Permalänk
Medlem

2011 eller 1155?

Ja vad ska man välja vid köp en ny dator. Vad är fördelarna/nackdelarna med 2011/1155?

datorn kommer att användas till att spela på, se film, diverse småprogram.

budgeten är densamma, se bara till att prollen inte kostar 10k

Permalänk
Medlem

Som de sa på fredagspanelen, om du måste fråga ska du ha 1155.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Man är endast ute efter 2011-socket om man VET att man ska ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Som de sa på fredagspanelen, om du måste fråga ska du ha 1155.

Skrivet av ^fel:

Man är endast ute efter 2011-socket om man VET att man ska ha det.

Fast så är det ju inte riktigt... Det finns många som utför väldigt tekniskt krävande arbeten men som har noll koll på hårdvara.

Dock så är det verkligen inget annat än slöseri med pengar för TS:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Som de sa på fredagspanelen, om du måste fråga ska du ha 1155.

såg sista panelen. fick nog inte med mig det.

Skrivet av ^fel:

Man är endast ute efter 2011-socket om man VET att man ska ha det.

ok. och nu frågar jag dig (er) om cad jag ska välga, så att jag VET vad jag ska ha.

Skrivet av Curemylife:

Fast så är det ju inte riktigt... Det finns många som utför väldigt tekniskt krävande arbeten men som har noll koll på hårdvara.

Dock så är det verkligen inget annat än slöseri med pengar för TS:)

har bra koll på hårdvara. har bara inte intresserat mig i att följa med i 1155 och 2011 så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

såg sista panelen. fick nog inte med mig det.

ok. och nu frågar jag dig (er) om cad jag ska välga, så att jag VET vad jag ska ha.

har bra koll på hårdvara. har bara inte intresserat mig i att följa med i 1155 och 2011 så mycket.

Dom generaliserade och jag försökte bara säga att det inte stämde för alla. menade inte alls att du hade noll koll:)

Hur som helst, satsa på 1155 du kommer absolut inte att bli besviken:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Dom generaliserade och jag försökte bara säga att det inte stämde för alla. menade inte alls att du hade noll koll:)

Hur som helst, satsa på 1155 du kommer absolut inte att bli besviken:)

tack för svaret

nejdå tog inte illa upp.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Curemylife:

Fast så är det ju inte riktigt... Det finns många som utför väldigt tekniskt krävande arbeten men som har noll koll på hårdvara.

Självklart, men dessa personer har oftast en IT-avdelning som sköter inköpen som har koll åt dem.

Skrivet av Burks:

tack för svaret

nejdå tog inte illa upp.

Du lär satsa på en i5 3570k och ett lämpligt Z77-moderkort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Efter att ha sätt detta klipp at TTL så blir det nog en 1155. han förklarade en hel del av saker jag ville veta.

http://www.youtube.com/watch?v=9685x0ORYjI&feature=g-vrec

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Självklart, men dessa personer har oftast en IT-avdelning som sköter inköpen som har koll åt dem.

Dessa avdelningar har en förmåga att beställa in typ Compaq-datorer till ruskiga överpriser.

Permalänk
Medlem

1155 plattformen är för den som inte har planer för att köra mer än 2x grafikkort och nöjer sig med 8/16/32gb ram minne och högst en 4 kärnig processor med HT kanske 1-2 SSD's och 2-3 HDD's + dvd/bluray brännare snabbt och enkelt förklarat helt enkelt

2011 är för personer som behöver seriös bandbredd från minnena (quad channel) folk som planerar att köra 4x grafikkort och på ett moderkort kan du också vara så extrem och klämma in 2x 6 kärniga med HT och få 24 cores. 2011 plattformen är för en rik datorintresserad person eller en person som har behov av det professionelt.. inget för normala användare som bara ska spela, se på film och sitta och hobbymåla i photoshop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

1155 plattformen är för den som inte har planer för att köra mer än 2x grafikkort och nöjer sig med 8/16/32gb ram minne och högst en 4 kärnig processor med HT kanske 1-2 SSD's och 2-3 HDD's + dvd/bluray brännare snabbt och enkelt förklarat helt enkelt

2011 är för personer som behöver seriös bandbredd från minnena (quad channel) folk som planerar att köra 4x grafikkort och på ett moderkort kan du också vara så extrem och klämma in 2x 6 kärniga med HT och få 24 cores. 2011 plattformen är för en rik datorintresserad person eller en person som har behov av det professionelt.. inget för normala användare som bara ska spela, se på film och sitta och hobbymåla i photoshop

Tack det var ett sånt svar jav var ute efter!

Creed till dig!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av KoloN:

Dessa avdelningar har en förmåga att beställa in typ Compaq-datorer till ruskiga överpriser.

Mja, vi köper snarare Dell eller HP, och överpriser vete sjutton då det ofta är saftiga mängdrabatter involverade. Vad som gör det dyrt är oftast serviceavtalen (3/4 år på-plats-nästa-dag-service), försäkringarna (3/4 års drulle utan självrisk) och licenserna (W7 pro kostar 1000:-, Office 2010 Proplus typ 3500:-, båda exkl moms).

Att bygga själv är okej som privatperson, men ohållbart i ett företag där ett driftstopp kostar tusentals kronor per dag. Enbart personalkostnaden på en ingenjör landar på kring tusenlappen plus moms per timme, och lägg då till teknikerns personalkostnad, reservdelskostnad etcetera... det springer iväg.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

2011 är inte så mycket dyrare att man ska dra de hårda gränser ni snackar om..

bandbredden hjälper gärna till med lägsta fps'en och trycker upp den lite.

men att säga att de flesta klarar sig på 1155 är sant, men å andra sidan så klarar de flesta sig på generationen innan dess också..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

2011 är inte så mycket dyrare att man ska dra de hårda gränser ni snackar om..

bandbredden hjälper gärna till med lägsta fps'en och trycker upp den lite.

men att säga att de flesta klarar sig på 1155 är sant, men å andra sidan så klarar de flesta sig på generationen innan dess också..

sen finns det dem med 775

Permalänk
Antielefant
Skrivet av moreempty:

bandbredden hjälper gärna till med lägsta fps'en och trycker upp den lite.

Nej, egentligen inte. Annat än i syntetiska tester eller extremt hårda workstationprogram ser du inte skillnad mellan dual channel 1066 MHz och quad channel 2133 MHz.

Du får gärna länka till tester som visar annat, men detta är vad precis varenda test vi andra läst säger.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag tänkte först att 1155 var mitt förstaval, men efter att Intel ertappats med kylpasta i deras nya Ivy-bridge blev jag besviken. Synd att den nya Ivy-Bridge är så pass mycket bättre än den billigaste i7an för 2011...

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Antielefant
Skrivet av nivv:

Jag tänkte först att 1155 var mitt förstaval, men efter att Intel ertappats med kylpasta i deras nya Ivy-bridge blev jag besviken. Synd att den nya Ivy-Bridge är så pass mycket bättre än den billigaste i7an för 2011...

Köp en 2700k då, klockar betydligt bättre och har bondad IHS.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Dessa avdelningar har en förmåga att beställa in typ Compaq-datorer till ruskiga överpriser.

Det är oftast billigast så och det är ofta Acer, Dell och HP snarare än Compaq. Inte ens vi som jobbar med att konstruera och tillverka datorer bygger våra egna kontorsdatorer - det är inte lönsamt helt enkelt.

Det är en annan sak hemma där inte arbetstiden kostar något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Köp en 2700k då, klockar betydligt bättre och har bondad IHS.

Mja, men det känns ju sådär att köpa en tick-modell när tock är ute :/

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Det är oftast billigast så och det är ofta Acer, Dell och HP snarare än Compaq. Inte ens vi som jobbar med att konstruera och tillverka datorer bygger våra egna kontorsdatorer - det är inte lönsamt helt enkelt.

Det är en annan sak hemma där inte arbetstiden kostar något.

Exakt, sen om en kontorsdator går sönder åker den tillbaka hel till tillverkaren istället för att man ska kladda med felsökning på plats som är tidskrävande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Mja, vi köper snarare Dell eller HP, och överpriser vete sjutton då det ofta är saftiga mängdrabatter involverade. Vad som gör det dyrt är oftast serviceavtalen (3/4 år på-plats-nästa-dag-service), försäkringarna (3/4 års drulle utan självrisk) och licenserna (W7 pro kostar 1000:-, Office 2010 Proplus typ 3500:-, båda exkl moms).

Att bygga själv är okej som privatperson, men ohållbart i ett företag där ett driftstopp kostar tusentals kronor per dag. Enbart personalkostnaden på en ingenjör landar på kring tusenlappen plus moms per timme, och lägg då till teknikerns personalkostnad, reservdelskostnad etcetera... det springer iväg.

Yes, jag jobbar för landstinget och tänker på deras datorer. Tror en laptop till avdelningen går på 4-5k i månaden. Vilket rent teoretiskt borde innebära att man kan köpa en ny varje månad. Men istället så sitter man ofta på 2-år gamla sirapsburkar.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Uvania:

Exakt, sen om en kontorsdator går sönder åker den tillbaka hel till tillverkaren istället för att man ska kladda med felsökning på plats som är tidskrävande..

Mja, det är snarare så att man kör en snabbdiagnostik och sedan beställer både trolig reservdel och tekniker som reparerar den på plats dagen efter.

Skrivet av KoloN:

Yes, jag jobbar för landstinget och tänker på deras datorer. Tror en laptop till avdelningen går på 4-5k i månaden. Vilket rent teoretiskt borde innebära att man kan köpa en ny varje månad. Men istället så sitter man ofta på 2-år gamla sirapsburkar.

4-5k i månaden? Jisses, ni måste ha det risigaste inköpsavtalet i hela SKL, eller så belastar ni datorköpet med några enorma licenskostnader som jag inte ens får ihop i huvudet. Eller, ja, om man räknar in avskrivningen för hela infrastrukturen med fastighetsnät, servrar, driftsatta system etcetera kanske man kommer dit.

Vi (kommun) betalar runt 13k totalt (270 kr i månaden i avskrivningskostnad, räknat på 4 års livstid) för en Dell Latitude E6420 inklusive licenser för Windows 7 Pro samt Office 2010 Pro Plus, specialskriven UEFI, Intel Wi-Fi, SSD, 4 års Next Day On-site samt 4 års CompleteCare - och det är om än en av de vanligare inte vår billigaste modell.

Inte ens inklusive dockningsstation, 9-cellsbatteri, dubbla skärmar och mobilt bredband på sagda kommer vi upp över 500 kr i månaden, vilket är småpengar i sammanhanget när personalkostnaden på användaren ligger kring 50-60k.

Skär man bort Officelicensen samt CompleteCare-försäkringen får vi ner samma 6420 till ca 9000 plus moms (dock då fortfarande 4 års on-site service, special-WIFI samt vår egen UEFI, de släpper vi aldrig). Total cost of ownership då alltså, inte inköpspris. Basmodellen av Vostro (vilket vi har till exempelvis elever i skolan) betalar vi inte ens 3500:- plus moms för, men då ingår inte serviceavtalet, och en Latitude (E5420 är lägsta vi köper) landar kring 6500:-.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoloN:

Yes, jag jobbar för landstinget och tänker på deras datorer. Tror en laptop till avdelningen går på 4-5k i månaden. Vilket rent teoretiskt borde innebära att man kan köpa en ny varje månad. Men istället så sitter man ofta på 2-år gamla sirapsburkar.

Då är det kanske inte så att ni har behov av 2011 sockeln där eller? Vilket var vad tråden handlade om. De som har behovet av minnesbandbredden och de extra kärnorna vet oftast att de har det behovet, och vet dom inte det så gör med största sannolikhet deras IT avdelning detta, och köper alltså inte några överprisade compaqs som duger till surf och office

Tillbaka till OP, jag tror ditt behov täcks ganska bra av 1155.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Mja, men det känns ju sådär att köpa en tick-modell när tock är ute :/

ja, men just nu så så sitter vi på en tid då Sandy bridge inte kommer vara en prestanda förlust på något sätt...
som du själv sa, de sitter kylpasta i Ivy bridge därav hög temperatur, o sen presterar bara ivy bridge om man ställer den emot en 2700k som en 3.7ghz istället.

om vi räknar in att 2700k e svalare, och överklockar sjukt bra, så kan du lätt komma ikapp den här 200mhz "förlusten", något du ändå inte skulle märka av i tex bf3...

jag köpte precis 2700k för 2080kr :D, jag ångrar inte köpet överhuvudtaget, och den här kylpasta incidenten på ivy bridge gjorde bara mitt köp ännu mer rättfärdigat..

så kör på pris och ej "prestanda" när det gäller intel just nu, de presterar alla sjukt bra.. o HT på en 2700k skadar inte liksom

Om nånting blir nog haswell en mer värdig prolle, men även då kommer det bli som med de äldre i7-920 tex som fortfarande presterar ruskigt bra, även vid stock!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

ja, men just nu så så sitter vi på en tid då Sandy bridge inte kommer vara en prestanda förlust på något sätt...
som du själv sa, de sitter kylpasta i Ivy bridge därav hög temperatur, o sen presterar bara ivy bridge om man ställer den emot en 2700k som en 3.7ghz istället.

om vi räknar in att 2700k e svalare, och överklockar sjukt bra, så kan du lätt komma ikapp den här 200mhz "förlusten", något du ändå inte skulle märka av i tex bf3...

jag köpte precis 2700k för 2080kr :D, jag ångrar inte köpet överhuvudtaget, och den här kylpasta incidenten på ivy bridge gjorde bara mitt köp ännu mer rättfärdigat..

så kör på pris och ej "prestanda" när det gäller intel just nu, de presterar alla sjukt bra.. o HT på en 2700k skadar inte liksom

Om nånting blir nog haswell en mer värdig prolle, men även då kommer det bli som med de äldre i7-920 tex som fortfarande presterar ruskigt bra, även vid stock!

Ja, det hade kanske suttit bättre med en 2700k. Är det Z68 som gäller då eller kan man köra den på Z77 också? Sen så finns ju inte 2700k till det priset idag heller. Men om den hade kostat 2000kr så hade man nog slått till...

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av nivv:

Ja, det hade kanske suttit bättre med en 2700k. Är det Z68 som gäller då eller kan man köra den på Z77 också? Sen så finns ju inte 2700k till det priset idag heller. Men om den hade kostat 2000kr så hade man nog slått till...

Z77 klarar både IB och SB så det är bara att välja. Du kan ju inte utnytja alla nya funktioner i Z77 som kräver en IB (t.ex. tre skärmar) men allt som finns i Z68 ska finnas i Z77.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

Jag sitter i samma sitts som dig mitt gamla system har gjort sitt och ska köpa nytt men vet inte riktigt hur jag ska gör. Det jag vill är kunna överklocka bra samt kunna köra med minst 2 grafikkort som det ser ut nu. 2011 sockeln ska ha bra temps vad jag vet och ib ja inte så bra :/ så funderar lite på 2011 med i7 3820. kom gärna med förslag för min del med vet inte riktig hur jag ska göra ????

Visa signatur

Chassi: Define R4 Nätdel: NZXT HALE 90 80+Gold 1000W CPU: Intel i7 3820 Mobo: Msi x79 gd-45(8d) GPU: Gtx 590 Minne: Kingston 16GB 1600MHz SSD:Intel 520 Helt vattenkyld Ek watercooling

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Stocken_levi:

Jag sitter i samma sitts som dig mitt gamla system har gjort sitt och ska köpa nytt men vet inte riktigt hur jag ska gör. Det jag vill är kunna överklocka bra samt kunna köra med minst 2 grafikkort som det ser ut nu. 2011 sockeln ska ha bra temps vad jag vet och ib ja inte så bra :/ så funderar lite på 2011 med i7 3820. kom gärna med förslag för min del med vet inte riktig hur jag ska göra ????

3820 är hopplös att överklocka, och speciellt så jämfört med 2600k/2700k/3770k. Fördelen med 2011 är om du ska ha tre grafikkort, men ska du "bara" ha två och inte ska ha en sexkärnig processor tjänar du snarare på att köpa 1155.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Stocken_levi:

Jag sitter i samma sitts som dig mitt gamla system har gjort sitt och ska köpa nytt men vet inte riktigt hur jag ska gör. Det jag vill är kunna överklocka bra samt kunna köra med minst 2 grafikkort som det ser ut nu. 2011 sockeln ska ha bra temps vad jag vet och ib ja inte så bra :/ så funderar lite på 2011 med i7 3820. kom gärna med förslag för min del med vet inte riktig hur jag ska göra ????

Vad ska du göra med datorn och kommer det bli mer än två grafikkort?
Om det är spel och nej som är svaren så skulle jag föreslå en i5 2500K eller i7 2600K som de mest prisvärda Intel varianterna just nu tillsammans med valfritt Z68/Z77-moderkort.
Ska du göra mer än bara spela eller om du verkligen ska ha mer än två grafikkort då kan jag bara hålla med om att i7 3820 är ett bra val.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.