Hur mycket kommer servern klara av?

Permalänk
Medlem

Hur mycket kommer servern klara av?

Hallå!

Jag har en överbliven dator hemma som jag tänkte ta och fixa i ordning som server nu när jag flyttar till lägenhet.

CPU: E7xxx, kommer inte ihåg exakt nu men är en c2d iallafall.
Ram: 8GB
250GB lagring.

Det jag igentligen är mest instresserad av är en egen cloudlösning, typ Owncloud.
Vill också lägga upp en simpel hemsida med lite stats och och blogg eller liknande samt kanske en ventrilo/spelserver av något slag.

Det kommer finnas 100/10 i lägenheten och det bör räcka till en början iallafall kan man tycka.

Eftersom jag är ganska ny inom linux kommer jag antagligen att starta med windows server 2008 och sedan byta i ett senare skede om jag känner att jag vågar testa på någon linux dist.

Kommer hårdvaran klara det här eller bör jag tänka på att uppgradera något?

/wRRM

Permalänk
Sötast

Den hårdvaran räcker antagligen gott och väl, så det är bara att sätta igång och mecka. Skulle du senare på märka av att något börjar gå tungt så kan du alltid lägga ut lite pengar då, men om du inte ska köra någon tung spelserver eller liknande så kommer det nog rulla på fint.

Permalänk
Medlem

Jag kör en server med

* Intel quad core q6600
* 8GB ram
* 12TB disk

Den agerar huvud server i huset och kör Sickbeard, Couchpotato, Sabnzbd, Plex Media Server, diverse webappar, agerar DNS server, DHCP, VPN server osv. Den har aldrig varit i näheten av att må dåligt.

Vid sidan om den har jag en Intel e5200 med 2GB ram som agerar TV server och är kopplad till min parabol och kör ut all TV via nätverket till alla klienter i huset. Den sköter även inspelning och annat som den sedan lägger upp på huvudserverns media bibliotek. Denna rätt "tröga" burk klarar leverera så många streamar att jag skulle behöva vara schitzofren och kunna befinna mig i flera rum sammtidigt för att den skulle ge upp.

Så du kommer klara dig galant till att börja med.

Jag skulle rekommendera dig att titta på Amahi. En Fedora beserad Home Server lösning med en hel del 1-click appar som man kan installera vi webUI. Jag själv har paketerat diverse applikationer för denna server och det är denna dist som rullar på min huvudserver.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Vid sidan om den har jag en Intel e5200 med 2GB ram som agerar TV server och är kopplad till min parabol och kör ut all TV via nätverket till alla klienter i huset. Den sköter även inspelning och annat som den sedan lägger upp på huvudserverns media bibliotek. Denna rätt "tröga" burk klarar leverera så många streamar att jag skulle behöva vara schitzofren och kunna befinna mig i flera rum sammtidigt för att den skulle ge upp.

Lite off-topic kanske, men är lite nyfiken hur din TV server lösning ser ut, vad använder du för att ta emot signalen från parabolen (Canal digital?) och vilken mjukvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belthor:

Lite off-topic kanske, men är lite nyfiken hur din TV server lösning ser ut, vad använder du för att ta emot signalen från parabolen (Canal digital?) och vilken mjukvara?

Viasat har jag hemma, men lösningen fungerar lika bra med Canal Digital.
Nu sitter jag på kontoret och har lite svårt att minnas exakt. Men jag har för mig att det är tv tuners från Hauppauge. Jag har flera likadana som är USB anslutna. Då varje mottagare kan dekoda alla kanaler under samma MUX så gör detta att jag kan ha riktigt många klienter och kanal igång samtidigt. Du behöver alltså inte en mottagare per ström utan en per MUX. En MUX, om du inte vet detta, är som en samling kanaler som sänds ihop. Exempelvis kanske Visat Fotboll, Viasat Sport och Viasat Vattendans sänds i samma mux. Då kan alla i huset titta på vilken av dessa kanaler de vill och jag kan spela in ett eller alla dessa program samtidigt och endast EN mottagare behövs för jobbet.

Sedan sitter en USB ansluten smart card reader som huserar mitt viasat kort.

Mjukvaran jag kör är Tvheadend och jag är mycket nöjd med denna även om själva setupen var lite rörig i början. Protokollet denna skcikar ut strömarna i stöds av XBMC-PVR exempelvis så det är lätt att fixa fungerande klienter. Även VLC och andra kan läsa strömen, men med en riktig PVR klient för du EPG och massa annan funktionalitet också.

Jag har även fixat transcoding av strömen och kan ströma TV till min mobil eller en laptop om jag inte är hemma osv. Detta då jag endast har 1MBit uppströms och en ström ligger på ca 3MBit. Tror dock att transcoding nu är en del av huvud branchen av Tvheadend.

Jag har funderat på att ta upp denna lösning i min blog men jag har så mycket på jobbet så jag hinner nästan aldrig skriva något längre.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Men va bra, då ska jag börja labba lite ikväll och se om jag kan få igång någonting!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belthor:

Lite off-topic kanske, men är lite nyfiken hur din TV server lösning ser ut, vad använder du för att ta emot signalen från parabolen (Canal digital?) och vilken mjukvara?

Jag kan inte svara för inquam men jag har själv en liknande lösning och jag kör MythTV med en backend som stor i källaren med 1 tv-kort, sedan har jag 2 frontends i huset. Vi ser aldrig på båda två samditigt men om vi skulle vilja så är enda begränsningen att man kan inte se på olika kanaler eftersom det bara finns 1 tuner (tv-kortet). Men det är enkelt fixat genom att stoppa i ett till tv-kort och knyta tidigare sourcelist till det nya kortet.

EDIT: och jag har en par maskiner som är i samma klass som den TS pratar om och dom gör lite allt möjligt, dhcp/iptables/apache/mysql/postgresql/mythtv/samba/rtorrent/irssi/ipv6, och har aldrig varit nära att knäa.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Kör också med TV fast från Comhem på min server.
Värt att tänka på är att TVHeadend och mythtv endast fungerar under linux och om du ska köra Windows så är det 4therecord eller mediaportal som gäller.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cribbe:

Kör också med TV fast från Comhem på min server.
Värt att tänka på är att TVHeadend och mythtv endast fungerar under linux och om du ska köra Windows så är det 4therecord eller mediaportal som gäller.

För att förtydliga så är det SERVER delen behöver köras på Linux. XBMC som klient funkar fint på Windows. Då man kompilerar Tvheadend själv så är det nog dock inte omöjligt att få det att funka på en windows burk heller. Men vafan, sådant ska ju köras på linux

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Jag antog att vi pratade om server delen, men visst är det som du säger.
Jag kör själv XBMC-pvr på både linux, windows och IOS.

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem

Din server bör vara i jämförbar klass med min.
Jag har 4-5 2003 servers
1 2008
1 linux på den
och 2 W7 på den

Ska du köra med virtuella maskiner och vill ha windows i grunden så ladda ned Hyper-V server från MS (den är gratis). MS svar på ESX-i men med stöd för all HW som windows stödjer

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415