Permalänk
Medlem

Chassifläktar slutat fungera!

Hej, idag när jag startade datorn märkte jag att Chassifläktarna inte snurrade, så undrar vad det kan vara. Fäktarna till processor och grafik kort funkar fint. På BIOS står det "chassi fan1 speed: N/A" på alla chassi fläktarna. Nu har jag tagit bort sidan av chassit och ställt en vanlig bordsfläkt så den får blåsa in i chassit. Bra/dålig lösning?

Permalänk
Testpilot

Lite mer info vore att föredra för att kunna hjälpa dig.

Är fläktarna kopplade till moderkortet eller direkt till nätagget? har du nån fläktkontroller i ditt chassi som du styr de med eller nån adapterkabel de är anslutna till?

Enbart om fläktarna är kopplade till moderkortet kan du läsa ut varvtalet i BIOS så även om det funkar och du har de kopplade till nätagget kommer det stå N/A.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Tyvärr vet jag inget om kopplingen, men tror du det är någon fara att spela BF3 nu när jag använder en stor rumsfläkt?

Permalänk
Avstängd

Det er visst slik at hvis man justerer volten for lav (viftestyring), så kan det bli til at vifta ikke starter opp (litt tilfeldig).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eLexiiR:

Tyvärr vet jag inget om kopplingen, men tror du det är någon fara att spela BF3 nu när jag använder en stor rumsfläkt?

men ladda ner speedfan eller något program som du kan se vad du får för temps när du spelar, svårt att spå i framtiden.
och blir något för varmt så stängs ju datorn av eller startar om.

Permalänk
Testpilot

Vet du inte hur de är kopplade få du lista ut det, kolla helt enkelt var kablarna från fläktarna går.

Du har via ett PM till mig sagt att du har ett Fractal Design Core 3000 och det verkar vad jag kan se som att det handlar om fläktar med 3-pinskontakter så de kan vara kopplade till moderkortet men eftersom det är så många fläktar inkluderade kan det mycket väl handla om en adapter från en 4-pins molex och då kanske den helt enkelt ramlat ut.

Öppna chassit och följ kablarna, posta bilder om du är osäker på vad du ser

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

http://gyazo.com/cf384bb8c95bfade904954d3a810df30
såhär såg det ut efter 5min BF3 kör på High med ett GTX 570, i5, 8gb RAM. Är det dåliga siffror ?