Ominstallera windows 7 på ny ssd?

Permalänk
Medlem

Ominstallera windows 7 på ny ssd?

Har en HP Pavilion p6769sc som hade förinstallerat windows 7 på en hdd. Nu vill jag installera om windows på en ny ssd, så hur går jag tillväga? HP support vill inte hjälpa till eftersom jag byter en komponent.

Permalänk
Medlem

Har du Windows skiva?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Nej, fick ingen eftersom det redan var förinstallerat.

Permalänk
Medlem

Du måste ha det om du ska ominstallera Windows. Du sa tidigare att supporten vägrade hjälpa så jag tror nog du är körd. Enda lösningen är att köpa ny Windows skiva för 1500kr.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Men jag har läst att man kan ladda ner en skiva från microsoft gratis och sedan ange sin befintliga produktnyckel, stämmer det?

Permalänk
Medlem

Om du har en Windows kod på din PC så kanske kan det gå. Kolla på din PC om du har en Windows kod. Sedan gå in på Windows hemsida.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag har en produktnyckel. Nerladdningsfilen hittar jag inte, har letat.

Permalänk
Medlem

Om du inte fick en skiva av HP så borde du ha en till partition förutom C:
Tex D: som heter backup eller liknande. Annars kan man också klona hårddisken till SSD (så länge som använt utrymme på hårddisken ryms på ssd:n). Utan att behöva installera om något.

Edit: Image filer av operativsystem brukar enligt min erfarenhet ligga på msdn

Permalänk
Medlem
Skrivet av GFrost:

Om du inte fick en skiva av HP så borde du ha en till partition förutom C:
Tex D: som heter backup eller liknande. Annars kan man också klona hårddisken till SSD (så länge som använt utrymme på hårddisken ryms på ssd:n). Utan att behöva installera om något.

Edit: Image filer av operativsystem brukar enligt min erfarenhet ligga på msdn

Har en D: partition som heter HP_RECOVERY. Men blir det bra när man klonar?

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar hittills! Blir nog att klona min nuvarande hårddisk så all hjälp gällande det uppskattas! Undrar fortfarande hur jag ser om datorn stödjer sata 3.0!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexm95:

Har en D: partition som heter HP_RECOVERY. Men blir det bra när man klonar?

HP_RECOVERY är det man använder för att återställa datorn till fabriksläge istället för att dom skickar med en skiva. Om den partitionen ligger på samma hdd som C-partitionen så kan man klona hela d.v.s allt som finns på hårddisken till SSD:n men det blir ju lite problem med att det skall få plats också på SSD:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexm95:

Tack för alla svar hittills! Blir nog att klona min nuvarande hårddisk så all hjälp gällande det uppskattas! Undrar fortfarande hur jag ser om datorn stödjer sata 3.0!

Du kollar upp vad för moderkort du har och ser ifall det finns SATA 3.0 portar på den.

Men även om du inte har SATA 3.0 fungerar det utmärkt på SATA 2.0 och även SATA 1.0. Dock så kommer ju än inte SSDn nå sin fulla potential på dessa SATAportar. Dock så borde du ändå kunna märka fördelen med SSD på en SATA 2.0 port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Du kollar upp vad för moderkort du har och ser ifall det finns SATA 3.0 portar på den.

Men även om du inte har SATA 3.0 fungerar det utmärkt på SATA 2.0 och även SATA 1.0. Dock så kommer ju än inte SSDn nå sin fulla potential på dessa SATAportar. Dock så borde du ändå kunna märka fördelen med SSD på en SATA 2.0 port.

Hittar inte riktigt info om sata. Någon som har lust att försöka ta reda på det? Moderkort: MS-7613 (Iona-GL8E).

Permalänk
Medlem

Bränn ut återställningsskiva(en eller flera , det varierar) , byt HD , återställ OS från skiva.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Avstängd

Japp precis som mr sQunty säger det måste ju gå o bränna ut recovery dvd. kolla i program menyn

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Cooling23:

Om du har en Windows kod på din PC så kanske kan det gå. Kolla på din PC om du har en Windows kod. Sedan gå in på Windows hemsida.

Det går fortfarande INTE sålänge du inte har ett MSDN/Technet konto men då är det därifrån och inte "Windows hemsida", inte heller från MS egna sida.

Permalänk
Medlem

Okej, nu har jag fixat en windows 7-skiva (svensk). Vet ungefär hur jag ska göra men jag skriver det här så kan väl någon lägga till något eller säga till om det är bra.

1: Koppla bort min nuvarande hdd.
2: Koppla in ssd.
3: Gå in i bios och välj cd-rom som boot.
4: Aktivera AHCI i bios (har alla AHCI?).
5: Stoppa in windows-skivan.
6: Aktivera windows med min nuvarande produktnyckel.
7: Fixa drivrutiner till t.ex. nätverkskort, grafikkort osv. (har originaldrivrutinerna nerladdade från hp redan).

Ser det bra ut?

Juste, kan jag låta windows ligga kvar på min gamla hdd om något skulle gå fel, fast ändå använda den som sekundär hdd till lagring? Kand det uppstå konflikter om jag har 2 hårddiskar med windows eller räcker det med att ssd:n är boot-disk? Kan det bli konflikt om produktnyckeln finns på två hdd?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av alexm95:

Okej, nu har jag fixat en windows 7-skiva (svensk). Vet ungefär hur jag ska göra men jag skriver det här så kan väl någon lägga till något eller säga till om det är bra.

1: Koppla bort min nuvarande hdd.
2: Koppla in ssd.
3: Gå in i bios och välj cd-rom som boot.
4: Aktivera AHCI i bios (har alla AHCI?).
5: Stoppa in windows-skivan.
6: Aktivera windows med min nuvarande produktnyckel.
7: Fixa drivrutiner till t.ex. nätverkskort, grafikkort osv. (har originaldrivrutinerna nerladdade från hp redan).

Ser det bra ut?

Juste, kan jag låta windows ligga kvar på min gamla hdd om något skulle gå fel, fast ändå använda den som sekundär hdd till lagring? Kand det uppstå konflikter om jag har 2 hårddiskar med windows eller räcker det med att ssd:n är boot-disk? Kan det bli konflikt om produktnyckeln finns på två hdd?

Gör som så att jag citerar istället..

Läs min guide så blir det lättare:)

Alla kommer ha AHCI om du aktiverar det, tror inte du kan aktivera AHCI per kontroller, kanske.

Ja du kan ha Windows kvar på båda. SSD = Bootdisk? Det är ju där Windows ska installeras så det blir systemdisk (Och bootdisk självklart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Gör som så att jag citerar istället..

Läs min guide så blir det lättare:)

Alla kommer ha AHCI om du aktiverar det, tror inte du kan aktivera AHCI per kontroller, kanske.

Ja du kan ha Windows kvar på båda. SSD = Bootdisk? Det är ju där Windows ska installeras så det blir systemdisk (Och bootdisk självklart)

Guiden: Hur man installerar windows? Vad är skillnaden mot det jag skrev?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av alexm95:

Guiden: Hur man installerar windows? Vad är skillnaden mot det jag skrev?

Lite mer detaljerat och med bilder. Kanske om du missat nåt t.ex?
Drygt svar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Lite mer detaljerat och med bilder. Kanske om du missat nåt t.ex?
Drygt svar?

Då kör jag på din guide. Vems svar är drygt?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av alexm95:

Då kör jag på din guide. Vems svar är drygt?

Uppfattade ditt svar lite drygt men det är säkert jag en fredag bara:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Uppfattade ditt svar lite drygt men det är säkert jag en fredag bara:)

Jag får be om ursäkt ifall jag låter dryg. Är lite smått nervös för att förstöra något haha. Är verkligen tacksam till hjälpen!!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av alexm95:

Jag får be om ursäkt ifall jag låter dryg. Är lite smått nervös för att förstöra något haha. Är verkligen tacksam till hjälpen!!

Hehe ingen fara, som sagt är det fredag och man har jobbat..
Hojta till om det är nåt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Är inte "mitt sätt" lagligt menar du eller syftar du på hans sätt att ha Windows på två hårddiskar med samma nyckel?
Borde ju inte göra nån skillnad då h*n iaf kommer omaktivera datorn..

Föredrar också att du säkerhetskopierar aktiveringen istället för att slippa slösa en omaktivering.

Permalänk
Medlem

Allt gick bra och jag kör just nu med ssd:n! Tack alla för hjälpen, speciellt tcntad för guiden!

Fast jag undrar fortfarande några saker. Ska jag göra något på gamla hdd:n? Jag tänker på windows, kanske ska jag avaktivera något?

Permalänk
Testpilot

Tråd rensad, det är inte tillåtet att prata om hur man laddar ner piratkopior av Windows trots att man har en äkta produktnyckel.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp fort!!! Det står att min produktnyckel för windows är ogiltig och imorgon går 3 dagars tiden ut. Jag har alltså angivit min nyckel jag redan hade på datorn. Hur fixar jag det här? Vad händer när windows är ogiltig?

Permalänk
Medlem

Du kan testa först om det går att validera Windows http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/help/genuine/what-...

Om det är första gången du validerar Windows så måste du installera ett litet program från Microsoft innan du kan genomföra hela valideringen och detta program hittar du om du klickar på Validera nu på sidan som jag länkade.

Edit: Det är rekommenderat att använda Microsoft egna webbläsare IE när man validerar men för mig fungerar även Firefox.

Visa signatur

janee