Ivy bridge temp med luftkylning utan att överklocka klocka ok?

Permalänk
Medlem

Ivy bridge temp med luftkylning utan att överklocka klocka ok?

Hej!

Ska bygga en helt ny rigg med nytt chassi, ram, cpu, mobo, grafikkort samt köpa en SSD att ha os och spel på. Har tidigare investerat i ett 650W corsair tx v2 som en start på min nya dator

Min nuvarande processor är en intel core 2 quad Q9400 (775sock) och hade först tänk mig en i7 2700k från cdon men de var slut idag när jag skulle beställa :'(
Så jag undrar om man kankse ska vänta lite och satsa på en 3770k då det borde bli ett bra lyft från min gamla processor eller borde jag satsa på någon annan typ i7 2500 , 2600 eller 2700 då jag är orolig över att 3770 skulle ha värmeproblem med luftkylning?

Nu till min riktiga fråga
Jag hade tänkt att köra på orginal fläkten till min nya cpu samt att jag eventuellt endast hade tänkt köpa en eller två extra fläktar i chassit om de skulle behövas och undrar nu, eftersom jag INTE kommer överklocka processorn, om 3770k håller bra temp med luftkylning med orginal inställningarna. Har letat runt på internet men inte hittat någon bra information om temperaturerna då jag inte är jätte duktig på att analysera alla grafer som finns

Skulle va tacksam för ett svar!

MVH

Permalänk
Hedersmedlem

3770n har inga som helst värmeproblem med luftkylning sålänge man inte överklockar mycket, då det först är då temperaturen gör sig märkbar. Annars är den sval och fin.

Det kommer att fungera alldeles utmärkt. Originalfläkten är som den är dock, och den kommer kanske inte vara knäpptyst i alla lägen, men fungera väl kommer det definitivt göra.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

3770n har inga som helst värmeproblem med luftkylning sålänge man inte överklockar mycket, då det först är då temperaturen gör sig märkbar. Annars är den sval och fin.

Det kommer att fungera alldeles utmärkt. Originalfläkten är som den är dock, och den kommer kanske inte vara knäpptyst i alla lägen, men fungera väl kommer det definitivt göra.

ok Tack för svaret! blev lugn nu lika bra att satsa på ivy ist för i7 2xxx då jag ändå ska uppgradera allt men väntar nog och kollar priserna först