Går det att montera ett atx kort i en låda avsedd för m-atx?

Permalänk
Medlem

Går det att montera ett atx kort i en låda avsedd för m-atx?

Har ett acer m-atx moderkort med en i7 920 processor monterad på men på detta kortet är bios låst så man kan inte överklocka något.
vill byta ut detta kort men det är litet utbud av sådana kort så jag undrar om det går att montera ett atx kort i burken? inser att det kanske måste moddas en del i burken.

är det värt o satsa på eller är det bättre o köpa ny låda kort o kanske tom processor?

Permalänk
Medlem

Acer lägger nog inte ner "onödiga" pengar på att göra det möjligt. Och då behöver man väl ändå fler standoff skruvar till moderkortet. Ett chassi behöver inte vara dyrt heller. Det finns helt ok grejer för 400-500kr

Permalänk
Medlem

Har en känsla av att det kan bli ganska varmt om man överklockar i ett standardchassi med....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weezak:

Har ett acer m-atx moderkort med en i7 920 processor monterad på men på detta kortet är bios låst så man kan inte överklocka något.
vill byta ut detta kort men det är litet utbud av sådana kort så jag undrar om det går att montera ett atx kort i burken? inser att det kanske måste moddas en del i burken.

är det värt o satsa på eller är det bättre o köpa ny låda kort o kanske tom processor?

Nej det är ju fysiskt omöjligt vad jag vet. Men finns det inga andra m-atx kort med bättre chipset i butikerna?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Så här ligger det till. M-ATX moderkort passar i micro, midi och fulltower medan ATX moderkort endast passar i midi och fulltower.

Permalänk
Medlem

är det bara måtten som bestämmer vilken storlek på lådan man har eller hur vet man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weezak:

är det bara måtten som bestämmer vilken storlek på lådan man har eller hur vet man det?

asså m-atx använder ju färre skruvar än vad atx gör, atx är "högre".
Jag tror inte att det är någon större ide att hålla fast vid det chassiet om du är inställd på att skaffa ett atx moderkort.
Men du kan väl titta i datorn och se om det finns mer plats under moderkortet som inte används....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Weezak:

är det bara måtten som bestämmer vilken storlek på lådan man har eller hur vet man det?

Hål för distanser och annat varierar ganska kraftigt mellan M-ATX och ATX moderkort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Nej det kommer inte gå. Om du har ett mini-tower så kommer endast mATX och mini-ITX få plats(möjligtvis miniDTX).

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.