Permalänk

Normala grader?

Hej jag överklockade min amd Bulldozer till 4,5 med 1,42 cpuv och den ligger på 32 grader innan låg den på 19 grader visade programmet jag kollar vilka temperaturer datorn ligger på och det är samma överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cippen1337:

Hej jag överklockade min amd Bulldozer till 4,5 med 1,42 cpuv och den ligger på 32 grader innan låg den på 19 grader visade programmet jag kollar vilka temperaturer datorn ligger på och det är samma överklockning.

jaha ligger på 32 grader? när gör den det? idle? det enda som spelar ngn roll är vad du har för temp vid max load.. Kör ett stresstest o kolla vad du får för temps isf:) sen har den inte legat på 19 grader så länge du inte va utomhus (programmet eller tempsensorna som spela ett spratt)

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Den ligger på 65 grader när jag spelar typ assassin's creed revelations på ultra jag vet inte vad jag ska ha för stresstest kan du ge något exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cippen1337:

Den ligger på 65 grader när jag spelar typ assassin's creed revelations på ultra jag vet inte vad jag ska ha för stresstest kan du ge något exempel.

Själv kör jag med ett program som heter "AMD Overdrive" men googla på "CPU stresstest" o ta ngt högt upp i listan
Vilken CPU exakt är det?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Amd Bulldozer 6100

Permalänk
Medlem
Skrivet av cippen1337:

Amd Bulldozer 6100

okej, sökte lite o hitta att den ska ha en max temp på 70 grader. så ligger du på 65 grader när du spelar, så rekomenderar jag att du kanske ska fundera på ny kylare? Vad har du för kylare nu?

Sen dubbelkolla dina temps med andra program (coretemp mm) För kan va att program visar fel ibland.
EDIT: CPU Stresstest
IntelBurnTest
http://www.sevenforums.com/tutorials/100352-hardware-stress-t...

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cippen1337:

Hej jag överklockade min amd Bulldozer till 4,5 med 1,42 cpuv och den ligger på 32 grader innan låg den på 19 grader visade programmet jag kollar vilka temperaturer datorn ligger på och det är samma överklockning.

hoppas för din skull att du inte sitter och klockar din bulldozer cpu med stock kylaren
För övrigt, din CPU ska klara 1timme i OCCT Linpack (sök på google och ladda ner), att dra igång ett spel och testa är det sämsta tänkbara man kan göra.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk

ok jag har en Noctua NH-U9B SE2 köpte den just för jag inte ville ha en vattenkylare till datorn och så kollade jag på kommentarer och den hade den hade typ bara fått bra kommentarer så det vart den

Permalänk
Medlem
Skrivet av cippen1337:

ok jag har en Noctua NH-U9B SE2 köpte den just för jag inte ville ha en vattenkylare till datorn och så kollade jag på kommentarer och den hade den hade typ bara fått bra kommentarer så det vart den

Hmm, okej. Tycker dock den borde kyla bättre? Hur ser luftflödet i ditt chassi ut?(fläktar som blåser in/ut och vilka fläktar är det du har) samt vad har du för chassi

EDIT: Varför vill du inte ha vattenkylning? Kyler bättre o kostar inte mkt mer än luftkylare

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

har 3 140 eller 120 skulle tro att det är 140 fast som du sa det kan va programmet som är fel på med

vad är occt för något då

Permalänk
Medlem
Skrivet av cippen1337:

har 3 140 eller 120 skulle tro att det är 140 fast som du sa det kan va programmet som är fel på med

okej 3 140mm säger vi då:P vad är det för några? modell?
hur många av dom blåser in luft o hur många blåser ut?
2 in i den 3:e blåser ut luft?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

aa 2 in den 3 ut

och vilken av dem ska man ta på occt hemsida det finns två länkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av cippen1337:

aa 2 in den 3 ut

har du plats att montera fler fläktar?
För iockmed CPU kylaren kyler CPUn med luften i chassit så behöver man ha så bra lyftflöde som möjligt om man ska klocka o få bra temps. för har du för dåligt luftflöde och bara har en halvdan fläkt som spottar ut luft så kommer värmen inte ut riktigt o cirkulerar då runder i chassit ist:/
blir ditt grafikkort väldigt varmt? för då är den en stor bov som värmer upp luften som ska kyla CPUn.

Sammanfattning
* dubbelkolla din temp i full load med anra program som tillex: core temp mm.
* kasta in en fläkt till iallafall som kan hjälpa till o få ut varmluften ur chassit bättre

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cippen1337:

och vilken av dem ska man ta på occt hemsida det finns två länkar

Klicka här så börjar det ladda ner direkt! tror det ska va den han menade.

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Aa jag ska köpa till en 200 fläkt och en 120 fläkt som ska sitta i toppen av datorn och då hjälper ju 200 fläkten till att dra ut luft från cpun eller iallafall ta bort värmen från cpun

Permalänk

Måste bara fråga vad kostar kylningen i din dator ser riktigt fett ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av cippen1337:

Aa jag ska köpa till en 200 fläkt och en 120 fläkt som ska sitta i toppen av datorn och då hjälper ju 200 fläkten till att dra ut luft från cpun eller iallafall ta bort värmen från cpun

låter som en fin idé

Kom o tänka på en sak, inte för det gör stor skillnad( 1-5 grader hit eller dit) Men kylpastan är rätt aplicerad? Du kan testa byta kylpastan, kan hjälpa ngn grad!
Torka rent CPUn med ngn sprit(ej med ngn olja i) o aplicera på ny kylpasta, o kasta på kylaren igen

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

hade på ny kylplasta i går men torkade inte rent cpun innan trodde inte det skulle spela någon roll det va typ inget på den en då

Permalänk
Medlem
Skrivet av cippen1337:

Måste bara fråga vad kostar kylningen i din dator ser riktigt fett ut

Hmm, Ca: 2000-2500kr Men har bra temperaturer iallafall. ska kyla GPU ram o mob sen med så ska kasta in en 280 rad o en 120 med sen när jag moddat om chassit lite så det får plats

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cippen1337:

hade på ny kylplasta i går men torkade inte rent cpun innan trodde inte det skulle spela någon roll det va typ inget på den en då

okej, man ska alltid rengöra ordentligt mm. men som sagt det gör kanske 2 grader

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

aa såg att du hade moddat det lite såg riktigt nice ut jag har tänkt att bygga ett eget chassi nu till helgen eller iallafall börja med det bara för att det ser så kul ut när man kollar i galleriet så moddar och bygger dem egna chassin.

men hur ska jag ställa in occt och hur startar jag det

Permalänk
Medlem
Skrivet av cippen1337:

men hur ska jag ställa in occt och hur startar jag det

Bra fråga? Testa dig fram:) (brukar va ganska enkelt, man trycker på "cpu test" "run test" ja eller ngt liknande. bläddra runt i menyerna o se om du hittar ngt som verkar va rätt!
Har själv inte använt det programmet så vet inte hur det fungerar mm tyvärr.

EDIT: när du startar programmet så tryck på den GIGANTISKA gröna knappen "ON" så startar den ett test, låt det sen gå lite för att se så CPUn är stabil då du har klockat den, samt övervaka temperaturen, kolla med mer än ett program som visar pemperaturen!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Det är väll lika bra att kolla youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av cippen1337:

Det är väll lika bra att kolla youtube

kolla ovan så ser du att jag svarat hur du ska göra

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

jag kollar i 3 olika program nu tack för hjälpen men hade redan hitta den det var inte hur man startar det jag behövde hjälp med det va mer vad för inställningar det skulle va men ska testa igen nu ställde ner överklockningen till 4290 och cpuv till 1,35 se hur det går nu

Permalänk

nu verkar det stabilt 51 grader en så länge fast det står cputin 70 grader

Permalänk

tack så mycket för hjälpen lycka till med moddningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av cippen1337:

jag kollar i 3 olika program nu tack för hjälpen men hade redan hitta den det var inte hur man startar det jag behövde hjälp med det va mer vad för inställningar det skulle va men ska testa igen nu ställde ner överklockningen till 4290 och cpuv till 1,35 se hur det går nu

Skrivet av cippen1337:

nu verkar det stabilt 51 grader en så länge fast det står cputin 70 grader

Skrivet av cippen1337:

tack så mycket för hjälpen lycka till med moddningen

okej lite bättre temp nu!

De va så lite så! Mvh

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

EDIT: Varför vill du inte ha vattenkylning? Kyler bättre o kostar inte mkt mer än luftkylare

Det där var väl lite fel va?
Riktig vattenkylning kyler bättre än luft ja, men det kostar också minst dubbelt så mycket mot de dyraste luftkylarna, ofta mer.
Sluten vattenkylning däremot kostar ungefär som luftkylare men kyler inte så mycket bättre.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Det där var väl lite fel va?
Riktig vattenkylning kyler bättre än luft ja, men det kostar också minst dubbelt så mycket mot de dyraste luftkylarna, ofta mer.
Sluten vattenkylning däremot kostar ungefär som luftkylare men kyler inte så mycket bättre.

det är väl inte fel! Du säger det själv med ju, kyler lite bättre och kostar inte mkt mer än luftkylare. Jag pratar naturligtvis om slutna systen som H80 H100 mm!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com