Permalänk

Bluscreens hyfsta ofta!

Hej! registrerade mig här alldeles nyss för att få hjälp här, ber om ursäkt ifall tråden är lagd i fel forum!
Jag får bluescreens på dom mest ofattbara stunderna, t.ex vid surf, film, musik eller bara vanligt chatt, MEN....... Aldrig vid spel, dvs när datorn arbetar som mest, så nu ett antal gånger har jag låtit datorn ha igång en replay på spelet Heroes of newerth, för att datorn inte ska gå ner i varv, detta har faktiskt hjälpt!
Men vill ändå kunna fixa orsaken, Nätagget är nytt (Corsair GS 600w) , samt grafikkortet (550 TI), Moderkortet och processoren är hmm.. Ganska gamla då de är socket AM2 som typ inte säljs längre. Fick tips ifrån en kompis som kan en hel del om datorer att han tror de är att min processor har blivit såpass gammal/trött att den behöver mer ström än vad den egentligen ska få, för att när datorn går ner i varv och den är i mer "Idle"-läge så får processoren för lite ström och datorn får bluescreen, då är frågan, är detta värt att testa? Ge processoren lite mer ström eller kommer det mer eller mindre göra allting värre tro?

Använder mig av Whocrashed som ska få fram vad de är som crashat, men tycker det knappast är nått att lita på eftersom att efter varje bluescreen så ändrar sig mina tidigare bluescreens, så att "Probably caused" är nått helt annat än vad de tidigare visat, programmet verkar ha svårt för att bestämma sig. =/

jaja, tacksam för tips, kan även tillägga att memtest och test för hårddiskar är gjorda, (har 8gb corsairs 800mhz ram, alla är testade en & en..)

Mvh / Kim

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

gjort rent i fläktar o på ställen där det ligger varmt så det inte överhettar

Permalänk

Erben: Har testat med endast 1 annat ram, det var 1GB (Corsair det också), samma sak =/

Lauge: Ajjemän, plockade även bort dom fläktar jag har för att rengöra dom så noga som möjligt. Grafikkortet plockade jag ur för att göra rent fläkten enklare, sedan processorfläkten gjorde jag rent lite försiktigt med en tops för att få bort allt damm som fastnat och dammsugaren en liten bit ifrån som sedan sög in de damm som jag fick loss. Det var inte så länge sen jag skruvade ur hårddisk-buren för att komma åt längst in med. Men inget vill hjälpa =/.

Tack för tips!

Permalänk
Medlem

Du dammsög inte i datorn, va?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

^Fel: Najnaj, höll dammsugaren en bit bort, inte i datorn eller nått, de var bara så att man lyckades få ut de damm som man fick loss med hjälp utav topsen, så nä.

Mvh

Permalänk

Hijackar tråden lite då jag har liknande problem, kanske ska skapa en ny om det är nödvändigt. Får bluescreens rätt ofta som OP men aldrig i spel. Oftast är det inte bluescreens utan att datorn "hakar" upp sig och ingenting händer när jag klickar på saker, kan röra musen men får inte upp aktivitetshanteraren eller någonting. Efter ett tag så fryser sig musen och även ljud. Ibland blir det Bluescreen men oftast hoppar datorn igång igen och aktivitetshanteraren flyger upp och ljudet startar igen som ingenting har hänt.

Har testat att installera om W7 och testat olika minnesmoduler men det verkar inte vara fel på något av det. Anar att det är min SSD som krånglar (OWC Mercury Electra 6G), hört att den är pålitlig och jag fick den för en billig peng på rea när jag var i USA. Hade inga av de här problemen i början när jag hade SSD'n så det är därför jag är lite osäker om det är problemet.

Processorn kör svalt i load medans grafikkorten går upp till 70 C men inte högre. Datorn är ren, gjorde som OP och dammsög en bit bort och tog bort det värsta men sedan använde jag luft på burk.

Någon hjälp eller någon som har liknande problem?

Edit: läste någonstans att några OCZ ssd's har liknande problem och även några Kingston SSD'er så det låter som att min SSD krånglar. Du kanske har samma problem OP?

Visa signatur

Speldator: MSI Z170 Krait Gaming | Intel i7 6700K | 32GB DDR4 | Gigabyte RTX 3070 VISION OC | 1TB NVMe | Corsair TX 750W | NZXT Switch 810 White | Tangentbord: KBD67 Lite R4 Box Jade | Ducky Premier DK9008P MX Green | Pok3r White Nordic MX Clear

Permalänk

Softysanta: Nope, har ingen SSD, men annars hade det säkert kunnat vara samma problem.
Har gjort som du angående installera om windows 7, gjort detta två gånger men samma resultat. Kan hända att de är lite mindre bluescreens dom 2-3 första veckorna, men sen om jag får en bluescreen så kan jag förvänta mig 2-3 bluescreens inom 2 timmar max. =/ De ända som har hjälpt hittills är som nämnt ha igång ett spel så datorn har igång nått som får processoren framför allt att stå i load

Mvh!

Permalänk
Medlem

BSOD brukar komma som ett brev på posten pga 2 saker främst. Knas på hårdvara eller drivrutiner så om du har möjligheten att byta ut del för del av hårdvaran så är det en bra början för att sedan gå vidare till felsökning av drivrutinerna.
Då du har samma återkommande fel efter x antal ominstallationer av ditt os så gissar jag stenhårt på felaktig hw.
Lycka till.

Visa signatur

Asus Maximus IV Code | i7 7700k | 16gb 3000 CL15 Corsair Vengeance LP | EVGA Geforce GTX 980ti ACX+ SC | Fractal Design Newton R2 800w Modular | 256GB Samsung 840 | 2x1TB WD | Silverstone R03 | Noctua NH-C14 |

Permalänk
Medlem

inaktivera tomgångskörning i bios kanske är en lösning Kim_shady alternativt öka spänningen till prollen..
Softysanta testa med en annan disk om du misstänker den..

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk

Styggson: Yes, de ända jag inte lyckats byta ut och testa är ju isåfall moderkort och processor.. =P installerat om 2 gånger utan nått bättre resultat. Whocrashed visar nått med att de är drivrutinerna till grafikkortet, så har installerat om dom två gånger utan förbättring, dock kan whocrashed inte bestämma sig angående anledningarna till BSOD =/.

Jerqer: Yes, ska göra det! du har inte en aning om hur mycket jag bör ställa spänningen på processoren?

MVh!

Permalänk
Skrivet av Kim_shady:

Softysanta: Nope, har ingen SSD, men annars hade det säkert kunnat vara samma problem.
Har gjort som du angående installera om windows 7, gjort detta två gånger men samma resultat. Kan hända att de är lite mindre bluescreens dom 2-3 första veckorna, men sen om jag får en bluescreen så kan jag förvänta mig 2-3 bluescreens inom 2 timmar max. =/ De ända som har hjälpt hittills är som nämnt ha igång ett spel så datorn har igång nått som får processoren framför allt att stå i load

Mvh!

Ajdå, då har vi nog inte samma problem Lycka till med din dator!

Visa signatur

Speldator: MSI Z170 Krait Gaming | Intel i7 6700K | 32GB DDR4 | Gigabyte RTX 3070 VISION OC | 1TB NVMe | Corsair TX 750W | NZXT Switch 810 White | Tangentbord: KBD67 Lite R4 Box Jade | Ducky Premier DK9008P MX Green | Pok3r White Nordic MX Clear