Permalänk
Medlem

Använda min intel i5 i en ny dator

Ska köpa en ny dator nångång nästa vecka och det ska vara en Intel I5 processor i den, Har en exakt likadan i5a hemma i min gamla dator som slår av, Snubben jag snackade med sa att det var grafikkortets fel.. Men nu undrar jag om jag kan använda den gamla processorn i den nya datorn, eller kan den på något sätt skada dator delarna i och med att datorn den satt i förut är sönder? Har ganska tajt ekonomi och jag sparar ju in 1700 spänn om jag kan använda I5an jag har redan

Permalänk

Jag skulle inte vara rädd att testa din gamla processor i den nya datorn. Däremot kan jag tycka att du istället för att köpa en helt ny dator borde försöka låna ett grafikkort (datorbutiker brukar kunna hjälpa till med detta om man frågar snällt, ev. betalar en liten avgift) och se om problemen upphör då. Om de gör det är det ju vettigare att endast köpa ett nytt grafikkort.

Vad är det som händer när datorn slår av?

Permalänk
Medlem

de är ju en fördel om du vet vilken I5 du har, har du gamla sockeln 1156 så är det ju inte så lätt..

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem

ja som han ovan sa men har du samma socket? för du kan inte använda en ur 1156 till 1155. antar att du är ny med tanke på ditt registrerings datum. så vill inte att du ska göra fel

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det är en 1156

Köpte ett nytt moderkort och en ny processor + nya ram minnen men sket i att köpa ett nytt grafikkort eftersom det jag hade funkade bra till wow, Spelade bara det då.. Funkade perfa några månader, Sen helt plötsligt började datorn slå av men det var väldigt sällan. Sen kom avstängningarna allt mer tätt och nu kan jag inte ens slå igång datorn den slår bara av direkt.

Snackade med en kille och förklarade allting åt han, Sen kollade han upp massa och tydligen var grafikkortet boven i dramat(Geforce 8600gt) Det blir väldigt lätt överhettat och hade fel redan vid release och blev återkallade eller vad han nu sa. Och ja tyckte att det stämde alldeles för bra, Kortet har alltid varit varmt men har inte brytt mig om det så värst mycket, Sen när datorn börja slå av kollade jag tempen idle.. 52 grader var det har jag för mig, när jag spelade wow var det uppe i 58-60c om jag minns rätt.

Hade ju endast kunna köpa ett nytt grafikkort för att fixa det, Men hade allra helst velat ha en ny dator som klarar bf3, Den gamla datorn har bara 4gb ram, dåligt grafikkort, dåligt nätagg,risigt chassi os.v, Det enda bra i datorn är nog faktiskt processorn om jag ska vara ärlig.. Så tänkte att det är lika att köpa en ny nu när jag lyckats få tag i nog med pengar

Permalänk
Medlem

1156 är en pensionerad socket numera. tror du bör byta till 1155 och din prossesor fungerar inte

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

58-60grader bör inte få din dator att slå av överhuvudtaget, det är en ganska normal temperatur..