AMD släpper Catalyst 12.4

Permalänk

Ingen fix till hard-lockup crashen för shogun 2 FotS än? Problemet kan visserligen vara spelet snarare än drivrutin. Om någon med 7XXX-kort får PC-krash med FotS, posta i den här tråden:
http://forums.totalwar.com/showthread.php/35440-7xxx-Series-A...

Permalänk
Skrivet av defaultusername:

Så fyra år gammal hårdvara ska inte stödjas, men däremot ett 10 år gammalt operativsystem?

Jodå det stöds. Men behöver inte inte uppdateras lika ofta som 7xxx korten. Efter 4 år har har man hittat de flesta buggarna och gjort nästan alla "optimeringar". Det räcker med att uppdateras med Windows.

Den största orsaken till nya drivrutiner är alla buggar. Pratet om dessa "super" optimeringar är bara cover up för motivera användarna att uppdatera. Man brukar räkna att det tar 6-12 månader innan man har hittat/löst större delen av buggarna i en ny generation av grafikkort. Och Nvidia är inte ett dugg bättre!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

De finns även till Linux 32/64bit, sweclockers verkar ha glömt det.

Permalänk
Medlem

Skönt nu kan jag överklocka med afterburner igen!

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Denna jävla uppdateringen fick mig slösa 2 timmar på att försöka installera tillbaka drivrutinerna för grafikkortet -_-
Misslyckades, fick köra en systemåterställning istället :I

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HElephant:

Denna jävla uppdateringen fick mig slösa 2 timmar på att försöka installera tillbaka drivrutinerna för grafikkortet -_-
Misslyckades, fick köra en systemåterställning istället :I

ATIMAN Uninstaller kan vara värd att köra om drivarna skulle börja krångla eller om man helt enkelt vill rensa bort dom helt (byte av grafikkort exempelvis): http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=200183

Brukar rekommenderas istället för Driver Sweeper på många olika datorforum. Själv har jag bara kört den en gång vid byte från ett HD6970 till ett HD7950 för att försäkra mig om att inget låg kvar och störde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det där har ju varit extremt irriterande och löjeväckande för de som blivit drabbade och det var många. Bra att det är löst men dåligt att det tagit så lång tid.

Mmm helt klart.
Det skall inte ta månader att fixa en sån sak.
Men nu när det är fixat så klagar jag inte

Btw någon som kan verifiera att det går att överklocka stabilt nu eller är det fortfarande risk för bsod eller allmäna crasher av drivers?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Ett 10 år gammalt os som fortfarande används löjligt mycket.
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_os.asp
windows 7 och xp är dom vanligaste med 49.9% i mars för win7 och 28.9% för xp.

intressant hur mkt mac har ökat sen 2003

Permalänk
Medlem

Det här var droppen, aldrig mer ATI blir att dra en ångerrätt på mina 7970 nu! Crashar hela tiden när man kör eyefinity i DX11 spel...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IceDread:

Det där har ju varit extremt irriterande och löjeväckande för de som blivit drabbade och det var många. Bra att det är löst men dåligt att det tagit så lång tid.

Skrivet av RainesX:

Mmm helt klart.
Det skall inte ta månader att fixa en sån sak.
Men nu när det är fixat så klagar jag inte

Btw någon som kan verifiera att det går att överklocka stabilt nu eller är det fortfarande risk för bsod eller allmäna crasher av drivers?

Flera rapporter om att det inte tar bort tearingen som uppstår i Eyefinity-konfigurationer med blandade anslutningar. Det som löstes är ett annat tearingproblem med gaps som förskjuter bilden om jag förstår det rätt: http://www.rage3d.com/board/showpost.php?p=1336907915&postcou...

Dock hade det varit trevligt om man kunde fixa problemet med blandningen av anslutningar men då det är hårdvarurelaterat pga olika timings så blir det nog tyvärr svårt att lösa mjukvaruvägen. =/

Skrivet av tjobbo:

Det här var droppen, aldrig mer ATI blir att dra en ångerrätt på mina 7970 nu! Crashar hela tiden när man kör eyefinity i DX11 spel...

Det kan ju vara värt att prova avinstallera drivrutiner och sådant om du inte gjort det, ATIMAN eller Driver Sweeper exempelvis. Men visst, flerskärmslösningar har ju sina brister. Alternativet är ju att köra med ett kort men jag förmodar att du behöver mer prestanda än vad ett klockat HD7900-kort kan ge eller?

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag några månader innan jag uppdaterar drivrutin för grafikkort, då jag har haft väldigt dålig erfarenhet att sitta på senaste.
Så har det som en stående regel att ligga ett par månader bakåt. Och det har sparat mig många timmars felsökning!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Flera rapporter om att det inte tar bort tearingen som uppstår i Eyefinity-konfigurationer med blandade anslutningar. Det som löstes är ett annat tearingproblem med gaps som förskjuter bilden om jag förstår det rätt: http://www.rage3d.com/board/showpost.php?p=1336907915&postcou...

Dock hade det varit trevligt om man kunde fixa problemet med blandningen av anslutningar men då det är hårdvarurelaterat pga olika timings så blir det nog tyvärr svårt att lösa mjukvaruvägen. =/

De borde kunna lösa det med en firmware uppdatering.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LtnCharles:

Buggen med att grafikrutinerna kraschar när skärmen kommer ur sleep återstår (någon annan som har detta?), men den har slutat fastna på idle clocksen iaf!

Trist fick den buggen senast igår när jag höll på att flytta 73gb filer.. Otrevlig bugg.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Medlem

Drog ner senaste trixx och testa lite snabbt att klocka lite.
Pressa mitt 7970 till 1200 gpu och 1600 mem (6400mhz) lite snabbt och det ser ut att rulla fint på stock volt.
Skall testa lite roligare klock imorn eller ikväll när jag kommer hem från jobbet.

Riktigt trevligt att kunna klocka förbi 1125, 1500
Håller tummarna på att drivers är stabila också nu bara.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Någon som testat nya MLAA 2.0? Skulle vara intressant att veta om det fungerar bra då jag gillar detta AA-modet.
Dock var prestandan ojämn senast jag testade så någon som provat får gärna svara.

Permalänk
Skrivet av Tadidas:

Jag har nåt skumt problem med att när skärmen går i standby så kan jag inte väcka den. Eller jo, den vaknar men allt ser lite mysko ut. Aktivitetsfältet är delvis borta (ser bara startknappen) och man kan inte trycka på något så datorn måste startas om. Har "löst" det med att ha en svart skärmsläckare istället, men det stänger ju inte av skärmarna. Beror det på grafikkortet?

Japp, det är p.g.a. grafikkortet, kommer nog lösa sig i senare drivrutiner, lite kasst bara att ett sånt simpelt problem fortfarande inte är löst 4 månader efter dem släppte grafikkortet...

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem

Super Sampling Anti-Aliasing är väl samma sak som FSAA? Den äldsta och mest resurskrävande AA-tekniken men också den som ser bäst ut?

Vore intressant och veta hur bra MLAA står sig emot t.ex. FXAA nu när det är "upp till" 80% snabbare. Får väl testa helt enkelt när jag väl orkat installera senaste Catalyst..

Permalänk
Medlem
Skrivet av guran33:

Super Sampling Anti-Aliasing är väl samma sak som FSAA? Den äldsta och mest resurskrävande AA-tekniken men också den som ser bäst ut?

Vore intressant och veta hur bra MLAA står sig emot t.ex. FXAA nu när det är "upp till" 80% snabbare. Får väl testa helt enkelt när jag väl orkat installera senaste Catalyst..

FSAA är egentligen en beteckning på vilket AA som helst som körs i fullskärmsläge. D.v.s det är egentligen inte ett "mode". SSAA och MSAA är däremot två olika tekniker.
Går att läsa skillnaderna här: http://www.dahlsys.com/misc/antialias/index.html

Håller med, ingen som testat MLAA 2.0 ännu? Har inte kommit hem och hunnit testa ännu.

Permalänk
Medlem

CCC 8.97-120418a med CAP 12.3 funkar bäst för mig. Nu är jag glad igen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Lägger in svar på min egen request.
Här är en länk till performance-skillnaden mellan MLAA 1.0 och 2.0 i ett snabbtest.
DOCK så är detta test med 12.4 BETA, vilket betyder att det kan vara mer optimerat som det är nu.
Därav bör man ta testet med en nypa salt.

http://benchmark3d.com/mlaa-2-0-performance-and-image-quality...

Permalänk
Medlem

numera tappar kortet ljudanslutningen varje gång jag går mellan HDMI/TV (använder TV som skärm). måste rycka ur kabeln och koppla in igen för att få tillbaka ljudet. lagom jobbigt då det sker varje gång jag går mellan olika ingångar

Permalänk
Inaktiv

har inge problem med mitt 7970 det enda som jag har märkt med dom här är att i win så ligger kortet på 501/1370 när jag kör video istället för 300/150 så det är ett + men kortet har gått upp nån grad i temp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

numera tappar kortet ljudanslutningen varje gång jag går mellan HDMI/TV (använder TV som skärm). måste rycka ur kabeln och koppla in igen för att få tillbaka ljudet. lagom jobbigt då det sker varje gång jag går mellan olika ingångar

citerar mig själv ett par timmar senare.

Efter lite pillande - ominstallation, driver sweeper etc. har jag återgått till Catalyst 12.3 och problemet försvann. verkar vara något tjall på 12.4'ans HDMI Ljuddrivrutin. Den känner av när man byter från dator och stänger av alla signaler, men när man sedan byter tillbaka aktiverar den bara video och glömmer bort ljudet.

Permalänk
Medlem

Buggarna jag märkt av med mitt 7970 är att det ibland inte går att få någon bild när skärmen gått i viloläge, samt att ibland när skärmen gått i viloläge och det går att starta den igen så har drivrutinen eller webbläsaren kraschat.

Märker ibland av lite tearing mitt på skärmen utan anledning, vet inte om detta också är drivrutinsproblem..Fanns iaf inte med mina 5870 jag hade innan.

Och då har man redan bytt ut kortet en gång då mitt första gav upp efter en vecka!

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boman89:

Buggarna jag märkt av med mitt 7970 är att det ibland inte går att få någon bild när skärmen gått i viloläge, samt att ibland när skärmen gått i viloläge och det går att starta den igen så har drivrutinen eller webbläsaren kraschat.

Märker ibland av lite tearing mitt på skärmen utan anledning, vet inte om detta också är drivrutinsproblem..Fanns iaf inte med mina 5870 jag hade innan.

Och då har man redan bytt ut kortet en gång då mitt första gav upp efter en vecka!

Min sluppmässiga utan anledning tearing har försvunnit som det ser ut nu.
Innan fick jag för 17 tearing på skrivbordet när jag flytta runt lite fönster och samma MPC.

Men som far so good med dom nya 12.4
Div annan random tearing finns fortfarande kvar dock :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

citerar mig själv ett par timmar senare.

Efter lite pillande - ominstallation, driver sweeper etc. har jag återgått till Catalyst 12.3 och problemet försvann. verkar vara något tjall på 12.4'ans HDMI Ljuddrivrutin. Den känner av när man byter från dator och stänger av alla signaler, men när man sedan byter tillbaka aktiverar den bara video och glömmer bort ljudet.

Tack för rapporteringen, då hoppar jag över denna version. Jag växlar ofta mellan skrivbordsskärm (optiskt) och soffteve (HDMI).

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

.

Samma fel här. Felet som försvann med 12.3 har återuppstått med 12.4. Stor bug då mycket arbete kan gå förlorat vid varje hart resett.
Win7proEng EVGAz68. Sapphire7970
Uppgraderar ned till 12.3

Skrivet av LtnCharles:

Buggen med att grafikrutinerna kraschar när skärmen kommer ur sleep återstår (någon annan som har detta?), men den har slutat fastna på idle clocksen iaf!

Visa signatur

Z690,14700K,4080

Permalänk
Medlem

Det här är första gången som jag upplever att det inte går att installera drivrutinen pga ett fönster som kommer fram och säger att jag inte har rätt grafikkort installerat??!! Jag har alltid rensat de gamla och sen installera de nya men nu går det inte av nån anledning, aja för väll köra vidare med 12.3 tills de fixar det.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ens starta CCC sen jag installerade 12.4.
"Det går inte att läsa in filen eller sammansättningen CLI.Implementation eller ett av dess beroenden. Det går inte att hitta filen"...

Blir till och driversweepa och installera 12.3 igen...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Blev att gå tillbaka till 12.4b då jag får fps drop i league of legends med denna driver..

edit: dock endast i fullscreen

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB