Permalänk
Medlem

Ivy Bridge - med gammla minnen?

Tjena,

Jag lyckades inhandla ett Asus P8Z77-v PRO under kompletts rea och tänker nu uppgradera till ivy bridge, det blir antingen en 3570k eller en 3770k, jag får se lite senare vilken jag väljer.

Då kommer vi till frågan, kan jag använda mig av mina gammla ramstickor i det nya moderkortet (Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB x2) en kort tid innan jag köper nya?

bonusfråga: Hur viktigt är QVL när man köper ram? Jag hade tänkt mig att köpa 8gb stickor som inte kostar en förmögenhet och de på QVL:en kostar hur mycket helst eller måste beställas in från utlandet (funtade på dessa btw Corsair XMS3 Vengeance DDR3 1600MHz CL10).

Är tacksam för alla svar!

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!

Permalänk
Medlem

QVL är ju trevligt att ha men oftast inte nödvändigt.
Enligt ASUS själva så finns det numera inga fördelar med att köpa 2 större moduler jämfört med 4 mindre.
Men även om du prompt vill ha 2x8 så kommer det med 99.9% säkerhet att fungera bra.
Som vanligt så introduceras nya minnen snabbare än dom hinner testas och hamna på QVL listan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

QVL är ju trevligt att ha men oftast inte nödvändigt.
Enligt ASUS själva så finns det numera inga fördelar med att köpa 2 större moduler jämfört med 4 mindre.
Men även om du prompt vill ha 2x8 så kommer det med 99.9% säkerhet att fungera bra.
Som vanligt så introduceras nya minnen snabbare än dom hinner testas och hamna på QVL listan

Jag hade tänkt 2x8 ifall jag skulle vilja uppgradera till 4x8 senare men det kanske inte är någon idé att tänka så eftersom att det finns gott om 4x4 i QVL:en och jag känner inte riktigt att jag har lust med felsökning och reklamation just nu, jag tror jag kör på 4x4 istället då, tack så mycket för svaret!

Visa signatur

2600k 4,5 - Asus P8Z77-V PRO - ASUS 660 ti DCII 2 GB - 16 GB 1600 MHz - 120 GB SSD - 1000 GB HDD - 750W 80+

QPAD mk-50 - QPAD 5K - Sennheiser PC 360

Citera mera!