Asus Zenbook Prime får 1080p IPS-panel på 12 och 13 tum

Permalänk
Medlem

Det jag saknar är en 15" ultrabook med 1080P.
Undrar vem som blir först....

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Tänk då om den haft en 1080p-skärm eller ännu högre. Batteritiden hade sjunkit då. Men ösa på större batteri är ju en lösning som man får hoppas att dom gör

Vad är det som säger att samma typ av skärm med samma ljusstyrka och storlek, men med fler men mindre pixlar, drar mer ström?

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

"Asus tar upp stafettpinnen"

Intel vill ha:
Ultrabook (13 tum): 2800 x 1800 pixlar

Ipad3 har redan :
2048 x 1536

bara jag som inte är särskilt imponerad av asus?
1920 x 1080

Störtskön kommentar. Roligt att se vad det stack i ögonen på många

Kul att se att utvecklingen går framåt på bärbara datorer. Min Asus Eee skärm kändes rätt kass redan när jag köpte den.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nej, inte ens om upplösning var dubbelt så hög heller..
Hur stort eller litet något blir på en skärm har inte mycket med skärmens upplösning att göra, är 2 skilda ting

För övrigt kan man i dom flesta moderna OS ställa in hur stor texten ska vara, ikoner också.

Men nu är du väl ute och svävar lite?

Har du 1080p på 15,6" så kommer allting vara en viss storlek i normala inställningar. Exempelvis är "start"-baren en viss mängd pixlar hög. Minskar du då storleken på skärmen med samma mängd pixlar, så kommer denna "start"-bar att bli smalare eftersom den består av lika många fast mindre pixlar. Detta innebär på samma sätt att text blir mycket mindre, och i värsta fall oläsbar om den blir för liten. Högre upplösning är bra, och en av fördelarna med det är att man får plats med mer saker på skrivbordet. MEN, uppenbarligen går det inte att köra på hur högupplöst som helst utan att ändra vad pixlarna visar(ändra text, ikoner osv som du nämnde), och då försvinner fördelarna med mycket utrymme på skrivbordet. Jag personligen gillar inte 1366x768 eftersom man måste scrolla i sidled och höjdled hela tiden för att läsa allt. Därför är det ett problem, som går att lösa med högre upplösning, vilket skapar nyss nämnda problem...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JAZIP:

Tänk då om den haft en 1080p-skärm eller ännu högre. Batteritiden hade sjunkit då. Men ösa på större batteri är ju en lösning som man får hoppas att dom gör

Det är bakgrundsbelysningen som drar ström, och belysningen är samma oavsett upplösning, det är skärmstorleken som spelar roll. Batteritiden i 2D påverkas inte av högre upplösning. I 3D däremot kräver det så klart mer av hårdvaran om man kör 1920x1080 än t ex 1600x900, men ultrabooks är ju knappast till för att spela på.

För övrigt är detta väldigt positiv utveckling. Skönt att de andra datortillverkarna äntligen har börjat konkurrera med Apple på ultrabook-fronten!

Permalänk
Skrivet av mats42:

Det jag saknar är en 15" ultrabook med 1080P.
Undrar vem som blir först....

Har för mig att 13" är övre gränsen för att räknas som en Ultrabook. Rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huganho:

Vad är det som säger att samma typ av skärm med samma ljusstyrka och storlek, men med fler men mindre pixlar, drar mer ström?

Skrivet av widL:

Det är bakgrundsbelysningen som drar ström, och belysningen är samma oavsett upplösning, det är skärmstorleken som spelar roll. Batteritiden i 2D påverkas inte av högre upplösning. I 3D däremot kräver det så klart mer av hårdvaran om man kör 1920x1080 än t ex 1600x900, men ultrabooks är ju knappast till för att spela på.

För övrigt är detta väldigt positiv utveckling. Skönt att de andra datortillverkarna äntligen har börjat konkurrera med Apple på ultrabook-fronten!

Panelen drar ju också ström, och ju fler pixlar som ska slås av och på borde dra mer ström tycker man. Exemplet med iPad 3 kan ju inte bara vara hårdvaran som drar så pass mycket mer ström än den gamla.

Tänk också på att nästan alla kör med Aero aktiverat i Windows som är just 3D.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medstud:

Intels pipedreams finns inte.

Det här är en dator, med Windows, tangentbord, kompatibilitet med massa program och så vidare. Det går inte att jämföra med en leksak. Innan Apple uppdaterar mbp har den här antagligen bäst skärm. I och för sig lär den väl inte gå att köpa innan nästa macbook om de ska ha in ivy i den.

Du har rätt i att vi med stor sannolikhet inte 13" laptops med 2800 x 1800 pixlar än på ett tag. Men det beror på att ingen existerande version av Windows kan hantera skärmar med väldigt hög pixeltätet på ett vettigt sätt. Som jag förstått det ska det problemet vara avhjälpt i Win8, i alla fall för Metro-applikationer.

Men mycket talar för att Apple kommer släppa MBP med väldigt hög upplösning. Och när den väl finns på marknaden så blir det nog fart på konkurrenterna...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Helt klart intressant, oerhört snygg dessutom. Då man dock är student är den ganska dyr, riktigt intressant ifall den kunde sjunka ner en bit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JAZIP:

Panelen drar ju också ström, och ju fler pixlar som ska slås av och på borde dra mer ström tycker man. Exemplet med iPad 3 kan ju inte bara vara hårdvaran som drar så pass mycket mer ström än den gamla.

Tänk också på att nästan alla kör med Aero aktiverat i Windows som är just 3D.

Den ström själva panelen drar är försumbar i sammanhanget. Du tänker kanske på plasma-tekniken, där varje pixel lyser? I Ipad är det framförallt den nya processorn och LTE som drar mer ström.

Aero använder sig inte av 3D förutom när man använder den där 3D-programväxlar-saken (Win+tab).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Va finns det en ipad3? Hittar inget om den på apples sajt...

Skickades från m.sweclockers.com

like a BAWS!!

Permalänk

Hmmm undrar om man borde sälja av U36an medans den fortfarande är värd något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

I Ipad är det framförallt den nya processorn och LTE som drar mer ström.

Få iPads använder LTE funktionen (de flesta kommer inte leverarde med modulen, och modulen i sig stödjer endast enstaka amerikanska leverantörer).

Skillnaden i de olika processorerna (CPU+GPU) är minimal.

Det som drar mer ström är att den ökade pixeltätheten resulterat i behövet av mycket kraftigare bakgrunds belysning. Detta i sin tur resulterar i kraftigt ökad ström konsumption, men ochså ökad värmeledning. (En del har klagat att enheten blir något värmare än vad de tyckte den borde vara)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eXale:

Få iPads använder LTE funktionen (de flesta kommer inte leverarde med modulen, och modulen i sig stödjer endast enstaka amerikanska leverantörer).

Skillnaden i de olika processorerna (CPU+GPU) är minimal.

Det som drar mer ström är att den ökade pixeltätheten resulterat i behövet av mycket kraftigare bakgrunds belysning. Detta i sin tur resulterar i kraftigt ökad ström konsumption, men ochså ökad värmeledning. (En del har klagat att enheten blir något värmare än vad de tyckte den borde vara)

Om man läser tester så får man i så fall kolla noga, för många tester är ju amerikanska, och använder ofta LTE. Jag läste på lite mer nu, och det verkar som att Apple har dubblat antalet LED:er för bakgrundsbelysningen till skärmen, så du har helt rätt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av eXale:

Skillnaden i de olika processorerna (CPU+GPU) är minimal.

Du tror inte en ökning av chip-ytan på ca 35%, från 123mm^2 på A5 till 165mm^2 på A5X, påverkar strömförbrukningen alls? Naturligtvis drar SoC:et i "nya iPad" mer ström än innan, frågan är bara hur stor del som kommer från den nya skärmen och hur mycket som kommer från det nya SoC.

Dessa två bilder är skal-enliga

A5

A5X

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Trevligt! Nu ska de bara trycka in en Thunderbolt port i den så man kan koppla in ett fläskigt extern grafikkort (när de nu kommer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Trevligt! Nu ska de bara trycka in en Thunderbolt port i den så man kan koppla in ett fläskigt extern grafikkort (när de nu kommer)

Går inte hur kraftfullt som helst, endast vad nätadaptern klarar.

Tar hellre en trinity dator om jag ändå inte köper bärbar med externt grafikkort i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Tar hellre en trinity dator om jag ändå inte köper bärbar med externt grafikkort i.

Vilken processor skall man välja. Intel eller AMD? Trodde jag visste men inser att jag är oinformerad.

Vad kommer i pipelinen? Prioriterar bästa tänkbara inbyggda grafik i processorn och låg TDP ( W).

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Ny panel men bättre upplösning är trevligt. Ivy är också mycket trevligt. Nytt tangentbord är helt nödvändigt. Nu hoppas jag bara på att de släpper versioner med mer RAM också, ex 6 eller 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrik0719:

Har för mig att 13" är övre gränsen för att räknas som en Ultrabook. Rätta mig gärna om jag har fel.

Du har säkert rätt men jag vill ha den ändå
13.3" är lite väl smått om man ska jobba seriöst i den upplösningen utan att skala upp

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av igelkotte:

Störtskön kommentar. Roligt att se vad det stack i ögonen på många

Kul att se att utvecklingen går framåt på bärbara datorer. Min Asus Eee skärm kändes rätt kass redan när jag köpte den.

lite som att jämföra äpel och päron jämför denna mot macbook är en bättre jämförelse...
med det sagt så är ju säkert den nya ipaddans skärm fantastiskt...

för övrigt så är jag inte rätt målgrupp för ultra books.....jag är absolut inte bered att betala den premium för att få det portabelt...

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Vad är fördelarna med Ultrabook kontra Macbook Air? Bara så jag vet.

Båda verkar ju köra HD graphics 3000. Om någon av dem hade bättre grafikkort hade det varit ett stort plus. Men det är nog önsketänkande på så liten yta.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Medlem

Haha så kul att se hur Apple Fanboys försöker hitta fördelar med Apples produkter jämfört med denna. Men visst man förstår dem, de har valt att binda sig till OS X och den ned låsningen betyder endast hårdvara från Apple. Hur gärna de än skulle vilja köpa och köra OS X på denna Zenbook så är jag ganska säker på att det inte kommer gå.

Såg också att man jämförde med IPAD? What? De e en helt annat typ av produkt, räknas den ens som en dator? tveksamt.

Det är bara till att inse att detta är en extremt fin dator och kommer göra att färre MBA säljs. Jag vet att det är många som köpt MBA för att köra Windows på bara för att det inte funnits bra alternativ på PC sidan, det ä rnu förändrat.

Att sitta o snacka om vad Apple kommer släppas utan att det ens finns pressmeddelande på specifikationer känns bara grundlöst.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AckeDman:

Vad är fördelarna med Ultrabook kontra Macbook Air? Bara så jag vet.

Båda verkar ju köra HD graphics 3000. Om någon av dem hade bättre grafikkort hade det varit ett stort plus. Men det är nog önsketänkande på så liten yta.

Bra fråga, men den hör inte hemma i den här nyhetstråden. Fråga här istället.

Skrivet av SnowJim:

Haha så kul att se hur Apple Fanboys försöker hitta fördelar med Apples produkter jämfört med denna. Men visst man förstår dem, de har valt att binda sig till OS X och den ned låsningen betyder endast hårdvara från Apple. Hur gärna de än skulle vilja köpa och köra OS X på denna Zenbook så är jag ganska säker på att det inte kommer gå.

Såg också att man jämförde med IPAD? What? De e en helt annat typ av produkt, räknas den ens som en dator? tveksamt.

Det är bara till att inse att detta är en extremt fin dator och kommer göra att färre MBA säljs. Jag vet att det är många som köpt MBA för att köra Windows på bara för att det inte funnits bra alternativ på PC sidan, det ä rnu förändrat.

Att sitta o snacka om vad Apple kommer släppas utan att det ens finns pressmeddelande på specifikationer känns bara grundlöst.

Det som har jämförts är Ipadens skärm och denna nya Zenbookens skärm. Varför tycker du inte att det är en vettig jämförelse? Det är t o m samma paneltyp. Detta är ett steg i rätt riktning, men jag hade inte kallat det tekniskt imponerande i och med Ipadens skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det som har jämförts är Ipadens skärm och denna nya Zenbookens skärm. Varför tycker du inte att det är en vettig jämförelse? Det är t o m samma paneltyp. Detta är ett steg i rätt riktning, men jag hade inte kallat det tekniskt imponerande i och med Ipadens skärm.

Ultrabook är inte en pekplatta och Zenbook Prime ser ut att vara den första som ger märkbart högre upplösning jämfört med föregångare(ja även magiska MBA). Det är kanske inte tekniskt imponerande men det är ett extremt bra alternativ för de som söker en bärbardator med högupplösning. Att jämföra detaljer med en helt annan typ av produkt känns bara konstigt, det är som att vi skulle jämföra lagringsutrymmet eller interface mellan IPad och Zenbook.

Oftast finns det bättre teknik att tillgå men för att hålla priser på en rimlig nivå får man göra vissa avvikelser från detta vilket borde vara helt uppenbart. Glöm inte att en dator innehåller oftast en väldig massa fler saker än en pekplatta ex tangenbord, extra portar m,m, det gäller helt enkelt göra en rimlig avvägning på varje komponent för att få ett rimligt slutpris som faktiskt säljer produkten. Med denna konfiguration de valt nu så kanske de fortfarande kan presentera en billigare produkt än Apples version vilket kan väger relativt tung, så hade kanske inte varit fallet om de kört all in på skärmen.

För min del är det mycket bättre att kunna köpa en på vägen uppdaterade dator istället för att behöva vänta 1 år innan bättre tekniken hamnar på rimliga kostnader. Finns säkert en anledning till varför inte MBA (11,6-tums 1366 x 768) har fått en ersättare med minst samma skärm som IPad(2048 x 1536).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Går inte hur kraftfullt som helst, endast vad nätadaptern klarar.

Tar hellre en trinity dator om jag ändå inte köper bärbar med externt grafikkort i.

Det externa grafikkortet har ju sin egen nätadapter. Eller hur menar du? Thunderbolten funkar ju bara som en PCI-E port ungefär och överför data.

Permalänk
Medlem

Jo, menar om man ska ha en super tunn laptopen endast har intregrerad grafik och inte har ett tilldelat grafikkort i sig så är Trinity ett bättre val mot ivy med sin betydligt mer kraftfulla grafik. Ang externt grafikkort via TB finns det väl inte tillräckligt kraftiga adaptrar för att klara av grafikkort som drar mer än typ HD6850 som det har diskuterats om innan.

Permalänk
Skrivet av pritect:

Sjukt sugen på att byta ut UL30VT mot en sån i hösten, sjukt fina

Ska byta ut min UL30VT mot denna :D:D kan inte vänta

Permalänk

men satan va nice. en sådan vill jag ha.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Snygg. MacBook anyone?