Google Drive ger 5 GB gratis internetlagring

Permalänk

så är det!

Skrivet av Ixos:

Om något är gratis vet du att det är du som är varan.

men som Gmail användare så känner jag att google drive kan vara fint som lagring för fotografier och dokument. innan brukade jag mejla mig själv men det finns en gräns på bifogad storlek samt man måste googla fram mejlet sen..

just det, en tanke: om man vill vara hundra på att ens bilder hålls privata och dokument osv så kan man ju 7zippa dom och dra på ett lösenord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Nej tack,litar inte på Google.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk

Det ser sju intressant ut, men för att jag ska byta ut Dropbox måste de ge mig en klient som fungerar på Linux, krypterad anslutning och krypterad lagring. De får heller inte snoka runt i min data för sina egna syften. Om de lyckas med allt detta blir det succé.

Permalänk
Medlem

Det har tagits upp tidigare men här är en jämförelse mellan skydrive, dropbox och drive

http://news.cnet.com/8301-1023_3-57420551-93/who-owns-your-fi...

Jag var själv först lyrisk över en ny större variant än min dropbox men nu är jag tveksam om jag ens ska test drive

Permalänk
Medlem

5GB? En annan har ju 25GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vad händer om man råkar ladda upp något som flaggas som upphovsrättsskyddat, får man hela sitt Google konto avstängt då och mister alla sina filer, samt åtkomst åt sin gmail?

Vad händer om man inte använder sitt riktiga namn på Google+ (det strider mot deras ToS), får man hela sitt konto avstängt då och förlorar sina filer på Google Drive?

Då får du väl låta bli att göra det alternativt använda en annan tjänst?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Skrivet av skog1s:

http://i177.photobucket.com/albums/w231/skogis67/Googlebakgru...

Jag tycker inte jag blir bländad alls! Går hur fint som helst att byta bakgrundsbild

Du svarar inte på min fråga. Jag söker bara med google så jag visste inte att man kan bytta bild, men det blir ändå att jag använder google istället för bing.

Visa signatur

Datorer är som människor, det är insidan som räknas

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Nu blandar du äpplen & päron rätt friskt milt sagt.

Det tycker jag inte. Det är inga större bekymmer att göra lagring tillgänglig utifrån. Visst att man måste driva det hela själv, men det är inte CERN vi talar om att köra igång här

Skrivet av eXale:

Företag kan (bör) inte använda sig av billiga skräp enheter som ofta används i konsument lagring. För att inte nämna att de i princip måste ha extensiv backup på allting.

Detta driver upp kostnaden, och det är innan alla sekundära kostnader såsom de själva servrarna, samt kostnaden för att driva/hyra datacentret.

Och vilket företag som inte använder billigt "skräp" från konsumentmarknaden skulle använda konsument-lagring i molnet från google? Jag skulle nästan betala för att se den IT-ansvarige som på allvar kläcker ur sig att svaret på lagringsfrågan är en extern leverantörs privat-tjänst. Så att dra in företags-aspekten är rätt överflödigt då denna tjänst tydligt inte är menad för det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

En sak jag ser som ett stort + med Google Drive är att filstorleken kan vara 10GB. På Skydrive och Dropbox är det 2GB.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

En sak jag ser som ett stort + med Google Drive är att filstorleken kan vara 10GB. På Skydrive och Dropbox är det 2GB.

https://www.dropbox.com/help/5

Files uploaded to Dropbox via the desktop application have no file size limit.

Files uploaded through the website (by pressing the upload button) have a 300 MB cap. In other words, each file you upload through the website must be 300 MB or less.

All files uploaded to your Dropbox must be smaller than the size of your Dropbox account's storage quota. For example, if you have a Dropbox Free 18 GB (2 GB + 500 MB per referral) account, you can upload one 18 GB file or many files that all add up to 18 GB. If you are over your storage quota, Dropbox will stop syncing until you are below your limit.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

En sak jag ser som ett stort + med Google Drive är att filstorleken kan vara 10GB. På Skydrive och Dropbox är det 2GB.

Stort plus är väl lite att ta i. Det kan inte vara många som har behov av filstorlekar på över 2GB för just dessa typer av tjänster idag. Jag skulle beskriva det som en minimal fördel. Det finns andra tjänster som är inriktade på online backup och är mer anpassat för den storleksordningen av filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det jag saknar hos SkyDrive är däremot att smidigt kunna få en länk för att dela en enskild fil eller bild...

Du kryssar för filen, väljer Dela nere till höger, Väljer Visa länk och trycker på Skapa-knappen.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Intressant, men litar inte direkt på Google.

Håller med. Det är ju skandaler hela tiden. Folk i kostym kommer hem till mig hela tiden. Reklam är överallt. Det är kaos ända sen jag för första gången installerade Chrome.. hahahaha

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av SweSG:

3.7 MB/s upp fick jag på en 100/100 lina.

Edit: 6.8 MB/s ner

stabilt, får se om dom hastigheterna håller i sig

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Det är ju detta som är problemet med MegaUpload. Om de blir dömda så kan Google m.m. bli tvungna att kolla genom alla filerna efter olagligt material vilket kommer vara riktigt svårt. Hela idéen med molnet försvinner lite.

Alla konkurrenter med cloud-services klarar sig ju bra, varför skulle det bli annorlunda för Google? Tekniken är så pass bra idag så de har nog många automatiska filter för att upptäcka olämpligt material som skulle kunna bryta mot "Terms of Service".

Dropbox fungerar ju iaf utmärkt och jag har inga planer på att byta tjänst så för mig spelar det ingen roll hur det går för Google dock. De verkar ha gjort det för komplicerat och "inbakat" med andra funktioner som docs osv. Då kan man lika gärna använda SkyDrive som NCIS: LA "använder" (produktplacering ftw!).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Skydrive är ju inbakat med Hotmail/MSN och office online. För min del är google inte ens intressant. Tur att det finns andra aktörer än google.

Permalänk
Avstängd

Komprimera filerna med 7-Zip och använd AES-256 kryptering när du laddar upp, så kan inte google sneaky bitches komma åt datan i dina filer.

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

Faktiskt var det en del RAW, dock inte enbart.
Jämfört med dropbox så gick det beetydligt mycket snabbare.

Kanske för att standardinställningen i Dropbox är att begränsa överföringshastigheten för att inte choka din bandbredd? Går dock utmärkt att ta bort den begränsningen.

Permalänk

Hur är det med att dela mappar mellan användare i Windowsklienten?

I Dropbox går det utmärkt att en mapp med filer finns i min Dropboxmapp i utforskaren och i min kompis Kalles utforskare också. Och så synkas filerna mellan oss. Mina tester visar att i Google Drive verkar det bara vara en användare i taget som kan ha mappen tillgänglig i utforskaren (mappägaren); alla andra han/hon delar med kan bara få access till filerna via webbgränssnittet. Är det verkligen så illa?

(Man kan synka över filerna genom att turas om att vara ägare, men det är bara den som är ägare ett visst tillfälle som får ändringar i filerna synkade till molnet.)

Permalänk
Medlem

Om ni är rädda om era filer. Så är det bara att använda Truecrypt. Testade och det funkade fint.
Mountade som Removable medium.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Men att begära 50$ för 1TB är inte det lite väl mycket? 50x12 = 4200kr typ och för det får du ju nästan 5st 2TB (888kr på prisjakt) diskar för ok bekvämt med "molnet" men jag föredrar att ha det hemma eller en kopia av det viktiga i ett bankfack då.

I mina ögon inte intressant

Det är inte en hdd du köper utan en tjänst du abonnerar på, vilket gör att det är väldigt svårt att jämföra som du gör. Allt beror på vad du har för behov.

Permalänk
Medlem

Såg att jag fick 85gb till Google drive då jag redan prenumererade på extra utrymme. Det verkar som att jag får behålla det för 20 dollar per år, vilket är lägre än halva priset jämfört mot deras nya pris. Schysst.

Permalänk
Inaktiv

Det kan vara värt att ta en titt på Microsofts Skydrive. Trots att jag inte använt deras Skydrive innan så fick jag 25GB istället för de 7GB som normalt ska gälla nya användare.

Permalänk
Avstängd

Vi behöver generalla program eller framework (ramverk) som speciferar ett gemensamt interface som kan implementeras av olika klasser/komponter/extensions för att erbjuda stöd för en cloud service.

Så att Google Drive, Microsoft SkyDrive, Ubuntu One, Apple iCloud och Dropbox, mfl kan stödjas utav samma applikation.

using System.IO; public interface IProvider { void UploadFile(File filename) void DownloadFile(string filename) void UploadDirectory(Directory filename) void DownloadDirectory(string filename) void CreateFile(string filename) void DeleteFile(string filename) bool RenameFile(string oldName, string newName) void MoveFile(string source, string destination) void CreateDirectory(string filename) void DeleteDirectory(string filename) bool RenameDirectory(string oldName, string newName) void MoveDirectory(string source, string destination) void SyncFile() void SyncDirectory() int GetAvailableSpace() }

Providers bör dessutom vara tillgängliga över REST.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vi behöver generalla program eller framework (ramverk) som speciferar ett gemensamt interface som kan implementeras av olika klasser/komponter/extensions för att erbjuda stöd för en cloud service.
Så att Google Drive, Microsoft SkyDrive, Ubuntu One, Apple iCloud och Dropbox, mfl kan stödjas utav samma applikation.

Microsoft har valt att bygga in molntjänster i Windows 8. Om man vill kan man logga in med ett mejlkonto istället för lokalt konto och synka mindre kontorelaterade saker, men de har också Skydrive support i UI:t. Det är förstås nästan motsatsen till Gemensamt API/Framework, men det är väldigt enkelt att använda i Windows 8.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Microsoft har valt att bygga in molntjänster i Windows 8. Om man vill kan man logga in med ett mejlkonto istället för lokalt konto och synka mindre kontorelaterade saker, men de har också Skydrive support i UI:t. Det är förstås nästan motsatsen till Gemensamt API/Framework, men det är väldigt enkelt att använda i Windows 8.

Jo, jag vet då jag har provat Windows 8.
Men då är den enda molntjänsten man kan välja Microsoft's egna.
Jag har ingenting emot Microsoft men anser att man själv bör kunna välja molnleverantör fritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jo, jag vet då jag har provat Windows 8.
Men då är den enda molntjänsten man kan välja Microsoft's egna.
Jag har ingenting emot Microsoft men anser att man själv bör kunna välja molnleverantör fritt.

Precis, det blir ett slags "monopol-API" istället för gemensamt gränssnitt. Det är inget ovanligt att Microsoft jobbar på det viset, och inget som de är ensamma om heller tyvärr (tänker på Apple framförallt).

Såg att Microsoft nyligen snackat om Skydrive-API och verktyg så att andra utvecklare kan utnyttja det i sina program/appar.
http://www.neowin.net/news/microsoft-talks-about-skydrive-api...

Permalänk
Medlem

Här är en sammanställning med kommentarer om "cloud storage"-tjänster.
http://www.theverge.com/2012/4/24/2954960/google-drive-dropbo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Kanske för att standardinställningen i Dropbox är att begränsa överföringshastigheten för att inte choka din bandbredd? Går dock utmärkt att ta bort den begränsningen.

Det är dock alltid det första jag tar bort.