Permalänk

Jonas blir sur på för små hål

If you know what i mean

Permalänk
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Jag KAN inte förstå varför Jonas alltid klagar på hdd vaggorna. Dom skulle självklart inte falla ner... Och vad skulle få dom att göra det? Hdd vibrationer? Man ska ju inte precis skaka datorn..

Har också reagerat på det. Den kritiken börjar bli lite uttjatad nu, man får ju titta på hur pass mycket det skulle göra ifall dom gjorde vaggorna lite mer robusta. Vad skulle man kunna göra då istället? Kasta dom i marken när man bytar hårddisk?

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Någon mer som tänker på hur Jonas i princip gör som meteorologerna när dom visar vädret på TV när han visar chassiet? Handrörelserna och sättet han uttalar meningarna på gör så att jag tänker på vädret haha...

"och så ska vi se mer på den fronten..."

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Någon mer som tänker på hur Jonas i princip gör som meteorologerna när dom visar vädret på TV när han visar chassiet? Handrörelserna och sättet han uttalar meningarna på gör så att jag tänker på vädret haha...

"och så ska vi se mer på den fronten..."

Jonas for the win! Peace out, y'all!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Ang hårddisk vaggorna så tycker jag att köper man en burk för säg 1200kr+ så borde man få till extravaggor för 2.5" som är super styva

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Hur tjock radiator + fläktar får man plats med i taket utan att moderkortet tar i ?

Permalänk
Medlem

Snyggt och praktiskt verkar detta Bitfenix Tjernobyl XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tri_State:

Har också reagerat på det. Den kritiken börjar bli lite uttjatad nu, man får ju titta på hur pass mycket det skulle göra ifall dom gjorde vaggorna lite mer robusta. Vad skulle man kunna göra då istället? Kasta dom i marken när man bytar hårddisk?

Njae, men tänk någon halvslafsig person som lägger burken i baksätet och drar iväg mot ett lan, kånkar upp sitt fulltower 5 trappor upp och kanske inte är så lätt på handen när han ställer ner den/det (burken/chassiet). Då vill man helst inte att en SSD får sig en smäll bara för att den är 2.5" och inte 3.5".

Permalänk
Medlem
Skrivet av blekfet:

Njae, men tänk någon halvslafsig person som lägger burken i baksätet och drar iväg mot ett lan, kånkar upp sitt fulltower 5 trappor upp och kanske inte är så lätt på handen när han ställer ner den/det (burken/chassiet). Då vill man helst inte att en SSD får sig en smäll bara för att den är 2.5" och inte 3.5".

SSDs är inte direkt känsliga för stötar, inte i närheten av vad en mekanisk är iallafal... och jag har under 15 år ALDRIG lyckats ha sönder en 3.5"a när jag flyttat burken på LAN/Flyttat osv, så tror inte att någon, någonsin lyckats ha sönder en SSD under transport om man varit någolunda rädd om sin dyra dator.

http://www.youtube.com/watch?v=F6zQondEvPM

Så nä, även om SSD faller lös lär den inte gå sönder... EVER...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

SSDs är inte direkt känsliga för stötar, inte i närheten av vad en mekanisk är iallafal... och jag har under 15 år ALDRIG lyckats ha sönder en 3.5"a när jag flyttat burken på LAN/Flyttat osv, så tror inte att någon, någonsin lyckats ha sönder en SSD under transport om man varit någolunda rädd om sin dyra dator.

http://www.youtube.com/watch?v=F6zQondEvPM

Så nä, även om SSD faller lös lär den inte gå sönder... EVER...

Finns ju 2,5" hårddiskar också som säkert inte är helt ovanliga i stationära burkar. (seagate momentus xt och wd raptor)
Sen är ju kritiken mer att det sitter dåligt inte vilka risker det medför.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Trevligt test, chassit påminner en hel del om mitt CM ATCS840, dock detta lite modernare med USB 3.0 och lite sånt
Fast inget slår Aluminium självklart

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Nya 800D? Mycket snyggare och smartare än 800D dock, verkar vara ett bra chassi och som vanligt, super recension!

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Pja, r2:an har de ju recenserat http://www.sweclockers.com/recension/6197-fractal-design-defi... R3 skiljer ju sig egentligen inte så mycket. Bättre gummibussningar, lite andra materialval, lite mer utrymme baktill. Annars finns det ju recensioner på andra sidor med r3 för de som önskar.

Och FD Define XL har också recenserats, och kombinerar du R2s storlek med nyheterna i XL så har du i stort sett R3 (men med skillnaden att de har USB 3.0 i fronten istället för esata nu).

Skrivet av GeT_a_BiKe:

Jag KAN inte förstå varför Jonas alltid klagar på hdd vaggorna. Dom skulle självklart inte falla ner... Och vad skulle få dom att göra det? Hdd vibrationer? Man ska ju inte precis skaka datorn..

Att bära runt på den, eller när den ska upp och ner på bordet för att skruva i den.
En del kanske inte bryr sig, men oavsett hur stor risken är så vill jag ha ett stadigt och stabilt chassi som jag trivs med, och plastiga detaljer som känns ostadiga sänker helhetsintrycket.
Ett chassi där sidopaneler och allt sånt är av plast fungerar också egentligen, men många föredrar ändå aluminium av i stort sett samma anledning.
Om du inte tycker att vaggorna är ett problem så kan du ju bara ignorera det, själva anledningen till att han går igenom chassit grundligt och beskriver allt han tycker är bra och dåligt istället för att bara ge sammanfattningen är ju att vi själva ska kunna få fatta våran egen mening baserat på hur allvarliga vi tycker bristerna ä jämfört med hur stora fördelarna är.

Det där med att ta bort HDD buren känns dock konstigt i det där chassit, om man nu ska göra det för att få in en 360mm radiator så innebär det ju att man även blockerar 5,25" platserna, så var ska man montera sina lagringsenheter då? Man måste ju ha åtminstone 1-2.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk

(Mitt första inlägg.)

Kanon recension.

Jag ska bygga en dator baserat på 3770K, Z77 i högre klassen, Asus 680 DCII och en CPU kylare i NH-D14 storlek (tror jag). Kör man bara ett grafikkort så räcker det bra med en miditower låda, eller är en fulltower låda att föredra med högpresterande komponenter?

Va snäll, det är mitt första datorbygge.

Visa signatur

Dator. Låda: Corsair Obsidian 650D CPU: Core i7 3770K CPU-kylare: Thermalright Silver Arrow GPU: Asus GTX680 DirectCUII Top RAM: 16GB Corsair Vengeance CL9 1600Mhz LP MOBO: Asus P8Z77-V Deluxe PSU: Corsair AX850 SSD: Plextor M3 Pro 128GB HDD: WD VelociRaptor 500GB Ljudkort: Asus Xonar Essence STX BR-W: Plextor BR-W PX-B950SA Keyboard: QPAD MK-85 Mus: QPAD 5K Gamepad: MS PC/XBOX360 USB OS: Win 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

varför ska allt vara så stort! Trodde trenden gick för mindre och i vitt.. Jag vill fortfarande se ett m-atx chassi från Corsair eller liknande.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension! MEN....
Jag utmanar Jonas att få en HDD vagga att "lossna" med 2,5 tum disk i vid normalt användande! eller vid transport :-)... Lycka till

ska väl tilläggas att jag inte vet hur Jonas använder sin dator... jonglerar eller slänger den i golvet kanske???

Personligen så tycker jag att dom mer än väl klarar sin uppgift

Permalänk
Medlem

Gillar Jonas recensioner skarpt. Men, jag skulle gärna se att du tog en minut i varje video och gick igenom tillbehören. Dom nämns aldrig i videoklippen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Tillverkas det fortfarande fulltower chassin?
Är dom populära?
Jag har inte sett dom på ett tag, men kommer ihåg att dom var populära på 90-talet.

Permalänk
Medlem

Tycker ni kan fortsätta recensera dem större chassit

Xigmatek Elysium , denna är kolossal hade Antec 1200 innan

Permalänk
Medlem

Såg bra ut men skall inte ett chassi för nästan 1300 kr ha plåtar fram som man kan skruva av (istället för att vicka/bryta av?) och annat än plast upphängning för 5.25 platserna. (Kanske inte var det men det såg så ut från bilderna)

Annars var det skitsnyggt, skönt att de flesta tillverkarna väljer att färga insidan av chassit också.

Permalänk
Medlem

Den där finishen ser ut som en riktig dammsamlare.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Fan va najs chassie!

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Texaco:

Kan ha fel men jag tror att dom tar en av testriggarna och sätter i det färdigmonterat, förutom grafikkorten och nätagget då.

Fast det är inte mer än så som behövs. Ram-minnen, processor och och antagligen kylare sitter på plats.

Jag skulle också gärna se snabb-montering av:
- Moderkort (med minne, processor och kylare)
- Grafikkort
- Hårddisk och SSD
- Eventuell 5,25" enhet <-- har väl aldrig hänt när Jonas gör recensioner
- Nätagg (kabeldragning)

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Då vet vi jad Jonas gillar i sänghalmen eftersom han ogillar för trånga hål
Nej nog med skämt.

Jag fick en bild framför mig driekt om tre helt separata slinor.... CPU, GFX, NB/SB och voltdelen på moderkort.....
Hmmmm......brutalt
Fasen vet om man inte skall leka med det senare Möjligheterna finns ju
Var alltför längesedan jag lekte med vattenkylning nu så.......det är väl på tiden igen.

Permalänk
Skrivet av SteveK:

Att bära runt på den, eller när den ska upp och ner på bordet för att skruva i den.
En del kanske inte bryr sig, men oavsett hur stor risken är så vill jag ha ett stadigt och stabilt chassi som jag trivs med, och plastiga detaljer som känns ostadiga sänker helhetsintrycket.
Ett chassi där sidopaneler och allt sånt är av plast fungerar också egentligen, men många föredrar ändå aluminium av i stort sett samma anledning.
Om du inte tycker att vaggorna är ett problem så kan du ju bara ignorera det, själva anledningen till att han går igenom chassit grundligt och beskriver allt han tycker är bra och dåligt istället för att bara ge sammanfattningen är ju att vi själva ska kunna få fatta våran egen mening baserat på hur allvarliga vi tycker bristerna ä jämfört med hur stora fördelarna är.

Det där med att ta bort HDD buren känns dock konstigt i det där chassit, om man nu ska göra det för att få in en 360mm radiator så innebär det ju att man även blockerar 5,25" platserna, så var ska man montera sina lagringsenheter då? Man måste ju ha åtminstone 1-2.

Hddn gör att vaggan blir mycket stabil även om den är mjuk. Hdd's med snabbfästen sitter riktigt hårt även om dom är mjuka eller inte. Get real

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min Centurion 5 II från Cooler Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Hddn gör att vaggan blir mycket stabil även om den är mjuk. Hdd's med snabbfästen sitter riktigt hårt även om dom är mjuka eller inte. Get real

Som han sa så gällde det mest 2.5" diskar.
I vilket fall som helst så ser jag det som en nackdel, oavsett om det egentligen gör någon skillnad eller inte.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Skrivet av SteveK:

Som han sa så gällde det mest 2.5" diskar.
I vilket fall som helst så ser jag det som en nackdel, oavsett om det egentligen gör någon skillnad eller inte.

Aha men dom gör samma sak med vaggan, men lite mindre. Men dom väger också sjukt mycket mindre så dom kommer verkligen inte röra på sig dom heller. Och varför är det en nackdel om det inte gör nåt? Gör dom vaggorna styvare går dom lättare sönder/blir jobbiga att ta i och ur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Aha men dom gör samma sak med vaggan, men lite mindre. Men dom väger också sjukt mycket mindre så dom kommer verkligen inte röra på sig dom heller. Och varför är det en nackdel om det inte gör nåt? Gör dom vaggorna styvare går dom lättare sönder/blir jobbiga att ta i och ur

Jag vill inte ha styvare plast, jag vill ha aluminium som i mitt Fractal Design chassi. Det är inte det viktigaste, men det höjer helhets intrycket och visar att de inte försöker spara in minsta krona de kan, utan istället satsar på kvalitet.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Gott om utrymme för påkostade komponenter är ett av huvudnumren i Bitfenix Shinob XL, som tar steget upp till Fulltower. Jonas Thörnqvist bjuder på en grundlig genomgång i testlabbet.

Läs artikeln

Det skulle vara lite bra om ni i era recensioner av chassin också kunde visa hur det skulle bli med vattenkylning och hur smidigt det är att sätta i radiatorerna för att i vissa chassin har jag personligen upplevt komplikationer med att sätta i radiatorer för att saker som moderkort, nätaggregat, frontpanel m.m. sitter i vägen och eftersom att det här chassit ska ha väldigt bra med utrymme för radiatorer (2x 360mm och 1x 240mm) och många som kör med kraftigare komponenter gärna kör på vattenkylning skulle det vara ganska bra med en genomgång av vattenkylnings möjligheter.

Men annars var det en väldigt bra recension (som vanligt).

Mvh Oskar