Permalänk
Medlem

ASUS P8Z77-M PRO DIMM SLOT PROBLEM?

Hej! har precis byggt ihop en dator med detta moderkort ASUS P8Z77-M PRO och allting startar som det ska men när jag kollar i UEFI så ser den endast 4GB RAM när där sitter i 8GB.

Har provat att lossa skruvarna för CPU Kylaren, stängt av Memory Remapping, monterat om CPU, provat var sticka för sig, provat med andra RAM stickor och nu vet jag inte vad som kan va fel den vägrar helt enkelt visa 8GB samt när jag ställer in minnena att dem ska gå i 1866MHz som dom är gjorda för visar brädan Overclocking Failed? Så snälla SweC hjälp mig med detta problem.

Komponenter:

Alienware 875W
Asus P8Z77-M Pro
Intel® Core i7-2600K Processor
Kingston HyperX DDR3 1866MHz 8GB CL9
NVIDIA GTX 480 1,5GB
Alienware Liquid Cooling
OCZ SSD Vertex 3 Series 120GB
1TB

Test stickor:
Corsair Vengeance HP DDR3 1600MHz 16GB CL9

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Well tråkiga nyheter, lämnade in brädan på RMA på Net2World där jag köpt den och de sa att de skulle testa brädan med mina minnen i. Så dom testade brädan och kom fram till att de hittat en minimal repa precis under där grafikkortet sitter monterat på ovansidan se bild "har bara markerat var repan befann sig då jag tyvärr inte har bild på moderkortet jag lämnat in"! och menade på att ASUS kommer vägra att ta den på garantin men att de ska göra ett försök och skicka in den. Det jag tyckte var konstigt är att man knappt kan se repan då den verkligen är riktigt liten och hur dom lagt märke till den samt vad har den repan med DIMM slotarna att göra då den sitter på andra siden moderkortet och ser ut att komma ifrån USB/Ljud portarna.

Vad kan jag göra i de här läget då det verkligen känns skit att behöva kasta ett helt nytt moderkort om dem vägrar att ta den på garantin. Sen var jag dum nog och köpte ett exemplar som var upp på butikshyllan som varenda jäkel säkert har öppnat upp och glott på.

Snälla någon hjälp mig!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är skitsnack, det där med repan. Har ingen lösning åt dig, kanske om du kontaktar asus och går den vägen för ev byte...tråkit är det iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-light:

Jag tror att det är skitsnack, det där med repan. Har ingen lösning åt dig, kanske om du kontaktar asus och går den vägen för ev byte...tråkit är det iaf.

Det sa jag också i affären att det kan omöjligt ha med varandra att göra! Nu har jag redan lämnat in den på RMA så det blir svårt att gå direkt til Asus men kanske kan hämta brädan dock tror jag inte Net2World skickar in sina produkter till Service Skandinavien utan de går nog till Tyskland då jag fick höra av en kolega att dem beställer in komponenterna ifrån Tyskland känns som detta kommer gå åt hel**te

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Det sa jag också i affären att det kan omöjligt ha med varandra att göra! Nu har jag redan lämnat in den på RMA så det blir svårt att gå direkt til Asus men kanske kan hämta brädan dock tror jag inte Net2World skickar in sina produkter till Service Skandinavien utan de går nog till Tyskland då jag fick höra av en kolega att dem beställer in komponenterna ifrån Tyskland känns som detta kommer gå åt hel**te

God kväll M89!

Jag är rätt fräsch när det gäller datorkomponenter så där kan jag inte hjälpa dig, men dock har jag lärt mig lite om konsumentköpslagen genom åren då jag jobbar inom elektronikbranschen.
För det första är det fel att Net2world säger att ASUS troligtvis inte tar detta på garantin pga av repan. Det är alltid mot återförsäljaren man hävdar garanti, inte mot tillverkaren i sig. Garanti är dock något som varje återförsäljare kan välja att ha, eller inte ha. Reklamationsrätt däremot har alla enl svensk lag i tre år från köpesdatum. Under de 6 första månaderna ligger bevisbördan på säljaren att bevisa att det är, eller inte är, ett ursprungsfel. Om du nu tog paketet från hyllan och om nu repan uppkommit av andra människors nyfikenhet så är detta såklart inget du ska lida av. Men detta är upp till återförsäljaren att bevisa. Om repan i sig inte har något med DIMM-porten (Hette det så?) att göra, och om porten i sig är defekt så ska du få detta avhjälpt, alternativt få omleverans kostnadsfritt.
21 arbetsdagar är skälig servicetid enl praxis från ARN.

Förövrigt läste jag igenom deras villkor. Ser inte jätte säkert ut om jag ska vara ärlig. Kanske borde kolla på andra återförsäljare i framtiden?

Hoppas jag hjälpt dig lite i alla fall. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av massish:

God kväll M89!

Jag är rätt fräsch när det gäller datorkomponenter så där kan jag inte hjälpa dig, men dock har jag lärt mig lite om konsumentköpslagen genom åren då jag jobbar inom elektronikbranschen.
För det första är det fel att Net2world säger att ASUS troligtvis inte tar detta på garantin pga av repan. Det är alltid mot återförsäljaren man hävdar garanti, inte mot tillverkaren i sig. Garanti är dock något som varje återförsäljare kan välja att ha, eller inte ha. Reklamationsrätt däremot har alla enl svensk lag i tre år från köpesdatum. Under de 6 första månaderna ligger bevisbördan på säljaren att bevisa att det är, eller inte är, ett ursprungsfel. Om du nu tog paketet från hyllan och om nu repan uppkommit av andra människors nyfikenhet så är detta såklart inget du ska lida av. Men detta är upp till återförsäljaren att bevisa. Om repan i sig inte har något med DIMM-porten (Hette det så?) att göra, och om porten i sig är defekt så ska du få detta avhjälpt, alternativt få omleverans kostnadsfritt.
21 arbetsdagar är skälig servicetid enl praxis från ARN.

Förövrigt läste jag igenom deras villkor. Ser inte jätte säkert ut om jag ska vara ärlig. Kanske borde kolla på andra återförsäljare i framtiden?

Hoppas jag hjälpt dig lite i alla fall. Lycka till!

Tack så hemskt mycket för att ni tar er tid att svara, ska försöka lösa det här, och nej ska inte handla där mer vart faktiskt första gången jag handlat där endast pga att det var något billigare än andra återförsäljare men det var första och sista gången.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Tack så hemskt mycket för att ni tar er tid att svara, ska försöka lösa det här, och nej ska inte handla där mer vart faktiskt första gången jag handlat där endast pga att det var något billigare än andra återförsäljare men det var första och sista gången.

Hur har det gått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av massish:

Hur har det gått?

Väntar fortfarande på svar från Net2World.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Vill be om ursäkt till Net2World då jag kanske gick på lite väl hårt, fick tillbaka moderkortet på garantin och Net2World skötte det bra, tack för visat intresse.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B