Permalänk

CPUkylare funkar ej som den ska?

Tjena!

Igårkväll så satte jag in min nya Noctua cpukylare för att få CPUn att bli kallare men den verkar inte ha fungerat alls. Har hört att folk fått ner CPU temp till 20-35 grader vid idle, då min CPU temp ligger på 42grader och när jag drar igång något spel så går den upp till 70-80 grader. Så här ska det väl inte vara?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Meganoob på kylare själv, men för att få hjälp behöver du nog ange vilken cpu du har till att börja med.

Annars är allt man kan säga är: Har du kommit ihåg kylpasta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreJamthagen:

Tjena!

Igårkväll så satte jag in min nya Noctua cpukylare för att få CPUn att bli kallare men den verkar inte ha fungerat alls. Har hört att folk fått ner CPU temp till 20-35 grader vid idle, då min CPU temp ligger på 42grader och när jag drar igång något spel så går den upp till 70-80 grader. Så här ska det väl inte vara?

Tack på förhand!

vad är de för cpu, vad hade du för temps innan kan va bra o veta, men antar att du har 70-80 grader utan oc, vilket är lite högt ja.
som tidigare postare sa, pasta?
har du satt den snett lr gjort nåt lustigt kanske?
kopplat in fläktar?

Permalänk
Medlem

Vad för noctuakylare är det? De har ju faktiskt en del olika.
Och svara på det ovanstående personer har frågat också.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Min procerssor är: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=403419
Noctua: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=516316
Yes jag har satt på kylpasta och jag har sätt den på rätt håll. Tidigare hade jag CPU temp upp emot 80 samt cpufläkten lade på 2800 RPM. NB lade även på uppemot 80grader (inte bra?). Så som det är nu liger tempen på samma värden som tidigare men fläkten ligger på ~1200rpm. Kan det vara något annat som spökar i min dator? Har för övrigt detta moderkortet: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=724719

Permalänk
Medlem

Och vad mäter du tempen med? du får använda mer en ett program, en del kan visa mycket fel, tex har du kört speedfan så har vi ju hittat problemet, kanske

Testa tex realtemp, och coretemp, är det fortfarande för varmt skulle nog en ommontering av kylaren vara bra, bör väl bli i full load samt oklockat under eller runt 50c skulle jag tro, klockat till 3.8-3.9Ghz inte mycket över 60c

Sedan inverkar vilket chassi du har ganska mycket också, är det av nån sämmre ventilerad sort får du plussa på upp till ca 10c till

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Har mätt tempen med SpeedFan samt asus medföljande program "PC Probe". Mitt chassi är NZXT H2 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=849795) och jag har för mig att just det chassit har fått kritik för dålig luftflöde(?).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreJamthagen:

Har mätt tempen med SpeedFan samt asus medföljande program "PC Probe". Mitt chassi är NZXT H2 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=849795) och jag har för mig att just det chassit har fått kritik för dålig luftflöde(?).

använd program som coretemp och realtemp och återkom med temperaturen

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreJamthagen:

Har mätt tempen med SpeedFan samt asus medföljande program "PC Probe". Mitt chassi är NZXT H2 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=849795) och jag har för mig att just det chassit har fått kritik för dålig luftflöde(?).

PC probe visar för mig ca 9-10c för mycket jämfört med pålitliga program som tex Realtemp, coretemp, m.f som alla visar lika

Speedfan tja har aldrig varit nån säker temp mätare, och idag fullständigt felvisande, och styra fläktar går ibland men oftast inte, programmet var rätt OK för en 3-4 år sen men helt värdelöst idag, har man ett moderkort med Pentium 4, D och vissa C2D kan det funka men inte på nyare.

som ovan inlägg skrev använd coretemp + realtemp dessa bör visa lika, kör prime95 i 5 minuter och återkom med dess uppmäta temp.
Först efter detta kan man börja se om nått är galet eller inte.

Ditt chassi, kanske inte det bästa i kylning, men är inte direkt dåligt heller, ska funka bra, och ge med den kylaren ok temps

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Har laddat ner coretemp samt realtemp men måste erkänna att jag inte vet riktigt hur dessa program funkar, vart visas CPUs temp samt hur får jag upp den i 100% load? Kan man köra både coretemp samt realtemp samtidigt?

edit* Har laddar ner Prime 95 nu och öppnat programmet, men vilken setting ska den vara på? "Blend"?

tack på förhand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreJamthagen:

Har laddat ner coretemp samt realtemp men måste erkänna att jag inte vet riktigt hur dessa program funkar, vart visas CPUs temp samt hur får jag upp den i 100% load? Kan man köra både coretemp samt realtemp samtidigt?

edit* Har laddar ner Prime 95 nu och öppnat programmet, men vilken setting ska den vara på? "Blend"?

tack på förhand!

japp du kan köra båda samtidigt..Kolla här

Du kan ladda ner prime95 eller intel burntest för att stressa dina kärnor

Kör på blend till en början

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk

Vid stresstest (blend) via prime 95 fick jag med dessa resultat: http://imageshack.us/photo/my-images/708/cputempb.png/ (tog med PC probe också)

När jag spelade fick jag dessa resultat: http://imageshack.us/photo/my-images/14/vidspel.png/

Vad tycks? Anledningen till att jag fick högre värden igår var kanske på grund av att den var ny monterad och att kylpastan ej var i "full funktion"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreJamthagen:

Vid stresstest (blend) via prime 95 fick jag med dessa resultat: http://imageshack.us/photo/my-images/708/cputempb.png/ (tog med PC probe också)

När jag spelade fick jag dessa resultat: http://imageshack.us/photo/my-images/14/vidspel.png/

Vad tycks? Anledningen till att jag fick högre värden igår var kanske på grund av att den var ny monterad och att kylpastan ej var i "full funktion"?

Ser normalt ut. Det funkar som det ska.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Tycker det ser lite varmt ut med tanke på att CPU är oklockad, kan vara ide att tillfälligt ta bort sidan på chassit, och se hur mycket det gör, samt också kolla upp vad vcore ligger på, ladda ner även CPU-Z där kan du se volt på CPU, är den över 1,25 är det onödigt mycket för en oklockad 950, runt 1.22 ska den klara sig på.

Hursom jag skulle inte acceptera den tempen på den CPU oklockad och med den kylaren, närmare 55c borde det vara, och då menar jag prime95 tempen.
Så om det inte verkar vara nått uppenbart galet med chassi vcore etc, skulle jag montera om kylaren från början

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Vcore pendlar mellan 1.12 - 1.13 V under prime95. CPU-Z säger att CPUn ligger vid 1.120-1.128V under prime95. Ska testa ta av ena sidan på lådan ikväll när jag lirar GW2 och se hur allt ser ut, annars så monterar jag om kylaren.

Jag vet att man kan även rikta kylaren neråt mot grafikkortet, blir det bättre så? märkt att GPU blir rätt så varmt vid spel (70-80grader enligt fanspeed)

http://imageshack.us/photo/my-images/853/mittchassi.png/
Ett tappert försök på att visa hur det ser ut på ett ungefär. DVS man kan vända på kylaren så den pekar neråt mot grafikkortet samt upp mot ett "nät" i lådan som släpper in/ut luft (ska troligtvis sitta någon chassifläkt av det större slaget där annars)

Permalänk
Medlem

Hoppsan trodde chassit kom monterat med en 140mm i toppen, förstår nu att den har fått en del kritik angående kylning.

Kylaren ska vara vänd bakåt eller uppåt så dess fläktar där kan suga ut värmen, dock skulle själv komplettera med fläkt i toppen och botten, den i topen för att få ut värmen och den i botten som trycker in så man motverkar undertryck i lådan

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Problemet kan vara kontaktytan mot processorn. Far till XL bygg eller liknande, köp två ark vardera av sandpapper x400 x600/x800.

Tejpa fast arken på köksbordet, ha ett kar med vatten i närheten som du blöter arket med. Dra sedan cpukylarens kontaktyta ett par drag med fast hand(Du behöver inte hulka dig) över det blöta arket. Kika där under för att se ojämnheterna. gå från det grova(x400) till mindre grovt(x600) tills det börjar se bra ut, avsluta med det finaste arket(x800).

Då bör du ha en perfekt polerad kontaktyta. Alla borde göra dethär vid köp av ny cpu kylning. Hur noga och omständig du vill vara avgör du själv, men det brukar inte ta mer än 10 minuter. Även om du har en relativt bra yta så tjänar du garanterat några grader på det. Om du har en dålig yta tjänar du MÅNGA grader. (Tror jag tjänade 20+ på det som står i min tag )

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk

Ska testa dessa saker inom kort när min bror kommer över igen, men nu har jag bara 1 sista fråga. Efter att jag installerade SpeedFan, så varje gång jag startar min dator så går (GPU Fan?) upp till 80% (enligt speedfan när jag startar programmet) och låter som fan. Hade avinstallerat skiten igårkväll så nu imorse när jag starta datorn fick jag panikinstallera programmet igen för att sänka fläkten. Varför är det så och hur fixar jag det?

Tack i förhand!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreJamthagen:

Ska testa dessa saker inom kort när min bror kommer över igen, men nu har jag bara 1 sista fråga. Efter att jag installerade SpeedFan, så varje gång jag startar min dator så går (GPU Fan?) upp till 80% (enligt speedfan när jag startar programmet) och låter som fan. Hade avinstallerat skiten igårkväll så nu imorse när jag starta datorn fick jag panikinstallera programmet igen för att sänka fläkten. Varför är det så och hur fixar jag det?

Tack i förhand!

Om det är grafikkortet så ska du ha MSI Afterburner. Där kan du justera fläkthastigheten.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk

Vad har du för gpu? Svårt att avgöra om tempen är bra eller dålig.
Cpu-tempen är kanske inte helt uppåt väggarna för en bloomfield i en låda med dåligt luftflöde, speciellt inte om du har en gpu av de varmare modellerna och med eftermarknadskylare som fyller chassit med varmluft som sedan cpu-kylaren får använda till att försöka kyla cpu med.

Dock bara en tanke detta men det kanske är helt uppåt väggarna.

Hur som helst så skulle jag nog rekommendera att du försöker öka luftflödet i chassit med lite mer fläktar som första steg.