vattenkylning:hur mycket luft kommer ut från radden?

Permalänk
Medlem

vattenkylning:hur mycket luft kommer ut från radden?

hej
jag skaffade mej vattenkylning och har lite frågor:
hur kan jag förbättra min kylning?
det känns inte som om det är mycket luft som kommer ut från andra sidan av radden, är det så hos er också?
jag använder coolermaster 120mm fläktar

jag har riktig hög idle temp, typ 38grader, är det mycket?jag hade runt 30 med luft :/ jag har 1055t @3ghz. har dock inte möjligheten att köra ett stabilitet test
kan det bero på kylpasta?använder zalmans vita kylpasta. jag har en zalman zm-wb5 och 240mm slim rad och ek dcp 4, och har typ 10% blå glykol i vattnet vilket är rekommenderat

Permalänk

Beror ju helt på hur bra fart du har på fläktarna.
Själv kör jag mina 1150 rpm fläktar i runt 5V vilket nog ger runt 600rpm, har väll runt 40 grader idle temp med vattenkylning och en 2600k i 4GHz men det är ljudlöst vilket är det som räknas för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Beror ju helt på hur bra fart du har på fläktarna.
Själv kör jag mina 1150 rpm fläktar i runt 5V vilket nog ger runt 600rpm, har väll runt 40 grader idle temp med vattenkylning och en 2600k i 4GHz men det är ljudlöst vilket är det som räknas för mig!

jag kör dem på full fart, 1200rpm alltså, cooler master, de låter inte mycket(nästan ohörbara) :/ finns det något sätt att öka trycket på dem?är det värt att köra de på 13-16volt?hur långt tid tar det innan de går sönder?XD
kan det läcka ut luft? hur fixar man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

jag kör dem på full fart, 1200rpm alltså, cooler master, de låter inte mycket(nästan ohörbara) :/ finns det något sätt att öka trycket på dem?är det värt att köra de på 13-16volt?hur långt tid tar det innan de går sönder?XD
kan det läcka ut luft? hur fixar man det?

Satsar du på tyst kylning är det ju rätt okej fläktar, det viktiga är att du väljer fläktar med högt statiskt tryck.
De flesta fläktar ska kunna köras upp till 13.2V under en kortare tid, finns dock ingen garanti för hur länge de håller med så pass hög spänning.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Du kan sätta "spacers" (distanser mellan fläkt o radiator= Minskar fläktens "dödpunkt" och du får då lite bättre kylning!
Kolla upp om radiatorn du har är anpassad för lågvarvade/högvarvade fläktar. är det en väldigt "tät" radiator så ska den ha fläktar med högre varvtal, har du då ist fläktar med lite lägre varvtal så kyler den inte lika bra!
Sen som föregående, skrev så ska du haa fläktar med fläktar med högt statiskt tryck. Sen kan du köra Push and pull, då får du lite bättre flöde genom radiatorn.
Om jag inte är ute och cyklar så är dom fläktarna du har ganska "klena"
Arctic F12 120mm och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=778842 tycker jag är bra o billiga fläktar. Kör själv med 4 st http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=778963 push and pull till min EK-CoolStream RAD XTC (280). Ligger på ca: 30 grader idle och 40-45 max load.
Hur har du radiatorn monterad? Det bästa är att du har den så den tar luft utifrån chassit, då får den svalare luft o kyler då bättre.

EDIT: du kan täta mellan fläktar o radiator med radiatortätning för att förhindra att luft ska läcka ut,(gör ingen jätte stor skillnad dock)

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Satsar du på tyst kylning är det ju rätt okej fläktar, det viktiga är att du väljer fläktar med högt statiskt tryck.
De flesta fläktar ska kunna köras upp till 13.2V under en kortare tid, finns dock ingen garanti för hur länge de håller med så pass hög spänning.

ja jag satsar på tyst kylning, hur vet jag att en fläkt har högt statiskt tryck?fattar inte ordet, är det att fläkten kan trycka luften bra? det med övervoltning så vet jag inte för jag har datorn på hela tiden(mist 9timmar och kanske använder den 7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Du kan sätta "spacers" (distanser mellan fläkt o radiator= Minskar fläktens "dödpunkt" och du får då lite bättre kylning!
Kolla upp om radiatorn du har är anpassad för lågvarvade/högvarvade fläktar. är det en väldigt "tät" radiator så ska den ha fläktar med högre varvtal, har du då ist fläktar med lite lägre varvtal så kyler den inte lika bra!
Sen som föregående, skrev så ska du haa fläktar med fläktar med högt statiskt tryck. Sen kan du köra Push and pull, då får du lite bättre flöde genom radiatorn.
Om jag inte är ute och cyklar så är dom fläktarna du har ganska "klena"
Arctic F12 120mm och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=778842 tycker jag är bra o billiga fläktar. Kör själv med 4 st http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=778963 push and pull till min EK-CoolStream RAD XTC (280). Ligger på ca: 30 grader idle och 40-45 max load.
Hur har du radiatorn monterad? Det bästa är att du har den så den tar luft utifrån chassit, då får den svalare luft o kyler då bättre.

EDIT: du kan täta mellan fläktar o radiator med radiatortätning för att förhindra att luft ska läcka ut,(gör ingen jätte stor skillnad dock)

det med spacer/ram har jag hört om, ska slakta en 120mm fläkt i hälften så att den blir två tunnare delar(har inte plats i chassiet). det med radden så vet jag inte, den har lackats många gånger så det är noname:/. jag kan inte köra pushnpull pga av mitt chassi

, men kan ha en fläkt på andra sidan, ska kanske göra det. ska också köpa de fläktarna du länkade, arctic fläktar, om jag inte får bättre temp. men du har lite större rad än mej. du ser hur jag har monterat raden som i bilden, och de tar luft utifrån. ska också täta till fläktarna för jag känner att det läcker lite luft.
angående radden så är den en slim rad, tätheten kan du kanske se på bilden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

det med spacer/ram har jag hört om, ska slakta en 120mm fläkt i hälften så att den blir två tunnare delar(har inte plats i chassiet). det med radden så vet jag inte, den har lackats många gånger så det är noname:/. jag kan inte köra pushnpull pga av mitt chassihttp://www.sweclockers.com/image/gallery/2012/04/09/Sam_1490....
, men kan ha en fläkt på andra sidan, ska kanske göra det. ska också köpa de fläktarna du länkade, arctic fläktar, om jag inte får bättre temp. men du har lite större rad än mej. du ser hur jag har monterat raden som i bilden, och de tar luft utifrån. ska också täta till fläktarna för jag känner att det läcker lite luft.
angående radden så är den en slim rad, tätheten kan du kanske se på bilden

Radiatorn ser ut o va ganska "tät" så dom arctic fläktarna lär fungera fint till den!
Kan du inte flytta pumpen så får du plats med fläktar på andra siden med?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Jag kör de länkade arctic fläktarna på mina radiatorer (som är lämpade för lågvarviga fläktar) OCh jag kan köra fläktarna på absolut så låg volt det går att ha de snurrandes på! helt ljudlösa, bra tryck! Väldigt prisvärda på dustin med studentrababtten!

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Radiatorn ser ut o va ganska "tät" så dom arctic fläktarna lär fungera fint till den!
Kan du inte flytta pumpen så får du plats med fläktar på andra siden med?

lite jobbigt:/ o kommer säkert att behöva en massa kopplingar och chassiet är mindre och tajtare än vad du tror och sen har jag tänt skaffa mej ett till gpu, men förslag på hur jag kan göra är välkomna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Jag kör de länkade arctic fläktarna på mina radiatorer (som är lämpade för lågvarviga fläktar) OCh jag kan köra fläktarna på absolut så låg volt det går att ha de snurrandes på! helt ljudlösa, bra tryck! Väldigt prisvärda på dustin med studentrababtten!

chill!! ska kolla upp dem, men är det verkligen sant att de blåser* 74cmf(prisjakt)? det är olika på olika websidor :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

chill!! ska kolla upp dem, men är det verkligen sant att de blåser* 74cmf(prisjakt)? det är olika på olika websidor :/

det kan jag inte svara på men det stämmer nog, är bra ös i dom! Har 3 st i mitt chassi

EDIT: står 74cfm på lådan till fläkten. Jag tycker den skickar lite mer luft än NZXT FN 140mm o den ligger på ca: 65cfm.

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

det kan jag inte svara på men det stämmer nog, är bra ös i dom! Har 3 st i mitt chassi

EDIT: står 74cfm på lådan till fläkten. Jag tycker den skickar lite mer luft än NZXT FN 140mm o den ligger på ca: 65cfm.

aha ok men då beställer såna ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

chill!! ska kolla upp dem, men är det verkligen sant att de blåser* 74cmf(prisjakt)? det är olika på olika websidor :/

som solding säger, på max så blåser dom RIKTIGT mycket

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

som solding säger, på max så blåser dom RIKTIGT mycket

aha ok de verkar vara bra, hur är det med ljud nivån om jag får fråga? har du de på radden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

aha ok de verkar vara bra, hur är det med ljud nivån om jag får fråga? har du de på radden?

lägsta = ljudlösa (enligt mig haha).
Högsta = ja dom låter en del men de fläktar ju en hel del då också

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

lägsta = ljudlösa (enligt mig haha).
Högsta = ja dom låter en del men de fläktar ju en hel del då också

köper dem och ser hur ljudlösa de e, ska ändå använda fläkt kontroller, förresten ha koll på mina gallerier jag visar snart hur man gör ett eget fläktkontroller och det med ljudnivå så gajmar man ändå med headset

Permalänk
Medlem

Hur är det med load då?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Hur är det med load då?

jag har inte möjligheten att kolla upp det, för att jag håller på med att modda chassiet och minnarena jag hade funkade inte som de ska och nu väntar jag på nya minne från corsair