Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera? 2500k

Hej alla!
Dags för högskola i höst = studiebidrag = Inga nya komponenter på 2-3 år.
Har inhandlat ett GTX680 för att säkra grafiken under denna tiden, nu funderar jag på CPU/MB. Är det värt att uppgradera?
Har idag MSI P67A-GD65 med en i5 2500k.

Vad säger ni? Ganska sällan cpu "flaskar"?

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Verkar som att du har pengar till att uppgradera nu alltså? Ta dom pengarna och lägg i en låda till Haswell släpps 2013, 2500k lär ju inte flaska det närmsta året iaf.

Permalänk
Medlem

indeed. med 2500k är det bättre att vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Hej alla!
Dags för högskola i höst = studiebidrag = Inga nya komponenter på 2-3 år.
Har inhandlat ett GTX680 för att säkra grafiken under denna tiden, nu funderar jag på CPU/MB. Är det värt att uppgradera?
Har idag MSI P67A-GD65 med en i5 2500k.

Vad säger ni? Ganska sällan cpu "flaskar"?

Skrivet av Worse:

Verkar som att du har pengar till att uppgradera nu alltså? Ta dom pengarna och lägg i en låda till Haswell släpps 2013, 2500k lär ju inte flaska det närmsta året iaf.

Ifall den nu skulle flaska så kommer du nog få ut ganska mycket innan det tar emot...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Köpte mig en 2700k nyss eftersom jag inte är direkt intresserad av den lilla prestanda ökningen i Ivy-bridge eller längre fram i framtiden. Själv kör jag ju bara n550 Ti så det behövs inte bättre (En 680 skulle nog inte vara ett problem heller)

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem

Flaska... hatar de uttrycket. Jag tror knappt jag sett någon som använder de ordet som vet hur en dator fungerar. Du kan belasta CPU eller GPU ganska oberoende av varandra om du vill... Så beroende på vad du gör så kan du flaska ett värsting grafikkort i en dator med 5 år gamal cpu.... Men du kan också vara CPU begränsad med inbyggd grafik men en ny värsting CPU. Och i spel är de främst GPUn som jobbar. Visst... Nya spel kräver en hel del CPU... men inte super mycket(men finns förstås undantag som Civ 5)... Kolla länken nedan... i 1920x1080 (som många spelar i)... skiljer 2-3 frames mellan en bulldozer som ansers vara "misslyckad" mot senaste ivy brige som är grym... Tror de är svar på din fråga.

http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Nej 2500k kommer hålla i några år till

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av ceogar:

Nej 2500k kommer hålla i några år till

Jepp, håller med. Sedan går det ju alltid att överklocka den dagen processorn känns slö.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Flaska... hatar de uttrycket. Jag tror knappt jag sett någon som använder de ordet som vet hur en dator fungerar. Du kan belasta CPU eller GPU ganska oberoende av varandra om du vill... Så beroende på vad du gör så kan du flaska ett värsting grafikkort i en dator med 5 år gamal cpu.... Men du kan också vara CPU begränsad med inbyggd grafik men en ny värsting CPU. Och i spel är de främst GPUn som jobbar. Visst... Nya spel kräver en hel del CPU... men inte super mycket(men finns förstås undantag som Civ 5)... Kolla länken nedan... i 1920x1080 (som många spelar i)... skiljer 2-3 frames mellan en bulldozer som ansers vara "misslyckad" mot senaste ivy brige som är grym... Tror de är svar på din fråga.

http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Du observerade inte "" runt ordet flaska -> "flaska" Många förstår vad jag menar med detta uttryck.

Skrivet av Worse:

Verkar som att du har pengar till att uppgradera nu alltså? Ta dom pengarna och lägg i en låda till Haswell släpps 2013, 2500k lär ju inte flaska det närmsta året iaf.

Ja, pengarna finns nu. Låter som en bra idé, spara.. hmm, ja, spara. Något jag provar allt för sällan

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Hej alla!
Dags för högskola i höst = studiebidrag = Inga nya komponenter på 2-3 år.
Har inhandlat ett GTX680 för att säkra grafiken under denna tiden, nu funderar jag på CPU/MB. Är det värt att uppgradera?
Har idag MSI P67A-GD65 med en i5 2500k.

Vad säger ni? Ganska sällan cpu "flaskar"?

uppgradera vid behov.. kommer spara ungefär 500kr i månaden till datorkomponenter nu när jag ska börja studera sen köper jag bara vid behov eller vid "nästan" behov om cdon/komplett/inet osv har kampanjer.. billigt och sparsamt helt enkelt utan att ha ett underpresterande system

Permalänk

Även om det är ont om pengar när man studerar, så betyder det ju inte att alla pengarna plötsligt försvinner. Ta pengarna som du tänkte köpa processor för nu, och spara dem tills du känner att din i5a inte räcker till längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

uppgradera vid behov.. kommer spara ungefär 500kr i månaden till datorkomponenter nu när jag ska börja studera sen köper jag bara vid behov eller vid "nästan" behov om cdon/komplett/inet osv har kampanjer.. billigt och sparsamt helt enkelt utan att ha ett underpresterande system

Om man kunde lägga undan 500 på studebidraget hade jag gjort det

Skrivet av _MmattiasS_:

Även om det är ont om pengar när man studerar, så betyder det ju inte att alla pengarna plötsligt försvinner. Ta pengarna som du tänkte köpa processor för nu, och spara dem tills du känner att din i5a inte räcker till längre

Precis, så det får bli - bara stoppa i madrassen och vänta

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Entusiast

Köpte nyss 2700K på REA och hade tänkt att den skulle "hålla" någorlunda till Skylake, (ungefär 2015) tror ni att det går om man skruvar ner inställningarna på framtida spel till Medium-High? (Med GTX 680 SLI 4GB)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Om man kunde lägga undan 500 på studebidraget hade jag gjort det

Precis, så det får bli - bara stoppa i madrassen och vänta

Ingen ränta på madrassen! Regga konto på avanza och skaffa en kapitalförsäkring och köp lite aktier istället

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker att du skall investera i en rejäl Corsair H100 och klocka CPUn ordentligt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sisyfos:

Köpte nyss 2700K på REA och hade tänkt att den skulle "hålla" någorlunda till Skylake, (ungefär 2015) tror ni att det går om man skruvar ner inställningarna på framtida spel till Medium-High? (Med GTX 680 SLI 4GB)

2700k kommer räcka i 3 år till, du får helt enkelt se när du börjar behöva ställa ner inställningarna i spel pga processorn.

Såvida det inte kommer en ny teknik som ger dig processorer på 160 GHz

Permalänk
Medlem

själv har man jobbat i ett år och har nästan 100k sparat så jag kanske ljög lite när jag sa att jag skulle spara 500kr från studiebidraget men skippa alkoholen och lev på nudlar så har du råd med ny processor även när du studerar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Köpte nyss 2700K på REA och hade tänkt att den skulle "hålla" någorlunda till Skylake, (ungefär 2015) tror ni att det går om man skruvar ner inställningarna på framtida spel till Medium-High? (Med GTX 680 SLI 4GB)

Om inte något MYCKET RADIKALT händer med konsolutvecklingen så kommer din cpu och din gpu antagligen räcka alldeles utmärkt för 60 - 80% av spelen. Det kommer finnas de spel som du måste sänka grafikinställningarna på - köp en ny gpu om du är en sådan person som måste spela allt på ultra deluxe med 32 ggr kantutjämning etc.

Mitt korta svar är alltså ja det kommer med all sannolikhet räcka, särskilt om du är villig att lägga till lite pengar på bra kylare så att du kan klocka processorn.

Ovanstående är självklart skrivet med förståelsen att radikala saker faktiskt kan hända men att de är mycket sällsynta.