Permalänk
Medlem

[köpråd] Minnen

Hallå Sweclockers!

Sitter och försöker plocka ihop lite delar till en ny dator och har bestämt mig att köpa nya i7 3770k och ett Asus Sabertooth z77 eller Asus P8Z77-V Deluxe... Men jag har lite svårt att komma fram till vad för minnen som skulle fungera bäst. Vad ska ha för hastighet och villen storlek?

Permalänk
Medlem

16 gb 1600 mhz. snabbare är onödigt. mer gb är onödigt dyrt. vilka du väljer är om du vill ha heatsink eller inte. (oftast är heatsinksen bara estitiska, gör inte så mycket skillnad i stock) såvida du inte ska köra passivt chassi eller liknande

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ative00:

16 gb 1600 mhz. snabbare är onödigt. mer gb är onödigt dyrt. vilka du väljer är om du vill ha heatsink eller inte. (oftast är heatsinksen bara estitiska, gör inte så mycket skillnad i stock) såvida du inte ska köra passivt chassi eller liknande

16 gig rekommenderar du? Är inte det lite väl saftigt? Kör man normalt plus spel behöver man ju inte mer än 6-8 gig. Hen sa väl inget om extrem bildbehandling videorendering eller virtualisering?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

16 gig rekommenderar du? Är inte det lite väl saftigt? Kör man normalt plus spel behöver man ju inte mer än 6-8 gig. Hen sa väl inget om extrem bildbehandling videorendering eller virtualisering?

Skickades från m.sweclockers.com

Han som inget om någon budget heller. och antar eftersom han köper sabertooth och IB att 900 kr för Minnen inte är ett problem.
det är så billigt med minnen så jag tycker de är bra att fläska på. men vet aldrig. kan komma att öka i pris, då det är löjligt billigt nu!

förövrigt så räcker inte 16gb så långt vid extrem rendering och bildhantering

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Skrivet av guermantes:

16 gig rekommenderar du? Är inte det lite väl saftigt? Kör man normalt plus spel behöver man ju inte mer än 6-8 gig. Hen sa väl inget om extrem bildbehandling videorendering eller virtualisering?

Skickades från m.sweclockers.com

Har behövt 16gb och jag använder inga bildbehandlningsprogram osv, tror det var något med felsökning på en hårddisk eller något så såg jag att 10.5gb av ramminnet användes, var något iaf

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ative00:

16 gb 1600 mhz. snabbare är onödigt. mer gb är onödigt dyrt. vilka du väljer är om du vill ha heatsink eller inte. (oftast är heatsinksen bara estitiska, gör inte så mycket skillnad i stock) såvida du inte ska köra passivt chassi eller liknande

Ja att köpa 16Gb Ram är ju inte dyrt så det är ju värt att göra.

Visa signatur

- Chassi-Corsair Obsidian 650D, MB-Asus Sabertooth Z77 , CPU-Intel i5 2500k 3,7Ghz, RAM-16Gb Corsair Vengeance LP , GPU-Msi Lightning 580, PSU-Cooler Master Silent Pro Gold 800w, Skärm-BenQ G2420HD, Mus-Razer Imperator 4G, Tangentbord-Logitech G11, Hörlurar-Logitech G35 -
http://www.sweclockers.com/galleri/9230-purple-sands

Permalänk
Medlem

Jag är I liknande sits som TS.

Skrivet av Ative00:

16 gb 1600 mhz. snabbare är onödigt. mer gb är onödigt dyrt. vilka du väljer är om du vill ha heatsink eller inte. (oftast är heatsinksen bara estitiska, gör inte så mycket skillnad i stock) såvida du inte ska köra passivt chassi eller liknande

Spelar minnesmärken ingen större roll med andra ord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Jag är I liknande sits som TS.

Spelar minnesmärken ingen större roll med andra ord?

nej. men å andra sidan så kostar Corsairs samma som mindra kända märken. och jag är märkesbög när de gäller allt så du kan ju räkna ut va jag tycker. men för att vara partisk (CORSAAAAIRR) så spelar det ingen roll i praktiken (CORSAAAIR!!)

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem

en sak att lägga till itråden är LAtens på minnena! detta behöver man ändast bry sig om om man tänker överklocka och eftersom tråden innehåller IB antar jag att man inte är ute efter extrem klockning. får den vanliga användaren spelar minnenas Latens inte så stor roll. En grunläggande förklaring (tror jag om jag lärt mig rätt) är att de är antalet gånger datan rör sig mellan chippen per X/tid (exempel 1/sekund) expert får gärna förklara bättre vad Latens är för att komplettera tråden!

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ative00:

nej. men å andra sidan så kostar Corsairs samma som mindra kända märken. och jag är märkesbög när de gäller allt så du kan ju räkna ut va jag tycker. men för att vara partisk (CORSAAAAIRR) så spelar det ingen roll i praktiken (CORSAAAIR!!)

Tack för svaret.
Då antar att jag har gjort rätt med mina senaste 8 datorer som har corsaaaaaaair minnen och corsaaaaaair nät agg... jag förstår dig

Permalänk
Medlem

Okej! tack for alla snabba svar! Undrar lite om de med latens pa minnena, vad rekommenderas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeons:

Okej! tack for alla snabba svar! Undrar lite om de med latens pa minnena, vad rekommenderas?

är ju som sagt inget proffs. men skulle säga 9-9-9-24. lite olika!

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |