MSI:s svenska webbplats hackad

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalWolf:

så om jag går ut och repar din bil bara för att se om det går så är det okey? sen att det kommer att kosta dig tid och pengar för att får bort repan och konstatera att det måste ju vara ditt eget fel eftersom du inte hade nått skydd mot klåfingriga idioter?

Bra tänkt!

Låt mig säga att ditt exempel här skiljer sig ganska mycket från fallet i fråga. Sen är det grymt stor skillnad på privatperson och ett stort företag.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är coolt och roligt med kids och folk som hackar system just for fun och defacar websiten, och inte är ute efter att sno något, sabotera eller göra personlig vinst.

MSI borde haft bättre och mer kompetenta IT administatörer. Kanske reflekterar det den allmäna kompetensen hos MSI i överlag?

Permalänk
Medlem

Fan va coola dessa hackers är, så otroligt häftiga.. Kan folk bara inte låta bli andras saker.

Straffet för att hacka borde vara riktigt hårt enligt mig, eftersom de oftast drabbar så många.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pewtah:

Tss Tunisien.. Hade de ens internets på 90-talet?

Nej, dom håller ju på ladda hem det nu

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Do tell more!

okej, får se om ni hittar tillbaka hit igen. Var ett tag sedan jag skrev.
Var en helt vanlig dag för ett par år sedan som jag skulle logga in på min msn. Men upptäckte ganska så snart att jag inte kom in med lösenordet jag alltid använt mig av. Så jag loggade in med en annan msn jag hade där jag hade min huvudsakliga msn adress med i kontaktlistan. Såg att någon var inloggad på den och hade ändrat adress och lagt till något länk i visningsnamnet.

Frågade några av mina vänner och de hade chattat med den här personen som hade bekräftat att han hade hackat mitt msn konto. Jag tog genast kontakt via mitt reserv msn konto och frågade varför och hur han hade kommit över mitt konto. Jag var mest oroad över min hotmail där jag hade en hel del värdekoder på ett värde av ca 1000 kr. Så jag var väldigt mån om att få tillbaka mitt konto.

Via chatten talade han om för mig att han ville ha 10 euro för att ge tillbaka kontot, men jag ville såklart helst inte betala och ville undvika även om det klart hade varit värt det pga mina värdekoder etc. Jag talade dock inte om för honom att jag inte planerade att betala några pengar utan nämnde något om att jag skulle fixa ett paypal konto och föra över lite pengar mellan konton osv.

Det här hade alltså gett mig lite extra tid och det första jag gjorde nu var att ringa en vän jag har som då var väldigt intresserad av datasäkerhet och exempelvis lyckades avslöja allvarliga säkerhetsbrister i skolans intranät, för att bara dra ett passande exempel. Jag tänkte att han nog borde kunna hjälpa mig, dessutom hade jag gett honom tid på sig eftersom hackaren trodde att jag var fullt upptagen med att föra över pengar.

Vi lyckade på något sätt iaf att återställa kontot och ändra lösenord, med hjälp av säkerhetsfrågor och sånt som msn har när något sådant händer. Men fick även tag på annan information om hackaren via Google och länkar som han hade uppe. Visade sig att det var en kille från tunisien, något år yngre än mig, 14-15 år gammal då det var några år sedan som sagt. Vi planerade att göra en motattack mot honom för att sätta dit honom ordentligt, men det blev aldrig av och vi hade lite ont om tid. Annars hade det varit grymt skönt att sätta honom på plats

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB