Core i7 väldigt olika temperatur på kärnor

Permalänk

Core i7 väldigt olika temperatur på kärnor

Hejsan! Har precis byggt ihop en ny dator och får väldigt olika temperatur på kärnorna, såg samma effekt med stock kylaren som med min nya noctua kylare. Nu kör jag OCCT @ 3.9GHz och kärna två ligger på 65c medan två andra ligger runt 60c och den fjärde på 55 grader. Har inte testat att installera om kylaren än men eftersom jag såg samma resultat med stock kylaren så tror jag inte att jag har fått en dålig mount.....

Är detta normalt eller hur ska det vara?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Inte ovanligt att kärnor ligger lite olika i temp. Kan skilja upp till 10c har jag sett ibland. Dock inte använt Intel på ett tag, så kanske har detta ändrats. Men det får någon annan bekräfta eller dementera.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Hejsan! Har precis byggt ihop en ny dator och får väldigt olika temperatur på kärnorna, såg samma effekt med stock kylaren som med min nya noctua kylare. Nu kör jag OCCT @ 3.9GHz och kärna två ligger på 65c medan två andra ligger runt 60c och den fjärde på 55 grader. Har inte testat att installera om kylaren än men eftersom jag såg samma resultat med stock kylaren så tror jag inte att jag har fått en dålig mount.....

Är detta normalt eller hur ska det vara?

Det kan skilja en del mellan olika kärnor......Har du kollat att själva cpu:n är platt? Görs lättast med ett rak blad eller liknande, då kan man se om cpu:n tex är konkav. Kan även vara en trasig givare.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tror du din kylpasta fördelats på ''rätt'' sätt?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Direkt från Intel själva då, för att upprepa det jag sa i min post:

http://communities.intel.com/thread/28575

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Entusiast

Att kärnorna ligger på olika temperaturer är inget du behöver vara orolig över.
Skulle kärnorna skilja mer än ~10C så skulle du kanske börja tänka efter och montera om kylaren.
Alltså inget att oroa sig för.
Här är ett Screenshot ifrån Hwmonitor.

Lycka till

Mvh,
Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Det är ca 10c skillnad mellan den högsta och lägsta temperaturen kärnorna i mellan. När jag satte fast kylaren la jag en liten klick i mitten av cpun. Läste på Artic Silvers hemsidan att man skulle dra en linje men när jag såg hur kärnan såg ut tänkte jag att det skulle funka lika bra med en klick. Hade det inte varit för att det var exakt samma sak med stock kylaren så hade jag misstänkt en dålig mount men nu vet jag inte. Känns ju lite trist att den blir så varm ( över 70c i OCCT @ 4GHz)...

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Det är ca 10c skillnad mellan den högsta och lägsta temperaturen kärnorna i mellan. När jag satte fast kylaren la jag en liten klick i mitten av cpun. Läste på Artic Silvers hemsidan att man skulle dra en linje men när jag såg hur kärnan såg ut tänkte jag att det skulle funka lika bra med en klick. Hade det inte varit för att det var exakt samma sak med stock kylaren så hade jag misstänkt en dålig mount men nu vet jag inte. Känns ju lite trist att den blir så varm ( över 70c i OCCT @ 4GHz)...

Vilken kylare har du och hur hög är spänningen till cpu:n? Även bra att veta vilket chassi osv.....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NoArmsButCookies:

Det är ca 10c skillnad mellan den högsta och lägsta temperaturen kärnorna i mellan. När jag satte fast kylaren la jag en liten klick i mitten av cpun. Läste på Artic Silvers hemsidan att man skulle dra en linje men när jag såg hur kärnan såg ut tänkte jag att det skulle funka lika bra med en klick. Hade det inte varit för att det var exakt samma sak med stock kylaren så hade jag misstänkt en dålig mount men nu vet jag inte. Känns ju lite trist att den blir så varm ( över 70c i OCCT @ 4GHz)...

Kommer några av kärnorna upp till cirka 70C som max under full load behöver du absolut inte oroa dig. (Stresstest?)
Med SB i7/i5 behöver du inte oroa dig över höga temperaturer fören du uppkommer till 80-83C sträcket. Processorn själv throttlar ner sig vid ~92 sträcket.

Mvh,
Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Har också skillnad mellan mina cores dock inte mer än ca 7 graders skillnad. Det är rätt meckigt att dra kylpastan jämnt på underlaget

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Vad trevligt att alla är så hjälpsamma och svarar snabbt. Ska posta en screenshot med temps osv strax. Jag har ett fractal design Define mini chassi och en Noctua kylare, torn-modellen med två stycken 120mm fläktar.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Sitter också med en skillnad på 6 grader mellan kärnorna.
HS som troligen inte är helt hundra jämn men långt ifrån farligt.
Om det skulle variera typ 10-15 grader hade jag börjat fundera på att försöka montera om kylaren och vara extra försiktig med kylpastan.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Nu har jag monterat om kylaren vilket var ett jäkla helsike men nu sitter den där iaf. Ser fortfarande samma temperatur differans mellan kärnorna dock. ca 10-12 grader. Verkar ju som en temperatur prob är sönder eller liknande för det kan omöjligt vara 10/12 graders skillnad mellan dem.

Nu kör jag OCCT och tempsen har stabiliserat sig på 51/57/62/54.....

edit: Läste det där inlägget från Intel lite längre upp i tråden och googlade runt lite, verkar vara flera som har samma 'problem'. Temp sensorerna är tydligen inte så himla bra och finns egentligen endast för att hindra processorn från att överhetta, så de blir mer exakta när temperaturen stiger tydligen. Fick upp cpun till 4.5ghz @ 1.25v vilket väl är helt okej om jag förstått det rätt. Är nog nöjd där (även om jag fortfarande stör mig lite på det...)

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560