Utbyte av en i5 2500 till en i7 3770K - moderkort och prestandavinst?

Permalänk
Medlem

Utbyte av en i5 2500 till en i7 3770K - moderkort och prestandavinst?

Yo! I januari bestämde jag mig för att fixa en ny rigg och byggde mig därmed min nuvarande dator. Vad gäller komponenterna i den så är det mindre viktigt, bortsett från ett par få saker. Jag köpte mig en P8Z68-V PRO samt en i5 2500 som jag mest köpte i väntan på Ivy Bridge. Vad jag missade att tänka på då var PCI-E 3.0.

Nu när Ivy Bridge lanseras så tänkte jag köpa mig en 3770K och byta ut min i5 2500 eftersom min kusin vill köpa den av mig - jag är väl medveten om att jag inte kommer vinna särskilt mycket prestanda på detta i och med att jag för det mesta ändå bara spelar spel, det är en känsla av perfektion jag vill uppnå, inte prestanda - men jag kom även på att det kanske skulle kunna värt att uppgradera moderkortet när jag ändå är igång. Samtidigt har jag läst och hört att PCI-E 3.0-ready-tjafset mest är bluff och båg, men det är detta jag undrar lite över. Om jag skulle köpa enbart en 3770k och köra med mitt nuvarande moderkort, hur mycket prestanda skulle jag vinna om jag istället köper ett (t. ex) P8Z68-V PRO/GEN 3, som mer eller mindre är samma moderkort men med pci-e 3 ready? Och hur mycket prestanda skulle jag vinna om jag väntar på att moderkorten med fullt PCI-E 3.0-stöd?

Permalänk
Hedersmedlem

Prestandaskillnaden mellan moderkorten på processorfronten skulle vara i stort sett noll. (Eftersom PCI-E 3.0 handlar om instickskort, inte processorn)

Den enda egentliga anledningen till att ha PCI-E 3.0 idag är om man ska köra flera högpresterande grafikkort samtidigt, då dessa då kräver såpass mycket bandbredd att gamla hederliga 2.0 16x inte räcker till. Eftersom du inte ens nämnt något om grafikkort drar jag slutsatsen att det inte är så i ditt fall.

Du tjänar med andra ord i princip ingenting, och att byta moderkort skulle vara att kasta bort pengar.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Sitter med ett 7970 och har gått i funderingar om att köpa ett till, men det är än så länge bara funderingar. Om det är så som du säger så lär jag fortfarande inte behöva PCI-E 3.0 även med crossfire 7970 alltså?

Permalänk
Inaktiv

Din kusin kanske behöver ett moderkort också till sin i5 2500 :D, det kommer bli prestanda skillnad i crossfire med gen 3 kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Sitter med ett 7970 och har gått i funderingar om att köpa ett till, men det är än så länge bara funderingar. Om det är så som du säger så lär jag fortfarande inte behöva PCI-E 3.0 även med crossfire 7970 alltså?

Det råder lite skiljda åsikter om det. Om du kör två kort reduceras hastigheten till 8x på båda lanes, istället för 16x på en. Prestandaskillnaderna är ofta minimala mellan 8x och 16x, och märks mest i syntetiska tester. Du kanske förlorar någon fps hit eller dit (1-3fps).

Glömde en sak, varför satsar du inte på ett Z77 istället för Z68 när du ändå ska köpa nytt moderkort?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Det är väl först när man kör med tre eller fler grafikkort i SLI/Corssfire som man märker skillnad med PCI-E 3.0 jämfört med 2.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190433:

Din kusin kanske behöver ett moderkort också till sin i5 2500 :D, det kommer bli prestanda skillnad i crossfire med gen 3 kort

Ja, det är lite det det handlar om. Tänkte eventuellt passa på och göra mig av med moderkortet också när jag ändå är i farten.

Skrivet av nivv:

Det råder lite skiljda åsikter om det. Om du kör två kort reduceras hastigheten till 8x på båda lanes, istället för 16x på en. Prestandaskillnaderna är ofta minimala mellan 8x och 16x, och märks mest i syntetiska tester. Du kanske förlorar någon fps hit eller dit (1-3fps).

Glömde en sak, varför satsar du inte på ett Z77 istället för Z68 när du ändå ska köpa nytt moderkort?

Bra och förståelig förklaring. Tack! Gäller detta fulla PCI-E 3.0 eller PCI-E 3.0-ready-tjafs förresten? Gissar på det förstnämnda.

Angående moderkortet så har jag ärligt talat inte tittat tillräckligt mycket på Z77-serien ännu för att att ha hunnit bygga mig en uppfattning om vad skillnaderna är, men om du orkar göra en kort sammanfattning så uppskattas det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Ja, det är lite det det handlar om. Tänkte eventuellt passa på och göra mig av med moderkortet också när jag ändå är i farten.

Bra och förståelig förklaring. Tack! Gäller detta fulla PCI-E 3.0 eller PCI-E 3.0-ready-tjafs förresten? Gissar på det förstnämnda.

Angående moderkortet så har jag ärligt talat inte tittat tillräckligt mycket på Z77-serien ännu för att att ha hunnit bygga mig en uppfattning om vad skillnaderna är, men om du orkar göra en kort sammanfattning så uppskattas det.

Gärna det! Det som skiljer mellan Z77 och Z68 är att Z77 har bättre stöd för USB3, t.ex. genom att dessa kort har en intern ingång på moderkortet för USB 3.0 (så att frontpanelen kan ha UBS 3.0).

På nedan länk finner du en mer utförlig jämförelse:

http://www.anandtech.com/show/5728/intel-z77-panther-point-ch...

Om du blir förvirrad vad Panther Point är så är det ett kodnamn för styrkretsen Z77

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar