Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Visst borde det vara en sånhär: 4+4 pinförlängning CPU/EPS 30cm - Inet.se som behövs för att förlänga kontakten Swec nämner i sin recension? Förstår att det beror på moderkort men är lite osäker om det finns flera "8-pins" sladdar. Mitt system syns i sign. Tack på förhand!

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk

Videorecensioner på gott och ont

Det är kul med videorecensioner, man får bra överblick över chassit. Men det saknas också viktig information som man brukar få i de skrivna recensionerna, t ex mätning av temperaturer och ljud.

Viktig information som man kan googla fram från andra recensioner på nätet är att kylningen i XL faktiskt är sämre jämfört med R2/R3. Fläkten fram orkar inte blåsa fram luft till cpu-kylaren, och den vinklade fläkten i taket är inte effektiv eftersom luftströmmen tvingas byta riktning.

Jämfört med R3 saknas det viktiga luftintaget i bottenplattan och de 2 rejäla utblåsen i taket. Och det gör skillnad.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem

Fantastiskt snyggt chassi! Tycker det är trevligt med Chassirecession, man blir inspirerad och veta allt i innehållet i chassit! Kommer verkligen och skaffa den i fulltower storlek blir den bättre och bättre!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt igår från Inet faktiskt, riktigt trevligt nu när jag meckat ihop det! Total nöjd. Men vilken KLOSS! Fick för mig att gå och hämta den på postkontoret en kilometer bort.. armarna verkte rätt bra efter att ha burit 25kgs paketet hem

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Skrivet av isak88:

Fick hem mitt igår från Inet faktiskt, riktigt trevligt nu när jag meckat ihop det! Total nöjd. Men vilken KLOSS! Fick för mig att gå och hämta den på postkontoret en kilometer bort.. armarna verkte rätt bra efter att ha burit 25kgs paketet hem

Hur mycket kan man öppna luckan/dörren på detta chassi? Jag skulle viljat se en öppning på 270 grader som hos Antec P180 men har inte sett detta på någon videorecension!

Visa signatur

| E6850 | Scythe Ninja | AsusP5q-Pro| XFX 8800GT XT[/url] | 2GB Corsair XMS2 | Antec P180 | Nesteq 520W | Samsung 245B |

Permalänk
Medlem
Skrivet av krissttoffer:

Hur mycket kan man öppna luckan/dörren på detta chassi? Jag skulle viljat se en öppning på 270 grader som hos Antec P180 men har inte sett detta på någon videorecension!

Nej, det rör sig nog om sådär 120 grader skulle jag tro.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk

Jag måste fråga Vad är det för Cpu kylare moderkortet har han visar upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Mycket bra recenserat. Men jag hade velat veta ifall det är mer plast för kabeldragning i XL gemfört med R3? Jag har ett R3 och när jag har dragit kablarna bakom moderkortet så har det varit svårt att stänga sidopanelen. Sidopanelen buktar nästan lite utåt, och det är synd att panelen ska bli sne (Fast jag tror inte den kommer bli sne, men det var svårt att stänga luckam. Det tog ungefär 3 minuter för mig att klämma till den i rätt läge)
Jag har använt mig utav kattstrypare och lagt kablarna så tight som jag bara kan, och jag har inte lagt alla kablar i en fet klump. Nej, nej, jag har spritt ut dem så att kablarna ligger så mycket stealth som möjligt.

Är det någon annan som har det lite trångt med sidopanelen efter kabeldragning bakom moderkortet?

Har exakt samma problem blir väldigt tajt där bakom

Permalänk

Hej alla, jag bumpar lite. Jag köpte denna låda nyligen och är grymt nöjd, men min 180mm chassi-fläkt snurrar endast i 580 rpm. Ska det vara så?

Visa signatur

__________________
Chassi: Fractal Design Define XL Black Pearl PSU: Corsair HX 850W MoBo: Asus P6T Ws Professional CPU: Intel Core i7@2.8Ghz RAM: 16GB DDR3 Kylning: Noctua NH-U12P GPU: GeForce® GTX 560 Ti 2048MB "Phantom"OS: Windows 7 x64 Ultimate.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Tompalainen:

Hej alla, jag bumpar lite. Jag köpte denna låda nyligen och är grymt nöjd, men min 180mm chassi-fläkt snurrar endast i 580 rpm. Ska det vara så?

Ja det är korrekt. 600RPM är den specificerad till så 580 är rimligt.

Permalänk
Skrivet av Fractal Design:

Ja det är korrekt. 600RPM är den specificerad till så 580 är rimligt.

Aha tackar.

En fråga till, det är jäkligt bökigt att få PSU-kablarna runt bakom plåten. Det är nästan så man skaver sönder kablarna mot luckkanten. Idag kör jag genom luckan i "taket" istället. Hur mycket tål PSU-kablarna om jag ska ge mig på att dra dom bakvägen igen? Är dom tåligare än man tror? Jag vill ha maximal airflow i burken.

Visa signatur

__________________
Chassi: Fractal Design Define XL Black Pearl PSU: Corsair HX 850W MoBo: Asus P6T Ws Professional CPU: Intel Core i7@2.8Ghz RAM: 16GB DDR3 Kylning: Noctua NH-U12P GPU: GeForce® GTX 560 Ti 2048MB "Phantom"OS: Windows 7 x64 Ultimate.

Permalänk

Köpte detta chassi för några veckor sen och kan ju säga att det levde upp till mina förväntningar om inte mer.
Angående designen så gillar jag den skarpt! Clean enkel skitsnygg design
Att den är ljuddämpande är en av anledningarna till att jag ville ha detta chassi, och det är väldigt tyst tycker jag. Väldigt bra eftersom datorn ofta står igång.
Hade ett cooler master HAF 932 innan och det var ju öppet och med många fläktar så blir det rätt ljudligt. Men bra kylning.

Nu blir det lite varmare med detta chassit men det gör inget. Kör fläktarna på nästan fullvarv med den medföljande fläktkontrollern, riktigt bra, fläktarna låter inte mycket även på fullt varv

Det enda dåliga med detta chassit är väl vikten, lanar mycket så den flyttas en del, men va fan, lite styrketräning behöver väl alla

Är 100 % nöjd med detta och tycker inte det är för dyrt

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Tompalainen:

Aha tackar.

En fråga till, det är jäkligt bökigt att få PSU-kablarna runt bakom plåten. Det är nästan så man skaver sönder kablarna mot luckkanten. Idag kör jag genom luckan i "taket" istället. Hur mycket tål PSU-kablarna om jag ska ge mig på att dra dom bakvägen igen? Är dom tåligare än man tror? Jag vill ha maximal airflow i burken.

Ligger dem still så har jag svårt att tänka mig att de skaver. Om du drar dem som det är tänkt också så har du gummiskydden också så det bör nog inte vara några problem.

Permalänk
Avstängd

Jonas glömde nämna plats för 120mm fläkt i fronten? Vid drivebays alltså.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem

Tänkte nämna att de versioner man hittar i handeln nu nästan uteslutande har USB 3 support.
Vet inte om det är någon header eller ful fix med kabel bak på moderkortet.
Funderar hur som helst att införskaffa mig detta snarast "lillebrushan" R2 jag har hemma är full på disk å jag har bara knappt 600gb kvar av de 13TB jag har.. måste ha mer disk!

Permalänk

Är lite sugen på detta chassi och har kollat en del videos och recensioner, är det någon som har ett bra svar på varför så många installerar PSUs i detta chassi med fläkten uppåt? Antar att det är tänkt att fläkten ska vara neråt eftersom dammfiltret sitter där, blir inte det helt meningslöst annars?

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTriumpH:

Är lite sugen på detta chassi och har kollat en del videos och recensioner, är det någon som har ett bra svar på varför så många installerar PSUs i detta chassi med fläkten uppåt? Antar att det är tänkt att fläkten ska vara neråt eftersom dammfiltret sitter där, blir inte det helt meningslöst annars?

Var har du sett folk göra på det sättet?
Jag har inte så mycket koll alls men har aldrig sett det...

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av TheTriumpH:

Är lite sugen på detta chassi och har kollat en del videos och recensioner, är det någon som har ett bra svar på varför så många installerar PSUs i detta chassi med fläkten uppåt? Antar att det är tänkt att fläkten ska vara neråt eftersom dammfiltret sitter där, blir inte det helt meningslöst annars?

Alla våra chassin med bottenmonterad fläkt är huvudsakligen avsedda för att ha fläkten neråt, nätagget får då kall inluft utifrån. Att vända på nätagget är fullt möjligt, men ger generellt sämre prestanda. Kan dock rekommenderas i vissa fall, som om man har mycket damm och sällan gör rent dammfiltret eller om man skall ställa datorn på en tjock matta.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Var har du sett folk göra på det sättet?
Jag har inte så mycket koll alls men har aldrig sett det...

De flesta recensioner på youtube och på de vanliga tech-bloggarna! Kolla 2-3 reviews på Youtube så får du se

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTriumpH:

De flesta recensioner på youtube och på de vanliga tech-bloggarna! Kolla 2-3 reviews på Youtube så får du se

Haha, ja, konstigt, alla jag har sett tidigare har haft nätagget neråt.
Men nu när jag sökte på youtube så hade de alla jag kollade på alla nätagget med fläkten uppåt.
Jävligt konstigt...

Skrivet av Fractal Design:

Alla våra chassin med bottenmonterad fläkt är huvudsakligen avsedda för att ha fläkten neråt, nätagget får då kall inluft utifrån. Att vända på nätagget är fullt möjligt, men ger generellt sämre prestanda. Kan dock rekommenderas i vissa fall, som om man har mycket damm och sällan gör rent dammfiltret eller om man skall ställa datorn på en tjock matta.

Jag tänkte väll!
Väldigt bra och trevligt med den här typen av svar.

Jag hade absolut haft nätagget med fläkten neråt...