är passivt kyld och således både tyst och snål på ström vilket var ett krav för mig.

Kortet saknar raid men den har plats för ytterligare en disk samt att man kan ersätta Sata mot en mSata så får du loss ytterligare en sata port utan att stoppa in kontrollerkort.

Permalänk

tackar för svaren anledning till att jag tänker köra Win server är att jag är mer bekant med detta

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W